تاریخ انتشار: دوشنبه 1403/03/14 - 18:49
کد خبر: 506769

لیست کاملی از چهره‌هایی که کاندیدا نشدند

لیست کاملی از چهره‌هایی که کاندیدا نشدند

مهلت پنج روزه ثبت نام برای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به درحال پایان است و بسیاری از گمانه‌زنی‌ها در فضای مجازی مبنی حضور برخی چهره ها درست از آب درنیامد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به نقل از همشهری؛ در مهلت پنج روزه ثبت نام برای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری علی رغم حضور پر تعدد و حاشیه‌ساز نمایندگان ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی، برخی از چهره‌هایی که بارها درباره احتمال کاندیداتوری‌شان در فضای مجازی و کانال‌های خبری گمانه زنی شده بود، تا زمان ارسال این گزارش ثبت نام نکردند.

در ادامه می‌توانید واکنش شخصیت ها به احتمال کاندیداتوری‌شان برای انتخابات ۸ تیر ۱۴۰۳ در روزهای اخیر را مرور کنید.

* ساعاتی قبل از پایان مهلت ثبت نام ها در انتخابات ۸ تیر، محمدرضا عارف رئیس بنیاد امید ایرانیان در پاسخ به یکی از کاربران در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «باسلام و با تشکر از لطف شما و دیگر عزیزان و لزوم احترام به همه سلایق؛ قصد بر عدم حضور در انتخابات است.

* در پی انتشار اخبار متعدد در فضای مجازی مبنی بر حضور سعید محمد نیز، وی با انتشار یادداشتی در شبکه اجتماعی ایکس(توییتر) خبر داد که با بررسی فرمایشات مقام معظم رهبری و ارزیابی از سیل متقاضیان و ثبت نام کنندگان که از سلایق سیاسی مختلف می‌باشند احساس می‌کنم در این دوره تکلیفی به گردن ندارم و از ثبت نام امتناع کردم.

* همچنین در برخی کانال های خبری به نقل از محسن هاشمی منتشر شده است که کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری نمی‌شود.

* شنیده‌ها در فضای مجازی هم حکایت از آن دارد که زهرا احمدی پور معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی در دولت اول روحانی به ستاد انتخابات رفته ولی اجازه ثبت نام به او ندادند.

* به نقل از یک منبع آگاه در کانال های خبری آمده است که محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری علیرغم درخواست‌هایی که از او طی روزهای گذشته برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری وجود داشت، اما عدم ثبت نام را ترجیح داده و قطعاً کاندیدا نمی شود.

* پرویز فتاح نیز علی رقم دعوت فعالان جنبش دانشجویی از وی برای ورود به صحنه انتخابات، گفته بود: با تشکر از ابراز لطف اقشار مختلف جامعه و دلسوزان نظام اسلامی برای دعوت از اینجانب جهت حضور در انتخابات ریاست جمهوری، حکم رهبر معظم و فرزانه انقلاب را مدال افتخار و ادامه خدمت در سنگر ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) را بر خود فرض می‌دانم.

* در پی طرح گمانه زنی‌ها از احتمال کاندیداتوری عباس عراقچی‌ به نقل از وی در کانال های خبری چنین آمده بود که با توجه به ثبت نام چهره‌های گوناگون، به نظر می‌رسد طیف گسترده‌ای از کاندیداها در معرض انتخاب مردم قرار داشته باشند و نیاز به افزایش کاندیداها با حضور اینجانب نیست‌ و اینجانب به عنوان یک دیپلمات در حوزه تخصصی خود بیشتر امکان خدمت به مردم و نظام را متصور هستم.

* در فضای مجازی نیز احتمال ثبت‌نام شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان و خانواده رییس‌جمهور در دولت یازدهم مطرح شده بود، که وی در واکنش به این خبرها گفت: برنامه‌ای برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری ندارم.

* همچنین سید عزت‌الله ضرغامی در حاشیه آخرین جلسه هیات دولت درجمع خبرنگاران گفته بود: خیالتان راحت، در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نمی کنم.اصولا نمی‌خواهم شورای نگهبان درباره من قضاوت کند، اشکال دارد؟

* در پی طرح برخی گمانه زنی‌ها در روزهای قبل از آغاز ثبت نام ها نیز، دفتر حجت الاسلام و المسلمین علم الهدی اعلام کرد که همسر شهید رئیسی کاندیدای ریاست جمهوری نیست و خانواده وی از هیچ کاندیدایی حمایت نمی کند.

* غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس جمهور شهید هم تاکید کرد که قطعا نامزد انتخابات نمی شوم. دولت مجری انتخابات خواهد بود.

* محمود واعظی رئیس دفتر حسن روحانی احتمال حضور او در انتخابات پیش رو را رد کرده و گفته بود که کاندیداهای مورد نظر حزب اعتدال و توسعه، علی لاریجانی و اسحاق جهانگیری اند.

*‌ مرکز رسانه قوه قضائیه در واکنش به برخی گمانه‌زنی‌های انتخاباتی در فضای مجازی و رسانه‌ای درباره حضور محسنی اژه‌ای در انتخابات ریاست جمهوری،‌ اعلام کرد که ریاست قوه قضائیه مطلقاً قصد و اراده ای برای گام نهادن در مسیر انتخاباتی جهت تصدی ریاست دولت را ندارد و کمافی‌السابق معطوف و متمرکز بر اجرایی‌سازی مفاد فصل یازدهم قانون اساسی ناظر بر وظایف و مسئولیت‌های دستگاه قضایی هستند.

* آیت الله علیرضا اعرافی هم کاندیداتوری خود در انتخابات ریاست جمهوری را تکذیب کرده و گفته بود که قصد کاندیداتوری در انتخابات ندارم.

* دفتر حجت الاسلام میرباقری نماینده سمنان در مجلس خبرگان رهبری نیز با انتشار اطلاعیه ای نسبت به برخی گمانه‌زنی‌های انتخاباتی در فضای مجازی واکنش نشان داد و کاندیداتوری وی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ را تکذیب کرد.

* علی مطهری هم در اظهاراتی تاکید کرده بود که برنامه‌ای برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری ندارم.

* همچنین محمدعلی انصاری از نزدیکان سیدحسن خمینی در خصوص احتمال کاندیداتوری حجت‌الاسلام خمینی برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده بود: می‌دانم که ایشان بنایی برای کاندیداتوری ندارند.

* محمدجواد ظریف هم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا قصدی برای کاندیداتوری در انتخابات دارید؟ گمانه‌زنی‌ها درباره حضورش در انتخابات ریاست‌جمهوری را رد کرده و گفته بود: خیر.

اسامی دیگر چهره هایی که از روزهای قبل از آغاز ثبت نام ها، احتمال کاندیداتوری شان در این دوره انتخابات مطرح شده بود اما ثبت نام نکردند، عبارتند از:

محسن رضایی،‌ سید محمد صدر،‌ سید صولت مرتضوی،‌ مهرداد بذرپاش،‌ محمدباقر نوبخت، امیرحسین قاضی زاده هاشمی، محمد علی آبادی، پیروز حناچی، احمد وحیدی، علی‌اکبر صالحی، مجید انصاری، علی شمخانی، محمد جواد آذری جهرمی، داوود منظور، صادق محصولی، اسماعیل دوستی.

لازم به ذکر است که بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که پیش از این مقرر بود در خردادماه سال ۱۴۰۴ برگزار شود، پس از شهادت رئیس‌جمهوری و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد در استان آذربایجان شرقی، بصورت زودهنگام و هشتم تیرماه امسال برگزار خواهد شد.

در اولین جلسه سران قوا که بعد از ظهر ۳۱ اردیبهشت به میزبانی معاون اول رئیس جمهور و با حضور رئیس قوه قضائیه و رئیس مجلس شورای اسلامی در محل ساختمان دولت برگزار شد، زمانبندی فرایند انتخابات و روند برگزاری مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد با توجه به توافق اولیه شورای نگهبان، انتخابات برای تعیین رئیس جمهور جدید در تاریخ ۸ تیرماه ۱۴۰۳ برگزار شود.

بر اساس تقویم مصوب انتخابات، زمان ثبت نام از داوطلبان در روزهای ۱۰ تا ۱۴ خرداد، بررسی صلاحیت ها در روزهای ۱۵ تا ۲۱ خرداد،‌ اعلام اسلامی داوطلبان نهایی در روز ۲۲ خرداد و انجام تبلیغات از ۲۳ خرداد تا ۶ تیر تعیین شد.

طبق ماده ۳۵ قانون انتخابات ریاست جمهوری کاندیداها هنگام ثبت‌نام باید رجل مذهبی، سیاسی، ایرانی‌الاصل، دارای تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی و مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور باشند. حداقل سن کاندیداهای انتخابات باید ۴۰ سال تمام شمسی و حداکثر سن آنان نیز ۷۵ سال تمام شمسی در هنگام ثبت‌نام باشد. واجدان شرایط می‌توانند صرفاً با در اختیار داشتن کارت ملی و شناسنامه در انتخابات ریاست جمهوری مشارکت کنند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
لیگ برتر از چه زمانی شروع می‌شود؟
فیلم| توصیه‌های رهبر انقلاب خطاب به نامزدهای انتخابات برای رعایت اخلاق
یارانه معیشتی ۳۰۰ هزار تومانی واریز شد
وزیر ورزش: لیگ برتر فصل آینده با ۹ دستگاه VAR برگزار خواهد شد
سخنگوی ستاد قالیباف: شایعات انصراف قالیباف به هیچ عنوان صحت ندارد
قاضی‌زاده: در دهه ۹۰ سفره ایرانی‌ها ۳۰ درصد کوچک شد
قالیباف: حفظ قدرت خرید خانوار به عهده رئیس‌جمهور است
پورمحمدی: حجم توزیع یارانه مشکلات اقتصادی را بیشتر کرده است
زاکانی خطاب به پزشکیان: شما همان دولت سوم روحانی هستید +فیلم
پزشکیان: اگر ندانیم کجا را می‌خواهیم نگاه کنیم مسائل حل نمی‌شود
جلیلی: وظیفه دولت این است که منابع را عادلانه بین مردم تقسیم کند +فیلم
سهمیه سوخت تیرماه امشب شارژ می شود
مذاکره استقلال با ۳ مربی اروپایی!
تمامی اعتراضات آزمون دستیاری پیش از صدور کارنامه بررسی و اعمال شد
پرسپولیس از بیرانوند شکایت کرد +جزئیات
پریشان‌حالیِ اصلاح‌طلبان
حمایت اصلاح‌طلبان پیرو خط امام و رهبری از پورمحمدی
نشست ظریف در مشهد لغو شد
ممنوعیت برگزاری تجمع انتخاباتی در تهران بدون هماهنگی
۳ سال اعصاب مردم راحت بود +عکس
بهترین استاد و مدرس زبان آلمانی: چگونه بهترین انتخاب را داشته باشیم؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top