تاریخ انتشار: یکشنبه 1403/03/20 - 09:04
کد خبر: 507161

آشتی سیاست و اخلاق توسط شهید جمهور

آشتی سیاست و اخلاق توسط شهید جمهور

رئیس‌جمهور شهید ایران، مرحوم شهید رئیسی در امر اخلاقِ سیاسی یکی از سردمداران این امر است که از دوره نامزدی برای ریاست‌جمهوری تا لحظه شهادتشان به عنوان رئیس‌جمهور ایران این امر مهم را رعایت کرده بود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در الگوی نظام مبتنی بر ارزش‌های اسلامی، سیاست و امر سیاسی معنای خاص خودش را دارد و اقداماتی که در مسیر و راستای سیاست صورت می‌گیرند باید براساس یک الگو و اصول منشعب از اخلاق باشند. رهبری سیاست در اسلامی را در کلامی موجز اما پر محتوا چنین بیان کردند:«سیاست هم قصدقربت لازم دارد. مسائل سیاسی هم قصدقربت لازم دارد.» این یعنی باید عرصه سیاست اسلامی را دارای بایدها و نبایدهای اخلاقی دانست که اگر از آن عدول شود نقض غرض صورت می‌گیرد. رئیس‌جمهور شهید ایران، مرحوم شهید رئیسی در امر اخلاقِ سیاسی یکی از سردمداران این امر است که از دوره نامزدی برای ریاست‌جمهوری تا لحظه شهادتشان به عنوان رئیس‌جمهور ایران این امر مهم را رعایت کرده بود. خویشتن‌داری در برابر هجمه‌ها، عدم اهمیت به تبلیغات سوء رسانه‌ای برخی از نامزدها، گذشت، نپرداختن به تخریب رقبا و... از مهم‌ترین شاخصه‌های اخلاقی شهید جمهور ایران است.

اخلاق‌گرایی در مناظرات

سپهر خلجی رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در گفت‌وگویی در شبکه افق اشاره داشت: یکی از ویژگی‌های شهید رئیسی اخلاق‌مداری ایشان بود که زبان‌زد است واقعاً. خیلی‌ها اگر در یک برخورد در جلسه‌ای با ایشان داشته باشند به این موضوع واقف می‌شوند و حتی آن را بیان می‌کنند.

وی افزود: سال 1400 ایام انتخابات ریاست جمهوری دو رویکرد کاملا قابل تشخیص بود؛ یک رویکردی حقیقت‌طلب و دیگری رویکردی قدرت‌طلب. حضرت آیت‌الله رئیسی پرچمدار ادب در طول مناظرات بود. ایشان با رویکرد حقیقت‌طلبی و به وسیله اقناع و نه اغوا از ابتدا صادقانه در این میدان حاضر شدند.

او اشاره داشت: شهید رئیسی اشاره می‌کردند که به دلیل مسئولیت در قوه قضائیه از بسیاری از کسانی که در این مناظرات حاضر شده‌اند پرونده دارند، اما هرگز از آن‌ها استفاده نکرد. از همان ابتدای انتخابات و پس از پیروزی ایشان در انتخابات جریانی در جهت تخریب ایشان در حوزه رسانه یک تخریب سنگینی با محوریت رسانه‌های بیگانه و همراهی بعضی رسانه‌های داخلی آغاز شد. اما واقعیت این بود که مردم باورشان این است که رئیس‌جمهورشان دلسوز و مخلص است.

آشتی سیاست و اخلاق

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت نیز در مراسم هفتمین روز شهادت شهدای خدمت که در حرم حضرت علی بن حمزه درباره اخلاق سیاسی مرحوم شهید رئیسی بیان کرده بود: در دنیای سیاست برخی افراد اخلاق را فدای کسب قدرت می‌کنند، اما شهید آیت‌الله رئیسی به همه یاد داد که می‌توان در عالی‌ترین سطوح سیاسی وارد شد و حد اعلای رعایت اخلاق را به همه نشان داد. به همه ما یاد داد که می‌توان مثل مسیر شهدا و امام، تقوای سیاسی داشت و اخلاق حکمرانی در عالی‌ترین درجه داشت و وسط گود دعواهای سیاسی هم رفت. ذائقه مردم هم همین جنس را می‌پسندند.

وی در این مراسم افزود: مردم مدام بقیه را با شهید جمهور مقایسه می‌کنند. اگر نفر بعدی بی احترامی و بی‌اخلاقی کرد، ناخودآگاه با شخصیت بزرگ آیت‌الله رئیسی مقایسه خواهد شد که در هر جایگاهی که بود، اخلاق را رعایت می‌کرد. امروز مردم اخلاق سیاسی را می‌خواهند و هر کسی بیاید، اولین مطالبه‌ای که می‌کنند، در همین مورد است.

می‌گفتند چرا آقای رئیسی تند صحبت نمی‌کند

محمدمهدی اسماعیلی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم درباره ادب انتخاباتی شهید رئیسی بیان کرده بود: آیت الله رئیسی شخصیتی کاملا اخلاقی بود. در انتخابات سال ۱۳۹۶ و ۱۴۰۰ همراه ایشان بودم در انتخابات که بازار گرم رقابت و وعده دادن است در مناظره اول که برگزار شد برخی گفتند، چون آقای رئیسی حرف تند نزدند مورد استقبال قرار نمی‌گیرند حتی صحبت‌های دیگران را به شکلی کاملا محترمانه پاسخ می‌دادند و من هم گفتم ایشان اخلاق محور هستند و باید چنین توقعی از ایشان داشته باشیم.

شهید رئیسی نیش و کنایه‌های رقبای سیاسی را تحمل می‌کرد

سیدپژمان شیرمردی، معاون سازمان انرژی اتمی ایران ایشان(شهید رئیسی) شخصیتی اجتماعی و برونگرا داشت. اهل صله رحم و مردم دار بود و به تمام معنا درد و رنج مردم را حس میکرد و برای التیام بخشیدن به غم مردم تلاش می کرد. سعه صدر داشت که اوج آن در مناظرات انتخابات ریاست جمهوری بود. وی نه تنها نیش و کنایه، طعنه و نقد و بداخلاقی مخالفان را تحمل می کرد بلکه در برابر مطالب غیر واقع آنان سعه صدر به خرج می داد و پاسخ منطقی و اخلاقی داشت، با کرامت برخورد می کرد و حتی عیب و نقص مخالفان را به رخ آنها نمی کشید.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
مستندات کذب بودن ادعای ظریف درباره واردات واکسن کرونا
برخی‌ها‌ وقت مردم را در مذاکرات بی‌فایده گرفتند
دعوت جهاددانشگاهی از مردم برای حضور در پای صندوق‌های رای
از ۷ اکتبر حملات سایبری علیه ما تهاجمی‌تر شده‌اند
بیانیه ستاد انتخابات کشور در رابطه با زمان اتمام تبلیغات
نظر متفاوت پرسپولیسی‌ها برای بازگشت بیرانوند
مربی خارجی استقلال به زودی معرفی می‌شود؟
تعداد بازداشتی های فساد در فوتبال به ۸ نفر رسید
مهم‌ترین مشکل چمن ورزشگاه تختی چیست؟
شاخص بورس تهران ۲۰ هزار واحد رشد کرد
افزایش ۱۷ درصدی درآمد پایدار بودجه در دولت سیزدهم
افزایش ۱۳.۷ درصد‌ی ‌سرمایه‌گذاری و رشد ۵ درصدی اقتصادی در دولت شهیدجمهور‌
تفاهم‌نامه گازی ایران و روسیه‌ امضا شد
امروز آخرین روز تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری است
وزیر ارشاد: مراسم چهلم شهید رئیسی فردا با سخنرانی «نصرالله» برگزار می‌شود
وزیر نفت: صادرات نفت کشور در شرایط تحریم ۲.۵ برابر شد
توضیحات مرتضوی درباره واریزی به حساب بازنشستگان
چرا مشارکت حداکثری در انتخابات مهم است؟
اجتماع حامیان سعید جلیلی در شیراز
مخبر: ساخت ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار مسکن در جریان است
زاکانی در دانشگاه تهران: قراردادهای نفتی و گازی که در زمان دولت اصلاحات بستند، فاجعه است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top