تاریخ انتشار: دوشنبه 1403/03/21 - 09:39
کد خبر: 507306

مرشایمر: اسرائیل و آمریکا بازنده و ایران برنده جنگ خاورمیانه است

مرشایمر: اسرائیل و آمریکا بازنده و ایران برنده جنگ خاورمیانه است

پروفسور «جان جوزف مرشایمر» نظریه‌پرداز بزرگ آمریکایی می‌گوید در درگیری بزرگ منطقه خاورمیانه، ایران پیروز شده و آمریکا و اسرائیل بازنده بوده‌اند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: به گزارش روزنامه وطن امروز، او تحلیلی از آنچه در فلسطین اشغالی در شرف وقوع است، ارائه کرد و گفت: «اسرائیل بازنده بزرگ درگیری‌های جاری است، بلکه این رژیم منحرف ناخواسته ایالات متحده را هم به ورطه شکست کشانده، در حالی که همزمان خشم اعراب از آمریکا را هم برانگیخته و حتی صدای متحدان واشنگتن در مصر، اردن و ۶ پادشاهی نفتی خلیج ‌فارس درآمده است.»

مرشایمر در یک گفت‌وگوی آنلاین با قاضی «اندرو ناپولیتانو» فعال مجازی به تشریح دکترینی پرداخت که در مرکز مطالعات بین‌المللی CIS ارائه داده است. در مصاحبه او با گرداننده ایتالیایی کانال یوتیوبی «قضاوت آزادی» که با عنوان «کلاس اهدا کننده در مقابل اصلاحیه اول» منتشر شده، از عباراتی باورنکردنی در وصف رژیم صهیونیستی استفاده شده است؛ عباراتی، چون «رژیم آپارتاید» و «دولت منفور اسرائیل».

او به کنایه از داستان فرار بنی اسرائیل از مصر، وضعیت فعلی رژیم صهیونیست را گیرافتادن در «دریای شکافته ‌شده» توصیف می‌کند، با این تفاوت که این بار اسرائیلی‌ها در نقش فرعونیان در پی قوم مظلوم فلسطین هستند.

تز اصلی استاد دانشگاه شیکاگو این است که مسئله چیزی فراتر از به بن‌بست رسیدن کابینه بنیامین نتانیاهو است و رژیم آپارتاید و منفور اسرائیل، در غائله اخیر ورای اقدام به نسل‌کشی و پاکسازی در غزه نتوانست به هیچیک از ۲ هدف پیش‌بینی‌ شده دست یابد: ۱- شکست دادن حماس و ۲- آزادی اسرای بازداشت شده توسط حماس.

او به موضع اخیر کرت کمپبل، معاون وزیر خارجه ایالات متحده اشاره کرد که به تازگی جایگزین ویکتوریا نولند، عفریته جنگ و رهبر مونث اشکنازی بازهای شکاری نومحافظه‌کار واشنگتن شده است. به گفته مرشایمر، در حالی که نولاند با تحقیر شدن در اوکراین از هدفش که وارد آوردن شکست راهبردی به روسیه بود بازماند و برکنار شد، کمپبل هم قصد داشت پرونده جنگ غزه را با پیروزی میدانی قاطع رژیم صهیونیستی بر حماس ببندد که او هم ناکام ماند. کمی جلوتر، الکساندر وارد و مت برگ، نویسندگان تارنمای آمریکایی پولیتیکو نیز به نقل قولی مشابه از او در مقاله‌شان با عنوان «پیروزی کامل اسرائیل در غزه بعید است» پرداخته بودند.

مرشایمر استدلال می‌کند که نه تنها اسرائیل بازنده بزرگ درگیری‌های جاری است، بلکه این رژیم منحرف ناخواسته ایالات متحده را هم به ورطه شکست کشانده، در حالی که همزمان خشم اعراب از آمریکا را هم برانگیخته و حتی صدای متحدان واشنگتن در مصر، اردن و ۶ پادشاهی نفتی خلیج‌فارس درآمده است. مرشایمر می‌افزاید: «این شکست به نفع روسیه بود و باعث ورود جدید و دیدنی چین به صحنه بین‌المللی شد که روابط بسیار خوبی با عربستان و ایران برقرار کرده است». توضیح مرشایمر از پیروزی ایران نیز شگفت‌انگیز است، به‌ویژه وقتی می‌بینیم یک عضو ارشد شورای روابط خارجی ایالات ‌متحده CFR، برتری جمهوری اسلامی بر آمریکا و متحد صهیونیستش را تئوریزه می‌کند.

مرشایمر پیروزی اخیر ایران را وابسته به ۳ تاریخ مهم بر می‌شمارد که از اول ‌آوریل/ ۱۳ فروردین آغاز می‌شود؛ زمانی که رژیم صهیونیستی کنسولگری ایران در دمشق را بمباران کرد، ۱۴‌ آوریل/ ۲۶ فروردین زمانی که ایران توان خود را با اطلاع قبلی به واشنگتن از طریق عمان به رخ اسرائیلی‌ها کشید و موشک‌ها و پهپادهای خود را روانه سرزمین‌های اشغالی کرد که تنها نیمی از آنها طبق توافق ضمنی با آمریکا سرنگون شد و رژیم صهیونیستی تنها نظاره‌گر بود و سرانجام به زعم او ۱۹‌ آوریل/ ۳۱ فروردین که آنچه قرار بود انتقام وحشتناک اسرائیل از ایران باشد، تنها به فریاد حین زایمان یک موش از دل کوه منجر شد. در نهایت پروفسور دانشگاه شیکاگو در تشریح اینکه چرا رژیم صهیونیستی با از دست دادن قدرت بازدارندگی افسانه‌ای خود تبدیل به یک بازنده بزرگ شده، به واکاوی راهبرد «تشدید تسلط هسته‌ای آمریکا» می‌پردازد. مرشایمر به موضوع ۹ موشک مافوق صوت غیرقابل ردیابی می‌پردازد که در شب حمله ایران به ۲ پایگاه هوائی مهم اسرائیل در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای دیمونا اصابت کردند و افتخار انحصاری بازدارندگی مافوق صوت در منطقه را به ایران اختصاص دادند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
خلاصه دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳
فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های شدید محلی از امروز
گرمای هوا آمپر چسباند ؛ اهواز گرم‌ترین شهر جهان شد
اسرائیل سفیر ارمنستان را فراخواند
بازگشت حجاج جمهوری اسلامی ایران به کشور آغاز شد
علیرضا بیرانوند پشیمان شد
پایتخت ۷ کلید خورد ؛ خاطرات خوش این سریال تکرار می‌شود؟
واکنش آمریکا به اقدام کانادا علیه سپاه پاسداران
عامل پرتاب شی آتش‌زا به ستاد انتخاباتی جلیلی دستگیر شد
هشدار؛ رگبار شدید در ۷ استان کشور
واکنش دولت به اظهارات مسعود پزشکیان درباره نرخ فقر
خضریان ؛ اصلاحات رفتار حزبی را از احزاب سلب کرده است/ عطریانفر؛ خرده گروه‌هایی که ناشیانه در صحنه هستند
تشخیص سرطان با هوش مصنوعی
واکنش آمریکا به صحبت‌های پوتین
تلفات و خسارات سنگین طوفان آلبرتو بر مکزیک
ژاپن ۱۱ فرد و ۴۱ شرکت روسی را تحریم کرد
توجه ویژه به آموزش عالی همانند دولت سیزدهم باید ادامه یابد
قیمت نفت روند صعودی گرفت
برگزاری همزمان آزمون نهایی مدارس داخل و خارج از کشور برای نخستین بار
۳راهکار برای حمایت از بورس
شست و شوی گنبد مطهر امام‌رضا علیه السلام +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top