تاریخ انتشار: سه شنبه 1403/03/22 - 07:28
کد خبر: 507423

نگاهی بر دیدگاه‌های اقتصادی نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری؛

ایده‌های حکمرانی نامزدهای انتخاباتی برای اقتصاد کشور چیست؟

ایده‌های حکمرانی نامزدهای انتخاباتی برای اقتصاد کشور چیست؟

در این گزارش نگاهی بر اظهارات کاندیداهای ریاست جمهوری در خصوص مسائل اقتصادی کشور خواهیم داشت.

به گزارش گروه سیاسی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ با اعلام اسامی نهایی احراز صلاحیت شدگان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان ماراتن ریاست جمهوری چهاردهم آغاز شد و با برگزاری انتخابات در تاریخ هشتم تیرماه به پایان خواهد رسید.

از آنجاکه اقتصاد در اولویت اول ایران قرار دارد، چش افکار عمومی به دیدگاه های اقتصادی نامزدهای ریاست جمهوری دوخته شده است. در این گزارش به بازخوانی نظرات گذشته نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم و دیدگاه های اقتصادی آن ها می‌پردازیم.

سعید جلیلی

سعید جلیلی یکی از شش کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در حالی پا به عرصه گذاشته که در برنامه های پیشین او شعارهای اقتصادی زیادی از جمله حل مشکل تورم، روشن کردن موتور تولید و اشتغال، شفاف سازی خصوصی سازی در کشور، جلوگیری از نوسانات در بازار ارز، رفع مشکل مسکن و توزیع سبد غذایی به چشم می خورد. وی در برنامه های انتخابات ریاست جمهوری دوره قبل اظهار کرده بود که در خصوص یارانه ها چندین برنامه اساسی دارد تا محرومیت مردم به حداقل برسد.

یکی از این برنامه ها این بود که حق مردم از سهم شان در مصرف انرژی به آنها داده شود و این کار تحت عنوان طرحی به نام (وان) صورت گیرد. طرح دوم جلیلی در خصوص تامین سبد غذایی برای مردم بود زیرا بنابر گفته وی مردم باید روزانه 2500 کیلوکالری دریافت کنند. آن طور که در وعده های جلیلی در ادوار گذشته آمده است وی قصد حل مشکل گرانی با استفاده از ظرفیت استان ها را داشت و اعلام کرده بود که روزانه 2000میلیارد تومان خلق پول در کشور صورت می گیرد و با این میزان خلق پول نمی توان به طور شایسته جلوی تورم را گرفت.

وعده های جلیلی به حوزه مسکن نیز رسیده بود. که از جمله آنها می توان به اعطای تسهیلات و اختصاص زمین برای توسعه ساخت وساز مسکن، برطرف کردن نقایص طرح مسکن مهر و اجرای آن، تهیه برنامه جامع برای تولید مسکن، خانه دار کردن مردم با واگذاری زمین های دولتی به تعاونی های مسکن و ساخت حداقل یک میلیون مسکن در سال اشاره کرد.

علیرضا زاکانی

بازخوانی دیدگاه های اقتصادی علیرضا زاکانی علیرضا زاکانی یکی از شش کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است که پیش از این در سخنان خود از برداشتن موانع تولید، رفع موانع بانکی تولیدکنندگان، برخورد قاطع با رانت خوران، حل مشکلات صنعت و کشاورزی و ساماندهی کریدور شمال و جنوب در حوزه ریلی سخن گفته است.

زاکانی در نشست خبری پس از ثبت نام در انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری اعلام کرد: قرار است با برنامه جامع و دقیق جهش بزرگی رقم بزند و با هدف حل مشکلات مردم با محوریت عدالت و رفع فساد و تبعیض تا آخر کار پای مردم می ماند. زاکانی بارها در سخنان خود از برداشتن موانع تولید، رفع موانع بانکی تولیدکنندگان، برخورد قاطع با رانت خوران ،حل مشکلات صنعت و کشاورزی و ساماندهی کریدور شمال و جنوب در حوزه ریلی سخن گفته است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره هدفگذاری برنامه اشتغالش اینطور توضیح داده بود: در ۶ ماه اول دستکم 5000 هزار شغل و در سال بعد 1.۵ میلیون شغل و از سال بعد ۲ میلیون شغل می توانیم ایجاد می کنیم.ما هم اکنون ۲.۵ میلیون نفر داریم که در انتظار شغل هستند و علاوه بر این ۳.۵ میلیون نفر خانم های سرپرست خانوار و کارگران فصلی و ساختمانی هم هستند که اگر همه این افراد را حساب کنیم حجم زیادی از متقاضیان جدید وارد می شود.

مصطفی پورمحمدی

بازخوانی دیدگاه های اقتصادی مصطفی پورمحمدی در دنیایی که همگام با جهانی شدن بسیاری از امور است، یک اقتصاد قوی به عنوان عامل مهم پیشرفت محسوب می شود و به کشورها کمک می کند تا بر چالش ها غلبه کنند، اجتماعات را پیشرانه کنند و به شهروندانشان کیفیت زندگی بهتری ارائه دهند، در همین راستا مصطفی پور محمدی، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم طی سال های گذشته بر موضوعاتی از جمله مبارزه با مفاسد اقتصادی، بحث توجه به امکانات و پلتفرم های بومی و فیلترینگ تاکید داشته است. عالوه بر برخورد با مفاسد اقتصادی، بحث شبکه های اجتماعی و فیلترینگ از دیگر مواردی است که او درباره آن صحبت کرده است.

سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی

بازخوانی دیدگاه های اقتصادی قاضی زاده سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: حذف قیمت گذاری دستوری، اخذ مالیات بر عایدی سرمایه از بازارهای غیرمولد، دوطرفه شدن معاملات سهام، توسعه ابزارهای کاهش ریسک، رفع انحصار از مجوزها و راه اندازی صندوق پروژه از جمله برنامه های من برای حمایت از بازار سرمایه است؛ باید اقتصاد را برای سرمایه گذاران پیش بینی پذیر کنیم.

مسعود پزشکیان

دیدگاه های اقتصادی مسعود پزشکیان مسعود پزشکیان از ارز 4200 تومانی به عنوان رانت یاد می کند. وی معتقد است که این ارز در اختیار هر کس قرار بگیرد باعث ایجاد رانت می شود و اگر قرار است دولت پول بدهد و یک عده با رانت، پول را در جای دیگری خرج کنند، همان بهتر که این کار انجام نشود و می گوید در رابطه با موضوع ارز، مخالف هر نوع ارز غیر آزاد هستم.. مخالف با قیمت گذاری دستوری پزشکیان در گفته های خود بر مخالف با اقتصاد دستوری تاکید کرده و معتقد است که اگر قرار باشد اقتصاد به صورت دستوری پیش رود، سرمایه گذار از سرمایه گذاری و تولیدکننده هم از تولید دست کشیده و منصرف می شود نظر پزشکیان درباره مسئله بنزین به عقیده او، اگر دولت قیمت بنزین را به فرض مثال 10 تا 20 هزار تومان اعلام کند و سهم هر فردی 1۵ لیتر بنزین باشد، 150 تا 300 هزار تومان پول به او تعلق گرفته است و سهم یک خانواده پنج نفره از بنزین ماهانه حدود یک میلیون و 200 هزار تا یک میلیون و 500 هزار تومان می شود.

در حال حاضر دولت یارانه به بنزین اختصاص می دهد. افرادی که ماشین دارند از سهمیه ماهانه 60 لیتر دولت استفاده می کنند، اما افرادی که خودرو ندارند از یارانه بنزین محروم هستند. افراد فاقد خودرو از این یارانه محروم هستند درحالی که گرانی های ناشی از اختصاص این یارانه در زندگی روزمره، بیشتر به آنها تحمیل می شود. انتقاد از عرضه خودرو در بورس کالا پزشکیان در رابطه با عرضه خودرو در بورس کالا معتقد است، ما باید انحصار خودرو را از بین ببریم.

زمانی می توانیم در بورس کالا عرضه داشته باشیم که مصرف از تولید کمتر باشد. وقتی مصرف بیشتر از تولید است بورس قیمت را بالا می برد. دفاع از مالیات بر عایدی سرمایه و طرح شفافیت این نامزد انتخابات ریاست جمهوری معتقد است: اینکه ما تلاش کنیم رأی را شفاف کنیم اشتباه است؛ بلکه به جای شفاف کردن رأی، جریان پول، داده، کالا، زمین و کوه هایی که می خورند شفاف شود.

اعتقاد دارم که در شرایطی که افشای بعضی مسائل باعث سوء استفاده دشمنان شود می توانیم شفاف نباشیم. دولت اگر می خواهد روند داخلی شفاف باشد، FATF داخلی را تصویب کند وی معتقد است: اگر یارانه ها حذف شود و بازار آزاد شود و یارانه ها به دهک های پایین تعلق بگیرد، مشکلات اقتصادی حل خواهد شد.

مسعود پزشکیان در رابطه با بورس بیشتر متکی به نظر کارشناسان است و می گوید برنامه ام برای بازار بورس در وهله اول شنیدن سخن کارشناسان طبق شواهد علمی است. انتقادات از نحوه ساخت مسکن پزشکیان معتقد است مشکل اساسی ما با ساخت این تعداد مسکن حل نمی شود.

آن همه پول و امکانات به دست احمدی نژاد آمد اما نتوانست دو میلیون مسکن را تا آخر بسازد، بقیه اش را دولت روحانی انجام داد و هنوز هم تتمه اش مانده است. چطور می خواهند در هر سال یک میلیون مسکن بسازند؟ اصلا مصالحش را دارند و جایگاهش را مشخص کرده اند؟

ما قانون گذاران، سیاستمداران و حاکمان باید سیاستی را برای حل این مشکل در نظر داشته باشیم. رئیس جمهور محترم قول ساخت سالانه یک میلیون مسکن را داده بود که عملا غیرممکن است اما می شود حداقل تلاش کرد به آن سمت برویم اما متاسفانه این تلا ش را نمی بینیم. 

محمدباقر قالیباف

بازخوانی دیدگاه های اقتصادی محمد باقر قالیباف در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، محمدباقر قالیباف با موضوع معیشت مردم در حوزه مسکن و وعده پایان احتکار زمین، ورود به صحنه رقابت را آغاز و امروز نیز اولین بیانیه خود را منتشر کرده است.

محمدباقر قالیباف پیش از اعلام اسامی نامزدهای نهایی در نخستین اظهار نظر خود برای اقتصاد کشور، به موضوع معیشت مردم و مهمترین آن، یعنی مسکن پرداخت. وی در صفحه مجازی خود در توییتر، ضمن تاکید بر اینکه ›‹هزینه بالا مسکن زندگی مردم را سخت کرده است، ریشه این موضوع را در قیمت بالای زمین دانسته و این اطمینان را به مردم داد که در صورتی که به ریاست جمهوری دولت چهاردهم برسد، با برنامه ریزی دقیق و سرعت بالا به این موضوع خواهد پرداخت و ۳۳0 هزار هکتار زمینی که در قانون برنامه ی هفتم به ظرفیت سکونتگاهی اضافه شده است را اجرا خواهد کرد.

رئیس مجلس ، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی را موثر در جذب سرمایه قابل توجه در بازه زمانی کوتاه دانسته و یادآور شد: برجام زمانیکه هنوز ترامپ هم نیامده بود، توانست چهار میلیارد دلار ارز برای سرمایه گذاری وارد کشور کند اما به اعتقاد من می توانیم با تصمیم گیری درست ظرف کمتر از ۲0 ماه و با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و بدون تکیه بر سرمایه گذاری های خارجی، بین پنج تا هفت میلیارد دلار، سرمایه در گام های بعدی این حوزه داشته باشیم.

رئیس فعلی مجلس و کاندیدای ریاست جمهوری دوره چهاردهم، در جلسه ای با بیان اینکه در جریان قانون برنامه هفتم، دولت را از قیمت گذاری کالاها به جز چند قلم، منع کرده ایم، تصریح کرد: ۵۵ سال است که دوگانه های سیب زمینی و گوجه فرنگی وجود دارد به این معنا که روزی اجازه صادرات به این محصولات داده می شود و روزی اجازه صادرات آن وجود ندارد. نمی توان به کشاورز گفت یک روز اجازه کشت محصولی را داری و روز دیگر اجازه آن را نداری و باید اجازه داد ثبات در کشاورزی ایجاد شود.

گزارش از محمد جهاد

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
دانشجویان خطاب به جلیلی: با انصراف شما کنار نمی‌آییم
در دولت من هر دانشگاه یک دولت سایه است/ موضوع برجام قدیمی شده است
دلیل بیرانوند برای فسخ با پرسپولیس چیست؟
سعید جلیلی در جمع دانشجویان شریف حاضر شد +عکس
رشد اقتصادی در دولت شهید رئیسی ۴ برابر دولت روحانی
اعتراف مَسکنی روحانی علیه دولت روحانی
مهم‌ترین محورهای بیانات رهبر انقلاب در دیدار مسؤولان دستگاه قضا +فیلم
امیر حیدری: بیش از ۱۷ هزار واحد مسکونی از سوی نیروی زمینی ارتش در حال ساخت است
۴۱۰۰ استاد دانشگاه آزاد خواستار عذرخواهی پرشکیان شدند
لیست خرید استقلال بالاخره مشخص شد
وزیر نفت: ۱۵۵ پروژه بلاتکلیف در دولت شهید‌ رئیسی تکمیل شد
تشکیل کمیسیون ویژه حمایت از تولید در مجلس تصویب شد
قالیباف: برای رفع تحریم هرکجا لازم باشد می‌روم و آن را رفع می‌کنم
سعید جلیلی در جمع دانشجویان شریف حاضر شد
جشن ۱۰ کیلومتری غدیر چگونه برگزار می شود +جزئیات
نماهنگ « بابا حیدر» گروه سرود نجم الثاقب منتشر شد
رونمایی از اثر جدید روح‌الامین در قم +عکس
چراغ سبز رامین رضائیان به استقلال
اسماعیل نژاد فینالیست شد
شناسایی و احضار ۴ نفر به دلیل دستکاری در نظرسنجی‌های انتخاباتی
ثبت‌نام آزمون msrt از فردا ۳ تیر ماه آغاز می‌شود
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top