تاریخ انتشار: سه شنبه 1403/03/22 - 09:47
کد خبر: 507432

وزیر کشاورزی: مرغداران نگران نهاده نباشند

وزیر کشاورزی: مرغداران نگران نهاده نباشند

وزیر جهاد کشاورزی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: به تولیدکننده‌های سراسر کشور اعلام می‌کنم که بدون هیچ دغدغه‌ای مرغ تولید کنند و نگران نهاده نباشند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ، در نشست علنی امروز محمد‌علی نیکبخت وزیر جهادکشاورزی، گفت: از نمایندگان مجلس یازدهم خصوصا کمیسیون کشاورزی بابت همه همکاره‌۶ا تشکر به عمل می‌آورم.

وی افزود: کمتر از یک سال از حضور بنده در مسئولیت وزارت جهاد کشاورزی می‌گذرد. به بخشی از راهبردهایی که در وزارتخانه ترسیم کرده‌ایم در جلسه امروز اشاره می‌کنم.
وزیر جهادکشاورزی عنوان کرد: راهبرد اول ما حداکثر سازی تولید با حفظ منابع پایه با توجه با محدودیت‌هایی که داریم. ما اگر بخواهیم نیاز غذایی کشور را بر طرف کنیم باید از همه ظرفیت‌های تولید در حوزه‌های مختلف کشاورزی استفاده کنیم.

نیکبخت گفت: راهبرد دوم یکنواختی در تولید است. یکی از جاهایی که ما داریم نوسانات میزان و مقدار کالا و قیمت آن می‌شویم در داخل بازار صنعت و تجارت یکنواختی در تولید بود. بنده این امر را به صورت مصداقی عرض می‌کنم.

وی خاطر نشان کرد: محصولات سبزی و صیفی مهم‌ترین آن گوجه، سیب‌زمینی‌ و پیاز همیشه در کشور با بحران روبه‌رو بوده است‌. نوسانات شدیدی در قیمت این محصولات مشاهده می‌کردیم با پیگیری‌ها و برنامه یکنواختی و راهبردی که در پیش گرفتیم سال ۱۴۰۲ تا اکنون جز سال‌های نادری است که نه واردات داشته‌ایم نه کمبود. چه آن‌که مازاد هم داشتیم. در مقطعی از سال روزانه حدود ۱۲ هزار تن این سه محصول را صادر می‌کردیم.

وزیر جهادکشاورزی با اشاره به ظرفیت‌های موجود در کشور، گفت: راهبرد سوم که در وزارت کشاورزی در پیش گرفتیم راهبرد توازن‌بخشی در تولید است. رشد تولید بر اساس منابع و سهم‌بری حوزه‌ها از  منابعی که در اختیار دارد. به عنوان مثال سهم شیلات و آبزی‌پروری و صید و صیادی از کل تولیدات کشاورزی حدود یک در صد است. با توجه به منابعی که در اختیار حوزه شیلات هست ما می‌توانیم به حداقل ۱۰ در صد برسیم. این یعنی چیزی نزدیک به ۱۵ میلیون تولید با توجه به ظرفیتی که در کشور وجود دارد. دریا‌ها، سواحل و منابع داخلی آب فرصت‌هایی بی‌نظیری برای توسعه شیلات است.

وی افزود: راهبرد چهارم تولید صادرات محور است. ما تولید کنیم برای صادرات. باعث توسعه حمایت از تولیدکننده و تولید خواهد شد. ارزآوری و اشتغال تولید خواهد کرد. 

نیکبخت بیان کرد: پنجمین راهبرد کشاورزی دانش‌بنیان و افزایش بهره‌وری است. تحقیق و پژوهش، آموزش و ترویج سه رکن اساسی است که با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان موسسات علمی و دانشکده‌های کشاورزی و نخبگان می‌توانیم عملکرد را در واحدهای تولیدی افزایش دهیم.

وزیر جهادکشاورزی با اشاره به دستاورد‌های ۱۱ ماهه وزارتخانه، گفت: را عنوان دستاوردهایی که در طول این ۱۱ ماه داشتیم ارائه می‌کنم با استفاده از این راهبردها نرخ رشد ارزش افزوده در بخش کشاورزی سه الی چهار سال است که منفی شده. در سال ۱۴۰۲ در فصل بهار منهای ۴/۶ در صد منفی بود در تابستان منهای ۳/۲ کاهش را شروع کردیم. در پاییز منهای یک در صد و در زمستان به نیم در صد مثبت نرخ رشد رسیدیم و حتما بهار نرخ رشد ما بهتر خواهد بود.

وی تشریح کرد: آماری که خدمت شما ارائه می‌دهم از مرکز آمار کشور است. افزایش صادرات بیش از یک میلیارد دلار سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش صادرات داشتیم. بهبود تراز تجاری بیش از ۲ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ را دارا بودیم.
نیکبخت در ادامه گفت: شاخص کل تورم در اردیبهشت ماه بر اساس آمار مرکز آمار ایران ۲/۸ بوده است و در تورم در بخش خوراکی‌های بهش کشاورزی ۱/۸ در صد است. در مرداد‌ماه سال ۱۴۰۱ نقطه به نقطه چیزی بالغ بر ۳۳ در صد و در اردیبهشت حدود ۲۳ در صد این روند کاهش شروع شده است. نتیجه این شاخص‌های اقتصادی منجر به آرامش نسبی بازار گشته است. بنده به عنوان وزیر کشاورزی عرض می‌کنم که روند به سمت بهبود است.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت تولید و ذخیره برخی از کالاهای اساسی بیان کرد: قیمت مرغ نسبت به سال گذشته به قیمت نرمالی رسیده‌ و قیمت در بازار تثبیت شده است. ما شرایط بدی را در صنعت طیور داشتیم و حلقه بالادستی آسیب دیده بود، میزان جوجه‌ریزی ما به ۱۱۰ میلیون قطعه در ماه رسیده بود اما امروز به ۱۵۰ میلیون در ماه افزایش یافته که باعث افزایش تولید شده است. حتی در مقاطعی صادرات مرغ داشتیم به عبارت دیگر از وارد کننده به صادر کننده رسیدیم همواره برای تامین ذخایر استراتژیک کشور به سراغ واردات مرغ می‌رفتیم اما امروز تولید کنندگان ما به مرحله‌ای رسیده‌اند که ذخایر استراتژیک کشورمان را تامین می‌کنند.

نیکبخت در ادامه بیان کرد: تخم مرغ یکی از کالاهایی بود که کمترین نوسان را در سفره مردم در سال ۱۴۰۲ تجربه کرد. در سال ۱۴۰۲ در تولید تخم‌مرغ حدود ۱۴۰ هزار تن مازاد داشتیم و صادرات انجام دادیم. در فروردین‌ماه و اردیبهشت‌ماه حدود ۴۰ هزار تن صادرات تخم‌مرغ داشتیم و از واردکننده به صادرکننده تبدیل شدیم امروز برای صادرات مرغ و تخم‌مرغ دیگر نیاز به مجوز وزارت جهاد کشاورزی نیست و صادرکنندگان با مراجعه به اتحادیه‌ها می‌توانند مجوز دریافت کنند.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه بیان کرد: در حوزه تامین نهاده‌ها همه شاهد هستند که در سال گذشته چه وضعیتی داشتیم در بازار آزاد، نهاده کیلویی ۴۰ هزار تومان نیز پیدا نمی‌شد اما امروز ما به تولید کنندگان این اطمینان را می‌دهیم که هیچ دغدغه‌ای برای تولید نداشته باشند و نهاده‌ها در دسترس است.

نیکبخت گفت: در بحث گندم نیز تعیین قیمت گندم دغدغه جدی بود در نهایت با پیگیری که رئیس جمهور شهید داشتند شورای قیمت گذاری در وزارت جهاد کشاورزی قیمت خرید تضمینی گندم را در سال گذشته ۱۵ هزار تومان مصوب کرد و پرداخت‌ها نیز صورت گرفت. امروز نیز خرید گندم از چهار میلیون تن گذشته است و روند خرید گندم شیب افزایشی را دارد. با این روند اطمینان می‌دهیم که در این سال خرید گندم بیش از سال ۱۴۰۲ انجام خواهد شد و ۱۰۰ درصد نیاز کشور از گندم تامین می‌شود ما دیگر نیازی به واردات گندم نداریم و این خودش صرفه‌جویی ارزی بزرگی دارد.

وی بیان کرد: سال گذشته که مسئولیت برعهده گرفتم برنج در انبارهای تولید کنندگان در استان‌های شمالی انباشته شده بود و از سوی دیگر درسال ۱۴۰۱ حجم بالایی واردات برنج صورت گرفته بود ولی بنده بلافاصله بعد از سفری که به استان‌های شمالی داشتم در هیات دولت جلسه‌ای تشکیل دادیم و سطح اعتباری ویژه‌ای برای جمع‌آوری برنج در نظر گرفتیم. اولویت اول ما خرید برنج شمال است واردات را مدیریت کردیم و حتی امروز اگر امکان وجود داشته باشد صادرات برنج را خواهیم داشت. به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم که واردات زیادی صورت گیرد که باعث آسیب به تولید شود.

وزیر کشاورزی گفت: اما در بحث گوشت در سال ۱۳۹۹ تا سال ۱۴۰۱ به دلیل مشکلات خشکسالی و عدم حمایتی که از دامداران صورت گرفت آسیب جدی به دام‌های مولد صورت گرفت و حتی آنها کشته می‌شدند. ما برای حمایت از دامداران رفته رفته نهاده مدت‌دار به آنها تحویل دادیم و اکنون حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن به صورت سه ماهه و ۶ ماهه به دامداران و عشایر نهاده تحویل داده شده است.

نیکبخت در ادامه اظهار کرد: قطع برق چاه‌های کشاورزی یکی از مشکلات اساسی است که وجود دارد و بنده در نامه‌ای که به رئیس جمهور شهید نوشتم در حال پیگیری این موضوع بودند. روستاییان و کشاورزان آماده هستند که برق منازل و خانه‌های آنها قطع شود اما برق چاه‌های کشاورزی قطع نشود. دغدغه بعدی ما تامین سوخت کشاورزی است که از همه بخش‌ها تقاضا داریم در تامین آن به ما کمک کنند.

وی افزود: از دیگر دغدغه‌های ما تامین ماشین‌آلات کشاورزی است اکنون ۶۰ هزار تقاضا برای دریافت تراکتور وجود دارد در حالی که تولید داخلی ما کفاف نمی‌شود. از سویی دیگر ما در تلاش هستیم تا فضای کسب و کار در این حوزه با صدور مجوزها را بهبود بخشیم. تامین سرمایه در گردش برای بخش کشاورزی نیز از دیگر مسائل مهمی است که دنبال می‌شود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بورس رشد کرد/ افزایش ۱۴ هزار و ۱۲۷ واحدی شاخص کل
پورمحمدی: من باید صدها بار شهید می‌شدم +فیلم
سخنرانی پزشکیان برای مسجد تقریبا خالی قرچک +فیلم
وضعیت واریز سود مرحله سوم سهام عدالت چه زمانی مشخص می‌شود؟
خدمت رسانی ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت در مراسم عید غدیر
دامنه نوسان نمادها به روال عادی برمی گردد
اعترافات افشاریان مدیرعامل یک باشگاه لیگ برتری را به دادسرا کشاند
دوربین ورزشی چیست؟
لرزه گیر لاستیکی ارتعاشات صنعتی
راهنمای جامع انتخاب و خرید لیوان کاغذی
بهترین میز اداری برای فضاهای کوچک؛ انتخابی حیاتی برای دگرگونی محیط کاری
رشته گیاهان دارویی در دانشگاه، آشنایی با گیاهان دارویی
چطور بلیط هواپیما ارزان بخریم؟
۳۱ توصیه اهل بیت(ع) در بزرگداشت غدیر
افزایش نرخ بلیت پروازهای داخلی در روزهای اخیر
فیلم محسن تنابنده به بعد از انتخابات موکول شد
پیشنهاد باورنکردنی به بازیکن استقلال رسید
مهاجری مجرم شناخته شد
بیانیه جبهه پایداری در حمایت از دکتر سعید جلیلی به عنوان نامزد اصلح انتخابات ریاست جمهوری
زاکانی در جمع کارآفرینان: جلوه اساسی جهش تولید با مشارکت مردم کارآفرینان هستند
کشتار هولناک خانواده تهرانی به دست دختر ۱۸ ساله‌شان
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top