تاریخ انتشار: سه شنبه 1403/03/22 - 14:40
کد خبر: 507452

تأکید باقری بر ایجاد سازوکارهای مستقل مالی، بانکی و پولی بین اعضای بریکس

تأکید باقری بر ایجاد سازوکارهای مستقل مالی، بانکی و پولی بین اعضای بریکس

سرپرست وزارت امور خارجه امروز ایجاد سازوکارهای مستقل مالی، بانکی و پولی بین اعضای بریکس را ضرورتی تام برای تامین منافع راهبردی و بلندمدت اعضا خواند و گفت: زمان آن فرارسیده تا بریکس و کشورهای دوست، الگوی کاربردی برای استقلال مالی، پولی و بانکی، از سازوکارهای مبتنی بر نظام یکجانبه گرایی را مورد بررسی قرار دهند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه امروز (سه‌شنبه) 22 خرداد ماه ضمن شرکت در نشست مشترک وزرای امور خارجه بریکس و کشورهای دعوت شده به اجلاس بریکس در شهر نیژنی نووگوراد روسیه در این نشست به ایراد سخنرانی پرداخت.وی در این نشست از همه رهبران، مقامات عالی‌رتبه و مردم کشورهای حاضر در این اجلاس که مراتب همدردی خود را به‌ مناسبت شهادت رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه با ارسال پیام تسلیت و حضور در مراسم یادبود ابراز داشتند ‌قدردانی کرد.

بریکس اندیشه روشنی برای اصلاح حکمرانی جهانی

باقری افزود: جهان در دوران گذار، با هرج و مرج و ناعدالتی‌های زیادی روبرو است و بریکس اندیشه روشنی برای عبور از دوران ‌گذر و اصلاح حکمرانی جهانی با توسل به چندجانبه‌گرایی، مقابله با یک‌جانبه‌گرایی و شکل‌دهی به نظم جدید عادلانه‌تر، شفاف‌تر و دموکراتیک مبتنی بر اجماع دارد و مجموعه اقداماتی را برای رسیدن به اهداف مشترک طراحی و برنامه‌ریزی نموده است. به گفته وی این گروه توانمندی‌های خود را نشان داده و از این‌رو، روز به‌ روز حامیان و کشورهای همفکر بیشتری را جذب می‌کند.

چنانچه ایده گسترش بریکس به واقعیت بپیوندد، این هویت، منسجم‌تر و جهانی‌تر خواهد شد

سرپرست وزارت خارجه بیان کرد: در واقع برای اولین بار است که یک هویت سیاسی ـ اقتصادی ـ مالی ـ فرهنگی مشترک قوی و اثرگذار در جهان در حال توسعه ایجاد شده است. تمایل فزاینده کشورها برای پیوستن به بریکس، نشانه بسیار مهمی از علاقه آنها به سرعت بخشیدن به زایش جهانی نو، مبتنی بر چند جانبه‌گرایی ماندگار و ژرف است.وی عنوان کرد: ما معتقدیم چنانچه ایده گسترش بریکس به واقعیت بپیوندد، این هویت، منسجم‌تر و جهانی‌تر خواهد شد. باقری خاطرنشان کرد: بر همین اساس، روسای جمهور با توجه به مشاهده کثرت درخواست‌ها برای پیوستن به بریکس، دستورالعملی صادر کرده‌اند که تا زمان اجلاس سران بعدی روسای جمهور در ماه اکتبر در غازان، سند مربوط به الگوها، استانداردها و معیارهای کشورهای شریک را نهایی کنیم تا به تایید و امضای روسای جمهور برسد. وی عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران در تمامی مذاکرات مربوطه به‌صورت فعال شرکت کرده و در آینده نیز برای تدوین و نهایی ساختن این معیارها مشارکت و مساعدت خواهد کرد.
 
 تلاش برای دلار‌زدایی از تجارت جهانی، خواسته همه کشورها و ملت‌های مستقل جهان است

این دیپلمات ارشد ایرانی عنوان کرد: زیرساخت‌های کنونی اقتصاد جهانی به صورت هراس‌انگیزی در اختیار قدرت‌های غربی قرار دارد که عملا نشان داده‌اند ساختارهای اقتصاد جهانی را به سلاحی علیه رقبا مبدل ساخته‌اند. باقری ادامه داد: وابستگی کشورها به یک ارز خاص برای مبادلات و ذخیره باعث شده است که اقتصاد بسیاری از کشورها در چنبره اسارت دلار بیفتند و در صورت عدم چاره‌جویی سریع، این امر اقتصاد کشورها را بیشتر در باتلاق فرو خواهد برد.سرپرست وزارت خارجه بیان کرد: هیچ کشور مستقل و در حال توسعه در جهان نیست که از انحصار و سلطه دلار متضرر نباشد؛ از این رو تلاش برای دلار‌زدایی از تجارت جهانی، خواسته همه کشورها و ملت‌های مستقل جهان محسوب می‌شود.وی افزود: همچنین یکی از چالش‌هایی که نظام سلطه برای ارعاب کشورهای مستقل به کار می‌گیرد، تحریم‌های اقتصادی است که به مهمترین ابزار ارعاب کشورهای سلطه طلب برای تحمیل اراده تبدیل شده و از موانع کلیدی پیشبرد همگرایی کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه یافته به‌شمار می‌رود.

 راهبرد خنثی سازی تحریم‌ها و تاکتیک دور زدن تحریم‌ها

باقری اضافه کرد: جمهوری اسلامی  ایران به عنوان کشوری که سال‌ها متحمل تحریم‌های غیرقانونی یکجانبه آمریکا بوده و در عین حال توانسته با تعبیه سازوکارهای چابک داخلی و ایجاد مسیرهای امن خارجی، الگوی جدیدی از زیست توام با پیشرفت در سایه فشار و تحریم را ذیل مفهوم اقتصاد مقاوتی ارائه دهد و در این مسیر؛ هم از راهبرد خنثی سازی تحریم‌ها و هم از تاکتیک دور زدن تحریم‌ها، هوشمندانه بهره برده است.وی گفت: ما بر این باوریم که تحریم‌های غیرقانونی هر چند یک واقعیت است که موجب ایراد خسارت و ایجاد هزینه برای کشورهای مستقل می‌شود؛ اما اراده برای مقابله با تحریم‌های غیرقانونی و نیز هم افزایی کشورهای مستقل برای رهایی از سازوکارهای یکجانبه گرایی به ویژه در عرصه‌های مالی، پولی و بانکی بین‌المللی، می‌تواند تحریم‌های غیرقانونی را ناکارآمد ساخته و حتی اثربخشی آنها را به حداقل برساند.
 
 ضرورت ایجاد سازوکارهای مستقل مالی، بانکی و پولی بین اعضای بریکس

سرپرست وزارت خارجه بیان کرد: از این رو ایجاد سازوکارهای مستقل مالی، بانکی و پولی بین اعضای بریکس که بزرگترین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان انرژی در بین آنها است، یک ضرورت تام برای تامین منافع راهبردی و بلندمدت اعضا است.باقری خاطرنشان کرد: از این رو جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر آمادگی برای ارائه الگوی اقتصاد مقاومتی، اعلام می‌کند اکنون زمان آن فرا رسیده است تا بریکس و کشورهای دوست، الگوی کاربردی برای استقلال مالی، پولی و بانکی، از سازوکارهای مبتنی بر نظام یکجانبه گرایی را به طور جدی مورد بررسی قرار دهد.

غزه امروز بزرگترین نمایشگاه دستاوردهای یکجانبه گرایی است

سرپرست وزارت خارجه همچنین به اوضاع غزه اشاره کرد و گفت: غزه امروز بزرگترین نمایشگاه دستاوردهای یکجانبه گرایی است. کشتار ده‌ها هزار انسان بیگناه، قتل عام کودکان و زنان، آوارگی صدها هزار انسان بی پناه، کشته شدن ده‌ها خبرنگار و مامور سازمان‌های بین‌المللی، انهدام زیرساخت‌های زندگی شهری، تخریب ده‌ها مرکز درمانی، عبادی، آموزشی و اداری شیوع انواع بیماری‌های جسمی و روانی بین صدها هزار انسان مظلوم و از همه مهمتر حمایت از متجاوز اشغالگر و جنایتکار و پشتیبانی تسلیحاتی، مالی، تجهیزاتی، سیاسی، حقوقی و رسانه‌ای از رژیم نژادپرست تنها بخش کوچکی از سرشت نظام جهانی مبتنی بر یکجانبه گرایی است. وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که تا اشغالگری هست، مبارزه با اشغالگری یک واقعیت انکار ناپذیر است، لذا تنها راه‌حل پایدار رفع سریع و بدون قید و شرط اشغالگری از تمامی زمین‌های اشغالی و سپس برگزاری همه پرسی با مشارکت سازمان ملل متحد بین همه فلسطینی‌ها اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی برای تعیین سرنوشت ملت و کشور فلسطین است.

 عمر یکجانبه‌گرایی به سر آمده

باقری بیان کرد: عمر یکجانبه‌گرایی به سر آمده و درحال واگذاری میدان عمل به چندجانبه گرایی است. جبهه چندجانبه‌گرایان، باید هوشمندانه با برپایی و تقویت سازوکارهای جدید مالی، بانکی، اقتصادی، تجاری، سیاسی و فرهنگی، دوران گذار از نظم یک‌جانبه‌گرایی را به نظم عادلانه چندجانبه‌گرایی مدیریت کند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
حمله موشکی حزب الله به شمال فلسطین اشغالی
شاسی‌بلند برقی سیتروئن برای رقابت می‌آید +عکس
رییس‌جمهور باید شبانه‌روز پای کار مردم باشد
کنایه زاکانی به مشاور پزشکیان برای پرت کردن میکروفن
انتقاد قاضی‌زاده هاشمی از تکرار یک سوال در صداوسیما
طحان نظیف: از آراء تک‌تک مردم صیانت می‌کنیم
انتقاد وحیدی از نرمش برخی کاندیداها در برابر استکبار
جلیلی: به حضور در گعده‌های سیاسی و لابی‌ها اعتقادی ندارم
معضل دانشگاه‌ها برای دولت جدید انگلیس
قطعی شدن صعود پرتغال با شکست ترکیه
قاضی‌زاده هاشمی: از زنان خانه‌دار باید پشتیبانی شود
سنگنورد ایرانی به سهمیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس رسید
شناسایی ۲۲ متخلف انتخاباتی درفضای مجازی
گیلان میزبان برنامه «محفل» در شب عید غدیر
ضرورت بهره‌مندی از ظرفیت بخش خصوصی در فناوری اطلاعات و ارتباطات
سعید جلیلی وارد اهواز شد
سفر انتخاباتی سعید جلیلی به اصفهان +عکس
ثبت اولین طلای پاراوزنه‌برداری ایران به نام جعفری
آمادگی بایدن و ترامپ برای نخستین مناظره انتخاباتی
تکرار مدال برنز محمد رهبری در شمشیربازی قهرمانی آسیا
زارع‌پور: فیلترینگ در اختیار دولت نیست +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top