تاریخ انتشار: چهارشنبه 1403/03/23 - 12:09
کد خبر: 507567

پنج نکته برای جذاب کردن تمرینات موسیقی کودکان

پنج نکته برای جذاب کردن تمرینات موسیقی کودکان

توصیه می‌کنیم که هنرجویان موسیقی، هر روز حداقل بیست دقیقه تمرین کنند. شاید این مدت زمان به نظر شما کوتاه باشد؛ اما حتی بیست دقیقه هم می‌تواند برای یک کودک بسیار طولانی به نظر برسد. به‌خصوص اگر کاری باشد که اشتیاقی برای انجام آن ندارند. چنانچه این موضوع با استرس، تکالیف مدرسه و سایر فعالیت‌های آنها همراه شود، می‌تواند به یک فاجعه بینجامد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ هر چقدر هم که کودکان مشتاق یادگیری موسیقی و نواختن گیتار، پیانو، یوکللی یا هر ساز دیگری باشند، آنها هم مثل بزرگسالان، هر از گاهی بی‌علاقه و یا خسته می‌شوند. این موضوع مخصوصاً به سن فرزند شما بستگی دارد. اغلب خردسالان، حوصله کمتری برای یادگیری دارند و بی‌نظمی در میان آنها رایج‌تر است. به همین دلیل، انجام دادن دروس و تمرینات خصوصی منظم در خانه برای این کوچولوها، سخت‌تر است. این مسائل می‌تواند برای شما کمی ناامیدکننده باشد. اما نگران نباشید! شما می‌توانید کارهایی انجام دهید که به فرزندتان کمک کنند تا در مسیر درست باقی بماند و بیشترین بهره را از کلاس‌های خصوصی خود در خانه ببرد. خواهید دید که بعد از انجام این کارها، یادگیری موسیقی به جای آنکه برای فرزندتان خسته‌کننده باشد، لذت‌بخش خواهد بود. در این مطلب که با همکاری افراد متخصص در زمینه آموزش گیتار و سازهای دیگر تهیه شده است، پنج نکته را با شما در میان می‌گذاریم که می‌توانند به ایجاد انگیزه یادگیری موسیقی در کودکان کمک شایانی کنند.

تمرینات را کوتاه، جذاب و هدفمند برگزار کنید

توصیه می‌کنیم که هنرجویان موسیقی، هر روز حداقل بیست دقیقه تمرین کنند. شاید این مدت زمان به نظر شما کوتاه باشد؛ اما حتی بیست دقیقه هم می‌تواند برای یک کودک بسیار طولانی به نظر برسد. به‌خصوص اگر کاری باشد که اشتیاقی برای انجام آن ندارند. چنانچه این موضوع با استرس، تکالیف مدرسه و سایر فعالیت‌های آنها همراه شود، می‌تواند به یک فاجعه بینجامد.

علاوه بر اینکه تمرینات بیست دقیقه‌ای را انجام می‌دهید، یک سیستم هدف‌گذاری نیز مشخص کنید. فرزند خود را تشویق کنید که یک هدف برای خودش تعیین کند؛ مثلاً یک قطعه موسیقی را بدون اشتباه بنوازد. انجام این کار به کودک احساس موفقیت و غرور می‌دهد و باعث تشویق او به ادامه راه می‌شود. همچنین انجام چنین وظایفی، کمک می‌کند که زمان تمرین هم سریع‌تر بگذرد.

منبع دلگرمی فرزندتان باشید

هنگامی که کودکان در کلاس حضوری یا آنلاین شرکت می‌کنند، طبیعتاً یک مربی در آنجا حضور دارد که به فراخور عملکرد هنرجو، بازخورد و تشویق مناسب را ارائه می‌کند. کلمات دلگرم‌کننده به کودک کمک می‌کنند تا برای ادامه تمرین، به‌خصوص در زمان مواجهه با اشتباهاتش، انگیزه داشته باشد. در هنگام شروع یک جلسه تمرین، به زبان و لحنی که استفاده می‌کنید توجه داشته باشید و به جای گفتن چیزی مانند «قوی باش و شروع کن»، کلمات ملایم‌تری را انتخاب کنید. هر کسی که نوازندگی یک ساز را به‌خوبی فرا گرفته باشد، می‌داند که یادگیری موسیقی سخت است و والدین باید بزرگ‌ترین مشوق‌های فرزندان خود باشند. وقتی کودک یک قطعه را به‌خوبی می‌نوازد، او را تحسین کنید. اگر آنها در نواختن قطعه خود به مشکل برخوردند، در مورد آن صحبت کنید و مثبت‌نگر باشید.

برای تفریح وقت بگذارید

یکی از کارهایی که خیلی سریع فرزندتان را فرسوده می‌کند، این است که یک قطعه را بارها و بارها بنوازد و تکرار کند؛ به‌خصوص زمانی که هنرجو مدام اشتباه می‌کند و بین نت‌ها سرگردان است. گاهی اوقات بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید، این است که قطعه را کنار بگذارید و استراحت کنید. چرا که وقتی کودک دچار ناامیدی می‌شود، برطرف کردن آن دشوار است و کل جلسه تمرین را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

در عوض برای یک چیز سرگرم‌کننده وقت بگذارید. آیا مثلاً فرزندتان دوست دارد که نواختن یک قطعه پاپ یا آهنگ مورد علاقه‌اش را امتحان کند؟ جایگزین کردن یک قطعه موسیقی که او واقعاً از آن لذت می‌برد یا می‌تواند به‌خوبی آن را بنوازد، اعتمادبه‌نفس کودک را تقویت می‌کند و فضای آموزشی باطراوتی را فراهم می‌آورد. همچنین می‌توانید با مربی او در مورد یک سری تمرینات سرگرم‌کننده صحبت کنید؛ تمریناتی که می‌توانند به کودک کمک کنند تا از پس موانع و سختی‌های تمرین برآید.

تجربه کردن را تشویق کنید

پیروی از قوانین، راهی مناسب برای یادگیری اصول اولیه نوازندگی یک ساز است و برای تولید موسیقی باکیفیت باید درک کاملی از این موارد داشته باشید. پس از آن می‌توان پا را از این اصول اولیه فراتر گذاشت و تجربیات جدید را امتحان کرد؛ بنابراین لازم است که کودکتان را برای تجربه کردن مسائل جدید نیز تشویق کنید. مسائلی مانند وضعیت بدن و تنفس صحیح هنگام نوازندگی، عناصر بنیادینی هستند که چندان جای تجربه‌گرایی ندارند؛ اما موارد دیگری وجود دارند که فرزند شما می‌تواند آنها را به میل خود کمی تغییر دهد و با سلیقه خود همگام سازد. در واقع این کار یک راه عالی است برای اینکه کودکتان سبک شخصی خودش را ایجاد کند. رعایت واو به واو دستورالعمل‌های موسیقی مهم است؛ اما داشتن آزادی عمل برای سرگرم کردن و خلاق بودن نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. بنابراین اگر فرزندتان از خودش می‌پرسد "اگر من فلان کار را بکنم، چه اتفاقی می‌افتد؟" به او اجازه دهید تا پاسخ را خودش کشف کند. بدون توجه به اینکه نتیجه نهایی خوب است یا بد، این کار، راه را برای شکل‌گیری یک نوازنده پیشرفته و حرفه‌ای هموار خواهد کرد.

به زمان و محیط تمرین توجه کنید

یکی از بهترین راه‌ها برای اطمینان از مفید بودن جلسات تمرین موسیقی این است که آنچه برای فرزندتان بهتر است را پیدا کنید و به آن پایبند باشید. به‌عنوان مثال، چه زمانی بیشترین تمرکز و بهترین عملکرد را دارد؟ چه زمانی خلق و خوی بهتری دارد؟

همچنین تمام تلاش خود را انجام دهید تا هرگونه عامل حواس‌پرتی را از محیط تمرین حذف کنید. مثلاً تلویزیون را خاموش کنید یا گوشی همراه و تبلت را سایلنت کنید. اگر فرزندان دیگری دارید که در خانه هستند، از آن‌ها بخواهید که در زمان تمرین برادر یا خواهر نوازنده‌شان آرام باشند. اخلاق و رفتار هر کودکی متفاوت است و هیچ جواب درست یا غلطی برای اینکه روال زندگی آنها چگونه است یا نیازهای آنها چیست، وجود ندارد. از همه مهمتر توجه کنید که فرزند شما آگاه، متمرکز و آماده باشد تا به هنگام تمرین، بالاترین توان خود را ارائه کند.

نتیجه‌گیری 

صرف نظر از سن و سال، یادگیری هر سازی سخت و دشوار است. این کار حتی برای بزرگسالان نیز می‌تواند یک مبارزه بزرگ باشد. به این دلیل، مهم است که در مواجهه با کودکتان، هنگامی که از موانعی مانند فرسودگی، بی‌انگیزگی و دلسردی عبور می‌کند، صبور باشید. در هر قدم از مسیر حامی و مشوق او باشید و در مبارزاتش، همراهش باشید. به وی فضایی دهید که اشتباه کند و چیزهای جدید را بیازماید. با در نظر گرفتن این موارد، مطمئناً به کودکتان کمک می‌کنید که در نواختن ساز مورد علاقه‌اش استاد شود. همچنین برای اینکه دامنه اطلاعات خود در زمینه مسائل مربوط به آموزش گیتار، درامز و یوکللی را گسترده‌تر کنید، پیشنهاد می‌کنیم سری به وب‌سایت گیتار ایران بزنید و از مقالات و ویدیوهای آموزشی رایگان موجود در این وب‌سایت بهره ببرید.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
استقبال مردم پایتخت از مهمانی باشکوه ۱۰ کیلومتری عید غدیر
مراسم چهلمین روز شهادت امیرعبداللهیان در حرم حضرت عبدالعظیم
عید غدیر، میهمان موکب‌های دانشگاهی باشید
گزارش تصویری پنجمین مناظره نامزدهای چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری
اهدای عیدانه رهبر انقلاب به دریادلان حاضر در جزایر نازعات
قاضی‌زاده‌ هاشمی به نامزدهای ریاست‌جمهوری عیدی داد +فیلم
رهبر انقلاب: مهمترین اثر مشارکت بالا که به آن اصرار داریم سرافرازی جمهوری اسلامی است
از واقعه غدیر چه می‌دانیم؟!
میراحمدی: وزارت کشور برای برگزاری انتخابات آمادگی کامل دارد
قالیباف در مناظره پنجم: باید دقت کنیم که در نقشۀ دشمن حرکت نکنیم
جلیلی در مناظره پنجم: نباید روستا را به یک جایی که فقیر و محروم است نگاه کنید
زاکانی در مناظره پنجم: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را انجام می‌دهیم
قاضی‌زاده در مناظره پنجم: ۱۴ اقدام اجرایی را با قوت انجام می‌دهم
رهبر انقلاب: کسی که توانایی استفاده از فرصت‌ها را داشته باشد اصلح است
رهبر انقلاب: برخی با لبخند دشمن خاطرشان جمع و با لالایی دشمن خوابشان می‌برد+فیلم
فرد اصلح از نظر رهبر انقلاب کیست +فیلم
عکس| دیدار هزاران نفر از اقشار مختلف مردم در روز عید غدیر
نامزدها در راه برگزاری آخرین مناظره
نرخ تورم نزولی میراث شهید رئیسی برای دولت آینده
رهبر انقلاب: مشارکت حداکثری و انتخاب اصلح در انتخابات مهم است
بیانیه ۳۰۰ نفر از اساتید، فارغ‌التحصیلان، دانشجویان دانشگاه شریف در حمایت از جلیلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top