تاریخ انتشار: چهارشنبه 1403/03/23 - 13:44
کد خبر: 507583

مهمترین علائم خرابی فیلتر روغن را بشناسید!

مهمترین علائم خرابی فیلتر روغن را بشناسید!

در این مطلب سعی کردیم شما را با برخی از مهم‌ترین علائم خرابی فیلتر روغن آشنا کنیم تا در صورت مشاهده هریک از این علائم در بهترین زمان فیلتر روغن خود را تعویض کنید.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ خرابی فیلتر روغن قابل تشخیص بوده و با نشانه‌هایی همراه است و در صورت نادیده گرفتن این علائم مشکلات جدی در موتور خودرو ایجاد می‌شود. فیلتر روغن از ورود ذرات گردوغبار به داخل روغن موتور و دیگر اجزا خودرو جلوگیری می‌کند، به همین دلیل خرابی این قطعه می‌تواند آسیب جدی بر عملکرد و طول عمر موتور وارد کند. ازاین‌رو تشخیص زود هنگام علائم خرابی فیلتر روغن بسیار اهمیت دارد تا از آسیب‌های جدی جلوگیری کنید. در ادامه این مطلب قصد داریم به بررسی کامل علائم خرابی فیلتر روغن بپردازیم تا بتوانید خیلی سریع آن را تشخیص و از واردشدن آسیب جدی به موتور خودرو جلوگیری کنید.  

خرابی فیلتر روغن چه علائمی دارد؟

به علت نقش فیلتر روغن بر کارایی موتور، اغلب رانندگان هنگام تعویض دوره‌ای روغن موتور، معمولاً فیلتر آن را نیز عوض می‌کنند. اما در بعضی از موارد با رعایت همه نکات الزامی باز هم احتمال خراب‌شدن فیلتر روغن وجود دارد که با نشانه‌هایی همراه است؛ بنابراین بهتر است با بروز علائم و نشانه‌های خرابی، فوراً فیلتر روغن را تعویض کنید و مانع بروز مشکلات بزرگ‌تر شوید. از متداول‌ترین علائم خرابی فیلتر روغن عبارت‌اند از:

 کاهش عملکرد و بازدهی موتور

 زمانی که عملکرد خودرو کاهش پیدا می‌کند و متوجه کاهش بازدهی موتور خودرو شده‌اید، باید نسبت به سالم بودن فیلتر روغن خود شک کنید؛ زیرا به دلیل رسوب ذرات ناخالص آلودگی در فیلتر، روغن به‌اندازه کافی به قطعات نرسیده است و موجب شده تا شتاب‌گیری و قدرت خودرو مختل شود.

 افت فشار روغن موتور

 وجود فشارسنج روغن در خودروهای جدید یکی از عوامل برتری آن‌ها نسبت به دیگر خودروها است؛ زیرا شما می‌توانید به‌راحتی بر فشار روغن خودرو نظارت داشته باشید. اگر متوجه بالارفتن آمپر فشار روغن شده‌اید، این موضوع از علائم خرابی فیلتر روغن است و باید سریع به فکر تعویض فیلتر روغن شوید تا از افزایش دمای موتور و تخریب قطعات دیگر موتور جلوگیری کنید.

 صدای تق‌تق و نویزهای فلزی

 اگر فیلتر روغن موتور خودرو خراب باشد، روغن وارد موتور نمی‌شود و بین موتور و اجزای متصل آن اصطکاک افزایش پیدا می‌کند. به این صورت دمای موتور افزایش می‌یابد و صدای تق تق و نویزهای فلزی ایجاد می‌شود. سایش قطعات خودرو ممکن است تا خردشدن آن‌ها ادامه یابد و هزینه‌های بیشتری را تحمیل کند.

 دود کثیف و تیره از اگزوز خودرو

 در حالت عادی دودی که از اگزوز خودرو خارج می‌شود، به‌اندازه‌ای شفاف است که شما قادر به دیدن آن نخواهید بود. اما اگر متوجه خروج دود تیره و کثیف از اگزوز خودرو شده‌اید، به‌احتمال زیاد به دلیل خرابی و مسدودشدن و از علائم خرابی فیلتر روغن است؛ زیرا روغن در منطقه احتراق می‌سوزد و رنگ دود خارج شده از اگزوز تغییر پیدا می‌کند.

 جوش‌آوردن و افزایش دما در موتور

 افزایش دما در موتور اولین نشانه فرسودگی و خرابی فیلتر روغن است. به صورتی که با مسدودشدن و رسوب آلودگی‌ها در فیلتر، مانع گردش و رسیدن روغن به بسیاری از قطعات و کاهش روان‌کاری قطعات می‌شود. به این ترتیب، سایش بین قطعات داخلی خودرو زیاد می‌شود و دمای موتور افزایش می‌یابد. عدم توجه به این علائم، گاهی منجر به انفجار خودرو می‌شود؛ بنابراین توصیه ما به شما این است که به طور مداوم دما و چراغ چک موتور خودرو را بررسی کنید تا از حوادث احتمالی پیشگیری به عمل آید.

 رشته‌های فیلتر در روغن

 اگر رشته‌های فیلتر را در روغن مشاهده کردید، این علامت آشکاری از علائم خرابی فیلتر روغن شما است. به‌صورت کلی استفاده از فیلتر روغن بی‌کیفیت، عدم استفاده صحیح از ماشین و واردکردن فشار زیاد به آن و استفاده از روغن نامتناسب با نوع خودرو، می‌تواند به گرفتگی فیلتر روغن بینجامد و در نتیجه باعث ورود آلودگی به موتور خودرو شود.

نقش فیلتر روغن

وظیفه روغن موتور، خنک‌کاری و روانکاری قطعات خودرو است. به دلیل حساسیت زیاد موتور خودرو، این روغن باید از فیلتر روغن عبور کند و مانع ورود ذرات گردوغبار و براده‌های فلزی به موتور شود. به دلیل نقش فیلتر روغن در سلامت فنی و کیفیت عملکرد پیستون‌ها، سیلندرها، موتور و... تأکید زیادی بر تعویض زود هنگام فیلتر روغن می‌شود. نکته دیگری که باید مد نظر شما باشد، این است که نسبت به کیفیت محصولی که خریداری می‌کنید، مطمئن شوید؛ زیرا محصولات تقلبی توسط فروشگاه‌های زیادی به بازار عرضه می‌شوند.

 ویژگی‌های فیلتر روغن مورد قبول

 یک فیلتر روغن مرغوب و باکیفیت باید از یک سری ویژگی‌هایی برخوردار باشد که عبارت‌اند از:

  • اندازه یکسانی داشته باشند.

    • عدم حساسیت در برخورد با تغییرات جوی و رطوبت.

    • در برابر ورود روغن مقاومت نداشته باشند.

    • در برابر حرارت بالا، از مقاومت بالایی برخوردار باشند.

    • حاوی سوپاپ مطمئنی باشند.

    • در برابر پارگی مقاوم باشند.

    • عمل تصفیه آلودگی‌ها را به‌درستی انجام دهند.

 عواقب عدم تعویض به‌ موقع فیلتر روغن

 اکثر متخصصین و کارشناسان فنی خودرو، معتقدند که بعد از تعویض دوره‌ای روغن، بهتر است نسبت به تعویض فیلتر آن نیز اقدام کنید. فیلتر روغن در سلامت فنی قطعات خودرو نقش بسزایی دارد؛ بنابراین باید در بهترین زمان برای تعویض فیلتر روغن اقدام کنید. در غیر این صورت با مشکلاتی نظیر کاهش عمر موتور و احتمال خرابی در سیستم روانکاری ماشین روبرو خواهید شد.

 روغن خودرو نقش مهمی در حفظ لغزندگی قطعات، کاهش دما و حفظ سطوح فلزی در برابر سایش دارد. اما چون به‌مرور زمان به علت شرایط محیطی و عملکرد موتور روغن آلوده و کثیف می‌شود، باید برای حفظ عملکرد صحیح و بهینه خودرو از فیلتر روغنی که کارایی بالایی در برابر حفظ ذرات آلوده داشته باشد، استفاده کنید. فیلتر روغن آرو از معتبرترین برندهای موجود در بازار است که نشان اصالت کالا دارد. این شرکت با تولید فیلترهای متنوع، نیاز همه کاربران را در تولیدات خود در نظر گرفته است و همه می‌توانند با اطمینان خاطر فیلتر مد نظر خود را تهیه کنند. برای خرید این قطعه می‌توانید همین حالا از طریق بازار بزرگ آنلاین لوازم یدکی اتوموبی اقدام کنید.

 جمع‌بندی

از جمله علائم خرابی فیلتر روغن این است که روند عملکردش کاهش می‌یابد و در گذر زمان به قطعات اصلی خودرو خسارت‌های سنگینی وارد می‌شود. سلامت فنی خودرو تا حد زیادی بستگی به انتخاب محصول باکیفیت دارد. پس اگر به فکر سلامتی خودروی خود هستید، باید فیلتر روغن آن را به‌صورت دوره‌ای مورد بررسی قرار دهید. در این مطلب سعی کردیم شما را با برخی از مهم‌ترین علائم خرابی فیلتر روغن آشنا کنیم تا در صورت مشاهده هریک از این علائم در بهترین زمان فیلتر روغن خود را تعویض کنید.

 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
رشد اقتصادی در دولت شهید رئیسی ۴ برابر دولت روحانی
اعتراف مَسکنی روحانی علیه دولت روحانی
مهم‌ترین محورهای بیانات رهبر انقلاب در دیدار مسؤولان دستگاه قضا +فیلم
امیر حیدری: بیش از ۱۷ هزار واحد مسکونی از سوی نیروی زمینی ارتش در حال ساخت است
۴۱۰۰ استاد دانشگاه آزاد خواستار عذرخواهی پرشکیان شدند
لیست خرید استقلال بالاخره مشخص شد
وزیر نفت: ۱۵۵ پروژه بلاتکلیف در دولت شهید‌ رئیسی تکمیل شد
تشکیل کمیسیون ویژه حمایت از تولید در مجلس تصویب شد
قالیباف: برای رفع تحریم هرکجا لازم باشد می‌روم و آن را رفع می‌کنم
سعید جلیلی در جمع دانشجویان شریف حاضر شد
جشن ۱۰ کیلومتری غدیر چگونه برگزار می شود +جزئیات
نماهنگ « بابا حیدر» گروه سرود نجم الثاقب منتشر شد
رونمایی از اثر جدید روح‌الامین در قم +عکس
چراغ سبز رامین رضائیان به استقلال
اسماعیل نژاد فینالیست شد
شناسایی و احضار ۴ نفر به دلیل دستکاری در نظرسنجی‌های انتخاباتی
ثبت‌نام آزمون msrt از فردا ۳ تیر ماه آغاز می‌شود
مصوبه تعیین سقف اجاره‌ بها چه زمانی ابلاغ می‌شود؟
جزییات آزمون‌های ارزیابی علمی دانشجویان انتقالی علوم پزشکی ۱۴۰۳
ثبت‌نام و انتخاب رشته ۱۷ هزار داوطلب در پذیرش کاردانی به کارشناسی
اضافه شدن ۱۰ هزار تخت به خوابگاه‌های دانشجویی در دولت سیزدهم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top