تاریخ انتشار: یکشنبه 1403/03/27 - 11:13
کد خبر: 507856

آنچه دیپلمات شهید برای آزادی حمید نوری انجام داد

آنچه دیپلمات شهید برای آزادی حمید نوری انجام داد

حمید نوری شهروند ایرانی زندانی در سوئد در حالی بعد از گذشت ۱۶۸۰ روز اسارت به کشور بازگشت که یکی از موضوعات مورد پیگیری شهید حسین امیرعبداللهیان در قریب به ۳ سال گذشته بود و وزیر شهید از هیچ تلاشی در این باره فروگذار نکرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ حمید نوری شهروند ایرانی بازداشت شده در سوئد بعد از 1680 روز زندانی روز شنبه 26 خرداد ماه به کشور بازگشت. 

او که به گفته ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در پروژه سیاسی طراحی شده توسط رژیم صهیونیستی و با عاملیت و اجرای گروهک تروریستی منافقین و با اتهامات واهی بازداشت شده بود، در نتیجه همکاری نهادهای ذیربط در ایران از جمله دولت، دستگاه دیپلماسی، قوه قضائیه، وزارت اطلاعات و شورای عالی امنیت ملی آزاد و به آغوش خانواده‌اش بازگشت.

آبان ۱۳۹۸ «حمید نوری» کارمند سابق قوه قضائیه که از سال ۱۳۷۰ خود را بازنشست کرده و از آن زمان شغل آزاد داشت، برای رسیدگی به حل اختلافات خانوادگی دخترخوانده‌اش به سوئد سفر و در بدو ورود به فرودگاه استکلهم توسط پلیس این کشور بازداشت شد و از آن زمان در زندان انفرادی به سر برد. اتهام حمید نوری بر اساس ادعاهای واهی تعدادی از اعضای گروهک تروریستی منافقین این بود که در مقطعی از زمان زندانبان آن‌ها بوده است. بالاخره پس از برگزاری جلسات متعدد دادگاه، برای او حکم حبس ابد صادر شده بود که بالاخره با تلاش‌های انجام شده از سوی نهادهای ذیربط ایرانی او روز گذشته به کشور بازگشت.

ناصر کنعانی در همین ارتباط به نقش ارزنده رئیس جمهور شهید آیت‌الله رئیسی وورود به این پرونده و همچنین دیداری که با خانواده حمید نوری داشت و نقش ارزنده وزیر خارجه شهید حسین امیرعبداللهیان در این خصوص اشاره کرد و گفت که این موضوع یکی از موضوعات دائمی پیگیری وزیر شهید در روند ارتباطات دیپلماتیک با مقامات سوئد، همتای سوئدی و مقامات اتحادیه اروپا بود.

شهید امیرعبداللهیان در این مدت در دیدارها با وزرای خارجه سوئد در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل و دیگر نشست‌ها و همچنین در تماس‌های تلفنی با همتایان سوئدی باز هم خواستار آزادی حمید نوری شد.

در همین ارتباط خواهر حمید نوری روز گذشته در اظهاراتی گفت که شهید امیرعبداللهیان برای آزادی برادرم زحمات بسیاری کشیدند. شهید رئیسی و امیرعبداللهیان پیگر کار برادرم بودند. روحشان شاد.
وزیر شهید مهر 1400 در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک در دیدار آن لینده وزیر خارجه پیشین سوئد با بیان اینکه گروهک تروریستی منافقین در پشت پرده این پرونده‌سازی و توطئه غیرانسانی قرار دارد، تأکید کرد که دادگاه می‌بایست به این موضوع توجه داشته باشد که کلیه مدارک و ادعاهای مطروحه در این دادگاه از سوی گروهی شهره به دروغ و مکر ساخته و پرداخته شده است، که این امر بی‌اعتباری و اهداف سیاسی این پروسه را نشان می‌دهد.

امیرعبداللهیان ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ در دیدار خانم «آن لینده» همتای سوئدی در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با اشاره به وضعیت حمید نوری گفته بود: قابل قبول نیست که روابط ایران و سوئد هدف دسیسه‌های گروهک تروریستی منافقین قرار گیرد.

۱۴ اردیبهشت ماه 1401 نیز امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه سوئد بازداشت و فرآیند دادگاه حمید نوری را غیر قانونی خواند و خواستار آزادی فوری او شد. وی افزود:  باعث تأسف است که یک گروهک تروریستی که سوابق جنایت‌های آن بر مردم ایران و حتی عراق در دوره رژیم بعث صدام واضح است، فضاسازی تصنعی  این فرآیند در سوئد را در دست گرفته است.

در این مدت اقدامات دیگری هم از سوی دستگاه دیپلماسی در دوران وزارت شهید امیرعبداللهیان صورت گرفت از جمله احضار سفیر سوئد به وزارت خارجه. آنچنانکه «ماتیاس لنتز» سفیر سوئد در تهران، روز یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، توسط دستیار وزیر و مدیرکل غرب اروپای وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به اتهامات بی پایه و ساختگی که دادستان سوئد در زمان اظهاراتش متوجه ایران کرد، به وی ابلاغ شد.

14 تیر 1401 امیرعبداللهیان در تماس تلفنی با آن لینده وزیر خارجه وقت سوئد باز هم به این موضوع اشاره و خواستار آزادی حمید نوری شد. 

او پس از این گفت‌وگو هم با فرزند حمید نوری دیدار کرد و در دیدار با وی ضمن تشریح اقدامات انجام شده اعلام کرد که ایران این پرونده را با حساسیت زیاد دنبال می‌کند و نهایت تلاش خود را برای آزادی او به کار خواهد بست.

امیرعبداللهیان همزمان با این دیدار، تلفنی با احمد معصومی‌فر سفیر سابق ایران در سوئد گفت‌وگو کرد و ضمن کسب اطلاع از آخرین وضعیت حمید نوری، توصیه‌های لازم جهت تداوم و تقویت تلاش‌های حمایتی از این شهروند ایرانی را ارائه کرد. 

30 مرداد 1401 شهید امیرعبداللهیان در دیدار ماتیاس لینتز سفیر سوئد در محل وزارت خارجه در این باره گفت‌وگو کرد و در صفحه اینستاگرامش در این باره نوشت: به ایشان گفتم فرآیند و رای غیرقانونی دادگاه آقای حمید نوری غیرقابل قبول بوده و ضرورت دارد ایشان از همه اتهامات واهی وارده تبرئه و فورا آزاد شود. همچنین از ایشان خواستم به ادعاهایشان در زمینه حقوق بشر عمل کرده و شرایطی را فراهم آورند تا آقای نوری از حقوق اولیه خود ، از جمله دسترسی‌ پزشکی و تسهیل تماسهای خانوادگی برخوردار گردند.

وزیر شهید مهر ماه 1401 در دیدار خانم آن  لینده وزیر خارجه پیشین سوئد حکم صادره از سوی دادگاه سوئد برای حمید نوری را فاقد هرگونه وجاهت و صلاحیت قانونی خواند و اظهار داشت: نباید اجازه داد طرفی ثالث در راستای منافع گروهی و یا سیاسی خود بر روابط تاریخی و عمیق دو‌کشور تاثیر سوء بگذارند.

شهید امیرعبداللهیان در مهر ماه 1402 و در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در دیدار توبیاس بیلستروم وزیر امور خارجه سوئد که به محل اقامت امیرعبداللهیان آمده بود، نیز بار دیگر بر آزادی حمید نوری تأکید کرد و گفت: هیچ تردیدی نیست که پشت پرونده آقای نوری منافقین هستند که دستشان به خون هزاران شهروند ایرانی آلوده است و انتظار ما آن است که دولت سوئد در مرحله تجدید نظر، تصمیم عاقلانه و شجاعانه بگیرد و او آزاد شود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بورس رشد کرد/ افزایش ۱۴ هزار و ۱۲۷ واحدی شاخص کل
پورمحمدی: من باید صدها بار شهید می‌شدم +فیلم
سخنرانی پزشکیان برای مسجد تقریبا خالی قرچک +فیلم
وضعیت واریز سود مرحله سوم سهام عدالت چه زمانی مشخص می‌شود؟
خدمت رسانی ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت در مراسم عید غدیر
دامنه نوسان نمادها به روال عادی برمی گردد
اعترافات افشاریان مدیرعامل یک باشگاه لیگ برتری را به دادسرا کشاند
دوربین ورزشی چیست؟
لرزه گیر لاستیکی ارتعاشات صنعتی
راهنمای جامع انتخاب و خرید لیوان کاغذی
بهترین میز اداری برای فضاهای کوچک؛ انتخابی حیاتی برای دگرگونی محیط کاری
رشته گیاهان دارویی در دانشگاه، آشنایی با گیاهان دارویی
چطور بلیط هواپیما ارزان بخریم؟
۳۱ توصیه اهل بیت(ع) در بزرگداشت غدیر
افزایش نرخ بلیت پروازهای داخلی در روزهای اخیر
فیلم محسن تنابنده به بعد از انتخابات موکول شد
پیشنهاد باورنکردنی به بازیکن استقلال رسید
مهاجری مجرم شناخته شد
بیانیه جبهه پایداری در حمایت از دکتر سعید جلیلی به عنوان نامزد اصلح انتخابات ریاست جمهوری
زاکانی در جمع کارآفرینان: جلوه اساسی جهش تولید با مشارکت مردم کارآفرینان هستند
کشتار هولناک خانواده تهرانی به دست دختر ۱۸ ساله‌شان
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top