تاریخ انتشار: دوشنبه 1403/03/28 - 10:20
کد خبر: 507916

آماده‌باش اتمی ناتو علیه روسیه و چین

آماده‌باش اتمی ناتو علیه روسیه و چین

دبیرکل ناتو ینس استولتنبرگ ضمن تاکید بر ضدیت این ائتلاف غربی با چین و روسیه خبر داد که تحرکات اعضای ناتو برای آماده‌باش اتمی آغاز شده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به نقل از فارس، «ناتو شاید با چیزی مواجه شود که تاکنون پیش از این هرگز شاهدش نبوده است: دو دشمن بالقوه اتمی». این حرف را استولتنبرگ علیه روسیه و چین بیان کرد.وی به دیلی تلگراف گفت که «من درباره اینکه چه تعداد کلاهک اتمی باید عملیاتی باشد و کدام باید جزو ذخیره‌ها شود، وارد جزئیات عملیاتی نمی‌شوم، اما ما باید در مورد این مسائل مشورت کنیم و این دقیقاً همان کاری است که ما انجام می‌دهیم».به گفته دبیرکل ناتو، شفاف سازی در این باره به انتقال این پیام مستقیم کمک می‌کند که ناتو «یک ائتلاف اتمی» است.

در شرایطی که آمریکا و برخی دیگر از اعضای ناتو دارای سلاح اتمی هستند و واشنگتن سابقه استفاده از این تسلیحات ممنوعه را دارد، استولتنبرگ مدعی شد که هدف ناتو، جهانی بدون تسلیحات اتمی است.دبیرکل ناتو گفت که اما تا زمانی که سلاح‌های اتمی وجود داشته باشد، ما یک ائتلاف اتمی باقی می‌مانیم، زیرا جهانی که در آن روسیه، چین و کره شمالی سلاح‌های اتمی داشته باشند و ناتو نداشته باشد، جهانی خطرناک‌تر خواهد بود».وی درباره تسلیحات اتمی چین «به طور ویژه» ابراز نگرانی کرد و مدعی شد که این کشور سرمایه‌گذاری زیادی روی تسلیحات پیشرفته انجام می‌دهد و تعداد کلاهک‌های اتمی خود را تا سال 2030 به 1000 خواهد رساند.

به گفته مقام ارشد این ائتلاف نظامی غربی، «ناتو شاید با چیزی مواجه شود که تاکنون پیش از این هرگز شاهدش نبوده است: (روسیه و چین) دو دشمن بالقوه اتمی و البته که این امر عواقبی دارد».استولتنبرگ در ادامه این مصاحبه خبر داد که آمریکا و متحدان اروپایی آن در حال حاضر در حال نوسازی زرادخانه‌های اتمی خودشان هستند. به گفته او، آمریکا بمب‌های غیرهدایت شونده خود را برای کلاهک‌های اتمی که در اروپا دارند نوسازی می‌کند و متحدان اروپایی در حال نوسازی هواپیماهایی هستند که قرار است به مأموریت اتمی ناتو اختصاص داده شود.

طبق گزارش دیلی تلگراف، انگلیس حدود 40 کلاهک از 225 کلاهک اتمی خود را مستقر کرده است، در حالی که آمریکا دارای 1700 کلاهک (و 3700 کلاهک ذخیره دیگر) است. به گزارش این روزنامه انگلیسی، فرانسه «زرادخانه اتمی خود را به دلیل حفظ استقلال خود در زمینه بازدارندگی در دسترس ائتلاف (ناتو) قرار نمی دهد».استولتنبرگ در این مصاحبه از غرب خواست به حمایت از اوکراین ادامه دهد. وی گفت که «من قویاً معتقدم که اگر پوتین رئیس‌جمهور روسیه پیروز شود، ما آسیب پذیرتر خواهیم شد و باید حتی بیشتر از قبل برای دفاع از خود سرمایه گذاری کنیم».

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
لاریجانی: پزشکیان توانمندی اداره دولت را ندارد +فیلم
چند نفر واجد شرایط رای دادن هستند؟
در چه صورتی انتخابات به مرحله دوم می‌رود؟ +فیلم
مهلت ثبت نام ترم تابستانی سال ۱۴۰۳ دانشجویان علوم پزشکی تمدید شد
جذب هیأت علمی از بین دانش آموختگان برتر در وزارت بهداشت کلید خورد
امروز آخرین مهلت انتخاب واحد ترم تابستان دانشجویان پیام نور
دانشگاهیان علاوه بر مشارکت در انتخابات وظیفه تبیین گری دارند
اعلام زمان مصاحبه معرفی شدگان چندبرابر ظرفیت بورسیه کنکور ارشد
افزایش حقوق دستیاران از ابتدای سال جاری اجباری است
این ۲ کشور برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری همکاری نکردند
سود مرحله سوم سهام عدالت در تیر ماه واریز می شود؟
اولین واکنش پرسپولس به جدایی عبدالکریم حسن
بمب پرسپولیس منفجر شد؟
خبر خوب برای بازنشستگان ؛ منتظر افزایش حقوق باشید
توقف پذیرش اعضای جدید در بریکس
نتانیاهو زمان صدور حکم بازداشت خود را اعلام کرد
طلا پرید ؛ بیت‌کوین قرمز شد
نخستین واکنش ایران به تحریم‌های جدید آمریکا علیه ۵۰ نفر
ادعای حسن روحانی در فیلم تازه منتشر شده درست است؟ +جزئیات
گزینه رد شده فولاد با ۳۰۰ هزار دلار بیشتر پرسپولیسی شد
آقای گل پرسپولیسی در استقلال؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top