تاریخ انتشار: سه شنبه 1403/03/29 - 10:37
کد خبر: 507969

نگاهی بر اعتراضات ضدصهیونیستی در دانشگاه‌های غرب؛

چرا جنبش دانشجویی در غرب دست به اعتراض زد؟

چرا جنبش دانشجویی در غرب دست به اعتراض زد؟

شکلگیری جنبش اعتراضی دانشجویان ایالات متحده امریکا، از دانشگاه کلمبیا در اعتراض به جنایات رژیم صهیونیستی آغاز و طی دو سه هفته فراگیر شد. با این حال فراخواندن پلیس برای مقابله با دانشجویان منجر به تشدید خشونت در برخی از دانشگاه‌ها و جمعآوری چادرها و دستگیری و ضرب و جرح و زندانی کردن و محرومیت از تحصیل برخی از آنان شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ماهنامه "خبرنامه کاغذی دانشجویان ایران" با بررسی پرونده ویژه جنبش اعتراضی دانشجویان آمریکایی و اروپایی در حمایت از فلسطین با عنوان "بیداری غربی" منتشر شد. در این شماره از ماهنامه خبرنامه کاغذی دانشجویان ایران، گفتگوها و یادداشت هایی از  چهره های برجسته دانشگاهی و فعالین دانشجویی کشور منتشر شده است.

در ادامه یادداشت یونس فرزین فرد، سردبیر خبرنامه کاغذی دانشجویان ایران می‌خوانید:

فرزند نامشروع خاورمیانه و حرکت‌های اعتراضی/ آغاز توحش صهیونیسم و مرگ انسانیت

موج اخیر اعتراضات ضدصهیونیستی در دانشگاههای غرب را میتوان با جنبش دانشجویی ضدجنگ ویتنام در دهههای 1960 و 1970 در کشورهای غربی مثل امریکا، آلمان و فرانسه در اعتراض به جنگ ویتنام دانست. جنبشی که به لحاظ فراگیری بیشباهت به جنبش والاستریت و جنبش ضد آپارتاید دهه 1980 نیست که در آن دانشجویان شرکتهایی را که با آفریقای جنوبی عصر آپارتاید، تجارت داشتند، هدف قرار دادند و در نهایت بیش از 15 دانشگاه و دانشکده را وادار به قطع سرمایهگذاری با این کشور کردند. هر چند برخی مانند لورن لاسابه شپرد، استاد تاریخ در دانشگاه نیواورلئان میگوید که اعتراضات طرفداران فلسطین به سطح التهاب و خشونت تظاهرات ضدجنگ ویتنام در دهههای 1960 و 1970 نرسیده و با فشار برای سرنگونی حکومت همراه نبوده است.

گسترش جنبش دانشجویان آمریکایی به اروپا

شکلگیری جنبش اعتراضی دانشجویان ایالات متحده امریکا، از دانشگاه کلمبیا در اعتراض به جنایات رژیم صهیونیستی آغاز و طی دو سه هفته فراگیر شد. با این حال فراخواندن پلیس برای مقابله با دانشجویان منجر به تشدید خشونت در برخی از دانشگاهها و جمعآوری چادرها و دستگیری و ضرب و جرح و زندانی کردن و محرومیت از تحصیل برخی از آنان شد. در ادامه میتوان ابعاد، چرایی و اهداف این جنبش اعتراضی را توضیح داد. دامنه این اعتراضات طی هفتههای گذشته به بیش از 60 دانشگاه دیگر در سرتاسرآمریکا و برخی دیگر از کشورهای غربی و اروپایی مانند: استرالیا: (دانشگاههای ملبورن و سیدنی)؛ کانادا: (دانشگاههای مکگیل و کنکوردیا)؛ فرانسه: (موسسه مطالعات سیاسی پاریس و دانشگاه سوربن)؛ ایتالیا: (دانشگاه ساپینزا)؛ انگلستان: (دانشگاههای لیدز، کالج لندن و دانشگاه وارویک) کشیده شد. گستردگی این جنبش نشانگر خشم دانشجویان امریکا و اروپا از وسعت جنایات ضدبشری رژیم حاکم بر اسراییل و حامیان امریکایی – اروپایی اوست.

چرا جنبش دانشجویی دست به اعتراض زد؟

یکی از علل اساسی جنبش ریشه در شرکت جنایت آمیز آمریکا درکشتار غزه و حمایت و پشتیبانی مادی و معنوی از رژیم صهیونیستی دارد که با وجدان و فطرت پاک انسانها از هر مرام و عقیدهای در تضاد و تعارض افتاده است و از آنجا که دولتهای حامی اعم از آمریکا و اروپا و شورای امنیت، نسبت به این کشتار و ظلم فاحش در جهت حل مشکل، عکسالعمل مثبتی نداشتهاند، بلکه تمام لجستیک مورد نیاز رژیم صهیونیستی را با توجه به لابی قوی آنها در ایالات متحده و اروپا تامین کردهاند. دانشجویان و فطرتهای پاکی که این ظلم آشکار را بر نمیتابند، دست به اعتراض زدهاند تا حاکمیت را به تجدید نظر در سیاستهای حمایتی خود به اسراییل وادار کنند. لذا این امر و به ویژه حمایتهای رییسجمهور آمریکا از رژیم صهیونیستی و ظلم فاحش به مردم غزه، وجدان انسانی دانشجویان را جریحهدار و به اعتراض وا داشته است.

دیگر از علتهای این جنبش را میتوان در نوع خواسته اصلی جنبش جستوجو کرد. با مطالعه آرا و نظریات گوناگونی که درباره خواست‌های دانشجویان توسط تحلیلگران مسائل سیاسی در داخل و خارج امریکا، ابراز شده، میتوان این خواسته مرکزی دانشجویان را حول حمایت موسسات آموزشی و دانشگاههای دولتی و خصوصی از رژیم آپارتاید اسراییل دانست. از آنجا که دانشگاهها در امریکا و اروپا عموما دارای موقوفه هایی هستند که محل درآمد و سرمایهگذاری آنهاست، دانشجویان خواستار قطع روابط مالی با رژیمی هستند که به هیچ یک از قواعد بین المللی و حقوق بشر پایبند نبوده و حمایتهای مالی دانشگاهها را صرف روایتی انسان ستیزانه از قوم یهود میکند که حتی خشم یهودیانی که روایت نژادپرستانه صهیونیستها را قبول ندارند، برانگیخته است. فعالان دانشجویی میگویند که شرکتهایی که در داخل اسراییل یا با آن کشور تجارت میکنند، در جنگ جاری اسراییل در غزه شریک هستند.

چنانکه دانشجویان آغازگر جنبش در دانشگاه کلمبیا، از دانشگاه خواسته بودند که به سرمایهگذاریهای خود در شرکتهای بزرگی همچون گوگل و آمازون، به ارزش بیش از یک میلیارد و 200 میلیون دلار در زمینه رایانش ابری با تلآویو پایان بدهد. نکته قابل توجه اینکه اموال وقفی کالجها و دانشگاههای امریکایی، ارزشی معادل صدها میلیارد دلار دارند.

برای مثال، اموال موقوفه دانشگاه کلمبیا در سال 2023 میلادی، به رقم 13 میلیارد و 600 میلیون دلار رسید. اکنون و در جریان حدود 6 ماه جنگ در غزه، اعتراضات دانشگاهی بر دو موضوع متمرکز شده است، نخست اینکه چه کسی موقوفات دانشگاهی را کنترل میکند؟ و نکته دیگر اینکه چگونه تصمیمات مربوط به این سرمایهگذاریها گرفته میشود؟ بنا به گفته یک تحلیلگر انگلیسی (دیوید هرست) دانشجویان دانشگاه ییل، از این دانشگاه مطالبه کردهاند سرمایهگذاری در همه شرکتهای تولید تسلیحاتی را که به حمله اسراییل به فلسطین کمک میکنند، قطع کنند. دانشگاه ییل دارای ساز و کار تبادل دانشجو با هفت دانشگاه اسراییلی است. هاروارد برنامههای مشترکی را با سه مورد از این دانشگاهها داشته در حالی که دانشگاه کلمبیا روابطی را با چهار مورد از آنها دارد.

حقیقتجویی 10 ساله

شاید کسی گمان نمیبرد که در بهمن ماه سال 1393 قرار است چه آغازی بر آینده امروز جهان و جهانیان رقم بخورد. آیندهای از جنس حقیقت که شاید هیچکس فکر آن را نمیکرد که بتواند معادلات کشورها را متوجه خود کند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تصویری جدید از اسلام به جهانیان عرضه شد. تصویری که خود نوید حوادثی جدید را در معادلات جدید جهانی میداد. حدود ده سال پیش بود، فرانسه که خود را مهد آزادی بیان و حقوق بشر میداند با انتشار تصاویری خودساخته و خشونت بار سعی در خدشهدار کردن رنگ و بوی اسلام در اقصی نقاط جهان داشت. شاید در اوج آن اسلام ستیزی‌ها یک پیام می توانست مرز بین حق و باطل را برای تمامی جهان نمایان کند.

آری؛ آن روزی که ولی امر مسلمین جهان برای اولین بار خطاب به فراسوی مرزها پیامی صادر کرد و آن پیام از جنس حقیقت بود. حقیقتی که با هزاران هزار تلاش در جهت کمرنگ کردن آن هنوز هم پابرجاست. این حقیقت در دو جهت قابل توجه است:
1. انگیزههایی که برای سیاهنمایی اسلام توسط جوامع مستکبر غرب مطرح میگردد.
2. شناخت بی واسطه از دین با پرسش از قرآن

انگیزههای جوامع غربی را میتوان در حوادث این دوران دریافت. ستمی که امروز بر مردم فلسطین روا داشتهاند با هیچ واقعهای در طول تاریخ این کشور قابل مقایسه نیست. بیش از چندین ماه از حملات وحشیانه رژیم منحوس صهیونیستی علیه مردم بی دفاع و مظلوم غزه میگذرد. در این مدت فرافکنیهای دولت های غربی و اروپایی در کنار حمایتهای بیچون و چرایشان از حملات وحشیانه اسرائیل سیاستهای حاکمیتیشان برای جهانیان آشکار ساخته است. ده سال پیش حقیقتی از جنس اسلام در کشمکشهای آن روز خطاب به جوانان اروپایی و آمریکایی صادر شد و امروز جنبش دانشجویی 7 اکتبر که سراسر جهان را فراگرفته است معلولی بر همان پیام است. پیامی که نشان داد این جوانان هستند که آینده کشور خارج از سردمداری این سیاستگذاران میسازند.

جوان، علم و دانشگاه سه عنصر جنبش دانشجویی 7 اکتبر را تشکیل میدهند. جوان بودن از آن جهت که نیروی پیشران و تاثیرگذار در کشور خود هستند. علم داشتن از آن جهت که به دنبال حقیقت هستند و با علم به اسلام و دیدن مظلومیت مردم فلسطین و کنش دولتهای استکباری خود برخاستهاند. جنبش دانشجویی 7 اکتبر محور نهاد علم را با خود دارد. علمی که حقیقتی جدید به جهانیان عرضه میکند.

عنصر دانشگاه از آن جهت اهمیت دارد که دولتها دانشگاه را به عنوان منزلهای برای تحرک و پویایی یک کشور بیان میکنند و اکنون این نهاد دانشگاه است که در جوش و خروش دانشجویان به سر میبرد. این نشان از آن دارد که دولتهای مستکبر غربی دیگر آن رنگ و بوی سابق را برای شهروندان خود نداشته و ندارند و در این بین جوانان و دانشجویان حلقه اولیه این تغییر و جوش و خروش را ایفا میکنند. 

حقیقتی از جنس اسلام

جنبش دانشجویی 7 اکتبر نشان داد که میتوان با درک و شناخت درست از حوادث به حقیقتی از جنس اسلام پی برد و مسئله فلسطین شروع این راه بوده و هست. آنچه برای آمریکا و کشورهای حامی صهیونیسم دردناک است اعتراضات و تجمعات دانشجویی نیست بلکه طنین اسلام است که با فریادهای این دانشجویان و دانشگاهیان جلوهای جدید از حق و حقیقت و اسلام برای جهانیان عرضه داشته است.

دولت‌های مستکبر از همان شروع این تجمعات و دادخواهی دانشجویان تلاش داشته و دارند تا این حرکت را حرکتی ملیتی و وابسته به جریانات جلوه دهند و با تلاش در به کارگیری قدرت رسانه خود سعی در کم اهمیت جلوه دادن آن دارند و در تلاش برای سرکوبی این جنبش دانشجویی که فراسوی مرزها عمل میکند، هستند. شاید بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران مسائل غرب هدف اصلی و بنیادین دانشجویان دانشگاههای اروپایی و آمریکایی را صرفا برتری در احقاق حق ورای مجامع بین المللی بیان کنند اما باید بدانیم که این حوادث رنگ و بویی دیگر هم دارد از آن جهت که تصاویری جدید از حامیانی که خوراک علمی و عملی دانشگاههای جهان را تولید میکنند در اختیار همگان قرار داد. این جنبش اکنون شروع کار خود را سپری میکند. شروعی که شاید بنابر خطابه مقام معظم رهبری به جوانان اروپا چند سالی با تاخیر پا به عرصه گذاشته است که نشان از استعمار دولتهای غربی جهت رسیدن نور حقیقت به مردم است. حال سوال این است، آیا این جنبش دانشجویی پس از احقاق حق مردم مظلوم و بیدفاع فلسطین متوقف میشود؟

فرزند نامشروع خاورمیانه و حرکت‌های اعتراضی/ آغاز توحش صهیونیسم و مرگ انسانیت

1. وقتی دولتی سیاستی از جنس فرهنگ ستیزی را سرلوحه کار خویش قرار داده است سعی دارد تا مفهوم و هدف این تجمعات را به شیوه و آنگونه که میخواهد تفسیر کند. آمریکا سالیان سال است که با متزلزل کردن مفاهیم بنیادین در دین، خانواده، جمهوریت و ... شهروندان خود را تبدیل به عناصری در دست و تابع کرده است که حتی فریادی برای خود هم سر نمیدهند اما جنبش دانشجویی امروز هدف خود را فراتر از هر مرز کشوری جست و جو کرده است که با ستیزهای دولتهای مستکبر غربی هم هویت خود را فراموش نمیکند.

2. جامعهای که مدتها در خفقان به سر برده است مسلما با هر نوری که برآمده از یک بنیاد و حقیقت باشد بر میخیزد. تمدن غرب آن قدر مردمان خود را در فاضلاب دنیای ماشینی غرق کرده است که این مردم با هر فریادی میتوانند شعلهور گردند. حال که مسئله فلسطین به عنوان فصل الخطاب مسائل بیان میشود و آن را اولویتی بی نهایت میپندارند مسلما دانشجویان، دانشگاهیان و ... در سراسر جهان این نور را دریافتهاند و در تلاش در جهت خروج از این خفقان هستند. پس مسلما نور حقیقتی که به سختی و در میان همه سانسورها و خود روایتی دولتهای غربی منشا شده است به این راحتی و پس از احقاق حقی متوقف نمیشود.

ساحت دوم حقیقت

حال که تفسیری کلی از جنبش دانشجویی 7 اکتبر ارائه شد لازم است تا ساحت دوم این حقیقت که از جنس اسلام و قرآن است مطرح گردد. بنابر فرمایشات مقام معظم رهبری این طور میتوان نگاه داشت که جهان به سمت و سوی مرحلهای جدید از پیدایش تمدن اسلامی در حرکت است.

مردم ایران حقیقت انقلاب اسلامی و نور آن را در سایه سیاهی و تباهی یافتند و دعوت آن را لبیک گفتند و امروز هم جوانان آزادیخواه در سراسر جهان رنگ و بویی از جنس همین انقلاب را در خود دارند با این تفاوت که در ایران میتوان جنبش دانشجویی را به عنوان نمونهای از جامعه کمی خسته دانست از آن جهت که در تعریف اهداف بنیادین کمی سردرگم است و جنبش دانشجویی در غرب را میتوان جوانی جویای نام در نظر گرفت که با تعریف مبانی بنیادین قدم در راهی نو گذاشته است.

جنبش دانشجویی ایران و جهان رابطه‌ای دو سویه با هم ایفا میکند. یکی محرکه دیگری است و دیگری تجربه‌ای موفق برای آینده درخشان دیگری ایفا میکند. بر همین اساس است که میتوان گفت انقلاب اسلامی به جهانیان عرضه شده است و نه تنها ایران بلکه جهان به سمت و سوی ساخت تمدن اسلامی در حرکت است و این است حاصل ژرفنگری و حکمتی بیپایان از رهبر انقلاب اسلامی که از سالها پیش فریاد دادخواهی دانشجویان در سراسر جهان میدید و میشنید.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
در صورت جنگ تمام خاورمیانه به لرزه درمی‌آید
مذاکرات آتش‌بس و بحران انسانی در غزه محور گفتگو میان فیدان و هنیه
کشف ۲۱۵ کیلوگرم تریاک در اهواز
هشدار نارنجی هواشناسی خوزستان نسبت به وقوع دمای ۴۹ درجه و بالاتر
اثرات پنهان و خاموش جنگ طولانی بر درون «اسرائیل»
شورای نگهبان نقش تعیین‌کننده‌ای در صیانت از قانون ایفا کرده است
حجت الاسلام جباری عمر خود را صرف ترویج معارف اهل بیت کرده است
بخشش قاتل به عشق امام حسین(ع)
سقوط مرگبار یک کارگر به چاهی در آزادراه تهران - شمال
تماس تلفنی نخست وزیر مالزی با رئیس جمهور منتخب
نرم‌افزارهای خطرناک تلفن همراه را بشناسید
دستگیری عامل ربودن کودک ۳ ساله در پارک شهر
افزایش قیمت سکه در بازار تهران
جنایت و نسل کشی در غزه بی سابقه است
نرخ گذاری بلیت هواپیما برای پروازهای اربعین
عربستان دیگر با ما نیست
چین بزرگترین تهدید برای آمریکا است
تصمیم عجیب یامال؛ ستاره بارسا شماره مسی را نخواست!
واکنش فدراسیون فوتبال به اعتراض پرسپولیس
از پرداخت وام اربعین چه خبر؟
اعلام حکم نهادهای رسمی علیه هیأت کرجی + جزئیات
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top