تاریخ انتشار: سه شنبه 1403/03/29 - 11:32
کد خبر: 507983

عروسک‌ها در برابر تکنولوژی و تب همستری

عروسک‌ها در برابر تکنولوژی و تب همستری

خاطرات کودکی ما شامل بازی در خیابان‌ها با دوچرخه یا شوت کردن توپ تا غروب خورشید بود و به سختی با اصرار مداوم پدرانمان از درخت پایین می‌آمدیم و به خانه برمی‌گشتیم. اگر هم در خانه بودیم، با مجموعه عروسک‌های دوست‌داشتنی خودمان ساعت‌ها مشغول بازی می‌شدیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در سال 2024، درون جهانی که به تدریج به تکنولوژی مشغول شده است، تنها مسئله زمان بود که کودکان ما نیز به دنیای بازی‌های مجازی و زدن انگشتان بر روی صفحه نمایشگر برای جمع‌آوری سکه‌های دیجیتال گرفتار شوند. این روزها، تکنولوژی تاثیر بزرگی بر زندگی روزمره ما گذاشته است. از ارتباطات تقریباً نامحدود گرفته تا ویزیت‌های آنلاین پزشکی و اجازه دادن به ما که مشغول به نظر برسیم در حالی که روی کاناپه خود نشسته‌ایم و در واقع فقط بی‌هدف در اپلیکیشن‌های مجازی پیمایش می‌کنیم.

این موضوع غیرقابل انکار است که تکنولوژی شیوه زندگی را تغییر داده است (البته نه به معنای واقعی) و چرا باید این دنیای شگفتی‌های پیشرفته تکنولوژیکی وقتی به کودکان ما می‌رسد، متوقف شود؟ در واقع شاید نباید متوقف شود، اما اینجا می‌خواهیم یادآوری کنیم که چرا خرید یک اسباب‌بازی سنتی مانند عروسک، همیشه باید در رقابت با صفحات لمسی برای کودکان در اولویت قرار گیرد؟ پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

خاطرات بازی‌های کودکی

خاطرات کودکی ما شامل بازی در خیابان‌ها با دوچرخه یا شوت کردن توپ تا غروب خورشید بود و به سختی با اصرار مداوم پدرانمان از درخت پایین می‌آمدیم و به خانه برمی‌گشتیم. اگر هم در خانه بودیم، با مجموعه عروسک‌های دوست‌داشتنی خودمان ساعت‌ها مشغول بازی می‌شدیم. تخیل ما به حد نهایت می‌رسید، داستان‌هایی آنچنان بلیغ می‌گفتیم که مطمئنیم بعضی از آن عروسک‌ها یک یا دو بار جلوی چشمان ما زنده شدند. وقتی از دنیای خیالی خود بیرون می‌آمدیم، با خانواده‌مان بازی‌های تخته‌ای یا توپی بازی می‌کردیم. ما می‌خندیدیم و بحث می‌کردیم و بازی‌هایمان ما را به هم نزدیک می‌کرد.

تغییرات سریع زمان

بازگشت به خاطرات نه تنها یک تجربه نوستالژیک است، بلکه نگاهی است به اینکه چقدر زمان در مدت کوتاهی تغییر کرده است. در آن زمان، تلویزیون یک جعبه سیاه بود که فقط چند کانال برای انتخاب داشت و برای ارتباط با یکدیگر، یا تلفن سیمی را برمی‌داشتیم یا درب خانه کسی را می‌زدیم. ما مادرانمان را برای دوربین‌های عکاسی اذیت می‌کردیم که با آن‌ها عکس‌های وحشتناک و بی‌کیفیتی از چیزی که در نهایت فقط گوش‌هایمان پیدا بود یا عروسک‌هایی که برای مهمانی چای خود در موقعیت‌های عکاسی آماده کرده بودیم، می‌گرفتند. ما توسط دنیای مجازی که امروز در آن غرق شده‌ایم، محاصره نشده بودیم و البته، انتخاب زیادی جز بازی با عروسک‌های فیزیکی نداشتیم. حالا، گاهی اوقات تعجب می‌کنیم که اگر در شش سالگی به ما یک گوشی هوشمند داده می‌شد، کودکی ما چگونه می‌گذشت.

مزایای تکنولوژی

بدیهی است که دستگاه‌های الکترونیکی و فناوری‌های آموزشی که امروزه در دسترس کودکان هستند، مزایای فراوانی دارند و می‌توانند به شکلی در زندگی مدرنی که ما ساخته‌ایم، آن‌ها را پیشرفت دهند. می‌توان گفت تکنولوژی‌ها مهارت‌های آموزشی کودکان را بهبود می‌بخشند و بدون شک مهارت‌های کامپیوتری آن‌ها وقتی به سن ما برسند نسبت به اکثر ما در حال حاضر، به طرز قابل توجهی بهتر خواهد بود. اما واقعاً چه چیزی می‌تواند شادی خالص بازی فوتبال با دوستان و شوت زدن بین دو دروازه در یک بعدازظهر آفتابی یا خلاقیتی که از پوشاندن لباس به عروسک مورد علاقه‌مان می‌آید را شکست دهد؟

اهمیت عروسک‌های سنتی

تکنولوژی تا پایان عمرمان به تسلط بر زندگی ما ادامه خواهد داد و از بسیاری جهات این شگفت‌انگیز است. هر ساعت از زمان ما را کارآمدتر، به طور کلی آسان‌تر و تا حدی جالب‌تر شده است. اما ما بزرگسالیم و به احتمال زیاد به حداکثر ظرفیت تخیلمان رسیده‌ایم. اما کودکان تازه در شروع این مسیر هستند. ذهن‌های جوان آن‌ها چیزهای زیادی برای یادگیری دارند و خلاقیت زیادی برای اضافه کردن بر این دنیای همیشه نوآور می‌توانند ارائه دهند. آن‌ها باید آزادانه بدوند و دردسر ایجاد کنند و داستان‌های خیالی برای عروسک‌های خود روایت کنند، قبل از اینکه درام واقعی زندگی آغاز شود. نمی‌گوییم که هیچ‌گاه به آن‌ها دستگاه الکترونیکی برای کاوش ندهید، فقط می‌گوییم که هیچ تلفن هوشمند یا تبلتی هرگز شادی ملموس و واقعی ناشی از یک عروسک سنتی را برای آن‌ها جایگزین نخواهد کرد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
به جای اینکه کارکرد گرایانه حرف بزنیم، تکلیف گرایانه حرف می‌زنیم!
توصیه چند دانشگاه برتر جهان به دانشجویان جدید
بزرگترین «آی.سی.یو» کرمانشاه افتتاح شد
نتایج اولین عمل پیوند چشم دنیا منتشر شد
اعمال شب و روز ۱۷ ربیع‌الاول
کاراته قهرمانی آسیا؛ اباذری دومین فینالیست کاراته ایران
یامگا مقابل استقلال به فوتبال بازگشت!
جزئیات ارائه دروس عمومی به دانشجویان علوم پزشکی از مهر ۱۴۰۳
واکنش عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به اظهاراتی درباره مصوبه کنکور
عراقچی راهی نیویورک شد
مشارکت مردم از طریق شرکت‌های سهامی عام پروژه افزایش می‌یابد
صعود ۳۱ دلاری اونس جهانی در معاملات امروز
اعلام فراخوان جذب نخبگان در دانشگاه فرهنگیان در هفته آینده
بودجه سال ۱۴۰۴ در سه بخش به مجلس تقدیم می‌شود
اعلام ترکیب استقلال و نساجی
جایزه جهانی هم مخالفان زاکانی را راضی نکرد
افزایش خشونت در ایالات متحده
ارسال ۴۷ پرونده دارای احکام انضباطی اخراج از دانشگاه دانشجویان به وزارت علوم
معرفی ۶ کتاب تحسین شده ازجانب رهبر انقلاب در ویژه برنامه کتاب یک
هدایای عجیب شهردار و استاندار کرمانشاه به قهرمان المپیک/ شکلات خوری و زمینی که ۱۱ صاحب داشت!
تلاش برای تأمین اعتبار خرید گندم برای سال زراعی آتی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top