تاریخ انتشار: سه شنبه 1403/03/29 - 12:17
کد خبر: 507989

سوالات پرتکرار مصاحبه دکتری با جواب

سوالات پرتکرار مصاحبه دکتری با جواب

اینکه آمادگی سؤالات عجیب و غریب را داشته باشید! اگر سؤال عجیبی پرسیدند نگران نشوید؛ ممکن است یکی از استادان از شما بپرسد که اصلاً چرا آمدید این رشته، برو دانشگاهی که کارشناسی ارشد خواندید. ممکن است با لحن خیلی قاطع هم این را به شما بگوید. یا مثلاً به شما بگوید به نظرت سنت خیلی کم نیست برای دکترا

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ آمادگی این را داشته باشید که با یک مصاحبه وقت گیر رو به رو بشوید. امکان دارد شما 8 صبح به دانشگاه مراجعه کنید و نوبت مصاحبه شما 4 عصر باشد. این یک امر طبیعی است چرا که دانشگاه‌ها در برنامه ریزی شان برای جلسه مصاحبه تمام داوطلبان در یک یا چند رشته را دعوت می کنند و به ترتیب ثبت نامی که ابتدای روز مصاحبه انجام شده افراد را دعوت می کنند. پس آمادگی این را داشته باشید که زمان مصاحبه ممکن است طول بکشد. وارد جلسه مصاحبه که شدید به هیچ وجه خستگی خودتان را نشان ندهید، به ساعت نگاه نکنید و سعی کنید مصاحبه را تا آخرین لحظه ادامه دهید.

 دانلود PDF سوالات پرتکرار مصاحبه دکتری 

با توجه به این موارد ، مشاوران پایگاه خبری آزمون دکتری ، در این مقاله قصد دارند تا سوالات پرتکرار مصاحبه دکتری را بررسی کنند، پس با ما همراه باشید :

 خودتان را معرفی کنید؟

این سوال یکی از سوالات پرتکرار مصاحبه دکتری است که در ابتدای پرسش‌ و پاسخ از دانشجو می‌پرسند و شما باید پاسخ را به‌گونه‌ای هدایت کنید که با مفهوم مصاحبه مرتبط شود. درباره سابقه آکادمیک، انگیزه و علایق خود حرف بزنید، اما لزومی ندارد وارد جزئیات شوید. تمرین داشته باشید تا بتوانید پاسخ این سوال را، به زبان انگلیسی بدهید. نام و نام خانوادگی تان، رشته تحصیلی که خوانده‌اید، دانشگاهی که مدرک گرفته اید، زمینه‌های پژوهشی که کار کرده‌اید و زمینه‌هایی که مورد علاقه تان هست را به صورت مختصر و مفید بیان کنید. تمرین کنید که نقاط قوت خودتان را در نظر بگیرید. حتماً از قبل مشخص کنید که در معرفی خود چه چیزی خواهید گفت.

 چرا می خواهید در مقطع دکتری ادامه تحصیل بدهید؟

این سوال هم سوال معمولی است که پاسخی مشخص دارد. Ph.D یک تعهد است و شما برای پذیرفتن این تعهد وارد آن شده‌اید. پاسخ شما باید انگیزه‌تان را به‌وضوح نشان دهد تا سوالی در ذهن مصاحبه‌کننده باقی نگذارد. اساتید جلسه مصاحبه دکتری می خواهند بدانند هدف شما از تحصیل در مقطع دکتری چیست. دلیل اصلی شما از گرفتن مدرک دکتری چیست. شاید این سوال در ظاهر ساده به نظر برسد، اما نباید یک پاسخ ساده و کلیشه ای برای آن آماده کرد. اساتید می خواهند انگیزه داوطلب برای ادامه تحصیل را بدانند. به همین منظور، داوطلب باید نشان دهد که دارای برنامه مشخص و چشم انداز فردی دارد و کاملاً هدفدار این مسیر علمی را انتخاب کرده اید. بخاطر داشته باشید که انگیزه، یکی از شاخص های اصلی موفقیت در مصاحبه دکتری است. شما بایستی بتوانید اساتید را کاملاً متقاعد کنید که خواهان تحصیل در مقطع دکتری و در این دانشگاه هستید. البته نباید در این زمینه اغراق کنید. کسب اطلاعات درمورد انگیزه نامه همواره از سوالات پرتکرار مصاحبه دکتری بوده است. زمانی میتوانید در این سوال عالی بدرخشید که یک SOP قدرتمند داشته باشید.(انگیزه نامه (SOP) مخصوص مصاحبه دکتری)

 پایان نامه کارشناسی ارشد

یکی از سوالات رایج که در مصاحبه دکتری در همه دانشگاه ها از داوطلبان پرسیده می شود، سوال از پایان نامه کارشناسی ارشد است. لازم است که پایان نامه را به صورت فیزیکی در جلسه مصاحبه همراه داشته باشید. معمولاً بعد از بخش معرفی، سؤالاتی از پایان نامه کارشناسی ارشد شما پرسیده می شود. چند روز قبل از مصاحبه حتما پایان نامه خود را مرور کنید تا تسلط بیشتری روی مطالب ارائه شده، روش انجام کار و یافته‌های تحقیق تان داشته باشید. پایان نامه یکی از اسناد مهم برای شما به حساب می آید و باید روی آن مسلط باشید؛ اگر در پاسخ دادن به سؤالات پایان نامه ضعیف عمل کنید نمره مصاحبه تان به شدت تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.
ماهیت تحصیل در مقطع دکتری همانند کارشناسی ارشد، بیشتر پژوهشی و تحقیقاتی است. پس یکی از مواردی که می توان از آن امتیاز کسب کرد و صلاحیت و توانایی علمی شما را ثابت کند، تسلط کامل بر محتوای پایان نامه کارشناسی ارشد است.لازم است که مروری بر پایان نامه خود به خصوص روش تحقیق آن داشته باشید تا توان دفاع از پایان نامه دوره ارشد خود را کسب کنید.

حتماً چند روز قبل از مصاحبه دکتری، پایان نامه خود را کامل مرور کنید، تا تسلط کاملی روی مطالب آن داشته باشید. سوالات پرتکرار مصاحبه دکتری پیرامون پایان نامه کارشناسی ارشد، عبارتند از:

  1.  موضوع پایان نامه
  2.  از چه روش های تحقیق در پایان نامه استفاده کردید
  3.  یافته های پایان نامه
  4.  چرا از این نرم افزار یا آزمایش خاص استفاده کردید
  5.  پایان نامه شما می تواند یکی از نقاط قوت در مصاحبه دکتری باشد.

 سوالات به زبان انگلیسی

در صورتی که موفق به کسب مدرک زبان شده اید حتماً مدرک خود را به همراه داشته باشید،

 متداول ترین سوالات به زبان انگلیسی در جلسه مصاحبه دکتری:

  •  معرفی خود و ارائه رزومه آموزشی و پژوهشی و هدف از تحصیل در مقطع دکتری
  •  روخوانی و ترجمه یک متن انگلیسی
  •  لغات تخصصی مربوط به رشته تحصیلی پرسیده می شود
  •  مکالمه انگلیسی اساتید با داوطلب (معرفی خود به زبان انگلیسی در مصاحبه دکتری)

 توجه کنید : نداشتن مدرک زبان باعث رد شدن در مصاحبه دکتری نخواهد شد پس اگر مدرک زبان ندارید ، نگران نباشید.

سوالات پرتکرار مصاحبه دکتری با جواب

در چند سال اخیر با این سوال هم مواجه شدیم که :

 به نظر شما چه دانشگاه هایی در زمینه ی ارائه و معرفی رشته شما پیشرو هستن و چرا این دانشگاه ها بهترین شدند؟

 سوالات پرتکرار مصاحبه دکتری پیرامون رزومه پژوهشی و آموزشی

در روز مصاحبه معمولاً در مورد زمینه پژوهشی داوطلب ممکن است که این دو سوال مطرح شود:
1.سوال در مورد مقالات و کارهای پژوهشی داوطلب؛
از داوطلب در مورد مقالات، کتاب و کارهای پژوهشی وی سوال می شود. این سوالات ممکن است در قالب روش تحقیق، بیان مسئله و حتی موضوع آن پژوهش باشد. پژوهش‌های خود را در در یک زمینه خاص متمرکز کنید و از یک شاخه به شاخه دیگر نپرید. اگر شما 10 مقاله پژوهشی داشته باشید بسیار هم خوب است، اما اگر در حوزه های مختلف باشند ممکن است دیدگاه منفی را بین ارزیابان ایجاد کند.

2.موضوع پروژه ای که برای دکتری انتخاب کرده اید؛
یکی از مواردی که نشان می دهد شما انگیزه کافی و آمادگی لازم برای تحصیل در مقطع دکتری را دارید، انتخاب یک موضوع مناسب برای پروژه تحقیقاتی در زمان دکتری است. این موضوع نشان می دهد که شما از قبل برنامه ریزی لازم را انجام دادید. بطور کلی اساتید از این تیپ داوطلبان استقبال می کنند. پروپوزال‌تان را چگونه آماده کرده‌اید؟ مصاحبه‌کننده با این پرسش‌ها به‌دنبال میزان مشارکت شما در پروژه تحقیقاتی و زمان آمادگی پروپوزال شماست. فرآیند کاریتان را مطرح کنید و بگذارید مصاحبه‌کننده در جریان کار پروپوزالتان قرار گیرد. اگر شما بتوانید برای موضوع انتخابی خود یک پروپوزال تهیه کنید خیلی عالی می شود. چنانچه بتوانید زمینه پژوهشی را انتخاب کنید که به حیطه پژوهشی اساتید مورد نظر نزدیک باشد، یک امتیاز مثبت برای شما به حساب می آید. در همان جلسه دکترا نشان بدهید که موضوع مشخص برای انجام پایان نامه دکترایتان را هم دارید. برای مشخص کردن موضوع رساله دکتری، لازم است که طی جست و جو و مشورت‌هایی که قبل از جلسه مصاحبه می گیرید حوزه تخصصی و موضوع مورد علاقه خود را در رشته تخصصی تان مشخص کنید.

نکات مهم 

  1.  در صورتی که سوالی از شما پرسیده شود که جواب آن را نمی دانید، صادقانه بگویید که در حال حاضر حضور ذهن ندارم.
  2.  به خاطر داشته باشید که اساتید در صورت شنیدن دروغ و یا اغراق، ذهنیت منفی پیدا می کنند.
  3.  برخی اساتید هدفشان از سوال پرسیدن این است که ببیند نحوه برخورد شما به سوال به چه صورت است.
  4.  نحوه برخورد شما به سوال خیلی خیلی مهمتر از جواب صحیح سوال می باشد.
  5.  توصیه نامه از اساتید خود همراه داشته باشند. گرفتن توصیه نامه از اساتید شناخته شده در رشته تخصصی و از مدیران گروه‌ها می تواند بسیار کاربردی باشد. دو یا سه توصیه نامه از اساتید شاخص در حوزه تخصصی خود دریافت کرده و همراه خود داشته باشید که در جلسه مصاحبه ارائه کنید.
  6.  تمام مدارک لازم برای روز مصاحبه را آماده کنند. 
  7.  حتما حتما رزومه علمی خود را به اساتید مصاحبه کننده تحویل دهند.
  8.  تمام مستندات مقالات علمی و کتب را ارائه دهید. 
  9.  به زمان برگزاری مصاحبه دکتری توجه داشته باشند.
مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آمادگی مترو تهران برای خدمات‌رسانی در مراسم اربعین شهدای خدمت
سردار فدوی: با مشارکت حداکثری در انتخابات، به دشمن اجازه خطای محاسباتی ندهیم
توضیحات مسی درباره مصدومیتش
کاخ سفید: کمک‌های نظامی به تل آویو ادامه دارد
تاکید وزرای خارجه مصر و ترکیه بر آتش‌بس در غزه
ادعای کاخ سفید درباره جلوگیری از جنگ لبنان و اسرائیل
محورهای رایزنی «پوتین» و «مخبر»
عیادت از جمشید هاشم‌پور در روز عیدغدیر
چرا آخرین گفت‌وگوی نامزدها با مردم پخش نشد؟
سیدحسن خمینی: کسی نباید نسبت به این انتخابات بی‌تفاوت باشد
اطلاعیه ستاد انتخابات درباره حضور نماینده کاندیداها در شعب اخذ رای
تشدید تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه اسرای فلسطینی
زاکانی: در صحنه انتخابات خواهم ماند
جلیلی: ملت ما به حداقل‌ها اکتفا نمی‌کند
واتس‌اپ روی این گوشی‌ها غیرفعال می‌شود
شرط پوشش بیمه‌ای داروهای وارداتی اعلام شد
امیدواریم مشارکت حجاج ایرانی در مدینه و مکه در انتخابات فراهم شود
آخرین اقدامات امدادرسانی به سیل‌زدگان سوادکوه
اسرائیل رسما در فهرست سیاه ناقضان حقوق کودکان قرار گرفت
استقبال خانواده شهید کاوه و شهید دانیال زاده از سعید جلیلی +فیلم
سعید جلیلی وارد جمع هواداران مشهدی شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top