تاریخ انتشار: پنجشنبه 1403/03/31 - 08:57
کد خبر: 508182

جشن طلاق یا عادی‌سازی یک فروپاشی

جشن طلاق یا عادی‌سازی یک فروپاشی

طلاق، امر ناخوشایندی است و می‌تواند به روحیات افراد، آسیب‌های جدی وارد کند، اما جالب است بدانید امروزه در جامعه ما با پیروی از یک سبک بیگانه وارداتی، برخی افراد با به‌نمایش‌گذاشتن و برگزاری جشن‌ اقدام به کوچک‌شمردن موضوع طلاق و پاک‌کردن صورت‌مسأله کرده و متاسفانه برخی والدین نیز در برپایی این جشن با فرزند خود همراهی می‌کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ جشن طلاق در اصطلاح مراسمی است برای اعلام پایان‌ یک ازدواج و مجرد شدن دوباره برگزارکننده آن. این مراسم به طرق گوناگون برگزار می‌شود و در آن کیک طلاق، تابوت حلقه ازدواج و حلقه‌های طلاق بریده یا شکسته‌شده وجود دارد که متاسفانه در جامعه ما تعداد برگزاری مراسم‌های این‌چنینی رو به ازدیاد است.

حدیث غفاری‌خلیق، دکترای روان‌شناسی و مشاور و مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: «طلاق به معنی پایان شرعی و قانونی ازدواج و جداشدن همسران از یکدیگر است. طلاق، مرگ یک رابطه و از جنس سوگ است که در دنیای مدرن برخی همسران برای اعلام پایان این عهد، مراسمی برگزار می‌کنند و آن را به اطلاع دوستان و آشنایان می‌رسانند.

شاید استفاده از واژه جشن برای مراسم طلاق، نوعی تناقض باشد، چراکه برای هیچ مرگی، جشنی برگزار نمی‌شود. اگر ازدواج درست بوده و به طلاق ختم شده باشد، در آن صورت جشنی نباید گرفت، بلکه باید اعلام عزا کرد اما اگر ازدواج نادرست و اشتباه باشد، ممکن است با پایان آن اندکی از نارضایتی و ناخوشی طرفین پایان یابد و شاید در اینجا بتوان شادی زن و مرد یا حداقل یک طرف را پذیرفت.»
     
هدف از برگزاری جشن طلاق

اهداف برگزاری این جشن بسیار متفاوت است. دکتر‌غفاری‌خلیق می‌گوید: «برخی با گرفتن این جشن و یادکردن از خوبی‌های یکدیگر با وجود جدایی، به کاهش انگ‌زدن اطرافیان کمک و از دوستان و خانواده درخواست می‌کنند که در حین جدایی، از آنها حمایت کنند.

از اهداف دیگر برگزاری این مراسم اعلام رسمی جدایی و اطلاع آن به شبکه اجتماعی فرد است که می‌تواند در ایجاد ارتباطات جدید مفید باشد. از سویی با افزایش طلاق در جوامع مختلف عادی‌سازی این اتفاق و معرفی آن به‌عنوان یک رویداد گذار در زندگی فرد و سرعت‌بخشیدن به سازگاری افراد بعد از آن، می‌تواند در انسجام فرد با جامعه و بازگشت سریع‌تر به چرخه اقتصادی کمک کند که این امر از اهداف مهم جوامع صنعتی امروز است.»

این روان‌شناس می‌افزاید: «گاهی ابراز شادی بیش از حد یا بیان این‌که آسیبی وارد نشده نشان‌دهنده خشمی زیاد و عمیق از طرف مقابل است یا این‌که فرد این نیاز را احساس می‌کند که باید خود را قوی نشان دهد و نگران است که سایرین ضعف‌ها و زخم‌های روانی و عاطفی او را ببینند و گاهی نیاز به جلب توجه و به‌نوعی درخواست کمک وجود دارد که چرایی این موضوعات نیاز به کنکاش دارد و درست یا نادرست بودن این واکنش‌ها باید در موقعیت فرد بررسی شود.»
     
رونق‌گرفتن کسب‌وکارهای مجازی

بخشی از ترویج و تبلیغ مراسم جشن طلاق از سمت موسسات و مراکز برگزارکننده این جشن‌ها اتفاق می‌افتد تا با رونق آن، کسب‌وکارهای مرتبط نیز رونق‌گیرند.دکتر علی‌اصغر شاملو، روان‌شناس در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: «به کمک اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، مراسم‌هایی شبیه این مراسم رواج بسیار یافته‌اند و سود زیادی را برای تجار به همراه آورده‌اند و همین مراکز مجازی هستند که بدشان نمی‌آید همواره در بادکنک جشن طلاق دمیده شود.

درحال‌حاضر این مراسم در هر طبقه اجتماعی و در هر گروهی می‌تواند برگزار شود.» این روان‌شناس یادآوری می‌کند اولین گزارش رسمی از جشن طلاق در ایران در سال ۱۳۸۸ در یکی از روزنامه‌ها به چاپ رسید و مورد توجه قرار گرفت و در شرق و غرب دنیا این مراسم برگزار می‌شود.

شاید شروع داستان این مراسم با دورهمی‌هایی بوده که دوستان و آشنایان برای اعلام همدردی و تسلی فرد جداشده تشکیل می‌دادند اما به مرور به یک مراسم و گاه جشن ویژه تبدیل شده است. ورود این مراسم به کشور ما نوعی الگوپذیری از فرهنگ‌های بیگانه است و نیاز به توجه و بررسی دارد.

راهکار مقابله با جشن طلاق

متاسفانه آموزش‌های کاربردی و اصولی برای تشکیل درست خانواده و ازدواج در کشور ما کم است.

دکتر علی‌اصغر شاملو، ضمن اشاره به این موضوع مهم می‌گوید: «با توجه به دسترسی افراد به اطلاعات در دنیای امروز، نمی‌توان مانع از ورود این مراسم به فرهنگ خود شویم و معمولا روش‌های قهری یا ایجاد موانع قانونی تاثیرگذار چندانی برای عدم برگزاری این نوع مراسم‌ها وجود ندارد.»

این روان‌شناس معتقد است ایجاد یک روند صحیح و ایجاد آگاهی برای انتخاب همسر و تشکیل خانواده، رفع موانع موجود در سر راه ازدواج‌های خوب برای جوانان و ایجاد یک فرهنگ غنی‌تر در برابر فرهنگ‌های وارداتی می‌تواند کمک‌کننده باشد.

اگر نتیجه جشن‌های طلاق، عادی‌سازی جدایی باشد می‌تواند سبب کاهش تلاش افراد برای ساختن و اصلاح مشکلات در یک زندگی مشترک شود. برای جلوگیری از ورود یا شیوع یک فرهنگ بیگانه نامتجانس باید ریشه‌ها را درمان‌کرد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ساخت روزانه ۸ مدرسه در دولت شهید رئیسی
سفر انتخاباتی محمدباقر قالیباف به قزوین +عکس
ایهود باراک: جنگ غزه بدترین جنگ اسرائیل است
مردم ایران از حادثه حماسه می‌سازند
در دولت شهید رئیسی ۷۰۰۰ مدرسه ساخته شد
فعال‌سازی بسته اینترنت رایگان ۲۰گیگی توسط ۲۱ میلیون کاربر
یمن ناو هواپیمابر آمریکا را با موشک‌های بالستیک هدف قرار داد
پای وظیفه‌مان می‌مانیم
داستان دردناک کودکان مفقودشده در غزه
محدوده جغرافیایی ثبت‌نام مدارس تغییر کرد
نقاشی دیجیتال در مسیر غدیر
ماتزاری تا فردا سرمربی پرسپولیس می‌شود؟
بمب غیرمنتظره و تاریخی پرسپولیس!
نماینده بانوان مسعود پزشکیان نیامد
تصمیم کانادا برای خارج کردن ۴۵ هزار شهروند خود از لبنان
فیلم/ حال و هوای بارانی حرم رضوی در روز ولادت امام هادی(ع)
واگذاری استقلال و پرسپولیس مورد تأکید شهید رئیسی بود
آمار وحشتناک از ۲۶۰ روز وحشی‌گری صهیونیست‌ها در نوار غزه
اجرای برنامه هفتم توسعه با مدیریت قوی قالیباف امکان‌پذیر است
پای وظیفه‌مان می‌مانیم
واکنش طباطبایی به پیشنهاد سرپرستی تیم استقلال
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top