تاریخ انتشار: پنجشنبه 1403/03/31 - 21:56
کد خبر: 508241

جلیلی: وظیفه دولت این است که منابع را عادلانه بین مردم تقسیم کند +فیلم

جلیلی: وظیفه دولت این است که منابع را عادلانه بین مردم تقسیم کند +فیلم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در رسانه ملی گفت: وظیفه دولت این است که اگر منابعی دارد این را عادلانه به بهترین شکل بین مردم تقسیم کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»Y دومین مناظره سعید جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در رسانه ملی دقایقی قبل آغاز شد.جلیلی در ابتدا گفت: آنچه که در باره سوالی که خود مردم داشتند بخواهیم مستقیم پاسخ دهیم این است که دو مثال برای کمک به این خواهم زد؛ وظیفه دولت این است که اگر منابعی دارد این را عادلانه به بهترین شکل بین مردم تقسیم کند وی ادامه داد: اگر ما دو خانواده را در این تهران یا در مناطق مختلف کشور مقایسه کنیم، خانواده ای که سه خودرو دارد و یک خانواده ای که ۴ نفر هستند و خودرو ندارند این یک سوال است که آن کسی که سه خودرو دارد ۱۲ برابر خانواده مقابل یارانه دریافت میکند با اینکه مرفه تر است.

جلیلی افزود: این در شرایطی است که ۴۴ درصد خانواده‌های ما خودرو ندارند و از این یارانه محروم میشوند؛ این حتما درست نیست.وی ادامه داد: اگر یک خانواده ای ۴ نفره که یک حقوق ۱۲ تا ۱۶ میلیون دارد، نزدیک ۱۰ درصد حقوقش یعنی ۱۶۰۰ میلیون را باید مالیات بدهد،درحالی که به خانواده ۴ نفره ۴۰۰ هزار تومان یارانه میدهیم؛ یعنی عملا همان میزان یارانه ای که می‌دهیم مالیات میگیریم، یعنی ۱۶۰۰ در اینجا گرفته میشود جلیلی اظهار داشت: این درحالی است که درآمد بسیار زیاد دارند، یا با فرار مالیاتی و شفاف نبودن چرخه مالی، از مالیات فرار میکنند؛ این را می‌خواهم توضیح بدهم که این نشان میدهد که مناسباتی که وجود دارد تصحیح جدی نیاز دارد.

جلیلی تاکید کرد: بر همین مبنا ما دو طرح را طراحی کردیم؛  یکی در همین دو موضوع که مطرح شد؛ دیگری هم این بود که این انرژی چگونه به بهترین شکل توزیع بشود و یارانه عادلانه باشد؛ این نباشد که تنها بر اساس خودرو باشد بلکه بر اساس فرد باشد که ضمن اینکه هم عدالت در آن خواهد بود باعث میشود که مدیریت مصرف انرژی بهتر می‌شود. جلیلی گفت: در کنار این یک طرح سبد غذایی داشتیم که ۱۳ قلم کالای خوراکی را در اختیار مردم باید قرار دهیم؛ همینطور طرح سفر و طرح روستا را خواهیم داشت.

وی در بازه دوم بخش اول گفت: نکته ای که مردم ما به آن توجه دارند این است که رفاه و رفع فقر مطلق چگونه صورت میگیرد؟ چند مورد توضیح بدهم؛ یک بار این است که ما این را منحصر میکنیم به یک یارانه نقدی یا غیر نقدی؛ خب این بحث های دارد که در قسمت اول توضیح دادم، اما این کافی نیست. وی ادامه داد: ما برای ایجاد رفاه و رفع فقر مطلق باید بشناسیم که یک نظام رفاهی در لایه های مختلف باید شکل بگیرد تا آن هدف متعالی صورت گیرد.

جلیلی اظهار داشت: وقتی شما در ایجاد شرایط اولیه اشتغال مشکل داشته باشید، یعنی یک لایه ای درست شده باشد که فق، بی سوادی و بیماری باهم یک چرخه ای را درست کرده باشند که یک کسی که اگر بیمار میشود، این دچار یک فقر بیشتر بشود، بیسوادی موجب فقر بیشتر شود؛ یا بالعکس.فقر موجب بیسوادی شود یا نداشتن شرایط اولیه باعث تشدید فقط شود؛ این چرخه مادامی که وجود داشته باشد حتما شما نمیتوانید آن رفاه را داشته باشید.

وی ادامه داد: لذا شما باید در چند لایه از جنبه اشتغال و مبارزه با بیکاری که روش های مختلفی دارد مانند برنامه ملی تامین مالی خرد مشاغل تولیدی، مشاغل خدماتی آزاد کار، مشاغل سیار، برنامه ملی صنعت در خانه و مواردی مانند لایحه کمک در آمد معیشت، لایحه فقر و محرومیت زدایی که این کارها باید صورت بگیرد، ورود کنید.جلیلی مطرح مرد: این یک بحثی است که اهمیت دارد؛ آن چیزی که مهم است این است که چگونه اینها صورت بگیرد زیرا به محض اینکه بگوید ما این چند لایحه را بخواهیم وارد شویم، اولین بحث این است که منابعش کجا است و از کدام در آمد بخواهید انجام دهید؛ بنده این را توضیح میدهم.

وی عنوان کرد: یکی از بحث های بسیار مهم که برادرمان آقای پور محمدی هم اشاره کردند این است که اگر شما میخواهید با این موضوعات مبارزه کنید، لازمه اش این است که بتوانید یک ساز و کاری داشته باشید. بسیاری از آنچه که در کشور شما تحت فساد صورت میگرد را جلوگیری کنید و منابع حاصل از چیزی که امروز به یغما میرود را بیاورید به سمت نظام رفاهی که میخواهید مستقر کنید؛ مبارزه با پول شویی و قاچاق یکی از آن است.

در زمانی که بنده در شورای عالی امنیت بودم این را نوشتیم که باید مبارزه با پول شویی دنبال بشود؛ و این مباحث مادامی که شما چرخه اقتصادی ات دچار یک مشکلات جدی باشد حتما نمی‌تواند انجام دهید. وی یادآور شد: اما اینکه ما بیاییم بگوییم این ها مربوط به این است که اول FATF امضا بشود، خیر. یکی از اشکالات دوستان این است که صورت مسئله را دقیق متوجه نیستید، این را ۱۴۰۰ آقای همتی هم گفتند و بنده در مناظره بیان کردم.

وی عنوان کرد: شما با FATF دارید کار میکنید و ۴۱ برنامه عمل بستید و عمده این بند هارا دارید انجام میدهید، چه کسی گفته انجام ندهید؛ زمانی شما سال‌ها وزیر دادگستری و رئیس سازمان بازرسی بودید خب این کار هارا باید انجام میدادید، چرا انجام ندادید؟ همان زمان ما اصرار داشتیم قانون‌اش باید تصویب بشود، قانون‌اش را مجلس تصویب کرد، مبارزه با تامین مالی تروریسم و قانونش را مجلس تصویب کرد و تمام این هارا بسترش در کشور فراهم است، چرا انجام نمیدهید؟ چیزی بود که ادعی‌ میخواستند ناکار آمدی خود را بهانه ای درست کنند که بگویند بر این اساس کار انجام نمی‌شود. اینکه شما یارانه را به مردم بدهید عوض اینکه به خودرو بدهید چه ربطی به این موضوع دارد؟ خواهشم‌ این است که صورت مسأله را بعضا قاطی نکنیم.


download

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آغاز گسترده حراج سکه در مرکز مبادله از ساعت ۱۲ امروز
استراماچونی سرمربی استقلال می‌شود؟
مذاکره مدیرعامل پرسپولیس با سه گزینه نهایی
آمریکا به ایران مجوز داد؛ اپوزیسیون عصبانی شدند!
پس از عیدغدیر تکلیف اجماع روشن می شود؟
بعد از ترابی و بیرانوند، دو بازیکن دیگر هم با تیم جدید توافق کردند
بمب تراکتور در راه تبریز/ مربی سابق رئال مادرید سرمربی پرشورها می شود
معافیت پدران از خدمت سربازی
رهبر انقلاب به برگزیده المپیاد علمی چه گفتند؟ +فیلم
مخبر: خدمات شهید رئیسی با سیاه‌نمایی‌ها قابل انکار نیست
آخرین آمار از میزان رشد تعداد کاربران پیام رسان‌های داخلی
بیت‌کوین قرمز شد
شرط ۵۰۰ هزار دلاری باشگاه برای مهاجم آبی‌پوش
نتانیاهو طرح مبادله اسرا ، مورد تاییده کابینه جنگ را هم کنار گذاشت
حمله دوباره رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان
آذر منصوری: پزشکیان آخرین فرصت ما است
بسته تحریمی جدید اروپا علیه روسیه
انتقاد نظامی ارشد کره‌شمالی از آمریکا بابت توسعه کمک‌ها به اوکراین
افتخارات دولت رئیسی کجا و خسارات دولتی که کسی گردن نمی‌گیرد!؟
بلای خلیج فارس بر سر استقلال!
نتایج روز دهم و برنامه بازی‌های روز یازدهم یورو ۲۰۲۴
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top