تاریخ انتشار: پنجشنبه 1403/03/31 - 22:14
کد خبر: 508245

قالیباف: حفظ قدرت خرید خانوار به عهده رئیس‌جمهور است

قالیباف: حفظ قدرت خرید خانوار به عهده رئیس‌جمهور است

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: حفظ قدرت خرید خانوار مستقیماً بر عهده رئیس‌جمهور است و باید پاسخگو باشد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ محمدباقر قالیباف کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در دومین مناظره انتخاباتی گفت: درود می‌فرستم به روح پاک شهدا و امام شهدا و بابت حادثه تلخی که در بیمارستانی در گیلان و زلزله‌ای که در کاشمر اتفاق افتاد عرض تسلیت و تعزیت دارم.

رئیس‌جمهور آینده باید حفظ قدرت خرید خانوار را تضمین کند

قالیباف در بخش اول مرحله اول گفت: به نظرم از ابتدا در یارانه‌ها نه هدفمند حرکت کردیمو شیوه آن هم به درستی اجرا نشده است.در دولت چهاردهم به این باید توجه کنیم. به هیچ دلیل و بهانه‌ای نمی‌شود از عدالت گذشت باید بدانیم حق مردم ما یک زندگی خوب است. حتی نه یک زندگی معمولی ولی امروز واقعیت این است که بخش قابل‌توجهی از خانوارهای ما امروز زندگی‌شان به‌سختی می‌گذرد.

قالیباف ادامه داد: حفظ قدرت خرید خانوار مستقیماً بر عهده رئیس‌جمهور است و باید پاسخگو باشد. کسی که دارد کار می‌کند و تمام عمر خود را کارکرده است و هم اکنون بازنشسته است. چرا باید فقیر باشد. قالیباف گفت: باید به این سؤال پاسخ دهیم. دولتی نباید اجازه دهد که این بازنشسته فقیر باشد. در اینجا باید حتماً کاری کنیم که سهم نیروی کار از تولید کاهش پیدا نکند.

بنده معتقد هستم که یارانه را باید به انتهای زنجیره داد ولی دقیقاً باید بدانیم چگونه و به چه روشی این کار را انجام دهیم و به چه کسانی باید یارانه بدهیم تا این موارد مشخص نشود عدالت در کار نیست.وی اظهار کرد: تورم یکی از مشکلاتی است. بودجه تورم ایجاد می‌کند.

این بودجه‌ای که می‌آید زندگی مردم را جابه‌جا می‌کند. یعنی در واقع به‌نوعی به زندگی مردم دستبرد می‌زنیم و بخشی از ظرفیت خرید آن را برمی‌داریم. قالیباف بیان کرد: آنهایی که حقوق ثابت دارند مثل کارگران و کارمندان آسیب می‌بینند. حتماً باید به میزان رشدی که انجام می‌شود و به میزان تورم باید حقوق افرادی که حقوق‌شان ثابت است اضافه کنیم. از دو طریق به انتخاب خودشان یا از طریق نقدی یا به‌صورت کالای اساسی.

برخی سالانه ۱۴۰ میلیون تومان یارانۀ بنزین می‌گیرند

قالیباف در بخش دوم مرحله اول گفت: باید بتوانیم یک بیمه فراگیر در حوزه نظام تأمین اجتماعی چندلایه درست کنیم. ولی تا آن زمانی که این کار را انجام دهیم باید در همین سالی که در آن هستیم این مشکلات را چه آن‌هایی که در فقر مطلق هستند و چه آن‌هایی که زیر خط فقر هستند و چه آن‌هایی که ضعیف شده‌اند باید کارهای جبرانی انجام دهیم.

وی گفت: دهک‌های پایین نسبت به بالا درآمدشان ۱ به ۱۴ است. در حوزه ثروت دهک‌های بالا ۴۵ برابر دهک‌های پایین ثروت دارند. در مصرف انرژی ۱ به ۲۲ است یعنی بعضی از افراد ۲۲ برابر یک خانواده دیگر انرژی مصرف می‌کنند. این عین بی‌عدالتی و ظلم است. باید به‌سرعت این مشکل را اصلاح کنیم.

قالیباف ادامه داد:  ۴۵ درصد مردم ما خودرو ندارند و بنزین نمی‌گیرند. یک خانواده چهار نفر هستند و شش خودرو دارند. خانواده‌هایی را داریم در سال ۱۴۰ میلیون تومان یارانه بنزین می‌گیرند. خانواده‌ای هم داریم یک ریال استفاده نمی‌گیرد.

وی گفت: نزدیک به ۴۰ درصد انرژی‌مان را بد مصرف می‌کنیم و از دست می‌دهیم. این برای خانواده‌ها است اجازه بدهیم هر خانواده‌ای هر چقدر دارد از استاندارد کمتر مصرف می‌کند به خودش برگردد. وی ادامه داد: در آن طرحی که تدوین کرده‌ایم اختیار دست مردم است. هر کسی که صرفه‌جویی کرده است خودش تصمیم بگیرد این میزان مترمکعب گاز یا این مقدار از انرژی در بنزین یا در برق را با هم تبادل کند.

قالیباف تصریح کرد: سکویی را فراهم می کنیم تا این‌ ظرفیت ها را تبدیل کند. تا آن را در بازار مشترکی که مربوط به انرژی‌ها است بدهد. مهم این است که این انفال باید به نفع مردم و بعد هم بقیه آن را دولت در تولید و سرمایه‌گذاری قرار بدهد تا  کیک اقتصاد را بزرگ کنیم.

تحریم یک کاغذ پاره نیست و آسیب‌زننده است

قالیباف در بخش اول مرحله دوم گفت: در ابتدا لازم است نکته‌ای در بحث تحریم که آقای پورمحمدی به آن اشاره کردند توضیح بدهم. آقای پورمحمدی بنده هم موافقم که تحریم حتماً کاغذپاره نیست. معتقدم که حتماً به کشور آسیب می‌زند و باید به طور جد به آن بپردازیم. در آن ابتدا که بعضاً برخی با مذاکره مخالف بودند گفتم که با مذاکره موافق هستم. منتها بدانیم مذاکره‌ یک روش مبارزه است.  آمریکا در قبل و بعد از انقلاب نشان داده است که همیشه دشمن این سرزمین است. یقین بدانید که با دشمن در حال مذاکره هستیم نه با یک‌نفری که با شما حاضر است مساوی و باعدالت رفتار کند.

وی ادامه داد: نتیجه آن چه شد اعتماد کردید و ترامپ از قرارداد بیرون رفت و بعد کشورمان یک‌طرفه تعهدات را اجرا کرد. پروتکل الحاقی را عمل می‌کنیم و گزارش می‌دهیم چرا؟  مجلس شورای اسلامی اقدام کرد. شما می‌فرمایید مجلس هیچ کاری نکرد. در شورای‌عالی امنیت ملی به ریاست آقای روحانی مصوبه‌ای بود در بند ۷  که مجلس برای این کار قانونی تصویب کند که دولت از بلاتکلیفی در بیارد.  این قانون تصویب شد. دربند ۶ این قانون گفته شده است اقدام کنیم و به چه روشی نه به آن روشی که درگذشته بوده ات. مقام معظم رهبری هم فرمودند که قانون اقدام راهبردی به نفع کشور است و کشور را از بلاتکلیفی نجات داده است.

قالیباف بیان کرد: امروز نیاز داریم رفع تحریم را دنبال کنیم. برای حل مشکل تحریم هر کجا برویم و هر کسی را که باید ببینیم و بنشینیم و مذاکره کنیم با این توضیحی که داده‌ام حتماً دریغ ندارم.شرط عقل است این همه امکانات در داخل کشور داریم. در سال ۱۰۴ میلیارد دلار انرژی را هدر می‌دهیم تازه همه آن را اگر حل کنیم. همه هم پای‌کار بیایند که نیامده‌اند. آیا شرکت‌های خارجی آن‌قدر در کشور سرمایه‌گذاری می‌کنند. مهم است که ما اجماع‌سازی داشته باشیم و باید کارآمد باشیم. در منافع ملی چه در حوزه داخلی و خارجی نیازمند به یک عقلانیت است. معتقد هستم که ظرفیت اجماع‌سازی در منافع ملی و می‌توانیم آن را دنبال کنیم.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ماجرای بررسی ادعای ربیعی در اخراج ۹۹ استاد دانشگاه
تایید انتخاب ۶ نفر از روسای دانشگاه‌های کشور
یورو کاهشی شد
ستاره‌ای یاغی نشد/ پایان زودهنگام یک جنجال؟
بخشنامه جدید بانک مرکزی برای پرداخت وام اشتغال
اعلام تمهیدات ترافیکی پیاده روی غدیر
ظریف تعادل خود را از دست داده؟ +فیلم
چای دبش برای کدام دوره است ؟ +فیلم
مقصر جدایی بیرانوند از پرسپولیس؛ آقا واقعا دمت گرم!
محدودیت‌های ترافیکی جشن ۱۰ کیلومتری غدیر در تهران +فیلم
آغاز گسترده حراج سکه در مرکز مبادله از ساعت ۱۲ امروز
استراماچونی سرمربی استقلال می‌شود؟
مذاکره مدیرعامل پرسپولیس با سه گزینه نهایی
آمریکا به ایران مجوز داد؛ اپوزیسیون عصبانی شدند!
پس از عیدغدیر تکلیف اجماع روشن می شود؟
بعد از ترابی و بیرانوند، دو بازیکن دیگر هم با تیم جدید توافق کردند
بمب تراکتور در راه تبریز/ مربی سابق رئال مادرید سرمربی پرشورها می شود
معافیت پدران از خدمت سربازی
رهبر انقلاب به برگزیده المپیاد علمی چه گفتند؟ +فیلم
مخبر: خدمات شهید رئیسی با سیاه‌نمایی‌ها قابل انکار نیست
آخرین آمار از میزان رشد تعداد کاربران پیام رسان‌های داخلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top