تاریخ انتشار: جمعه 1403/04/01 - 19:56
کد خبر: 508293

گفتاری در باب حرکت‌های اعتراضی دانشجویان جهان علیه اسرائیل؛

اعتراض اجتماعی روی دو شکاف اجتماعی عمیق آمریکا

اعتراض اجتماعی روی دو شکاف اجتماعی عمیق آمریکا

اما به نظر نمیرسد که میتوان انتظار موج اجتماعی گستردهای علیه اسرائیل در آمریکا باشیم. اول اینکه مسئلة حمایت از فلسطین یک شکاف اجتماعی گسترده در جامعة آمریکایی نیست.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ماهنامه "خبرنامه کاغذی دانشجویان ایران" با بررسی پرونده ویژه جنبش اعتراضی دانشجویان آمریکایی و اروپایی در حمایت از فلسطین با عنوان "بیداری غربی" منتشر شد. در این شماره از ماهنامه خبرنامه کاغذی دانشجویان ایران، گفتگوها و یادداشت هایی از  چهره های برجسته دانشگاهی و فعالین دانشجویی کشور منتشر شده است.

در ادامه یادداشت محسن چراغی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شاهد با عنوان" اعتراضات دانشجویی در آمریکا میتواند تبدیل به یک موج اجتماعی بزرگ در بزرگترین کشور حامی اسرائیل بشود" که در دامه میخوانید:

اعتراضات دانشجویی در آمریکا در حمایت از فلسطین را میتوان پدیدة جدیدی در نظام سیاسی و اجتماعی در این کشور دانست؛

اما این پدیده تا چه اندازه اهمیت دارد؟

آیا میتواند تبدیل به یک موج اجتماعی بزرگ در بزرگترین کشور حامی اسرائیل بشود؟

برای پاسخ به این سؤال با دوستان بسیاری مشورت کردم که از قلب این اعتراضات مطلع بودند. نهایتاً به این نتیجه ها رسیدم که این اعتراضات قطعاً پدیده جدیدی است زیرا:  این حجم فراگیری در دانشگاهها مخصوصاً بزرگترین دانشگاه‌های آمریکا قابل تصور نبود.

نظام رسمی و غیررسمی آمریکا با سخت ترین برخوردها با ادعای یهودستیزی با هر حمایتی از فلسطین برخورد حذفی و خشن دارد و معترضین آیندة خود را فدای آرمان هایشان میکنند. امپراطوری رسانه‌های کامل در خدمت سانسور جنایات و مظلوم نشان دادن اسرائیل است.

علاوه بر دانشجویان برای اولین بار تعداد قابل توجهی از اساتید و مدیران دانشگاهها هم با معترضین همراهی میکنند. اعتراض اجتماعی روی دو شکاف اجتماعی عمیق آمریکا، یعنی نژادپرستی و اختلاف طبقاتی مانند جنبش وال استریت، طبیعی است. اما این حجم اعتراض روی موضوعی کاملاً سیاسی بدون سابقهای از زمینه های شکاف اجتماعی کاملاً جدید است و غیرقابل پیش بینی بود.

اما به نظر نمیرسد که میتوان انتظار موج اجتماعی گستردهای علیه اسرائیل در آمریکا باشیم. اول اینکه مسئلة حمایت از فلسطین یک شکاف اجتماعی گسترده در جامعة آمریکایی نیست. دوم اینکه به دلیل سیاسی نبودن مردم آمریکا، به نظر میرسد جنبش دانشجویی در این کشور برای ایجاد جریان اجتماعی کار دشواری خواهد داشت. سوم اینکه نظام حاکمیت آمریکا به شدت با تمام قوای حاکمیتی و امپراطوری رسانهای با ترس و تهدید، اجازة همراه شدنِ افراد مرجع اجتماعی و سیاسی با جنبش دانشجویی را نمیدهد.

اما میتوان گفت: علیرغم پیش بینی ناپذیر بودن موج اجتماعی گسترده، اتفاق صورت گرفته به دلایلی از اهمیت خیلی زیادی برخوردار است:

- اولین بار است که موضوعی سیاسی تبدیل به جنبش دانشجویی با این گستردگی میشود و این یعنی نخبگان جامعة آمریکا علیرغم سانسور گسترده رسانهای پیام مهمی را میگیرند.

- این سؤال که «چرا به اسرائیل اینهمه کمک مالی کنیم» در افکار عمومی آمریکا با تغییر نسل در آمریکا بسیار گسترده شده است و زمینة پذیرش اجتماعی بالایی دارد. اعتراضات دانشجویی این گزاره را بهشدت پررنگتر کرده است.

- صدای داخل مردم آمریکا به دنیا رسیده است و ضعف داخلی آمریکا برای حمایت بیشتر از اسرائیل آشکار شده است و باعث تقویت ارادة مقاومت میشود.-  اتفاق بسیار مهم، که تأثیری کاملاً عینی و زودبازده میگذارد، این است که عمدة معترضان دانشجویی در گفتمان طیف چپ حزب دموکرات که امثال برنی سندرز آن را نمایندگی میکنند قرار دارند. این طیف نهتنها رأی مهمی برای بایدن در انتخابات آمریکا محسوب میشوند؛

بلکه بردن ترامپ توسط دموکراتها با لوکوموتیو فعال این طیف ممکن شد و دموکراتها بهتر از هرکس دیگر میدانند که نیاز دارند این طیف جوان و فعال را دربرابر ترامپ با خود همراه کند. آنها منتقدان درونحزبی بایدن هستند که اکنون حمایت از فلسطین نیز به انتقادهایشان اضافه شده است. علیرغم اینکه لیدرهای حاضر در حزب دموکرات به دلیل فشار امنیتی حمایت علنی از اعتراضات دانشجویی نخواهند کرد، اما حتماً اعتراضات دانشجویی قدرت چانه‌زنی این طیف را در حزب دموکرات بالا میبرد و بایدن را مجبور میکند که فشارش را بر نتانیاهو برای پذیرش آتشبس بیشتر کند.

- بی تردید ادامه یافتن اعتراضات دانشجویی نقش بسیار مؤثری در کمکردن حمایت بایدن از اسرائیل خواهد داشت. امیدواریم دانشجویان آمریکا بتوانند در برابر فشارهای بسیار سنگین ساختار قوی امنیتی آمریکا هرچه بیشتر دوام بیاورند؛ شاید حملة اسرائیل به رفح منتفی شد.

*مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شاهد

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ائتلاف نامزدهای جبهه انقلاب یک ضرورت اسلامی است
تظاهرات ضدآمریکایی در پیونگ‌یانگ هم‌زمان با سالگرد جنگ کره
کشور میزبان لاهه، سفیر تل‌آویو را فراخواند
یک کاندیدای ریاست جمهوری انصراف داد
تلاش پیشکسوتان استقلال برای حفظ کاپیتان!
بیانیه بسیج جامعه پزشکی به مناسبت انتخابات ریاست جمهوری
اظهارنظر مهم سخنگوی ستاد انتخابات درباره انصراف نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری
صیانت از قانون
آمادگی مترو تهران برای خدمات‌رسانی در مراسم اربعین شهدای خدمت
سردار فدوی: با مشارکت حداکثری در انتخابات، به دشمن اجازه خطای محاسباتی ندهیم
توضیحات مسی درباره مصدومیتش
کاخ سفید: کمک‌های نظامی به تل آویو ادامه دارد
تاکید وزرای خارجه مصر و ترکیه بر آتش‌بس در غزه
ادعای کاخ سفید درباره جلوگیری از جنگ لبنان و اسرائیل
محورهای رایزنی «پوتین» و «مخبر»
عیادت از جمشید هاشم‌پور در روز عیدغدیر
چرا آخرین گفت‌وگوی نامزدها با مردم پخش نشد؟
سیدحسن خمینی: کسی نباید نسبت به این انتخابات بی‌تفاوت باشد
اطلاعیه ستاد انتخابات درباره حضور نماینده کاندیداها در شعب اخذ رای
تشدید تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه اسرای فلسطینی
زاکانی: در صحنه انتخابات خواهم ماند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top