تاریخ انتشار: شنبه 1403/04/02 - 09:15
کد خبر: 508310

مسیر صعود ایران به جام جهانی چگونه است؟

مسیر صعود ایران به جام جهانی چگونه است؟

مسیر صعود تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی ۲۰۲۶ مشخص شد و به نظر می‌رسد شاگردان قلعه‌نویی کار آسانی پیش رو خواهند داشت.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ قرعه‌کشی دور سوم و پایانی مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ در آسیا، در‌حالی روز پنج‌شنبه ۷ تیر انجام خواهد شد که بر اساس اعلام رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا تیم ملی فوتبال ایران در سیدبندی این مرحله در گلدان نخست و در جایگاه سرگروه قرار خواهد گرفت.

در واقع بر اساس برنامه این رقابت‎‌ها بازی‌های این مرحله از ۱۵ شهریور در ۳ گروه ۶ تیمی آغاز خواهد شد که دو تیم برتر هر گروه به شکل مستقیم به جام جهانی فوتبال ۲۰۲۶ راه پیدا می‌کنند. طبق دستورالعمل اعلام شده توسط AFC، در قرعه‌کشی اولویت با تیم‌های صدرنشین گروه‌هاست که در سید یک قرار می‌گیرند و پس از آن ۱۵ تیم دیگر به ترتیب رنکینگ قرعه‌کشی می‌شوند.

با توجه به سیدبندی اعلام شده تیم‌های ملی فوتبال ایران به همراه ژاپن و کره‌جنوبی در سید اول مسابقات و در جایگاه سرگروه قرار خواهند گرفت.

باتوجه به اینکه قاره آسیا ۸ و نیم سهمیه برای حضور در مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۲۶ در اختیار دارد دو شرکت کننده مستقیم دیگر AFC در چهارمین دور مقدماتی جام جهانی مشخص خواهند شد و نیم سهمیه باقیمانده نیز از طریق پلی‌آف بین قاره‌ای مشخص می‌شود.

دور چهارم به این صورت است که تیم‌های سوم و چهارم گروه‌های مرحله قبل، در دو گروه ۳ تیمی با هم دیدار می‌کنند و دو تیم برتر با ۶ تیم برتر قبلی به جام جهانی می‌روند. تیم‌های دوم نیز با هم بازی می‌کنند و برنده این دیدار به عنوان نماینده آسیا برای انجام دیدار پلی‌آف بین قاره‌ای مشخص خواهد شد.

با این شرایط به نظر نمی‌رسد شاگردان امیر قلعه‌نویی کار چندان سختی برای صعود مستقیم به جام جهانی داشته باشند چه بسا آنکه ایران در ۳ دوره قبلی این تورنمنت که سهمیه آسیا چیزی حدود نیمی از سهمیه فعلی تعیین شده در این دوره بود، موفق به کسب جواز حضور مستقیم شده بود پس با افزایش حدود ۲ برابری هم نباید کار دشواری داشته باشد هرچند اگر در گروه مرگ مسابقات قرار گیرد.

سیدبندی قرعه‌کشی مسابقات:
سید اول: ژاپن، ایران و کره جنوبی
سید دوم: استرالیا، قطر و عراق
سید سوم: عربستان، ازبکستان و اردن
سید چهارم: امارات، عمان و بحرین
سید پنجم: چین، فلسطین و قرقیزستان
سید ششم: اندونزی، کره‌شمالی و کویت

امکان اینکه تیم ملی ایران در گروه مرگ قرار بگیرد وجود دارد و در سخت‌ترین حالت می‌توانند با تیم‌های استرالیا، عربستان، امارات، چین و کره شمالی در مرحله بعد همگروه شود. در صورت بروز چنین اتفاقی باید قبول کرد که کار تیم ملی ایران برای صعود دشوارتر خواهد بود، اما این تنها یک احتمال است.

چراکه حتی اگر در مرحله اول صعود نکند باتوجه به صعود احتمالی مدعیان اصلی قاره آسیا از جمله ژاپن، کره‌جنوبی، استرالیا، عربستان،‌ قطر و حتی عراق یا ازبکستان به‌عنوان ۶ سهمیه مستقیم اول، کار در مرحله بعد و تعیین ۲ سهمیه مستقیم بعدی به مراتب راحت‌تر خواهد بود هر چند ممکن خستگی بیشتری بر تن بازیکنان بنشاند.

از سوی دیگر نکته مثبت این قرعه کشی این است که تیم ملی ایران با تیم‌های ژاپن و کره‌جنوبی همگروه نخواهد شد و از طرفی بهترین قرعه هم می‌تواند هم‌گروهی با تیم‌هایی مانند فلسطین، اندونزی، بحرین، اردن و حتی عراق یا ازبکستان باشد.

باتوجه به اعلام کنفدراسیون فوتبال آسیا تاریخ دیدار‌های مرحله مقدماتی مشخص شده است. ۱۵ و ۲۰ شهریور ۱۴۰۳، ۱۹ و ۲۴ مهر ۱۴۰۳، ۲۴ و ۲۹ آبان ۱۴۰۳، ۳۰ اسفند ۱۴۰۳ و ۵ فروردین ۱۴۰۴، ۱۵ و ۲۰ خرداد ۱۴۰۴ زمان اعلام شده برای برگزاری دیدار‌های مرحله بعد است.

بیست و دومین دوره جام جهانی فوتبال در ژوئن ۲۰۲۶ به میزبانی آمریکا، کانادا و مکزیک برگزار می‌شود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اطلاعیه جدید ستاد انتخابات کشور؛ یک نامزد رسما انصراف داد
آمادگی مترو برای مراسم اربعین شهدای خدمت
بی‌خبری پزشکیان از توییت منتشر شده خودش! +فیلم
زمان انصراف نامزدهای انتخابات در قانون +فیلم
اولین خرید فصل استقلال؛ مدافع جدید آبی‌ها از اصفهان می‌آید
تقاضای ستاد انتخابات کشور از نامزدها در خصوص انصراف
بورس به پیشواز انتخابات رفت/ دلایل رشد بورس
رگبار، رعد و برق و وزش باد شدید در برخی استان‌ها
اقدام غیرمنتظره؛ سپاهان دست روی نکونام گذاشت
خرید غیرمنتظره برای پرسپولیس
توئیت معنادار قالیباف تنها چند ساعت مانده به آغاز انتخابات
پیشتازی ترامپ در انتخابات آمریکا در آستانه مناظره
زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری به پایان رسید
‌سراشیبی مرگ و فروپاشی برای گروهک منافقین
اپوزیسیون ورشکسته به دنبال تحریم انتخابات
تقدیر شورای عالی اجماع نیروهای انقلاب از قاضی‌زاده
کره شمالی باز هم تسلیحات جدید رونمایی کرد
معنی آرای باطله در انتخابات
آب خلیج فارس به رفسنجان رسید
کودتای بولیوی با تغییر رئیس ارتش شکست خورد
محکومیت کودتا در بولیوی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top