تاریخ انتشار: شنبه 1403/04/02 - 10:11
کد خبر: 508332

تلاش سازمان بورس و بانک مرکزی برای سبزپوشی بازار سرمایه

به گفته کارشناسان بازار سرمایه تلاش‌ها برای بازگشت روند متعادل به بورس همچنان ادامه دارد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بورس همچنان در مدار نزولی قرار داشته و افت شاخص، کاهش ارزش معاملات خرد و خروج پول حقیقی از بازار سرمایه سه کلیدواژه هر روزه سهامداران در این بازار است.محدودیت دامنه نوسان در بورس ادامه داشته و سرمایه گذاران باید یک هفته دیگر این وضعیت را تحمل کنند.

فولاد یک‌تنه بورس را سبزپوش کرد

روز چهارشنبه بازار به واسطه اطلاعیه نماد فولاد مبارکه که اعلام کرده بود سودخالص 94 همتی سال مالی  1402 بدون در نظر گرفتن چند نماد اصلی و بزرگ گروه است بازار به استقبال از این نماد رفت که در نهایت فولاد به تنهایی 2300 واحد شاخص کل را مثبت کرد.

تلاش برای سبزپوشی بورس

سازمان بورس اعلام کرده است که روز چهارشنبه، همزمان با ریزش نرخ بازده انتظاری برخی اوراق بدون ریسک به زیر ۳۰ درصد رسیده است.بانک مرکزی هم با انتشار گزارشی نشان داد در بازار بین بانکی عملا سیاستی انبساطی را در پیش گرفته است. بانک مرکزی هم در چارچوب اجرای عملیات بازار باز، اعلام کرد: در بازار بین بانکی، به تزریق ۱۹ همت به بازار پولی اقدام کرده است. همچنین  باز کردن ریپو ۸۵ روزه برای اولین بار از زمان شکل گیری این بازار نیز از دیگر تلاش های بانک‌مرکزی برای کمک به بورس بوده است.

ریزش بیشتر شاخص ها

در این هفته شاخص کل بورس تهران در مجموع بیش از 31 هزار واحد ریزش کرد تا نرخ کاهش آن بیشتر از هفته پیشین باشد.شاخص کل بورس تهران در روز شنبه 14 هزار و 239 واحد ریزش کرد. شاخص یکشنبه 16 هزار و 573 واحد پایین آمد. شاخص روز سه‌شنبه 9 هزار و 291 واحد افت کرد اما در روز چهارشنبه شاخص کل 7 هزار و 966 واحد رشد کرد.

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم 2 میلیون و 44 هزار و 330 واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 31 هزار و 162 واحد پایین‌تر ایستاد و بازدهی هفته شاخص بورس منفی 1.5 درصد شد. شاخص هم وزن نیز در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 7 هزار و 217 واحد پایینتر ایستاد و بازدهی منفی یک درصدی را ثبت کرد.

افت ارزش معاملات خرد بازار سهام

در این هفته، میانگین ارزش معاملات بازار سهام 126 هزار و 814 میلیارد تومان بود. میانگین ارزش معاملات خرد بورس نیز 2 هزار و 517 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 2 هزار و 664 میلیاردی هفته پیشین، کاهش 5 درصدی داشته است.

تداوم خروج  پول حقیقی از بازار سرمایه

در اولین روز معاملاتی هفته، 500 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. روز یکشنبه نیز 411 میلیارد تومان خارج شد.روز سه‎‌شنبه این رقم به 306 میلیارد تومان رسید. در آخرین روز معاملاتی هفته برای دوازدهمین روز متوالی پول حقیقی خارج شد که ارزش آن 179 میلیارد تومان بود.در مجموع کل هفته هزار و 396 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی 349 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین 2 درصد کاهش یافته است.

نرخ ریپوی ۸۵ روزه برای اولین بار فعال شد

مجتبی دانشی، کارشناس بازار سرمایه گفت: این روزها سازمان بورس و بانک مرکزی با اعمال سیاست های مختلف در تلاش برای کمک کردن به بازار سرمایه هستند.این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: کاهش نرخ اخزا به زیر ۳۰ درصد و تلاش برای بالا نرفتن نرخ سود بانکی از جمله این موارد است.وی افزود: البته بانک‌مرکزی ریپوی ۸۵ روزه‌را نیز برای اولین بار فعال کرده است کهبه باور فعالان بازار سرمایه، ریپوی ۸۵ روزه از خود تزریق پول خبر مهمتری برای بازارهای مالی است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اسامی برگزیدگان مرحله نهایی جشنواره دانشجوی نمونه اعلام شد
پارک علم و فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی افتتاح شد
وزارت خارجه هلند سفیر رژیم صهیونیستی را احضار کرد
عراق: درخواستی برای انتقال رهبران حماس از دوحه به بغداد وجود ندارد
رقابت بیش از یک هزار نفر در هفتاد و چهارمین آزمون زبان انگلیسی
چشم دانشگاهیان به رئیس جمهور آینده
اطلاعیه جدید ستاد انتخابات کشور؛ یک نامزد رسما انصراف داد
آمادگی مترو برای مراسم اربعین شهدای خدمت
بی‌خبری پزشکیان از توییت منتشر شده خودش! +فیلم
زمان انصراف نامزدهای انتخابات در قانون +فیلم
اولین خرید فصل استقلال؛ مدافع جدید آبی‌ها از اصفهان می‌آید
تقاضای ستاد انتخابات کشور از نامزدها در خصوص انصراف
بورس به پیشواز انتخابات رفت/ دلایل رشد بورس
رگبار، رعد و برق و وزش باد شدید در برخی استان‌ها
اقدام غیرمنتظره؛ سپاهان دست روی نکونام گذاشت
خرید غیرمنتظره برای پرسپولیس
توئیت معنادار قالیباف تنها چند ساعت مانده به آغاز انتخابات
پیشتازی ترامپ در انتخابات آمریکا در آستانه مناظره
زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری به پایان رسید
‌سراشیبی مرگ و فروپاشی برای گروهک منافقین
اپوزیسیون ورشکسته به دنبال تحریم انتخابات
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top