تاریخ انتشار: شنبه 1403/04/02 - 11:53
کد خبر: 508355

شوخی‌ها رکیک در جوکر حاشیه ساز شد

شوخی‌ها رکیک در جوکر حاشیه ساز شد

فصل دوم «جوکر» تا قسمت سوم با اقبال مواجه شده و در عین حال انتقادهای جدی نسبت به شوخی‌های جنسی آن شکل گرفته است؛ برنامه‌ای که کودکان و نوجوانان نیز جزو مخاطبانش هستند!

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ فصل دوم برنامه رئالیتی‌شو «جوکر» به قسمت سوم رسیده است و مخاطبانی که از اولین قسمت روی نقاط ضعف و قوت آن تمرکز کرده بودند، حالا به صورت واضح چند دسته شده‌اند.

بخشی از تماشاگران این برنامه، در قسمت اول نسبت به حضور بیش از اندازه احسان علیخانی (به عنوان میزبان) جلوی دوربین انتقاد داشتند. گویا علیخانی نیز بازخوردها را دریافت کرد و به ویژه در قسمت سوم میزان حضور او جلوی دوربین کاهش قابل توجهی پیدا کرد و این انتقادها نیز تقریبا از بین رفتند.

البته باید اشاره کرد که برخی مانند سیاوش صفاریان‌پور که برنامه‌ساز باسابقه‌ای محسوب می‌شود، در همان قسمت اول هم این انتقاد را وارد نمی‌دانست و در شبکه ایکس نوشته بود: «بر اساس سلیقه شخصی و کمی تجربه، کارش خوبه و به دلیل مقایسه با سیامک انصاری حتما مخالفت‌های طبیعی در تغییر ستاره وجود دارد. ولی در هر حال کار علیخانی حرفه‌ای‌تر و باتسلط بیشتر است».

با پخش دو قسمت اخیر جوکر۲، ‌انتقادهای تند و جدیدی از برنامه و ساترا به عنوان مجوزدهنده آن شکل گرفته است؛ این‌بار منتقدان حجم شوخی‌های جنسی این برنامه که مخاطبان زیادی بین کودکان و نوجوان دارد را مرکز توجه خود قرار داده‌اند، شوخی‌هایی که معلوم نیست ساترا چگونه به آن‌ها مجوز داده است! بر اساس بازخورد کاربران فضای مجازی، «جوکر» با انتشار قسمت سوم خنده‌دارتر شده است. تعدادی مطالب منتشر شده در فضای مجازی برای قسمت سوم، به مراتب بیشتر از دو قسمت اول است و گویا برای مخاطبان، شوخی‌ها تا حدی فضا را مفرح‌تر کرده و برنامه در حال سر و شکل گرفتن است.

در عین حال، با پخش این دو قسمت، ‌انتقادهای تند و جدیدی از برنامه جوکر و ساترا به عنوان مجوزدهنده آن شکل گرفته است؛ این‌بار منتقدان حجم شوخی‌های جنسی این برنامه که مخاطبان زیادی بین کودکان و نوجوان دارد را مرکز توجه خود قرار داده‌اند، شوخی‌هایی که معلوم نیست ساترا چگونه به آن‌ها مجوز داده است!

در همین راستا، کیوان کثیریان منتقد سینما در اینستاگرام خود به تندی از «جوکر» انتقاد کرده و نوشته است: «اگر اهل شنیدن شوخی‌ها جنسی رکیک و لودگی‌های سطح پایین هستید، اگر دوست دارید با اینجور شوخی‌های پایین تنه‌ای بخندید و گوشتان به شنیدن آن‌ها عادت دارد، حتما جوکر را ببینید.»

افشین علیار، یکی دیگر از منتقدان سینما نیز نوشته است: «فقط ۲۰ دقیقه از قسمت اول جوکر رو دیدم. شوخی‌های جنسی رو از کف خیابون جمع کردن ریختن تو این برنامه به اصطلاح رئالیتی شو».

نکته جالب آن است که صفحات زرد اینستاگرامی نیز در حال واکنش نشان دادن به شوخی‌های این برنامه هستند و برای آن تیترهای پربازدید می‌زنند: «حرکات منشوری عمو رضا»، «ذهنشون خیلی منحرفه»، «تیکه سانسور نشده جوکر» و ...

در توییتر نیز کاربران مختلفی به این شوخی‌ها واکنش داشته‌اند.

احسان رشیدی از روزنامه‌نگاران حوزه سینما در شبکه ایکس نوشته است: «برنامه جوکر در سنین کودک و نوجوان مخاطب پیدا کرده و این خطرناکه چون بیشتری شوخی‌های جنسی و رکیک برای یک لحظه خنده گرفتن مخاطب استفاده میشه، بدون اینکه رده سنی لحاظ بشه».

ساترا کجای ماجراست!؟

در کنار این، انتقادها فقط به شوخی‌های غیرخانوادگی این برنامه معطوف نشده است؛ بلکه رقص‌های پیاپی در برنامه که اغلب به صورت کامل نمایش داده می‌شود نیز موجب حیرت فعالان فرهنگ و هنر شده است که سابقه دعوای میان ساترا و وزارت ارشاد را به یاد دارند.

رقص‌های پی‌درپی در قسمت‌های اول تا سوم برنامه تا جایی پیش رفته است که علیخانی بارها مجبور به تذکر شود و حتی بگوید که «دوستان هر ضبطی، یک پخشی هم دارد»، البته گویا درهای ساترا انقدر باز شده است که اکثر این رقص‌ها در نسخه منتشر شده وجود دارد!

اعطای مجوز انتشار یک دهم چنین تصویر و شوخی‌هایی در گذشته توسط وزارت ارشاد، می‌توانست موجب شکل‌گیری انتقادات تندی شود. دلیل تغییر محل اعطای مجوز محصولات نمایش خانگی از وزارت ارشاد به صداوسیما و زیر مجموعه‌ آن ساترا نیز انتقاد از عدم توجه به فرهنگ ایرانی - اسلامی و خانواده بود که حالا کاملا برعکس شده است!

این رقص‌ها در قسمت سوم «جوکر» کامل شده است و تصاویر طولانی از حرکات موزون بازیگران به نمایش گذاشته می‌شود. حال آنکه اعطای مجوز انتشار یک دهم چنین تصویر و شوخی‌های مناسب بزرگسالان در گذشته توسط وزارت ارشاد، می‌توانست موجب شکل‌گیری انتقادات تندی از سوی جامعه و فعالان فرهنگی شود. اساسا معیار تغییر محل اعطای مجوز محصولات نمایش خانگی از وزارت ارشاد به صداوسیما و زیر مجموعه‌ آن یعنی ساترا، انتقاد از عدم توجه به فرهنگ ایرانی اسلامی و خانواده بود که حال به نظر می‌رسد این بخش‌های جوکر و چند برنامه دیگر، به کلی خلاف آن ایده در حرکت است!

دکوری به نام رده‌بندی سنی!

اگرچه باید گفت که رده‌بندی سنی «جوکر» به عنوان یک برنامه عام منطقی نیست و این برنامه به عنوان اثری که به صورت خانوادگی تماشا می‌شود، حتما باید رعایت اخلاق (با تعریف مورد پذیرش عام در خانواده و جامعه ایرانی) را داشته باشد، اما برخی نیز معتقدند که به هرحال باید ساترا، رده‌بندی سنی را برای دو قسمت اخیر جوکر اعمال می‌کرد و به خانواده‌ها تذکر می‌داد که این دو قسمت مناسب تماشای کودکان و نوجوانان نیست.

پاسخ به این سوال، قطعا «خیر» است و مقصود این گزارش و یا انتقاداتی که حول محور بعضی لحظات این برنامه شکل گرفته، به این معنی نیست که باید جلوی آن گرفته شود یا چنین برنامه‌هایی نباید ساخته شود.

باید تاکید کرد که جوکر ۲ لحظات فوق‌العاده‌ و خنده‌داری برای مخاطب دارد که در این وانفسای سریال‌سازی تلویزیون، غنیمت است. به عنوان مثال می‌توان از اجرای بی‌نظیر محمدرضا علیمردانی و هادی کاظمی نام برد که بازتاب‌های فراوانی داشت. همچنین اجرای مشترک و طنز مهران غفوریان و جواد رضویان نیز توانسته نظرات را در فضای مجازی جلب کند و البته خنده بسیاری بگیرد.

در عین حال به نظر می‌رسد باید سازندگان، رعایت بیشتری در تولید برنامه‌هایی که به عنوان برنامه خانوادگی برچسب می‌خورند و شناخته می‌شوند، داشته باشند. در کنار این نیز، ساترا اولا باید رده‌بندی سنی محصولات نمایش خانگی را جدی‌تر بگیرد و ثانیا، شعارهایی که در زمان آغاز به کار می‌داد را دوباره به خودش یادآوری کند و به یاد داشته باشد که همیشه حوزه اجرا، متفاوت از شعار است!

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اسامی برگزیدگان مرحله نهایی جشنواره دانشجوی نمونه اعلام شد
پارک علم و فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی افتتاح شد
وزارت خارجه هلند سفیر رژیم صهیونیستی را احضار کرد
عراق: درخواستی برای انتقال رهبران حماس از دوحه به بغداد وجود ندارد
رقابت بیش از یک هزار نفر در هفتاد و چهارمین آزمون زبان انگلیسی
چشم دانشگاهیان به رئیس جمهور آینده
اطلاعیه جدید ستاد انتخابات کشور؛ یک نامزد رسما انصراف داد
آمادگی مترو برای مراسم اربعین شهدای خدمت
بی‌خبری پزشکیان از توییت منتشر شده خودش! +فیلم
زمان انصراف نامزدهای انتخابات در قانون +فیلم
اولین خرید فصل استقلال؛ مدافع جدید آبی‌ها از اصفهان می‌آید
تقاضای ستاد انتخابات کشور از نامزدها در خصوص انصراف
بورس به پیشواز انتخابات رفت/ دلایل رشد بورس
رگبار، رعد و برق و وزش باد شدید در برخی استان‌ها
اقدام غیرمنتظره؛ سپاهان دست روی نکونام گذاشت
خرید غیرمنتظره برای پرسپولیس
توئیت معنادار قالیباف تنها چند ساعت مانده به آغاز انتخابات
پیشتازی ترامپ در انتخابات آمریکا در آستانه مناظره
زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری به پایان رسید
‌سراشیبی مرگ و فروپاشی برای گروهک منافقین
اپوزیسیون ورشکسته به دنبال تحریم انتخابات
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top