تاریخ انتشار: یکشنبه 1403/04/03 - 10:07
کد خبر: 508486

زارع‌پور: بیش از ۷۰ در صد خدمات دولت الکترونیکی شده است

زارع‌پور: بیش از ۷۰ در صد خدمات دولت الکترونیکی شده است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: بیش از ۷۰ در صد خدمات دولت به شکل الکترونیکی شده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ عیسی زارع‌پور در جریان جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی گفت: تمام خدمات دولتی را تلاش می‌کنیم تا پایان دولت سیزدهم از طریق یو پنجره واحد به مردم عزیز ارائه کنیم. در حضور شما عزیزان اعلام می‌کنم که با همراهی و همدلی شما صورت گرفت و در قوانین بودجه ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ و قانون برنامه هفتم همه دستگاه‌ها به پیشنهاد دولت مکلف گردید که خدمات خود را الکترونیکی کنند با پیگیری‌های وزارت ارتباطات‌ و همکاری سازمان امور استخدامی و اداری امروز پنجره ملی خدمات دولت هوشمند راه‌اندازی شده است. بیش از ۷۰ در صد خدمات دولت به شکل الکترونیکی از طریق پنجره واحد در اختیار مردم قرار دارد.

وی افزود: دولت هوشمند قدم بعد از دولت الکترونیک است. به این معنی که برای دریافت خدمت مردم نیازی به مراجعه حضوری و ارسال مدرک نداشته باشند و همچنین هیچ کارمندی در ارائه این خدمت مداخله نداشته باشد. به‌عنوان مثال الان که فصل دریافت کارنامه‌های دانش‌آموزان است اگر شما وارد پنجره ملی شوید اگر فرزند دانش‌آموز داشته‌باشید اسامی فرزندان خود را در پنجره ملی آموزش‌وپرورش خواهید دید. شما می‌توانید وارد درگاه مدرسه شوید و کارنامه را رویت کنید در کمتر از یک دقیقه این روند اتفاق می‌افتد. بدون اتلاف وقت و صرف انرژی به این خدمت دسترسی پیدا می‌کنید.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد: ۹۹ در صد از دستگاه‌ها به این پنجره متصل شده‌اند. فقط وزارت امور خارجه به‌خاطر ارتباط با خارج از کشور تا به امروز متصل نشده است. حتی دستگاه قضایی، پلیس و ثبت‌اسناد خدمات خود را ذیل این پنجره آورده‌اند. همچنین تاکنون ۴۸ میلیون نفر از مردم در این پنجره احراز هویت شده‌اند و از خدمات این پنجره واحد استفاده می‌کنند.
عضو کابینه دولت سیزدهم با بیان اینکه ۷۰ درصد از افراد بالای ۱۸ سال حداقل یک بار به پنجره خدمات دولت هوشمند مراجعه کرده‌اند، بیان کرد: از این رو این پنجره حداقل روزانه ۳ میلیون نفر استفاده‌کننده دارد.

زارع‌پور با اشاره به لینک شدن دستگاه‌های دولتی به هم تأکید کرد: برای اینکه خدمات به صورت هوشمند به مردم ارائه شود لازمه این کار این است که دستگاه‌ها با هم ارتباط داشته باشند، این مسئله از جمله درخواست‌های مقام معظم رهبری بوده و چندین بار در فرمایشاتشان به آن اشاره کرده‌اند، لذا در این مدت و به پشتوانه قانونی که مجلس به تصویب رساند عدم ارائه اطلاعات از سوی یک دستگاه به دستگاه دیگر جرم‌انگاری شد و همچنین تعداد تراکنش‌های مرکز ملی تبادل اطلاعات به ۸ میلیارد تراکنش در سال گذشته رسید که رشد صعودی داشته است.

وزیر امور ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: همچنین به موجب قانون برنامه هفتم توسعه مقرر بود تا پایان برنامه هفتم سالی ۲۰ واحد درصد خدمات دستگاه‌ها هوشمند شود و بدون مراجعه حضوری و برخط و همچنین بدون مداخله انسانی باشد. با ریل‌گذاری که صورت گرفته در پایان سال جاری به حداقل ۳۰ درصد دست پیدا  کرده و زودتر از اتمام برنامه هفتم توسعه تمام خدمات دولت هوشمند خواهد شد. به واقع پنجره ملی خدمات هوشمند شاید در ۲۰ الی ۲۵ کشور آن هم با این کیفیت مستقر نیست، لذا ما سعی داریم روز به روز به کیفیت این خدمات الکترونیکی بیفزاییم که می‌تواند موجب حذف امضاهای طلایی و از بین رفتن زمینه‌های فساد شود.

وی با اشاره به مبحث شبکه ملی اطلاعات در کشور بیان کرد: این مسئله بیش از ۱۵ سال است که از سوی مقام معظم رهبری از دولت‌ها مطالبه می‌شود. این شبکه در یک دهه منتهی به دولت سیزدهم و بر اساس ارزیابی مرکز ملی فضای مجازی، در ابتدای دولت سیزدهم ۲۰ درصد پیشرفت داشته و در حال حاضر به بیش از ۶۰ درصد رسیده است.

عضو کابینه دولت سیزدهم در ادامه با اشاره به حمایت از سکوهای داخلی بیان کرد: به جهت حمایت وزارت ارتباطات تعداد کاربران فعال سکوهای داخلی بین ۵ تا ۱۰ برابر افزوده شده است. به عنوان مثال در حال حاضر کاربران پیام‌رسان ایتا ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسیده است، همچنین ترافیک و میزان مصرف مردم در پیام‌رسان‌های داخلی بیش از ۱۰ برابر شده است.

زارع‌پور گفت: ما می‌توانیم حداقل صد میلیون کاربر را در پیام‌رسان‌های داخلی میزبانی کنیم، این در حالی است که پیشتر آرزوی مسئولین این بود که ما یک پیام‌رسان ۲۰ میلیونی داشته باشیم اما امروز بیش از ۴۰ میلیون نفر از پیام‌رسان‌های داخلی در ماه استفاده می‌کنند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کشف بمب دودزا نزدیک خانه نتانیاهو
خدمات دولت شهید رییسی بی سابقه است
دولت سیزدهم رقم زننده بهترین اتفاقات در حوزه سیاست خارجی بود
سیدحسن نصرالله: ایران ثابت کرده است که در مقابله با تمام چالش‌ها استوار است
جزئیات گفته نشده از حمله موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل
ادامه بارش در نوار شمالی کشور تا پایان هفته
ایران در رشد تولید برق در رتبه هفتم جهان قرار گرفت
رویترز: اقتصاد ایران در دولت سیزدهم از رکود خارج و به اوج رشد خود رسید
نتایج پذیرفته‌شدگان مرحله دوم المپیادهای علمی کشوری اعلام شد
پوستر ویژه؛ حماسه انتخابات، مکمل حماسه بدرقه شهیدان
قدردانی قالیباف از زاکانی و قاضی‌زاده
قدردانی شورای‌عالی اجماع نیروهای انقلاب از زاکانی
دعوت ۳۰۰ کانون بسیج اساتید دانشگاه آزاد از مردم برای شرکت در انتخابات
افتتاح طرح‌های آب و برق در ۴ استان و آب‌رسانی به ۸۱۴ روستا
مخبر: رأی مردم در تعیین سرنوشت کشورشان بسیار پراهمیت است
سید افقهی: مشارکت بالا در انتخابات یعنی ملت پای کار آینده کشور است
شهید رئیسی ذوب در ولایت بود!
خطری که از بیخ گوش «رونالدو» گذشت +فیلم
بیانیه ستاد انتخابات کشور/ انصراف رسمی یک نامزد ریاست جمهوری
تماس درویش با یک بازیکن برای عقد قرارداد
واکنش مهم سردار قاآنی به اظهاراتی درباره حل همه مسائل با آمریکا
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top