به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ چرا و چگونه تشکیل سرمایه ثابت در دولت سیزدهم تغییر جهت داد؟ برای پاسخ به این سوال باید به اقدامات و سیاستهای دولت سیزدهم بپردازیم.
متوقف شدن فضای بلاتکلیف و شرطینکردن اقتصاد
بررسیها نشان میدهد مهمترین دلیل رشد مثبت تشکیل سرمایه ثابت در دوران دولت سیزدهم، متوقف شدن فضای بلاتکلیفی و شرطینکردن اقتصاد و منتظر نماندن نسبت به دریافت علامت مثبت از جانب کشورهای غربی بود.
تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار
در حوزه سیاستگذاری، تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، افزایش قابل توجه بودجه عمرانی و افزایش سرمایه بانکهای دولتی با هدف تقویت قدرت تسهیلاتدهی آنها مهمترین عوامل رشد مثبت تشکیل سرمایه و سرمایهگذاری در اقتصاد ایران در دوران دولت سیزدهم بوده است.
بازنگری در 4800 مجوز، حذف شروط اضافی، الکترونیکی کردن صدور مجوزها موجب شد از ابتدای راهاندازی درگاه ملی مجوزها تا پایان اردیبهشت ماه 1403 بالغ بر 2 میلیون و 549 هزار مجوز به صورت الکترونیک و بدون مراجعه به دستگاههای اداری و صنفی صادر شود.
البته بیش از 700 هزار مجوز از مجموع مجوزهای صادر شده تا پایان اردیبهشت ماه، مجوزهای کاغذیای بوده که به مجوز الکترونیک تبدیل شده است.
رکورد بینظیر رشد پرداختهای عمرانی در تاریخ چند دهه اخیر بودجه کشور
در بخش بودجه عمرانی، پرداختهای عمرانی از 77 هزار و 470 میلیارد تومان در سال 1399 به 140 هزار و 902 میلیارد تومان در سال 1400، عدد 273 هزار و 816 میلیارد تومان در سال 1401 و 303 هزار میلیارد تومان در سال 1402 رسید.
رشد پرداختهای عمرانی در سالهای 1400 و 1401 رکوردی بینظیر در تاریخ چند دهه اخیر بودجه کشور بوده است.
تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در دولت شهیدجمهور 11.5 درصد رشد کرد
مجموع این رویکردها و اقداماتی که به آن اشاره شد، موجب تقویت تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در سالهای 1401 و 1402 شد.
طبق گزارش بانک مرکزی در مجموع دولت سیزدهم، نرخ تشکیل سرمایه ثابت ناخالص 11.5 درصد افزایش داشته است.
در صورتی که صرفا 9 ماهه 1402 را به 9 ماهه 1400 مقایسه کنیم، تشکیل سرمایه ثابت در 9 ماهه سال گذشته در مقایسه با 9 ماهه سال 1400 بالغ بر 11.8 درصد رشد داشته است.
همچنین تشکیل سرمایه در بخش ماشین آلات 26.1 درصد و در بخش ساختمان 3.3 درصد افزایش یافته است.