تاریخ انتشار: یکشنبه 1403/04/03 - 19:49
کد خبر: 508558

نظر نامزدهای ریاست جمهوری درباره مسائل آموزش و پرورش چیست؟

 نظر نامزدهای ریاست جمهوری درباره مسائل آموزش و پرورش چیست؟

در مناظره انتخاباتی امروز، نمایندگان کاندیداهای ریاست‌جمهوری به بحث و بررسی پیرامون مسائل آموزش و پرورش پرداختند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، در مناظره انتخاباتی امروز، نمایندگان کاندیداهای ریاست‌جمهوری به بحث و بررسی پیرامون مسائل آموزش و پرورش پرداختند.

آموزش و پرورش باید کوچک شود

عباس رمضانی؛ رئیس ستاد فرهنگیان علیرضا زاکانی در مناظره انتخاباتی با محور تعلیم و تربیت درباره بسترسازی برای مشارکت سایر دستگاه‌‌ها گفت: ارتباط فرادستگاهی یکی از الزاماتی است که آموزش و پرورش بیش از هر سازمانی به آن نیاز دارد. یک دولت درون آموزش و پرورش ایجاد کردیم که سعی می‌کند ارتباط ما را با سایر دستگاه‌ها کمرنگ کند، مثلا درمانگاه فرهنگیان، بانک، سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس و فروشگاه‌های تعاونی و به نوعی دولتی ایجاد شده تا همه چیز در کنترل خودشان باشد.

وی افزود: عمده این بخش‌ها به جز سازمان نوسازی مدارس زیان‌ده شده‌اند، در حالی که می‌توان با ایجاد ارتباط فرادستگاهی آنها را به دستگاه‌های متولی سپرد و بحث کوچک‌سازی و چابک‌سازی آموزش و پرورش اتفاق بیفتد.

رمضانی بیان کرد: محور کار آموزش و پرورش، یاددهی و یادگیری است و تعامل با شوراهای عالی مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اثربخشی فعالیت‌ها یک ضرورت است.

وی بیان کرد: نخبه‌یابی و نخبه‌پروری، روش‌های نوینی در نظام آموزشی دنیا هستند که اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسند. در بحث مدارس، این رویکردها نعمتی محسوب می‌شوند که هر کدام می‌تواند به تقویت مدارس دولتی کمک کند.

رییس ستاد فرهنگیان زاکانی بیان کرد: کیفیت مدارس دولتی را باید آنقدر ارتقا دهیم که همانند مدارس دولتی مردم به آن گرایش داشته باشند، الگویی مانند مدارس سمپاد برای تقویت مدارس دولتی نیاز داریم.

محتوای کتاب‌های درسی باید تغییر کند

محمدمهدی کاظمی؛ رییس ستاد فرهنگیان سعید جلیلی در پاسخ به پرسشی درباره نارضایتی مخاطبان از کیفیت محتوای آموزشی و غیرکاربردی بودن آن و پیشنهاد برای ارائه علم نافع در مدارس گفت: نیروی انسانی کشور در آموزش و پرورش تربیت می‌شود و نیروی سایر بخش‌های اقتصادی هم در آموزش و پرورش تربیت می‌شود و اولویت رییس جمهور کشور باید آموزش و پرورش باشد.

وی افزود: آقای جلیلی به عنوان یک معلم زاده توجه به آموزش و پرورش به عنوان اولویت را مدنظر دارد و بر این اساس نقدها به محتوای کتاب‌های درسی شنیده می‌شود، آنچه در مدارس به دانش‌آموزان ارائه می‌شود برای آنها نافع نیست، این همه درس تاریخ در مدارس دادیم چه کسی سلسله‌های تاریخی را به خاطر دارد.

کاظمی گفت: در آموزش مدارس باید نیازهای دانش‌آموز در زندگی آینده را مدنظر قرار بدهیم و کتاب درسی به عنوان یکی از موضوعات مهم باید مورد توجه باشد، چقدر رویکرد کتاب‌های درسی کسب مهارت‌های زندگی است؟ باید محتوای برنامه درسی را متناسب با نیاز امروز و آینده و علایق دانش‌آموزان تغییر دهیم.

وی با اشاره به اجرای سند تحول بنیادین مطرح کرد: در دهه 90 سند تحول کنار گذاشته و سند 2030 جایگزین آن شد.

رئیس ستاد فرهنگیان جلیلی گفت: نقشه راه سند تحول بنیادین تدوین شده است و آقای جلیلی با عنوان اینکه معلم در مدرسه نقش تحولی دارد، منزلت و معیشت معلم را مدنظر قرار دارد. رتبه‌بندی بعد از 12 سال در دولت شهید رئیسی اجرا شد البته نیاز به تغییر آیین‌نامه دارد.

تنوع مدارس باید کاهش یابد

سید بابک هاشمی‌نکو؛ رییس ستاد فرهنگیان محمدباقر قالیباف بیان کرد: دیدگاه دولت گذشته واگذاری مدارس بود و اگر مجلس مقابل آن نمی‌ایستاد، الان بخش زیادی از مدارس خصوصی شده بود همچنین دانشگاه فرهنگیان حدود 4 هزار پذیرش دانشجو داشت که البته در دو سال آخر دولت به 12 هزار نفر رسید.

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش عامل پیشرفت هر کشوری به شمار می‌رود و مهم این است که مسئولان آن را درک کنند، گفت: سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش باعث پیشرفت جامعه و متضمن آینده کشور است و اگر دولتی آموزش و پرورش را مصرفی ببیند نتایج مثبتی در پی ندارد.

رئیس ستاد فرهنگیان قالیباف در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه راهکارهای در نظر گرفته شده برای تقویت مدارس دولتی چیست، گفت: برای فراهم کردن عدالت آموزشی و به دنبال آن تقویت مدارس دولتی راهی جز کاهش تنوع مدارس نداریم.

وی ادامه داد: اکنون 24 نوع مدرسه در کشور داریم و برای ورود به اکثر این مدارس آزمون ورودی گرفته می‌شود که این مسائل باعث ضربه زدن به مدرسه دولتی است.

هاشمی‌نکو اظهار کرد: در برنامه دولت بعدی کاهش تنوع و تعدد مدارس البته با برنامه تدریجی و نه به صورت ضرب‌الاجل در دستور کار است.

وی اضافه کرد: معتقدیم که به مدرسه سمپاد و نخبه‌پروری نیاز داریم اما باید توسعه متوازن داشته باشیم.

رئیس ستاد فرهنگیان قالیباف به موضوع سند تحول بنیادین اشاره کرد و گفت: تمام وزارتخانه‌ها باید در اجرای سند تحول سهیم شوند به‌ویژه در سند از صدا وسیما نام برده شده است که باید مسئولیت خود را ایفا کند.

وی افزود: دانشگاه فرهنگیان در دولت‌های گذشته تضعیف شد و پذیرش دانشگاه به سالانه 4 هزار نفر رسیده بود که البته در دو سال آخر دولت این رقم به 12 هزار نفر رسید.

ثبات کلید حل مشکلات آموزش و پرورش

محمود حدادی؛ رییس ستاد فرهنگیان مصطفی پورمحمدی درباره سند تحول بنیادین و کیفیت‌بخشی مدارس دولتی اظهار کرد: در آموزش و پرورش طی یک دهه اخیر 9 وزیر تغییر کرده است و ثبات اساسی نیاز است ضمن اینکه قوی‌ترین وزیر باید حضور داشته باشد.

وی افزود: وقتی از مدرسه دولتی یاد می‌شود، این به ذهن می‌رسد که بی‌کیفیت است، تقویت مدارس دولتی مورد تاکید رهبری است و براساس پژوهش‌های انجام شده به دنبال این هستیم چقدر می‌توان به مدرسه استقلال بیشتری داشت و تابوی درآمدزایی شکسته شود.

حدادی بیان کرد: مدارس سمپاد برای هوش‌های برتر طراحی شده است و باید اقتضائات کشور خود را در نظر بگیریم، هوش با استعداد متفاوت است و درصد اندکی از دانش‌آموزان هوش برتر دارند.

مشارکت والدین در مدارس باید افزایش یابد

عباسعلی زارعی؛ رییس ستاد فرهنگیان امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی درباره تحقق سخنان رهبری برای تقویت مدارس غیردولتی گفت: ما نمایندگان خانواده‌هایی هستیم که می‌خواهند فرزندانشان به عنوان آینده‌سازان کشور در مدارس تربیت شوند و ما معلمان به همراه خانواده‌ها باید به فرزندان آموزش دهیم که پرچم ایران ببالند.

وی افزود: باید جایگاه معلمان را ارتقا دهیم و در زیرساخت‌ها دقیق شویم و منابع مورد نیاز را برای آموزش و پرورش و حقوق و مزایا تأمین کنیم، با وجود رتبه‌بندی همچنان حقوق معلمان نیاز به افزایش زیاد دارد.

زارعی بیان کرد: دوره‌های آموزشی معلمان نباید در فضای مجازی برگزار شود و باید به شکل کارگاهی باشد تا معلم احساس رشد کند و مشارکت والدین و خانواده‌ها در امر تعلیم و تربیت برای افزایش کارآمدی مدرسه باید محقق شود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کشف بمب دودزا نزدیک خانه نتانیاهو
خدمات دولت شهید رییسی بی سابقه است
دولت سیزدهم رقم زننده بهترین اتفاقات در حوزه سیاست خارجی بود
سیدحسن نصرالله: ایران ثابت کرده است که در مقابله با تمام چالش‌ها استوار است
جزئیات گفته نشده از حمله موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل
ادامه بارش در نوار شمالی کشور تا پایان هفته
ایران در رشد تولید برق در رتبه هفتم جهان قرار گرفت
رویترز: اقتصاد ایران در دولت سیزدهم از رکود خارج و به اوج رشد خود رسید
نتایج پذیرفته‌شدگان مرحله دوم المپیادهای علمی کشوری اعلام شد
پوستر ویژه؛ حماسه انتخابات، مکمل حماسه بدرقه شهیدان
قدردانی قالیباف از زاکانی و قاضی‌زاده
قدردانی شورای‌عالی اجماع نیروهای انقلاب از زاکانی
دعوت ۳۰۰ کانون بسیج اساتید دانشگاه آزاد از مردم برای شرکت در انتخابات
افتتاح طرح‌های آب و برق در ۴ استان و آب‌رسانی به ۸۱۴ روستا
مخبر: رأی مردم در تعیین سرنوشت کشورشان بسیار پراهمیت است
سید افقهی: مشارکت بالا در انتخابات یعنی ملت پای کار آینده کشور است
شهید رئیسی ذوب در ولایت بود!
خطری که از بیخ گوش «رونالدو» گذشت +فیلم
بیانیه ستاد انتخابات کشور/ انصراف رسمی یک نامزد ریاست جمهوری
تماس درویش با یک بازیکن برای عقد قرارداد
واکنش مهم سردار قاآنی به اظهاراتی درباره حل همه مسائل با آمریکا
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top