تاریخ انتشار: دوشنبه 1403/04/04 - 03:13
کد خبر: 508601

در نشست «کرسی پاستور و معماران گام دوم» مطرح شد؛

باید از الگوی سوم زنان استفاده کرد

باید از الگوی سوم زنان استفاده کرد

نشست تخصصی حوزه زنان با عنوان کرسی پاستور و معماران گام دوم ویژه چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری با حضور نمایندگان بانوی کاندیداهای ریاست جمهوری در خانه اندیشه ورزان جوان برگزار شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»،  نشست تخصصی حوزه زنان با عنوان کرسی پاستور و معماران گام دوم ویژه چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری با حضور نمایندگان بانوی کاندیداهای ریاست جمهوری در خانه اندیشه ورزان جوان برگزار شد.

در ابتدای این نشست قوی نماینده حجت الاسلام پورمحمدی به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: در خصوص بحث کلان در موضوع زنان می‌شود در هر حوزه و قلمرو فردی، خانوادگی و اجتماعی زنان صحبت کرد. در بحث فردی تکامل و قرب مطرح می‌شود و در بحث خانواده و اجتماع هر دو موضوعات کلان را در بر می‌گیرد موضوع خانواده می‌تواند بحث فردی و اجتماعی را به هم پیوند دهد. ایجاد تعادل بین نقش و وظیفه در عرصه خانواده و اجتماع ضروری است.

در ادامه مهاجرانی نماینده مسعود پزشکیان گفت: موضوع زنان موضوعی است که در اغلب دولت‌ها به عنوان موضوع دست دوم به آن پرداخته شده است و این تفکر که زن جنس دوم است را بازتولید می‌کنند. اصل قضیه این است زن یک انسان است و به طبع انسان بودن حق زیست دارد و همسری و مادری را از وظایف او می‌داند. زنی که توانمند است می‌تواند نقش آفرینی‌های فراوان اجتماعی داشته باشد آن هم متناسب با جنسیت خود می‌تواند در جامعه نقش آفرینی کند. نباید همه برنامه‌های زنانه را در چارچوب زنانه خانواده دید.

نماینده زاکانی: باید از الگوی سوم زنان استفاده کنیم

در ادامه یکه زارع نماینده علیرضا زاکانی گفت: مهمترین چیزی که باید از این فرصت استفاده کنیم الگوی سوم زنان است وقتی قرار است برای الگوی سوم لایحه‌ای نوشته شود تعارض‌های دیدگاهی آشکار می‌شود. لازم است تکلیف خودمان را در ارتقای ساختار حکمرانی و دفاع از امنیت زن و … روشن کنیم و در این اقدامات نباید برچسب فمنیست به آن زده شود.

در ادامه گیتی پسند نماینده سعید جلیلی به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: در نگاه آقای جلیلی زنان همه اقشار زنان خانه دار، روستایی، کارمند، شاغل و… را در بر می‌گیرد و زنان را عامل مهمی برای پیشرفت کشور و انقلاب می‌دانند. نقش آفرینی که زنان می‌توانند در انقلاب اسلامی داشته باشند بسیار قابل توجه است بنابراین باید به نقش زنان در توسعه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور دقیق‌تر شود. هویت یابی زن مسلمان باید مشخص و مصادیق آن در دیدگاه‌های مختلف بررسی شود.

نماینده جلیلی: ما نتوانستیم چادر را دارای مفهوم کنیم

وی درباره مسأله حجاب عنوان کرد: مسأله حجاب بسیار مهم است و این مسأله به هویت مستقل زن بر می‌گردد ما نتوانستیم که چادر را دارای مفهوم کنیم. ما با صرف رویداد برگزار کردن نمی‌توانیم در مقوله حجاب به جایی برسیم. همه مصوبات دولت باید اجرایی شود، اگر حقوق زنان استیفا شود حتماً وضعیت تغییر می‌کند. با تغییر معماری خانه‌ها سبک زندگی خانواده‌ها و مفهوم مادری جابه‌جا شده است. زمانی که در شور مصرف‌گرایی می‌دانیم نمی‌توانیم مساله عفاف را حل کنیم. ما به زیرساخت‌های فرهنگی نیاز داریم و به شکل‌گیری جامعه عفیفانه کمک می‌کند.

نماینده پزشکیان: رویکرد سلبی در مورد حجاب حدی دارد

در ادامه مهاجرانی، نماینده مسعود پزشکیان گفت: پوشش از یک باور می‌آید چرا حجاب قبل از انقلاب برای خانواده‌ها مهم بود چون در ساحت باور قرار داشت پوشش در ساحت رفتار است اما ریشه آن در ساخت باور قرار دارد ما نمی‌توانیم ساخت رفتار را اصلاح کنیم تا زمانی که ساحت باور را اصلاح نکرده ایم. چرا امروز وضعیت بدتر شده است؟ دشمن کارش دشمنی است اما آیا ما کار خودمان را درست انجام دادیم؟ بنابراین ما به ساحت باور توجه نکردیم و این وهم است که اگر ما بخواهیم ساحت خانواده را حفظ کنیم با حجاب امکان پذیر است.

وی افزود: در واقع در مقوله پوشش به ساحت باور درست توجه نکرده‌ایم و ساحت خانواده را فقط حجاب نگاه نمی‌دارد و این وهمی بیش نیست‌. جایگزینی رویکردهای سلبی در این سال‌ها کاری اشتباه بود. طبق تحقیقات ۸۰ درصد جامعه عرفی و زنان حجاب را به رسمیت می‌شناسند، این نشان می‌دهد توجه ما به رویکردهای ایجابی توجه ضعیفی است، رویکرد سلبی حدی دارد و سیاستگذار باید بداند تا کجا آن را حساب کند.

مهاجرانی گفت: ما باید از ظاهر به سمت معنا حرکت کنیم. فقط صرف مساله چادر نیست و اشتباه ما این است که یک مدل حجاب را ملاک نشان داده‌ایم. چادر یک انتخاب است نه یک اجبار؛ ما باید در همه زمینه‌ها قانون را رعایت کنیم.

نماینده پورمحمدی: عفاف یک بعد حجاب است

در ادامه قوی، نماینده حجت‌الاسلام پور محمدی گفت: درباره عفاف، حجاب و پوشش باید مشخص کرد مساله حجاب است یا عفاف و پوشش؟ پوشش ممکن است معنایش حجاب نباشد. عفاف یک بعد حجاب است. وقتی زیست عفیفانه را مطرح می‌کنید درباره زن و مرد است اما حجاب مختص زنان است. ما حجاب را به‌عنوان استاندارد دینی، ذیل قوانین بین‌الملل، قانون کشور و مبنای اخلاقی و شرعی می‌پذیریم. وضعیت شناسی حجاب در ۵ دهه اخیر در مقاله‌ای بررسی کردیم که از اوایل انقلاب زنان می‌توانند سر کار بروند و این نشان می‌دهد حکمرانی برنامه‌ای مبتنی بر اسلام داشته است.

در ادامه یکه زارع نماینده علیرضا زاکانی گفت: در موضوع عفاف و حجاب ۳۲ دستگاه مسؤولیت دارند و خیلی از این دستگاه‌ها کاری انجام ندادند و فقط نیروی انتظامی کاری کرد و اگر همه پای کار می‌آمدند نتیجه متفاوتی داشت. مساله حجاب برای بسیاری از مسؤولان ما مهم نبوده و ضرورت آن روشن نبوده است که چقدر می‌تواند این موضوع مهم باشد. در بحث اجرا قوانین خوبی داریم که دولت باید پای کار بیاید رویکرد ما نیز باید جامع باشد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم| پروژه دروغ
قالیباف برای شرکت در انتخابات در حرم عبدالعظیم حضور یافت
رهبر انقلاب: مردم در رأی‌دادن تردید نکنند
وحیدی: انتخابات با حضور ناظران مختلف در امنیت و سلامت برگزار خواهد شد
فهرست و نشانی شعب اخذ رای در سراسر کشور
اژه‌ای در صف انتخابات در حرم حضرت عبدالعظیم(ع)
حضور ناطق‌نوری در شعبه اخذ رای در حسینیه ارشاد
چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری در سراسر کشور آغاز شد
کشف بمب دودزا نزدیک خانه نتانیاهو
خدمات دولت شهید رییسی بی سابقه است
دولت سیزدهم رقم زننده بهترین اتفاقات در حوزه سیاست خارجی بود
سیدحسن نصرالله: ایران ثابت کرده است که در مقابله با تمام چالش‌ها استوار است
جزئیات گفته نشده از حمله موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل
ادامه بارش در نوار شمالی کشور تا پایان هفته
ایران در رشد تولید برق در رتبه هفتم جهان قرار گرفت
رویترز: اقتصاد ایران در دولت سیزدهم از رکود خارج و به اوج رشد خود رسید
نتایج پذیرفته‌شدگان مرحله دوم المپیادهای علمی کشوری اعلام شد
پوستر ویژه؛ حماسه انتخابات، مکمل حماسه بدرقه شهیدان
قدردانی قالیباف از زاکانی و قاضی‌زاده
قدردانی شورای‌عالی اجماع نیروهای انقلاب از زاکانی
دعوت ۳۰۰ کانون بسیج اساتید دانشگاه آزاد از مردم برای شرکت در انتخابات
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top