تاریخ انتشار: دوشنبه 1403/04/04 - 22:24
کد خبر: 508726

جلیلی در مناظره:

برخی مسائل را نمی‌فهمند و تجویز می‌کنند

برخی مسائل را نمی‌فهمند و تجویز می‌کنند

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: امروز دو موضوع اصلی در کشور داریم، یکی اشتغال و دیگری ارزآوری. اگر این دو کار ابتدای دولت شروع شد، باید مشخص باشد که چه نتایجی خواهد داشت.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، سعید جلیلی نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در چهارمین مناظره انتخاباتی که شامگاه دوشنبه 4 تیرماه با موضوع سیاسی برگزار شد، حضور یافت.

سوالات بخش اول کارشناسان مناظره چهارم نامزدهای ریاست‌جمهوری به شرح زیر است:

- پاک‌آیین: برنامه های شما برای بهره مندی از فرصتهای توافقات با چین و روسیه چیست؟

-سجادپور: توازن و تعادل در سیاست خارجی را چطور دنبال می کنید؟

-میرکریمی: پیمان منطقه‌ای با اوراسیا موفق بود؛ برنامه دولت شما برای تکرار این موافقتنامه چیست؟

-آل اسحاق: 1200 میلیارد دلار تعامل همسایگان است؛ سهم ما از این تعاملات چقدر است و برای استفاده از این فرصت چه برنامه ای دارید؟

-رئوف شیبانی: با توجه به حرکت رو به پیشرفت مقاومت در منطقه و دستاوردهای این مقاومت، برنامه سیاسی دولت شما برای تثبیت و تقویت این دستاوردها چیست؟

جلیلی در نوبت ابتدایی خود طی سخنانی ضمن تبریک عید سعید غدیر بیان کرد: ما وقتی سخن از فرصت‌ها می‌گوییم بخش عمده‌ای از فرصت‌ها در سیاست خارجی است. فرصت این‌گونه شکل می‌گیرد که کشورها با هم اشتراکاتی دارند و بر اساس آن تعامل دارند، اینجا فرصت شکل می‌گیرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید بدانیم در روابط خود با کشورهای جهان چه اشتراکاتی داریم و به چه فرصت‌هایی می‌رسیم؟ اولین اشتباه این است که ارتباط‌مان را با دو-سه کشوری بدانیم که اتفاقاً بیشترین دشمنی را با ما دارند.

جلیلی اظهار داشت: باید بدانیم هدف‌مان در اقتصاد چیست؛ ما امروز دو موضوع اصلی در کشور داریم، یکی اشتغال و دیگری ارزآوری. اگر این دو کار ابتدای دولت شروع شد، باید مشخص باشد که چه نتایجی خواهد داشت. باید اقتصاد ما در زنجیره‌ی اقتصاد جانمایی شود و بدانیم در کشورهای همسایه چه جایگاهی داریم.

وی با ذکر مثالی افزود: زمانی که کشور روسیه با اتحادیه اروپا دچار اختلاف شد، 11 میلیارد دلار صیفی‌جاتش را از آن‌جا وارد می‌کرد؛ آن‌موقع فرصتی برای ما پیش آمد و این فرصتی برای ما بود. زمانی کسانی که امروز ادعاهایی دارند، روابط 6 میلیارد دلاری ما به‌دلیل اینکه ارزآوری برای این افراد مهم نبود، سطح روابط به 200 میلیون دلار رسید.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: هر سفارت باید یک سکوی صادراتی باشد و باید برای ایجاد اشتغال و ارزآوری برای کشور یک ماموریت شده بود و رئیس‌جمهور در هر سفر باید فعالان اقتصادی را با خود همراه ببرد.

جلیلی عنوان کرد: باید هرجا فرصتی وجود دارد، از آن استفاده کنیم. بنده زمانی که معاون وزارت خارجه بودم، آن‌دوران با کشورهای آمریکای لاتین توانستیم صادرات چند میلیارد دلاری داشته باشیم. شهید رئیسی در سریلانکا صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور را به رخ کشید.

وی گفت: در عرصه‌های گردشگری، سلامت، آموزش، عرصه فرهنگ و اقتصاد می‌توان برای کشور ایجاد فرصت کرد. ما در منطقه بیشترین همکاری‌ها را داشتیم و باید روابط اقتصادی با این کشورها در بیشترین وضع باشد.

برخی مسائل کشور را نمی‌فهمند و تجویز می‌کنند

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در بخش دوم مناظره بیان کرد: اگر از اداره کشور سخن می‌گوییم، یکی از ویژ‌گی‌های مهم این است که رئیس‌جمهور باید موضوعات را بشناسد و تصمیمات درست بگیرد. در پزشکی اگر یک تشخیص غلط داده شود، تجویز درست هم نخواهد بود و این‌جا شاید جان یک نفر به خطر بیفتد ولی در حکمرانی تصمیم غلط موجب می‌شود میلیون‌ها نفر از آن ضربه بخورند.

جلیلی عنوان کرد: وفاق ملی وقتی صورت می‌گیرد که تشخیص درست وجود داشته باشد؛ نکات درستی در این زمینه مطرح نمی‌شود.

وی در ادامه خطاب به مصطفی پورمحمدی خاطرنشان کرد: شما موضوعی درباره اف‌ای‌تی‌اف گفتید که آن موضوع درباره اف‌ای‌تی‌اف مطرح نبود. خود اف‌ای‌تی‌اف می‌گوید 41 بند امضا شده و الان اجرا می‌شود ولی شما نمی‌دانید؛ سخنگوی دولت سابق در روزنامه رسمی دولت گفته تحریم و اف‌ای‌تی‌اف مانع خرید واکسن است. میلیون‌ها نفر هم از این ضرر کردند چون مسئله را نمی‌دانید.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: مگر اف‌ای‌تی‌اف الان امضا شده و حل شده؟ پس چرا واکسن خریداری شد؟ چون تشخیص و تجویز غلط نداشتیم. درباره برجام می‌گفتند مشکلات حل می‌شود و چرخ اقتصاد و سانترفیوژ می‌چرخد ولی دیدیم که توافق کردند و 15 بار آژانس گفت که تعهدات ایران اجراه شده و بیشتر هم اجرا کردند ولی طرف مقابل کلاً خارج شد و عمل نکرد.

جلیلی بیان کرد: تمامی بندهای اف‌ای‌تی‌اف اجرا می‌شود، عوض اینکه طلبکار باشید، کشور و ملت را بدهکار می‌کنید. درباره‌ی کرسنت یک فساد صورت گرفته و اموال کشور با ثمن بخس قراداد شد و باید محکوم شود. در دادگاه گفته شد چرا رئیس‌جمهور فرد محکوم را به‌عنوان وزیر نفت و معرفی کرد.

وی درباره اظهارات پورمحمدی پیرامون نقش جلیلی برای عدم شاکله‌بندی سمن‌ها ادامه داد: انگار خواب‌نما شدید، درباره سمن‌ها به شما چه چیزی گفته‌اند؟ چند سمن ریشه در فرهنگ ملی داشت؟ ما بسیاری از نهادهای مردم‌نهاد داریم که تشکل ندارند و شما بودجه‌های فراوانی به تشکلات صوری دادید، آیا این کار ملی و اجتماعی است؟ مسائل را دقیقا نمی‌دانید و نمی‌توانید تجویز درست داشته باشید. رئیس‌جمهور باید بفهمد که می‌خواهد چه کند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
چگونه از مبلمان منزل خود مراقبت کنیم؟
اصولی‌ترین نورپردازی تجاری چه ویژگی‌هایی دارد؟
نبایدهای انتخابات
نامزدهای جبهه انقلاب اجماع کنند تا راه شهید رئیسی ادامه داشته باشد
اگر نیاز به اجماع باشد، نامزدهای انقلابی باید به آن توجه کنند/ نامزد اصلح انقلابی نگاه ابزاری به مذاکره دارد
برجام برای ایران گران تمام شد/ ملت ایران نباید به عقب بازگردد/ نگاه تمدنی به حکمرانی و ولایت محوری شاخصه نامزد اصلح
نظر مداح مشهور در خصوص نامزد اصلح + عکس
فرصت آزمون و خطا نیست/ دلسوزان کشور در فکر اجماع باشند
رجانیوز اصل پیام توهین‌آمیز به عبدالحمید و اهل سنت را در کانال تلگرام منتشر کرد
گاف عجیب کانال مسعود پزشکیان درباره اهل سنت!
رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح رای خود را به صندوق انداخت
۴۷۰ فعال رسانه‌ای استان بوشهر در پوشش انتخابات فعالیت دارند
حضور مردم پای صندوق رای نشان ارادت به شهید جمهور
برگزاری انتخابات در ۷۶ شعبه اخذ رای شهرستان گناوه
حضور گسترده مردم خراسان جنوبی در انتخابات
اجازه خلل امنیتی در برگزاری انتخابات آذربایجان غربی نمی دهیم
جهانگیری پس از شرکت در انتخابات چه گفت؟
این گزافه‌گویی است
فیلم| حضور سعید جلیلی پای صندوق رای
فیلم| پروژه دروغ
قالیباف برای شرکت در انتخابات در حرم عبدالعظیم حضور یافت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top