تاریخ انتشار: چهارشنبه 1403/04/06 - 17:14
کد خبر: 508870

مستندات کذب بودن ادعای ظریف درباره واردات واکسن کرونا

 مستندات کذب بودن ادعای ظریف درباره واردات واکسن کرونا

این روزها که جواد ظریف مدعی واردات محموله‌های بزرگ واکسن کرونا در دولت روحانی شده باید از او پرسید پس چرا در اواخر دولت روحانی که تعداد مرگ‌های کرونا در کشورمان به بیش از ۸۰۰ نفر در روز رسیده بود، آن واکسن‌های ادعایی وارداتی را به مردم تزریق نکردید؟!

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، نزدیک به 40 روز از شهادت آیت‌الله رئیسی؛ رئیس دولت سیزدهم در سانحه سقوط بالگرد می‌گذرد. حادثه‌‌ای که منجر به برگزاری زودهنگام انتخابات در کشور شد.

در هیاهوی تبلیغات نامزدها برای انتخابات، بی‌اخلاقی‌هایی از سوی برخی کاندیداها و هواداران آنها علیه شهید جمهور از جمله ادهاهای کذبی در حوزه سلامت به ویژه واردات واکسن کرونا صورت گرفت؛ این امر در حالیست که به گواه تمام مستندات، تحول اساسی در این حوزه و واردات واکسن به تمامه در دولت رئیسی رقم خورده است.

در حالی که هنوز همه مردم کشورمان خاطرات تلخ مرگ‌های 700 نفری کرونا در طول یک روز و ناتوانی دولت روحانی در واردات واکسن را به خوبی در ذهن دارند، وزیر امور خارجه دولت آقای روحانی، میلیون‌ها دوز واکسن کرونای وارد شده به کشور در دولت رئیسی را به نفع دولت روحانی مصادره کرده است!

محمدجواد ظریف، وزیر پیشین امور خارجه مدعی شده که "کوشش‌های چندین ماهه‌ در نخستین روزهای دولت سیزدهم با ورود انبوه واکسن‌های تهیه شده با هزار زحمت و خون دل در دوره ما به ثمر نشست ولی با بی انصافی و انگ غرب‌گرایی به ما، به حساب دولت جدید نوشته شد."

وی همچنین طی اظهاراتی مدعی شده که "وقتی دولت را ترک کردیم 120 میلیون دوز واکسن آورده بودیم."

ادعای واردات گسترده واکسن کرونا در دولت روحانی در حالی صورت می‌گیرد که هنوز مردم، اظهارنظرهای عجیب اعضای دولت دوازدهم درباره واردات واکسن را فراموش نکرده‌اند.

عدم پذیرش FATF بهانه دولت روحانی برای عدم واردات واکسن کرونا!

در دولت آقای روحانی و زمانی که محمدجواد ظریف، مسئولیت وزارت امور خارجه را برعهده داشت، شاهد اظهارات عجیب و قابل تأمل بسیاری از مقامات ارشد دولت درباره چرایی عدم واردات واکسن کرونا به کشور و سرعت بسیار پایین واکسیناسیون بودیم؛ به‌طور مثال علی ربیعی، سخنگوی دولت درباره چرایی عدم خرید و واردات ناکافی واکسن کرونا مدعی شده بود: "در مورد انتقال پول بنابر قوانین تحریم و قواعد FATF چندین مرحله انتقال پول با مشکل مواجه شد و با موانعی روبه‌رو بودیم؛ به‌طور کلی نپیوستن به FATF آثار خود را نشان خواهد داد."

اظهاراتی که حتی صدای اعتراض وزیر بهداشت وقت را نیز درآورد؛ سعید نمکی؛ وزیر بهداشت دولت روحانی چند روز پس از این اظهارات، در یک مصاحبه تلویزیونی رسماً اعلام کرد که واردات واکسن، ارتباطی به اف‌ای‌تی‌اف ندارد: "من سیاسی نیستم اما در اوضاع کنونی، تاثیر اف‌ای‌تی‌اف را در نظام سلامت و در رابطه با واکسن جدی نمی‌بینیم."

 مستندات کذب بودن ادعای ظریف درباره واردات واکسن کرونا

در ایامی که در دولت حسن روحانی، تعداد فوتی‌های روزانه کرونا در کشورمان به بیش از 700 نفر رسیده بود، اعضای دولت روحانی تلاش داشتند عدم واردات حداقلی واکسن کرونا به کشور را به‌دلیل نپیوستن ایران به FATF و مسئله تحریم گره بزنند که در نهایت با روی کار آمدن دولت رئیسی و ورود محموله‌های بزرگ واکسن کرونا، کذب بودن این ادعا برای همه ملت ایران به اثبات رسید.

برپایه اسناد ارائه شده از سوی معاون وقت گمرک، آمار واکسن‌های وارداتی در بازه زمانی بهمن 99 تا تیر ماه 1400 در دولت حسن روحانی و در مرداد و شهریور 1400 در دولت سید اباراهیم رئیسی در نمودار زیر آمده است:

 مستندات کذب بودن ادعای ظریف درباره واردات واکسن کرونا

کریم همتی، رئیس وقت جمعیت هلال احمر نیز همان زمان درباره علت سرعت گرفتن واردات واکسن کرونا به کشور از زمان استقرار دولت سیزدهم گفت: «ابراهیم رئیسی پس از آغاز به‌کار دولت سیزدهم، تماس‌های تلفنی با سران کشورهای چین و روسیه داشت و همین امر سبب شد تا روند واردات واکسن تسریع شود؛ پیگیری‌ها در سطح بالای نظام یکی از مؤلفه‌های اصلی بود که سبب شد تا در چند روز اخیر، واردات واکسن سرعت پیدا کند.»

اعتراف سخنگوی ستاد کرونای دولت روحانی به تلاش رئیسی برای تأمین واکسن

موضوع رایزنی دولت رئیسی برای واردات واکسن کرونا، به گونه‌ای واضح و برجسته بود که حتی سخنگوی ستاد کرونای دولت روحانی نیز نتوانست به آن اعتراف نکند.

علیرضا رئیسی؛ معاون بهداشت و سخنگوی ستاد مقابله با کرونا در دولت دوازدهم، در سی و یکم مردادماه 1400 اذعان کرد: " رئیس جمهور ما (رئیسی) با رئیس جمهور چین در این مورد تلفنی صحبت کردند. ما تا پایان شهریور قطعا حدود 30 میلیون دُز واکسن وارداتی خواهیم داشت. با یک تفاهم‌‌نامه دیگر از مهر ماه، 15 میلیون دز واکسن وارداتی دیگر و در آبان‌ نیز 15 میلیون دز دیگر به دستمان می‌‌رسد که در تماس تلفنی رئیس جمهور کشورمان با رئیس جمهور چین قرار شد میزان واکسن آبان ماه در همان مهر ماه به دستمان برسد، بنابراین اگر از حالا تا پایان مهر 60 میلیون دز واکسن داشته باشیم، می‌‌توانیم تا اول آبان به واکسیناسیون تا سن 30 سال برسیم."

ورود بزرگ‌ترین محموله واکسن کرونا به کشور در دولت رئیسی

از ابتدای روی کار آمدن دولت رئیسی، با وجود همه سختی‌ها، واردات واکسن کرونا به‌خصوص از مبدأ چین، شتاب گرفت و تلاش‌‌های رئیس جمهور برای واردات گسترده واکسن کرونا به‌موازات تولید داخلی آن باعث شد تا شعله‌های سرکش اپیدمی در کشور خاموش شود. در شرایطی که شیوع ویروس منحوس کرونا، مرگ‌های چندصد نفری را رقم زده بود، ورود بزرگترین محموله واکسن کرونا به کشور در دولت سیزدهم، به تیتر اول رسانه‌های کشور تبدیل شد.

آقای ظریف اگر واکسن وارد کردید چرا تزریق نکردید؟!

آمارهای سازمان غذا و دارو نیز نشان می‌دهد که میزان واردات واکسن کرونا در دولت شهید رئیسی،‌ رشد 7 برابری نسبت به کل دوران استقرار دولت آقای روحانی داشته است به طوری که تنها طی پنج ماه پس از آغاز به کار دولت رئیسی، بیش از 131 میلیون دوز واکسن کرونا وارد کشور شد! آماری چشمگیر که نشان می‌‌دهد تنها در پنج ماه نخست دولت سیزدهم، میزان واردات واکسن افزایش حدوداً هفت برابری نسبت به دولت دوازدهم داشته است.

 مستندات کذب بودن ادعای ظریف درباره واردات واکسن کرونا

آمارهای وزارت بهداشت وقت از میزان واکسیناسیون کرونا تا یک روز پیش از برگزاری مراسم تحلیف آیت الله رئیسی نیز نشان می‌دهد تا آن زمان تنها 14 میلیون دوز واکسن کرونا به مردم تزریق شده بود.

 مستندات کذب بودن ادعای ظریف درباره واردات واکسن کرونا

حال وزیر اسبق امور خارجه که این روزها سخت درگیر تبلیغات انتخاباتی است و برای آن به دستاوردسازی برای دولت دوازدهم در حوزه سلامت متوسل شده، باید پاسخگوی این سؤال اساسی باشد که در شرایطی که دولت حسن روحانی مقصر رقم خوردن مرگ‌های سه رقمی کرونا در کشور شناخته می‌شد، چرا اقدام به تزریق واکسن‌هایی که مدعی واردات گسترده آنها به کشور هستید، نکرده بودید؟

سنگ‌اندازی دولت روحانی بر سر واردات واکسن بخش خصوصی

اگر چه آقای روحانی در فروردین ماه سال 1400 در جلسه هیئت دولت اعلام کرده بود که بخش خصوصی می‌تواند با ارز نیمایی واکسن کرونا وارد کند و حتی اگر کسی مشکلی در این زمینه دارد می‌تواند مستقیماً با دفتر ریاست‌جمهوری مکاتبه کند اما اتاق بازرگانی چند ماه بعد با ارائه مستنداتی اعلام کرد که در خوشبینانه‌ترین حالت، بروکراسی حاکم بر روند صدور مجوزهای لازم، مانع از آن شده که بخش خصوصی بتواند عملکرد مطلوبی در واردات واکسن کرونا داشته باشد.

 مستندات کذب بودن ادعای ظریف درباره واردات واکسن کرونا

در اواخر مرداد ماه 1400، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور دستور داد که واردات واکسن توسط بخش خصوصی با رعایت استانداردهای وزارت بهداشت تسهیل شود. هرچند عمده واردات واکسن کرونا، از طریق دولت‌ سیزدهم و نه بخش خصوصی انجام شد اما رئیسی، چشم خود را بر ظرفیت‌های موجود در کشور نبست و از تمام امکانات برای مهار ویروس، بهره برد.

با دستور وی برای تسهیل واردات واکسن توسط بخش خصوصی، یک شرکت بخش خصوصی که پیش از آن توانسته بود محموله کوچکی از واکسن آسترازنکا را وارد کشور کند، در شهریور ماه سال 1400 موفق به واردات 648 هزار دوز واکسن در محموله دوم شد.

سندی بر رد یک ادعا

اظهارات ظریف مبنی بر واردات 120 میلیون دوز واکسن کرونا در دولت دوازدهم در حالی صورت گرفته که روز گذشته نیز علیرضا زاکانی با انتشار نامه‌ای، دروغ بودن این ادعا را برملا کرده است. این نامه مربوط به تاریخ 2 شهریور 1400 است که از سوی محمدجواد ظریف خطاب به سران قوای سه گانه نوشته شده است.

براساس همین نامه که در آخرین روز مسئولیت ظریف نوشته شده، وی اعتراف کرده است که مجموعاً بیش از 27 میلیون دوز واکسن کرونا در زمان تهیه گزارش تأمین شده که 5.5 میلیون دوز آن به صورت اهدایی و 21.5 میلیون دوز به صورت خرید تأمین شده است.

 مستندات کذب بودن ادعای ظریف درباره واردات واکسن کرونا

 مستندات کذب بودن ادعای ظریف درباره واردات واکسن کرونا

دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت نیز امروز طی مصاحبه‌ای، دروغ بودن ادعای ظریف مبنی بر واردات 120 میلیون دوز واکسن کرونا را افشا کرده است.

احسان صالحی بیان کرده است: «مرسوم است که روسای جمهور بعد از تنفیذ حکمشان تا رای اعتماد مجلس به وزرا و تشکیل کابینه جدید در جلسات دولت حاضر می‌شوند به استناد مطالب طرح شده در جلسه 20 مرداد 1400 که شهید رئیسی در آن حاضر بودند، در آن جلسه بحث مفصلی انجام می‌شود؛ چراکه در پیک دیگری از کرونا بودیم و تلفات روزانه به پانصد ششصد نفر در روز رسیده بود. در جلسه بحث می‌شود که در همه دنیا از جمله ایران، میزان رعایت پروتکل‌ها کاهش جدی داشته چون مردم خسته شده‌اند بنابراین باید واکسیناسیون گسترده دنبال شود. وزیر امور خارجه وقت آقای ظریف که این روزها در کنار آقای روحانی رئیس دولت وقت مدعی شده است که کار واردات 120 میلیون واکسن را انجام داده است، در آن جلسه حرف‌های قابل توجهی می‌زند.

رئیس جمهور شهید در جلسه می‌گویند آقای ظریف مسئله واکسن را دنبال کنید که هر چه زودتر وارد شود. آقای ظریف اولاً می‌گوید اسپوتنیک نمی‌تواند به ما واکسن بدهد. سینوفارم هم 30 میلیون دوز درخواست داده‌ایم که پول 5 میلیون آن تأمین شده. برای 30 میلیون دیگر هم چینی‌ها هیچ تعهدی به ما نداده‌اند. 20 مرداد این صحبت‌ها مطرح شد و 27 مرداد آقای رئیسی به عنوان رییس جمهور منتخب که هنوز کابینه اش تشکیل نشده بود با رییس جمهور چین مذاکره تلفنی داشت و مشکل خرید واکسن را از چین حل کرد.»

وزیر اسبق وزارت امور خارجه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری درحالی با ادعای بلد بودن زبان دنیا مدعی واردات واکسن کرونا و تأمین سلامت مردم در دولت دوازدهم شده که حافظه تاریخی ملت ایران، هنوز صحنه‌های تلخ تشکیل صفوف طولانی برای تزریق واکسن در داخل کشور، سفر هموطنان‌مان به ارمنستان و ترکیه و کشورهای همجوار برای دریافت واکسن کرونا و شلوغی آرامستان‌ها برای تدفین روزانه 700 قربانی کرونا را از یاد نبرده است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
واکنش پورمحمدی به اعلام نتایج انتخابات
قدردانی مخبر از حضور مردم ایران در انتخابات
نشست مشترک رئیس ستاد انتخاباتی جلیلی، قالیباف، زاکانی و قاضی‌زاده
صداوسیما بعد از سال‌ها مناظره ۲ نفره برگزار می‌کند
مسکو: مجبوریم به پهپادهای آمریکا بر فراز دریای سیاه پاسخ دهیم
مشخص شدن زمان پخش مناظره‌های ۲ نفره نامزدها
رشد مشارکت مردم استان تهران در انتخابات ریاست جمهوری
جلیلی: به روستاها بروید و صدای ما را به آنها برسانید
تشکر سردار منتظرالمهدی از نامزدهای انتخابات برای ادای احترام به «شهدای جمهور پلیس»
دختر پاراکماندار ایران نایب قهرمان شد
سرعت اینترنت فیبر نوری مخابرات ایران ۱۰ برابر شد
افتتاح نمایشگاه الکامپ ۱۴۰۳ +عکس
تجمع خانواده اسرا در مقابل وزارت جنگ رژیم صهیونیستی
بازی فاجعه‌آمیز ایتالیا و باخت نیمه اول به سوئیس
باقری: ایران بزرگترین قربانی سلاح شیمیایی در تاریخ معاصر است
امشب درباره تبلیغات تلویزیونی دور دوم تصمیم‌گیری می‌کنیم
پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه ۱۰ تیر ۱۴۰۳
انفجار در مرکز ژاپن
دولت آینده همسو با شهید آیت‌الله رئیسی روی کار بیاید
اعطای پایه‌های تشویقی و پژوهانه به سردبیران نشریات علمی
فیلم/ شهادت کودک ۹ ساله فلسطینی بر اثر سوءتغذیه(۱۶+)
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top