تاریخ انتشار: یکشنبه 1403/04/10 - 09:39
کد خبر: 509172

به کدام نظرسنجی ها در دور دوم انتخابات اعتماد کنیم؟

به کدام نظرسنجی ها در دور دوم انتخابات اعتماد کنیم؟

بدون شک موسسات نظرسنجی در این دور از انتخابات یکی از ضعیف‌ترین ادوار پیش‌بینی را ارائه کردند. شرک و تردیدهای عمومی با نتیجه به دست آمده در دور اول انتخابات نسبت به این موسسات افزایش یافت.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ آمار مشارکت انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم در دور اول ۴۰ درصد بود. مسعود پزشکیان ۴۲.۵ درصد رای آورد، سعید جلیلی ۳۸.۶ درصد آرا را از آن خود کرد و محمدباقر قالیباف نیز در جایگاه سوم ۱۳.۸ درصد آرا را به دست آورد. اما کدام پیش‌بینی‌ها نزدیک‌تر به نتیجه انتخابات بودند؟

رتبه اول: در نظرسنجی ایسپا وابسته به جهاد دانشگاهی که ۶ تیر یعنی ۲ روز مانده به انتخابات برگزار شد، مشارکت قطعی ۴۶ درصد برآورد شده بود. رای مسعود پزشکیان ۳۳.۱ درصد و رای سعید جلیلی نیز ۲۸.۸ درصد اعلام شده بود. برای قالیباف نیز ۱۹.۱ درصد رای پیش‌بینی شده بود.

نتیجه انتخابات نشان داد این نظرسنجی اختلاف زیادی با واقعیت داشت. همه ارقام پیش‌بینی شده ایسپا بالاتر از نتیجه واقعی بودند و برخی ارقام تا حدود ۱۰ واحد درصد با یکدیگر فاصله داشتند.

رتبه دوم: در نظرسنجی متا وابسته به دانشگاه امام صادق(ع) مشارکت در انتخابات ۵۲.۴ درصد پیش‌بینی شده بود و تاکید شده بود این پیش‌بینی در بازه ۵۰ تا ۵۶ درصد معتبر است. این نظرسنجی پیش‌بینی می‌کرد مسعود پزشکیان ۳۰.۵ درصد، سعید جلیلی ۲۸.۳ درصد و محمدباقر قالیباف ۲۱.۳ درصد رای داشته باشند. پیش‌بینی مشارکت متا بیشترین اختلاف را با سایر نظرسنجی‌ها داشت. با این حال آرای نامزدها را کمی بهتر از مرکز پژوهش‌های مجلس تخمین زد.

رتبه سوم: مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در آخرین دور نظرسنجی‌های خود قبل از انتخابات چهاردهم ریاست‌جمهوری اعلام کرده بود که مشارکت قطعی با احتساب حاشیه خطای ۳ درصد، ۴۸.۶ درصد برآورد می‌شود. برای مسعود پزشکیان ۲۹.۹ درصد، سعید جلیلی ۱۸.۸ درصد و محمدباقر قالیباف نیز سبد رای ۱۶.۸ درصدی پیش‌بینی شده بود.

نتیجه انتخابات نشان داد نظرسنجی مرکز پژوهش‌های مجلس نیز حاشیه خطای بیشتر از ۳ درصد داشت. این نظرسنجی در مقایسه با ایسپا نادقیق‌تر بود و در برخی پارامترها تا ۲۰ درصد نیز اختلاف پیش‌بینی داشت.

رتبه چهارم: مرکز افکارسنجی شناخت وابسته به دانشگاه فردوسی مشهد نیز مشارکت ۵۴ درصدی با دامنه خطای ۳ درصدی برآورد کرده بود. میزان آرای پزشکیان، جلیلی و قالیباف را به ترتیب ۳۰ درصد، ۲۱ درصد و ۲۰ درصد پیش‌بینی کرده بود. این مرکز بدترین پیش‌بینی‌ها را در میان نظرسنجی‌ها ارائه کرد و اختلاف فاحش آماری با نتیجه به دست آمده داشت.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
انفجار در ازمیر ترکیه
استقلال منتظر حسینی می‌ماند؟
هر کس به محیط زیست احترام نگذارد آدم نیست
انتشار تصویر مدارک هویتی در فضای مجازی ممنوع است
حمایت از جلیلی بر همه ما فرض واجب است
هزینه احداث هر کیلومتر مترو ۳ هزار میلیارد تومان
علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش مجلس شد
کمپین‌های انتخابات در دور دوم
دلیل حضور عبدی در باشگاه پرسپولیس چه بود؟
قانونی که رئیس ستاد پزشکیان "به‌ضرر ملی" می‌خواند، چیست؟
گردهمایی اساتید درس معارف دفاع مقدس و مقاومت برگزار شد
احتمال تمدید ستاره‌های سپاهان با خروج مورایس!
۲۰ تیر؛ اولین جلسه رسیدگی به شکایت پرسپولیس از بیرانوند
آخرین جزئیات از تصحیح برگه‌های امتحانات نهایی
ملت ایران آزمون بزرگ دیگری در جمعه آینده پیش‌ِرو دارد
هوای تهران ناسالم شد
حسینیه معلی از ابتدای محرم پخش می شود
چرا مناظره زنده جلیلی و پزشکیان مهم است؟
تذکر نماینده مجلس به مسعود پزشکیان +فیلم
هشدار هواشناسی به کشاورزان کشور
جزئیات برگزاری مناظره‌ها مشخص شد +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top