تاریخ انتشار: یکشنبه 1403/04/10 - 14:23
کد خبر: 509248

چرا مناظره زنده جلیلی و پزشکیان مهم است؟

چرا مناظره زنده جلیلی و پزشکیان مهم است؟

به طور کلی، مناظرات دونفره، سطح تسلط و اشراف بر مسائل، انسجام فکری و قدرت بیان و گفتگوی نامزدهای انتخاباتی را بیش از پیش نشان می‌دهد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بر اساس اعلام صدا و سیما، در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری قرار است که دو مناظره تلویزیونی میان مسعود پزشکیان و سعید جلیلی برگزار شود. این حرکت مثبت، از چند جهت قابل توجه است؛

1- اساساً آنچه که از مناظره در ذهن مردم نقش بسته این است که مناظره میان دو نفر است. متأسفانه در مناظرات انتخابات ریاست جمهوری در سال‌های اخیر و همچنین دور اول در سال 1403، مناظره‌های دو نفره برگزار نشد. این در جای خود می‌تواند یک نقطه ضعف باشد.

2- به طور کلی، مناظرات دونفره، سطح تسلط و اشراف بر مسائل، انسجام فکری و قدرت بیان و گفتگوی نامزدهای انتخاباتی را بیش از پیش نشان می‌دهد.

3- در مناظره دو طرفه، امکان تصمیم گیری و سنجش برای مردم راحت‌تر است. بسیاری از مردم ممکن است در مناظرات چند نفره، به نوعی سردرگم شوند اما مناظره دو نفره در صورتی با پرسش‌های دقیق همراه باشد، می‌تواند سرنخ‌های خوبی به دست مردم بدهد.

4- مناظره دو نفره اگر جذاب باشد، می‌تواند شور بیشتری به انتخابات بدهد و اگر شور انتخاباتی در کشور ایجاد شود، امکان بالارفتن مشارکت در انتخابات به وجود می‌آید.

5- اگر مناظرات دور اول انتخابات را مرور کنیم، در می‌یابیم که بخش‌های قابل توجه و جذاب آن، آنجایی بود که گفتگوی دوطرفه میان برخی نامزدها صورت می‌گرفت.

6- در مناظرات دور اول، شاهد بودیم که پزشکیان توانست برخی جاها با کلی گویی و بیان سخنان عوامانه در حقیقت از برخی چالش‌ها دور شود. اما در مناظره دو طرفه، با توجه به تمرکز بیشتر مخاطب، ضعف‌های نامزد انتخاباتی بیشتر نمایان می‌شود.

7- به نظر می‌رسد که همه برنامه‌هایی که در این ایام با حضور نامزدهای انتخاباتی برگزار شد را باید یک طرف بگذاریم و مناظره را هم یک طرف. مناظره‌ها بخش جذاب هر دوره از انتخابات است.

8- برخی شاید گمان کنند که مناظره دو نفره ممکن است فضای جامعه را به سمت برخی دو قطبی‌های غیر قابل قبول و تنش بکشاند. اما باید توجه کرد که چه بخواهیم و چه نخواهیم این دو قطبی به وجود می‌آید. در هر صورت در هر طرف، طیف فکری یا طیف‌های فکری وجود دارد که نماینده خود را دارد.

اما آنچه که از نامزدهای انتخابات انتظار می‌رود این است که در این رقابت، نگذارند که طرفداران آنها وارد هیجانات کاذب و یا خدای ناکرده توهین به همدیگر شوند. یکی از لوازمش این است که در مناظرات، خودشان نسبت به سخنانی که می‌گویند دقت لازم را داشته باشند. مطالب با پشتوانه فکری و عقبه کارشناسی مطرح کنند و کمک کنند که رشد سیاسی در جامعه صورت گیرد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
در صورت جنگ تمام خاورمیانه به لرزه درمی‌آید
مذاکرات آتش‌بس و بحران انسانی در غزه محور گفتگو میان فیدان و هنیه
کشف ۲۱۵ کیلوگرم تریاک در اهواز
هشدار نارنجی هواشناسی خوزستان نسبت به وقوع دمای ۴۹ درجه و بالاتر
اثرات پنهان و خاموش جنگ طولانی بر درون «اسرائیل»
شورای نگهبان نقش تعیین‌کننده‌ای در صیانت از قانون ایفا کرده است
حجت الاسلام جباری عمر خود را صرف ترویج معارف اهل بیت کرده است
بخشش قاتل به عشق امام حسین(ع)
سقوط مرگبار یک کارگر به چاهی در آزادراه تهران - شمال
تماس تلفنی نخست وزیر مالزی با رئیس جمهور منتخب
نرم‌افزارهای خطرناک تلفن همراه را بشناسید
دستگیری عامل ربودن کودک ۳ ساله در پارک شهر
افزایش قیمت سکه در بازار تهران
جنایت و نسل کشی در غزه بی سابقه است
نرخ گذاری بلیت هواپیما برای پروازهای اربعین
عربستان دیگر با ما نیست
چین بزرگترین تهدید برای آمریکا است
تصمیم عجیب یامال؛ ستاره بارسا شماره مسی را نخواست!
واکنش فدراسیون فوتبال به اعتراض پرسپولیس
از پرداخت وام اربعین چه خبر؟
اعلام حکم نهادهای رسمی علیه هیأت کرجی + جزئیات
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top