تاریخ انتشار: دوشنبه 1403/04/11 - 12:20
کد خبر: 509302

پایه‌گذاری صادرات کود‌های فسفات و پتاس در دولت سیزدهم

پایه‌گذاری صادرات کود‌های فسفات و پتاس در دولت سیزدهم

در حالی که در دولت روحانی بخشی از نیاز کشاورزان به کودهای فسفاته و پتاسه از واردات تامین می‌شد، مجری طرح خودکفایی کودهای کشاورزی می‌گوید که با تکمیل پروژه‌های طرح خودکفایی کودهای کشاورزی، ایران طی ۳ سال آینده صادر کننده این نوع کودها خواهد شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مجری طرح خودکفایی کودهای کشاورزی حمید رسولی در خصوص اقدامات اجرایی طرح خودکفایی کودهای کشاورزی در کشور اظهار کرد: پس از آغاز طرح خودکفایی در کودهای کشاورزی، حدود ۳۰ پروژه خودکفایی کودهای فسفات و پتاس توسط بخش خصوصی با هدایت و حمایت طرح خودکفایی آغاز شده است.

وی افزود: تاکنون نزدیک به ۲۰ پروژه خودکفایی کودهای فسفات و پتاس که در مقیاس کوچک‌تر اجرا شده بود، به تولید و بهره‌برداری رسیده‌اند.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تصریح کرد: در راستای اجرای طرح خودکفایی کودهای کشاورزی در سال گذشته بیش از ۲۵۰ هزار تن کود فسفات در داخل کشور تولید شد که این میزان تولید حاصل راه‌اندازی و فعالیت شرکت‌های خصوصی طی چند سال اخیر، با هدایت وزارت جهاد کشاورزی و شرکت خدمات حمایتی به عنوان مجری طرح است.

به گفته وی، در سال‌های نه چندان دور تمامی کودهای فسفات و پتاس خود را به‌طور کامل وارد می‌کردیم، حتی در اوایل دهه ۸۰ علاوه بر کودهای فسفات و پتاس، بخشی از کود اوره مورد نیاز کشور نیز از محل واردات تأمین می‌شد؛ اما خوشبختانه هم‌اکنون علاوه بر اینکه از بزرگ‌ترین صادرکنندگان کود اوره هستیم، بخش قابل توجهی کودهای فسفات و پتاس را در داخل کشور تولید می‌کنیم.

مجری طرح خودکفایی کودهای کشاورزی با بیان اینکه در حوزه تولید کودهای فسفات شاهد تکمیل و به تدریج راه‌اندازی پروژه‌های بزرگ‌مقیاس هستیم، گفت: یکی از بزرگترین این پروژه‌ها، کارخانه تولید کود فسفات با ظرفیت نزدیک به ۵۰۰ هزار تن در استان خراسان رضوی است که پس از تأمین آب مورد نیاز پروژه، به تولید کودهای فسفات اقدام خواهد شد.

وی در خصوص دیگر پروژه‌ها افزود: کارخانه تولید کود پتاس در خور و بیابانک که تولید کودهای پتاس در آن آغاز شده و در حال تکمیل ظرفیت است و همچنین پروژه تولید کود پتاس در پتروشیمی ارومیه که در سال قبل راه‌اندازی شد یا پروژه کود پتاس دیگری در خراسان رضوی که سال قبل افتتاح شد، نیز از دیگر پروژه‌ها است.

رسولی با اشاره به اینکه خوشبختانه طرح‌های خودکفایی تولید کودهای کشاورزی در داخل کشور یکی پس از دیگری به تولید می‌رسند، خاطرنشان کرد: تولید کود فسفات در پروژه خراسان رضوی به میزانی است که مدیران آن از هم اکنون دغدغه تولید مازاد را دارند و ما به آنها اطمینان دادیم که نیاز داخلی کشور را از آنها خریداری کرده و در راستای حمایت از تولیدکننده داخلی، مازاد تولید آنها اجازه صادرات خواهد یافت.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
نکیسا به شایعات مذاکره با رحمتی واکنش نشان داد
تفاوت فساد در کرسنت و چای دبش +فیلم
جلیلی: همه دستگاه‌ها باید در خدمت ملت شریف ایران قرار بگیرد +فیلم
آنچه اصلاح‌طلبان دوست ندارند در موردش حرف بزنند!
جلیلی: قدرت ملت ایران بود که صدها موشک به رژیم صهیونیستی شلیک کرد +فیلم
زنگنه چطور منجر به محکومیت ۲.۴ میلیارد دلاریِ ایران شد
مجری مناظره‌های دور دوم مشخص شد
حضور سعید جلیلی در جمع هواداران خود در گرگان با لباس ترکمن +فیلم
احسان حدادی رئیس فدراسیون دوومیدانی شد
جلیلی: سرعت اینترنت باید ۵۰ برابر شود +فیلم
زمان پرداخت پاداش پایان خدمت معلمان اعلام شد
استقبال از سعید جلیلی در فرودگاه گرگان +فیلم
جلیلی در گلستان: باید تعامل گسترده و سازنده با جهان داشت نه تعامل حداقلی و از سر ضعف
پاسخ دفتر بهادری‌جهرمی به ادعای سخنگوی ستاد پزشکیان
اشتغال ۲.۷ میلیون نفر در ۳ سال اخیر
جلیلی در نمایشگاه الکامپ: سرعت اینترنت باید ۵۰ برابر شود
بیش از ۵ هزار نفر جذب دستگاه‌های اجرایی کشور می‌شوند
مهلت ثبت نمرات تشریحی دانشجویان پیام نور تا ۱۳ تیرماه تمدید شد
نتایج نهایی پذیرش بدون آزمون دکتری تخصصی دانشگاه تهران اعلام شد
پایه‌گذاری صادرات کود‌های فسفات و پتاس در دولت سیزدهم
اذعان صندوق بین‌المللی پول به رشد ۱۰۶ درصدی تولیدناخالص داخلی در دولت شهید رئیسی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top