تاریخ انتشار: دوشنبه 1403/04/11 - 19:27
کد خبر: 509340

محمدرضا کائینی؛

در «سعی سعید»

در «سعی سعید»

در چنین شرایطی، نه حرف زدن با موافقان هنر است و نه عصبی تر کردن مخالفان. در این چند روز اما، بخشی از پرده فرو افتاد و فرازهایی از دعوا، بلاموضوع شد. نه اجماع طرفداران دیروز را دارد، نه نظرسنجی هایی که افراد را بدان سو سوق می دادند. این عبارات در شرایطی نوشته می‌شود، که یاس و سرخوردگی برخی را منفعل ساخته است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» یادداشت از محمدرضا کائینی*/// این چند خط می‌توانست در سه‌شنبه یا چهارشنبه گذشته به قلم آید، اما نگارنده دید که دوستان سی‌ساله‌اش، "تضارب افکار" را به "تضارب افراد" مبدل ساخته اند!

در چنین شرایطی، نه حرف زدن با موافقان هنر است و نه عصبی تر کردن مخالفان. در این چند روز اما، بخشی از پرده فرو افتاد و فرازهایی از دعوا، بلاموضوع شد. نه اجماع طرفداران دیروز را دارد، نه نظرسنجی هایی که افراد را بدان سو سوق می دادند. این عبارات در شرایطی نوشته می‌شود، که یاس و سرخوردگی برخی را منفعل ساخته است.

از قضا در چنین شرایطی باید نوشت:

- یک: به کسی رای می‌دهم، که سخنش متعلق به خودش باشد. در این صورت رایش نیز، متعلق به خودش خواهد بود. سخنِ قرضی، رای قرضی و حتی وجود و عدم قرضی، یکی از بدترین پدیده‌ها در انتخابات است. اگر این ملاک را صحیح بدانید، کسی ارجحیت دارد که سراسر ایران را به دیدن و یافتن گشته، برای هر دردی علاجی یافته و از آن مهم تر، به اجرای آنچه ارائه می‌کند، اطمینان دارد. کسانی که با سرمایه "نمی‌توانم" و "نمی‌گذارند" در صف انتخاب شدن ایستاده اند، ماقبل داوری اند!

-دو: در اردوگاه نمی‌توانم و نمی‌گذارند، کار خراب‌تر از این حرف‌هاست. یک وقت کسی گفتمان قرض می‌کند، اما یک وقت کسی اصلا گفتمان ندارد. "همه خراب کرده‌اند"، "همه دزد بوده‌اند"، "نباید دو تا سفره انداخت"، "ببینیم کارشناسان چه می‌گویند"، ارائه راهبرد انتخاباتی و اجرایی نیست. افراط در فریاد کردن "سیاست‌های مقام معظم رهبری" هم، بیشتر پوشاندن دُم خروس قلمداد می‌شود! یکی از کاندیداها در این فقره، مرحوم حاجی بخشی را پشت‌سرگذاشته است! این در حالی است که سخن دومی از سرِ صدق، درد و باورپذیر بود، اما اولی با ترکیب ستادش، اسباب خنده درست کرده است.

-سه: کاهش سطح مشارکت، البته مهم‌ترین دغدغه است. اما نگرانی از آن، از سوی کسانی که بیشترین دولت ها و فرصت‌ها و نتیجتا بیشترین سهم را ایجاد این معضل داشته‌اند، مقبول نمی‌افتد. نباید گذاشت که خود این مساله نیز، اسباب کاسبی و رانت شود.

-چهار: با این اوصاف، نویسنده و کسانی که ماوقع را چون او می بینند، در رای دادن به دکتر سعید جلیلی تردید نخواهند کرد. سود و ضرر انتخاب خلایق -به هر شکل و نوع که باشد- نهایتا به خودشان بازخواهد گشت. در این میان، تنها دیرفهمی‌ها و بدفهمی‌ها در تاریخ حک و ماندگار می‌شود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
‌بالاترین رشد تولید خودرو‌ در دولت شهید‌جمهور محقق شد
اگر دولت شهید رئیسی نبود وعده صادق اتفاق نمی‌افتاد
باید همه اقشار را ببینیم
مردم آمریکا وکشورهای اروپایی خواستار برکناری سران کنونی خود هستند
تکیه دولت شهید رئیسی به خدا بود، نه کدخدا
جلیلی همواره در رعایت انصاف و تقوا فردی مورد تأیید است جلیلی همواره در رعایت انصاف و تقوا فردی مورد تأیید است
ضرورت تلاش برای پیروزی جبهه انقلاب
رسانه‌های عبری: دستور انتقال به «مرحله سوم» جنگ در غزه نواخته شد
آیا امامت ائمه به دلیل خویشاوندی با پیامبر است؟
اصلاحاتی‌ها هنوز معتقدند که آمریکا آقاست!
مردم با مشارکت حداکثری در انتخابات خون شهدا را پاس بدارند
خودکشی زن بلاگر معروف اینستاگرام در شمال تهران!
کانادا با عدم اخذ رای از ایرانیان حقوق آنها را نقض کرد
تمدید قرارداد سهرابیان با استقلال برای ۲ فصل دیگر + عکس
۸۰۰ واحد نهضت ملی مسکن تا پایان سال در اسلامشهر افتتاح می شود
مجوز فعالیت سرمربی پرسپولیس صادر نشد
جلیلی دولت سیزدهم را احیا می‌کند
لیگ باید با VAR آغاز شود
حمایت ۱۱۰ نفر از اساتید دانشگاه علامه طباطبایی (ره) از جلیلی
با برنامه آمدم نه اینکه ببینم کارشناس چه می‌گوید
واکنش کنعانی به اجازه غربی‌ها برای توهین به رای‌دهندگان
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top