تاریخ انتشار: سه شنبه 1403/04/12 - 00:08
کد خبر: 509364

جلیلی:

باید همه اقشار را ببینیم

باید همه اقشار را ببینیم

دو کاندیدای راه یافته به مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به سوالی مبنی بر اینکه «سازوکار کاندیداها برای امکان اعتراض مردم طبق اصول قانون اساسی چیست؟» پاسخ دادند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، مسعود پزشکیان و سعید جلیلی در اولین مناظره در فرصت تبلیغاتی مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، به سومین سوال این مناظره مینی بر اینکه «سازوکار کاندیداها برای امکان اعتراض مردم طبق اصول قانون اساسی چیست؟» پاسخ دادند.

سعید جلیلی در پاسخ به این پرسش اظهار کرد: این از افتخارات نظام است که اگر یک کارویژه را برای دولت مشخص می‌کند، نمی‌گوید این کار را فقط دولت باید انجام دهد، بلکه کنارش می‌گوید مردم هم امکان داشته باشند در این زمینه موضوع را دنبال کنند. بحث امر به معروف و نهی امر منکر خیلی متعالی و بزرگ است.

وی افزود: این امر اول باید از دولت و کارگزاران شروع شود نه اینکه آنان کارهایی انجام دهند و کنار بایستد. دولت در سایه مبنایش همین است که هر کسی باید کار را در حد خودش و سایه به سایه دنبال کند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: اعتراض که فقط در خیابان آمدن نیست، اعتراض این است که بگوییم اینجا خطا وجود دارد و اشکال دیده می‌شود و به نتیجه نمی‌رسد. اینکه آقای پزشکیان می‌گویند بحث درستی است که باید در میان مردم بود.

وی افزود: در ده‌ها ساعتی که در دانشگاه‌های کشور در دوران دولت رفیقمان در سال ۱۴۰۱ حاضر شدم فقط سخنرانی نبود باید پاسخ هم می‌دادیم. چالش هم می‌شد و دانشجویان روی سن هم می‌آمدند و کنار می‌رفتند، اما سئوال‌شان را که می‌پرسیدند وقتی توضیح می‌دادیم قانع می‌شدند اما گاهی هم ممکن است پاسخ یک سئوال را بلد نباشیم و نباید انتظار داشته باشیم او قانع شود.

باید همه اقشار را ببینیم

جلیلی یادآور شد: در دوران دولت رقیب هم که آقای روحانی بود همین برنامه را داشتیم و به دانشگاه‌ها می‌رفتم. باید همه اقشار را ببینیم. کارگران را باید دید. حرف‌های آقای پزشکیان از سر دلسوزی است اما کافی نیست. شما که می‌گویید این کارها نشده و آن اقدامات صورت نگرفته ولی وقتی می‌گویید برنامه که تبدیل به قانون شده، همه باید آن را انجام دهند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: رشد ۸ درصدی اقتصادی که خود به خود رخ نمی‌دهد. یکی از اولویت‌های ما این است که برای این رشد باید ماموریت تعریف کنی و به دانشگاه بگویی شما هم در این برنامه و تحقق آن نقش داری. باید در زمینه اشتغال و ارزآوری هم برای دانشگاه نقش تعریف کرد.

جلیلی در پاسخ به تکرار پرسش مجری مبنی بر اینکه مشخصاً برنامه دولت وی در زمینه بسترسازی برای امکان اعتراض مردم چیست؟ اظهار کرد: دقیقاً این سازوکار تعریف شده است. کارگر این نیست که بیاید کف خیابان. زمانی می‌آید کف خیابان که حرفش شنیده نمی‌شود. وقتی دفترتان باز باشد و کارگران هپکو و آذرآب و هفت‌تپه بیایند و حرف بزنند و بگویی من هم و سعی دارم و در حد وسع خودم این موضوع را پیگیری می‌کنم.

وی افزود: در آبان ۹۸ در زمان دولت رقیب به دانشگاه شهید مدنی تبریز رفتم و آنجا بحث واگذاری ماشین سازی تبریز و اشکالات آن مطرح شد، من دانشجویان را تشویق کردم. یک رویکرد و پارادایم این است که نگوییم کارگر به ما چه؟ کارخانه را واگذار کردیم. کارخانه آن زمان واگذار شده بود و کارگر را بیچاره کرده بود و می‌خواست خودکشی کند. ما این موارد را باید در حد وسع خود پیگیری کنیم. آقای پزشکیان هم حتماً آن زمان در حد نایب رئیسی مجلس موضوعات را پیگیری کرده است.

جلیلی تأکید کرد: هر کسی بر اساس وسع خود باید عمل کند. این راه حل نیست که بگوییم ما بد عمل کرده‌ایم. باشد این بد عمل کردن از چه زمان می‌خواهد خوب شود؟

مشکل ما این است که ۹۹ درصد مدیران اصلا نمی‌دانند قانون برنامه چیست

مسعود پزشکیان هم در پاسخ به این پرسش، اظهار کرد: راه‌حل علمی دارد. اینکه اگر همان مسیر راه‌حل علمی را در کشور طی کنیم به اینجا نمی‌رسد. نامه امام علی به مالک اشتر یک نمونه در این زمینه است. ما در مدیریت سه اصل داریم، چه کسی مسئول است؟ چگونه‌ باید کار کرد؟ و اینکه چگونه باید پاسخ داد؟ اگر ما در یک سیستم، برنامه وجود دارد، مسئول را بیاوریم و بگوییم وظیفه داری این برنامه را عمل کنی و اگر انجام نداد، مجازاتش کرد، آن مسئول دیگر حق ندارد حق یک کارگر را ندهد، نمی‌تواند یک دانشجو را بیرون کند و نمی‌تواند حقوق پرسنل خود را ندهد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: مشکل ما در کشور این است که ۹۹ درصد مدیران اصلا نمی‌دانند قانون برنامه چیست، حتی خود وزیر هم اطلاع ندارد. وزیری که نمی‌داند قانون برنامه چیست، رئیس دانشگاه و دانشکده‌ای که نمی‌داند، چه چیزی را می‌خواهید از اینها سئوال کنید؟ قدم اول این است که ابلاغ که در مجلس انجام شد، دستورالعمل در دولت این باشد که وظایف آن مسئول و مدیر مشخص شود، منابع و امکاناتش هم فراهم شود و به او بگویند این وسط را هم باید انجام دهی، اگر مسئول انجام نداد با او برخورد کنیم.

وی افزود: ولی وضعیت این است که مسئول وظایفش را انجام نمی‌دهد اما کتکش را پرسنل می‌خورد. کتکش را مشتری که می‌آید می‌خورد. جواب مشتری را نمی‌دهیم. من زمانی که نایب رئیس مجلس بودم در خیابان‌های این کشور پول مردم را خورده بودند و کتک‌شان هم می‌زدند. رفتیم و این‌ها را جمع کردیم تا ببینیم مشکل چیست و دیدیم حق با آنان است. نمایندگانشان را صدا کردیم و رفتیم با رئیس قوه قضائیه و معاون اول رئیس‌جمهوری صحبت کردیم و برنامه گذاشتیم و یکی یکی این مشکلات را حل کردیم. گناه از حاکمیت بود نه از مردم.

دعوا را کنار بگذاریم و به قانون عمل کنیم

پزشکیان در پاسخ به این پرسش که در صورت بروز تخلف و شکل‌گیری اعتراض مردم چه باید کرد، گفت: گفتم که به خیابان آمده بود و اعتراض می‌کرد، رفتم او را صدا کردم، حرف‌هایش را شنیدم و پیگیری کردم و به قوه قضاییه که باید این موضوع را دنبال می‌کرد و با کسانی که پول مردم را خورده بودند برخورد می‌کرد که نمی‌دانم این کار را کرد یا نه.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: وزیر بودم و دیدم که جمعی از پرسنل اعتراض می‌کنند و حراست هم این طرف و آن طرف می‌دوند که صدایی از کسی درنیاید. پرسیدم چه شده است؟ گفتند چیزی نیست. گفتم اگر چیزی نیست پس چرا داد می‌زنند؟ گفتند حقوقشان را نگرفته‌اند، گفتم چرا نگرفته‌اند؟ آنان را در نمازخانه جمع کردم و حرف‌شان را شنیدم. بعد گفتم مقصر منم باید پولتان را می‌دادم، عذرخواهی‌ کردم و آنان هم رفتند. امروز هم همین است وقتی پول کارمند را ندادید چرا با او برخورد می‌کنید؟

پزشکیان تاکید کرد: اعتراض در قانون پیش‌بینی شده است؛ باید دعوا کردن را کنار بگذاریم و به قانون عمل کنیم. آنچه که قانون گفته باید عمل کنیم.

مردم حق اعتراض دارند، قرار نیست اجازه بگیرند

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: مردم حق دارند اعتراض کنند. اصلا قرار نیست اجازه بگیرند. این‌ها می‌گویند بیاید اجازه بگیرید اما اجازه هم نمی‌دهند. حق مردم اعتراض است و در قانون هم پیش‌بینی‌ شده است. یا قانون را عوض کن یا وقتی در قانون حق اعتراض وجود دارد چرا جلوی آنان را گرفتید؟

پزشکیان در پاسخ به این پرسش که اگر اعتراض به اغتشاش کشیده شود، چه باید کرد، گفت: اگر ما راه حرف زدن را باز بگذاریم، کسی دیوانه است که اغتشاش کند؟ ما وقتی جواب نمی‌دهیم و ناراحتی از حد گذشت و جواب نگرفت، او هم می‌آید و شیشه را می‌شکند. اما اگر حرفش را گوش دهی و بشنوی مگر کسی دیوانه است که اغتشاش کند. دانشجویان فردای مملکت ما و نخبگان ما هستند. حرف دارد بشنو و اگر مقصری عذرخواهی کن و بگو درستش می‌کنم، اگر نه او را قانع کن که قبول کند نه اینکه دانشجو را اخراج کنی، نه اینکه تهمت بزنی و انگ به او بچسبانی.

جلیلی نیز در ادامه یادآور شد: باید در زمینه قانون برنامه‌ رئیس‌جمهوری قدرت داشته باشد و از مجریان بپرسد که چه اقداماتی را در این زمینه انجام داده‌اید؟ کارها چقدر پیش رفته است؟ مردم هم در این زمینه باید کمک کنند.

وی افزود: اگر در برنامه هفتم قانون وجود دارد که رشد ۸ درصدی محقق شود خود به خود که انجام نمی‌شود باید وزرایی را بیاورید که اشراف کافی داشته باشد و به این سمت برود. باید از او برنامه عملیاتی بخواهیم.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سود بازرگانی واردات گوشت صفر شد
رد ادعای ارزان‌فروشی نفت؛ ایران به ۱۷ کشور دنیا نفت صادر می‌کند
گزارش‌های حسابرسی مجموعه‌های شهرداری به‌روزرسانی شد
وزیر آموزش و پرورش: برای مهر امسال به ۱۷۶ هزار معلم نیاز داریم
ادای احترام سعید جلیلی به «گلونی» در بدو ورود به لرستان +عکس
امیر حیدری: حضور در انتخابات مصداق عینی امر به معروف در جامعه اسلامی است
جلیلی بعد از مناظره: جهش کشور جز با ایفای نقش همه ممکن نیست
ویژگی ها و کاربردهای ترانسمیتر دما
سخنگوی دولت: نرخ رشد نقدینگی در دولت شهید رئیسی حدوداً نصف شد
کاربردهای دیزل ژنراتور
نامه رئیس ستاد انتخاباتی جلیلی به دادستان کل کشور + عکس
هیچ داوطلب متقلبی وارد دانشگاه نخواهد شد
اخذ رأی نزدیک به ۹۸ هزار ایرانی خارج کشور
کنایه جلیلی به پزشکیان در بین هوادارانش در خرم آباد +فیلم
وزیر علوم اعضای شورای مرکزی دانشگاه علمی کاربردی را منصوب کرد
محکومیت سنگین استقلال با شکایت بازیکن سپاهان
ویژگی و کاربردهای پی ال سی
آمار غلط پزشکیان درباره آمار رشد نقدینگی در دولت سیزدهم
اصول و کاربرد ترانسمیتر فشار
کارت نوبت دوم آزمون سراسری‌ سال ۱۴۰۳ از ۱۷تیر منتشر می‌شود
نوبت دوم کنکور سراسری‌ ۱۴۰۳ در روزهای ۲۱ و ۲۲ تیر برگزارمی شود
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top