تاریخ انتشار: سه شنبه 1403/04/12 - 09:13
کد خبر: 509382

اگر گرمازدگی را سریع درمان نکنید می تواند منجر به مرگ شود

اگر گرمازدگی را سریع درمان نکنید می تواند منجر به مرگ شود

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: گرمازدگی با وجود اینکه در بسیاری از موارد قابل پیشگیری است، اما در صورت عدم دریافت درمان سریع، می تواند منجر به مرگ فرد شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مسعود قلعه سفیدی با بیان اینکه کودکان و سالمندان بیش از گروه های سنی دیگر در معرض خطر گرمازدگی قرار دارند، گفت: گرمازدگی زمانی ظاهر می شود که فرد مدت زمان زیادی را در معرض نور آفتاب و یا دمای بالا قرار بگیرد و شدت آن بسته به میزان فعالیت بدنی، رطوبت از دست رفته و طول زمان قرار گرفتن در معرض گرما می تواند از خفیف تا بسیار شدید متغیر باشد.

وی افزود: هرچند گرمازدگی شیوع کمی دارد و قابل درمان است، اما در صورتی که درمان آن به تعویق بیافتد می تواند خطرآفرین باشد و منجر به مرگ شود.

به گفته قلعه سفیدی کودکان، افراد مسن، مادران باردار، افراد با سابقه بیماری قلبی، بیماری انسدادی مزمن ریه، دیابت، کم آبی، چاقی و افراد با محدودیت حرکتی در خطر بالای ابتلا به اختلالات ناشی از گرمازدگی هستند.

قلعه سفیدی ادامه داد: بیمارانی که دچار گرمازدگی می شوند به علت مختل شدن مکانیسم تعریق و از دست دادن مقدار فراوان آب بدن، درجه حرارت بدنشان به شدت افزایش می یابد و در صورت عدم درمان، سطح هوشیاری فرد کاهش یافته و در مواردی منجر به مرگ فرد می شود.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به بیان نکاتی در خصوص مواجهه با فردی که دچار گرمازدگی شده پرداخت و گفت: در صورتی که با فرد گرمازده روبرو شدید، در اولین اقدام بیمار را از محیط گرم خارج کرده و سپس با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید.

وی افزود: خارج کردن لباس بیمار، خنک کردن محیط با کولر نه در حدی که بیمار شروع به لرزیدن کند، پوشاندن بیمار با ملحفه مرطوب و به پهلو خواباندن بیمارانی که تهوع داشته و یا بیهوش شده‌اند از اقدامات دیگری است که تاثیر بسزایی در درمان اولیه گرمازدگی خواهد داشت.

به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، قلعه سفیدی گفت: زمان در امر امدادرسانی به فرد گرمازده مهم است و بهبودی از گرمازدگی به سرعت عمل ما در انجام درمان بستگی دارد، لذا لازم است تمامی شهروندان علاوه بر آشنایی با علائم این بیماری نظیر تعریق شدید، خستگی، قرمزی پوست، گُر گرفتگی یا اسپاسم عضلات به همراه درد، سردرد یا سرگیجه خفیف و حالت تهوع، هرچه سریع تر اقدامات اولیه را در مواجهه با فرد گرمازده آغاز و با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وزیر علوم اعضای شورای مرکزی دانشگاه علمی کاربردی را منصوب کرد
محکومیت سنگین استقلال با شکایت بازیکن سپاهان
ویژگی و کاربردهای پی ال سی
آمار غلط پزشکیان درباره آمار رشد نقدینگی در دولت سیزدهم
اصول و کاربرد ترانسمیتر فشار
کارت نوبت دوم آزمون سراسری‌ سال ۱۴۰۳ از ۱۷تیر منتشر می‌شود
نوبت دوم کنکور سراسری‌ ۱۴۰۳ در روزهای ۲۱ و ۲۲ تیر برگزارمی شود
۱۳ کاری که نباید با معده خالی انجام داد
الهام علی‌اف برای امضای توافق صلح شرط گذاشت +جزئیات
شهید سلیمانی؛ پرچمدار نجات منطقه +فیلم
نقش دولت‌های خاتمی و روحانی در فساد کرسنت
پشیمانی عجیب دو پرسپولیسی
کشف پیکر دختر مفقودشده در سیل سوادکوه پس از ۷ روز
حامد عسگری کتابی از شهید جمهور نوشت
سنسور فشار چیست؟
راهنمای جامع برای داشتن پوستی سالم و درخشان
۳۳۰۰ استاد دانشگاه‌ در دولت روحانی اخراج و بازنشسته شدند
برگزاری جشن فارغ التحصیلی دانشجویان علوم پزشکی در حرم مطهر رضوی
تعداد فوتی های زائران ایرانی در حج به ۲۵ نفر رسید
نظر همسر شهید مهدی باکری درباره پزشکیان +فیلم
تکذیب افزایش چاپ پول در دولت شهید رئیسی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top