تاریخ انتشار: سه شنبه 1403/04/12 - 13:16
کد خبر: 509441

تفاوت قیمت ورق روغنی و ورق سیاه چیست؟

تفاوت قیمت ورق روغنی و ورق سیاه چیست؟

ورق روغنی یکی از انواع ورق‌های سرد است که پوشش روغنی برای محافظت بیشتر از ورق دارد. یکی از تفاوت‌های عمده این ورق با ورق سیاه را باید در روش تولید این دو محصول فولادی دانست. ورق سیاه برخلاف ورق روغنی به روش نورد گرم تولید می‌شود. این ورق که در بازار به ورق ST۳۷ نیز معروف است از نوعی فولاد با ترکیب کربن کم و منگنز بالا تولید می‌شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ورق روغنی و ورق سیاه دو مورد از ورق‌های آهنی پرفروش در بازار فولاد هستند که به عنوان ماده اولیه برای تولید بسیاری از مقاطع فولادی نیز استفاده می‌شوند. برخی از مقاطع فولادی می‌تواند توسط هر یک از این ورق‌ها ساخته شود ولی نوع محصول نهایی باعث می‌شود که قیمت ورق روغنی با قیمت ورق سیاه متفاوت باشد.

در ادامه به بررسی ویژگی‌های هر دو نوع ورق و دلایل تفاوت قیمت ورق روغنی و ورق سیاه پرداخته‌ایم.

تفاوت ورق روغنی و ورق سیاه از نظر جنس و شکل ظاهری

ورق روغنی یکی از انواع ورق‌های سرد است که پوشش روغنی برای محافظت بیشتر از ورق دارد. یکی از تفاوت‌های عمده این ورق با ورق سیاه را باید در روش تولید این دو محصول فولادی دانست. ورق سیاه برخلاف ورق روغنی به روش نورد گرم تولید می‌شود. این ورق که در بازار به ورق ST37 نیز معروف است از نوعی فولاد با ترکیب کربن کم و منگنز بالا تولید می‌شود.

در مورد ورق روغنی معمولا روغن به طوری استفاده می‌شود که در صورت نیاز مشتری به راحتی پاک شود. حتی برخی از کارخانه‌ها این نوع از ورق را به سفارش مشتری بدون روغن نیز تولید می‌کنند. در نهایت ورق روغنی به عنوان ماده اولیه تولید ورق گالوانیزه و ورق رنگی مورد استفاده قرار می‌گیرد و معمولا این دو ورق محصول نهایی ورق روغنی برای بازار مصرف کشور هستند.

به دلیل تفاوت روش تولید معمولا این دو نوع ورق در کارخانه‌های متفاوتی تولید و با برندهای مختلف به بازار عرضه می‌شوند. البته کارخانه‌های بزرگی هم هستند که دارای هر دو خط تولید سرد و گرم برای تولید انواع ورق‌ها هستند.

از جمله مهم‌ترین دلایل اهمیت قیمت ورق روغنی و تفاوت قیمتی آن با سایر ورق‌ها از جمله ورق سیاه نیز در شکل ظاهری، ساختار فلزی و نوع تولید آن است. هر یک از این ورق‌ها مشتریان خاص خود را دارند و میزان عرضه و تقاضا نیز بر اساس همین ویژگی‌های اختصاصی متفاوت خواهد بود.

تفاوت ورق روغنی و ورق سیاه از نظر کاربرد و مشتریان

کاربرد ورق و مشتریانی که اقدام به خرید آن می‌کنند نیز در قیمت هر نوع ورق تاثیرگذار است. با توجه به اینکه بخشی از قیمت را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند، تقاضای بیشتر بازار به معنی قیمت بالاتر نیز خواهد بود. این تقاضا نیز بر اساس کاربرد تعیین می‌شود و معمولا وق‌های پر تقاضا کاربرد بیشتری دارند.

برای نمونه در مورد بررسی قیمت ورق روغنی علاوه بر اینکه این ورق مواد اولیه تولید ورق‌های گالوانیزه و رنگی محسوب می‌شود، می‌تواند در صنایع سبک مانند صنایع تولید لوازم خانگی نیز کاربرد داشته باشد. از این نوع ورق در ساخت محصولاتی چون یخچال، فریزر، مایکروویو، اجاق گاز، ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی استفاده می‌شود. این نوع از ورق در ساخت تجهیزات روشنایی مانند آباژور و لوازم دکوراتیو مورد استفاده در منازل نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ورق سیاه کاربردهای متفاوتی از ورق روغنی دارد. اصلی‌ترین تفاوت این است که ورق سیاه در صنایع سنگین نیز کاربرد زیادی دارد. برای نمونه صنایع ماشین‌سازی، نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع نظامی و صنعت ساخت و ساز از مشتریان دائمی این نوع از ورق هستند. از این ورق برای ساخت آبگرمکن، بدنه کشتی‌ها، رینگ و چرخ خودرو، ساخت سیلو، ساخت مبلمان خانگی، تولید سیلندرهای گاز، تولید مخازن مختلف، ساخت راه‌های آهن و ساخت تجهیزات کشاورزی استفاده می‌شود. اگرچه وسعت کاربرد ورق سیاه بسیار بیشتر از موارد نام برده است.

قیمت ورق روغنی

تفاوت ورق سیاه و ورق روغنی از نظر وزن و ضخامت

وزن و ضخامت نیز یکی از موارد تاثیرگذار در تعیین قیمت انواع ورق از جمله قیمت ورق روغنی و قیمت ورق سیاه است. این دو نوع ورق نیز از نظر ضخامت و وزن تفاوت عمده‌ای باهم دارند.

ورق‌های سیاه معمولا از 1.5 تا 100 میلی‌متر ضخامت دارند. اگرچه ورق‌های خاص 1.2 میلی‌متری نیز برای مشتریان خاص مانند کارخانه‌های لوله و پروفیل‌سازی تولید و عرضه می‌شود. طبیعی است که ضخامت کمتر به معنی وزن کمتر و قیمت پایین‌تر است.

ورق روغنی برخلاف ورق سیاه از جمله ورق‌های بسیار نازک محسوب می‌شود و به همین دلیل وزن به مراتب پایین‌تری نسبت به ورق سیاه می‌تواند داشته باشد. این ورق در ضخامتی بین 0.03 میلی‌متر تا 3 میلی‌متر تولید می‌شود و اگرچه در رول و شیت‌های بزرگ‌تر عرضه می‌شود اما وزن کمتری نسبت به ورق‌های مشابه دارد.

ورق روغنی در عرض‌های 100 تا 120 سانتی‌متری روانه بازار فولاد کشور می‌شود. اگرچه هر دوی این ورق‌ها می‌توانند به صورت رولی و یا بریده شده در شیت‌های متفاوت نیز به دست مشتری برسد.

برترین کارخانه‌های تولید کننده ورق روغنی

خرید انواع ورق آهنی با شناخت کارخانه‌های برتر تولید کننده هر ورق آسان‌تر خواهد بود. کارخانه‌های برتر تولید کننده معمولا علاوه بر عرضه محصول با کیفیت، قیمت مناسب‌تری نیز برای محصول نهایی در نظر می‌گیرند. در مورد کارخانه‌های برتر تولید کننده ورق روغنی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ورق روغنی فولاد مبارکه: شرکت فولاد مبارکه از اصلی‌ترین شرکت‌های تولید کننده انواع محصولات فولادی از جمله انواع ورق است و ورق روغنی نیز به صورت استاندارد در این کارخانه تولید می‌شود. قیمت ورق روغنی فولاد مبارکه به دلیل کیفیت بیشتر، اندکی بالاتر از سایر برندها است.
  • ورق روغنی شرکت هفت الماس: بیشتر مشتریان ورق روغنی ترجیح می‌دهند که از برند هفت الماس خرید کنند. دلیل این موضوع تولید ورق با استانداردهای جهانی است. این کیفیت با قیمت متعادل‌تر باعث فروش بیشتر ورق روغنی هفت الماس شده است.
  • ورق روغنی کارخانه فولاد غرب: قیمت ورق روغنی فولاد غرب تقریبا شبیه ورق روغنی هفت الماس است اما این شرکت محصولات متفاوتی از نظر ابعاد و ضخامت را نیز روانه بازار می‌کند. این برند نیز سهم خوبی از بازار ورق ایران را در اختیار دارد.

برترین کارخانه‌های تولید کننده ورق سیاه

در مورد ورق سیاه نیز با شناخت برندها و کارخانه‌های برتر تولید کننده می‌توانیم خرید بهتری را انجام دهیم. این شرکت‌ها معمولا محصولات خود را با قیمت متفاوتی روانه بازار می‌کنند. علاوه بر این، نمونه‌های وارداتی این محصول را نیز می‌توان در بازار مشاهده کرد. در ادامه با چند کارخانه برتر تولید کننده ورق سیاه آشنا خواهید شد:

  • ورق سیاه فولاد مبارکه: شرکت فولاد مبارکه یکی از شرکت‌های بزرگی است که امکان تولید همزمان انواع ورق گرم و سرد را دارد. به همین دلیل ورق سیاه تولید شده در این کارخانه سهم اصلی بازار ورق سیاه ایران را در اختیار دارد. به دلیل کیفیت بالای محصولات، قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه بالاتر از بیشتر برندهای ایرانی است.
  • ورق سیاه اکسین اهواز: اکسین اهواز ورق سیاه را با قیمت پایین‌تری از شرکت اصفهانی روانه بازار می‌کند. علاوه بر این، این شرکت تنوع زیادی در این ورق دارد. برای نمونه این شرکت از معدود شرکت‌هایی است که امکان عرضه ورق سیاه تا عرض 2 متر را دارد.
  • ورق سیاه کاویان اهواز: کاویان ورق سیاه را با قیمت پایین‌تری نسبت به رقیبان برتر خود ارائه می‌کند. به همین دلیل این شرکت اهوازی و محصولات تولیدی آن مشتریان زیادی دارد. این شرکت جزو شرکت‌های با محصول استاندارد و مقرون به صرفه محسوب می‌شود.

قیمت ورق سیاه

استعلام قیمت ورق روغنی و ورق سیاه از سایت آیرومارت

صاحبان صنایع و خریداران محصولات و مقاطع فولادی از جمله انواع ورق فولادی می‌توانند با مراجعه به سایت شرکت آیرومارت علاوه بر استعلام روزانه قیمت محصولات و مقاطع فولادی مورد نیاز خود را نیز به صورت آنلاین سفارش دهند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ردیاب زیر پوستی سگ
ساخت بتن سبک در خانه
بهترین قالیشویی کدام است؟
گران ترین پارچه چادر مشکی چیست؟
۹ روش انتقال پول از کانادا به ایران
انتخاب بهترین آجر مناسب برای نمای ساختمان
کنایه سنگین زاکانی به نزدیکان پزشکیان +فیلم
لاف روحانی برای پزشکیان درباره رشد ۱۴ درصدی اقتصاد/ پزشکیان روحانی را هم به اعدام تهدید می‌کند؟ +فیلم
پزشکیان علیه پزشکیان +فیلم
گشت ارشاد مصوبه کدام دولت بود؟!
آخوندی وزیر دولت آینده پزشکیان کیست؟ +فیلم
دولتمردان مسعود پزشکیان را بیشتر بشناسید +فیلم
تغییر موضع پزشکیان مثل آب خوردن !+فیلم
ازدواج، بهانه‌ای برای اغفال
اسرائیل ۸۶۷۲ دانش‌آموز و دانشجوی فلسطینی را به شهادت رسانده است
فرصت ۳ روزه بیرانوند و ترابی برای بازگشت به پرسپولیس!
پیروزی ترامپ یعنی پایان جنگ اوکراین
جلیلی: ملت کوچکترین جسارت را به سردار سلیمانی بر نمی‌تابد
طوفان دانشجوی ترک زبان علیه پزشکیان +فیلم
شکایت بهادری جهرمی از محسن برهانی
تفاوت قیمت ورق روغنی و ورق سیاه چیست؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top