تاریخ انتشار: سه شنبه 1403/04/12 - 14:41
کد خبر: 509461

ساخت بتن سبک در خانه

ساخت بتن سبک در خانه

از مخلوط کردن سنگدانه های سبک تر مانند پرلیت، ورمیکولیت یا استایروفوم به جای سنگدانه های درشت سنگین تر با بتن برای کاهش وزن کلی بتن سبک ساخته می شود و در نتیجه با دستگاه بلوک زنی میتوانید بلوک بتنی سبک تولید کنید .

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ همه بتن ها با سیمان، سنگدانه درشت مانند شن، سنگدانه سبک مانند ماسه و آب ساخته می شوند. سیمان از آب برای اتصال با سنگدانه ها برای ایجاد پیوندهایی استفاده می کند که به بتن استحکام و دوام می بخشد. همانطور که از نام آن پیداست، بتن سبک یک نسخه سبک تر از مخلوط بتن سنتی است که معمولا توسط پیمانکاران با میکسر سیمان استفاده می شود. از مخلوط کردن سنگدانه های سبک تر مانند پرلیت، ورمیکولیت یا استایروفوم به جای سنگدانه های درشت سنگین تر با بتن برای کاهش وزن کلی بتن سبک ساخته می شود و در نتیجه با دستگاه بلوک زنی میتوانید بلوک بتنی سبک تولید کنید .

چگونگی ساخت بتن سبک در خانه؟

پاسخ کوتاه این است که شما مواد سنگین را از مخلوط بتن خارج کنید، که معمولاً سنگدانه‌های شن و ماسه است و آنها را با سنگدانه‌ای متفاوت که وزن بسیار کمتری دارد، جایگزین کنید. این یک ساده سازی بسیار چشمگیر است زیرا جایگزینی برخی یا همه سنگدانه ها در مخلوط بتن شما به طور قابل ملاحظه ای خواص مخلوط، به ویژه مقاومت را تغییر می دهد. تقریباً می توانید وزن و مقاومت بتن را مستقیماً متناسب در نظر بگیرید، زیرا با کاهش وزن بتن با سنگدانه های سبک، مقاومت را نیز کاهش می دهید. بتن سبک به طور کلی بسیار نادر است زیرا برای اکثر کاربردهای بتنی به استثنای بتن های تزئینی یا کاربردهای خاص به اندازه کافی قوی نیست.

ساخت بتن سبک در خانه

اگر بتن سبک واقعاً برای اکثر کاربردهای بتن مفید نیست، پس باید با آن چه کار کنید؟

در واقع کاربردهای بسیار خوبی وجود دارد، اما احتمالاً قابل توجه ترین آنها این است که بتن سبک (بعضی از بتن های سبک) ارزش عایق بسیار بالایی دارد. بتن ورمیکولیت حداقل ده برابر عایق ملات یا بتن معمولی است، بنابراین می توانید از یک بتن سبک وزن برای پر کردن دیوار ساخته شده از بلوک های خاکستری استفاده کنید. دیوارهای بلوک می توانند توخالی باشند، یا می توانند دارای رزوه فولادی در داخل آنها باشند و همچنین برای استحکام با بتن پر شوند. اما اگر به استحکام پر کردن دیوار بلوک نیازی نداشتید، زیرا خود دیوار بلوک به اندازه کافی استحکام دارد، افزودن بتن سبک به فضاهای خالی مقاومت حرارتی دیوار را به شدت افزایش می‌دهد. برای بسیاری از کاربردهای دیگر، بتن سبک برای کارهای هنری قطعات بتنی تزئینی در نظر گرفته شده است. در حالی که بتن سبک به طور بالقوه می تواند برای کاربردهای ساختمانی مورد استفاده قرار گیرد، این معمولاً به مهندسی نیاز دارد تا اطمینان حاصل شود که مقاومت کافی برای کاربرد می تواند حاصل شود و ساخت بتن سبک در خانه را توصیه نمیکنیم.

 بهترین سنگدانه های بتن سبک کدامند؟

 رایج ترین سنگدانه های سبک برای ساخت بتن پرلیت و ورمیکولیت هستند. علاوه بر این سنگدانه‌های سبک بسیار رایج، گزینه‌های بالقوه دیگری مانند براده‌های چوب، پیت ماس، فوم استایرن، پوکه، شیل منبسط شده، مرجان، خاک رس، دیاتومیت و ... نیز وجود دارد. برای ساخت بتن سبک در خانه باید تمامی این موارد را تهیه کنید که ممکن است برای شما گران تمام شود.

بهترین مخلوط بتن سبک کدام است؟
بتن سبک یک کاربرد خاص است به این معنی که هیچ "بهترین مخلوط بتن سبک" وجود ندارد، بلکه بهترین ترکیب برای کاربرد خاص شماست. به طور کلی یک مخلوط بتن سبک بدون هرگونه سنگدانه سنگین مانند ماسه یا شن سه یا چهار قسمت سنگدانه با یک قسمت سیمان پرتلند مخلوط می شود. به عنوان مثال می توانید یک بیل پر از سیمان پرتلند را با سه یا چهار بیل پر از سنگدانه های سبک در خانه برای ساخت بتن سبک مخلوط کنید. برای اکثر سنگدانه های سبک، این باید منجر به یک محصول نهایی شود که حداقل به اندازه کافی قوی باشد که بتواند خود نگهدارنده باشد، اما قطعا برای هر گونه کاربرد ساختاری بدون افزودنی های بیشتر برای افزایش خواص مکانیکی و استحکام محصول نهایی، به اندازه کافی قوی نیست.

اگر علاوه بر وزن سبک‌تر (یا افزایش مقاومت حرارتی) به استحکام نیز نیاز است، می‌توانید جایگزینی جزئی شن و ماسه و/یا سنگ‌ریزه با یک سنگدانه سبک را نیز مورد بررسی قرار دهید، به طوری که از استحکام سنگدانه‌های با وزن کامل بهره‌مند شوید و در عین حال مقداری نیز به دست آورید. از سنگدانه های سبک مانند افزایش بازده برای مخلوط و همچنین افزایش ارزش عایق بهره مند شوید.

بتن سبک چقدر استحکام دارد؟ 

از آنجایی که مخلوط بتن سبک به کاربرد بستگی دارد، شاید یک سوال بهتر این باشد که بتن سبک چقدر می تواند قوی باشد؟ "بتن معمولی" که ممکن است از یک تامین کننده بتن آماده سفارش دهید ممکن است مقاومت 25 تا 35 مگاپاسکال داشته باشد و بتن فوق العاده بالا برای بتن مهندسی شدید حدود 400 مگاپاسکال باشد. بتن سبک می تواند تا 65 مگاپاسکال باشد، اما این نشان دهنده یک طرح ترکیبی مهندسی شده است و چیزی نیست که یک فرد معمولی بتواند در گاراژ خود جمع کند. برای علاقه مندان متوسطی که به دنبال ساختن مقداری بتن سبک وزن خود هستند، واقع بینانه تر است که در نهایت در محدوده 5 تا 15 مگاپاسکال قرار بگیرید. اگر از ساخت بتن سبک در خانه خود مطمئن نیستید این ریسک را نکنید و بتن آماده بخرید.
نقل قول از بنیاد بتن :

" روش‌های متعددی وجود دارد که با کمک آن‌ها می‌توان به راحتی بتن سبک را درست کرد، اما در کل باید توجه داشته باشید که هنگام درست کردن بتن سبک باید تمام اصول و استانداردها را رعایت کرد تا بتوان بتنی را تهیه نمود که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار باشد و بتواند نیاز ساختمان‌ها را به خوبی تامین نماید. در هنگام ساختن و درست کردن بتن سبک نیاز به موادی مرغوب و مختص به این بتن است و همواره ناگفته نماند در جواب افرادی که می‌پرسند چگونه بتن سبک درست کنیم باید بگوییم که این محصول در ساختار خود ماسه ندارد، به همین دلیل از وزن مناسب و سبکی برخوردار است. " 

چگونه بتن سبک را قوی تر کنیم؟

به جای جایگزینی تمام سنگدانه های موجود در مخلوط با سنگدانه های سبک، می توانید تنها 25 درصد از سنگدانه ها را با گزینه های سبک تر جایگزین کنید. این بدان معنی است که مخلوط هنوز کاملاً قوی است زیرا 3/4 از سنگدانه های بتن معمولی وجود دارد. اما اگر به دنبال دوری کامل از سنگدانه های با وزن کامل هستید، ممکن است ایده خوبی باشد که دستور مخلوط بتن را با مواد افزودنی اصلاح کنید. به ویژه بتن سبک وزن دارای مقاومت کششی بسیار پایینی است که حتی بتن با استحکام کامل نیز فاقد آن است. افزودن الیاف شیشه خرد شده یا فایبرگلاس به مخلوط سبک وزن به افزایش استحکام کلی کمک می کند. افزودن پلی وینیل استات / چسب سفید به مخلوط نیز استحکام مخلوط سبک وزن نهایی بتن سبک را بهبود می بخشد. حداقل 10 درصد از آب مخلوط خود را با یک محصول PVA اصلاح شده جایگزین کنید و این کار باعث می شود که سنگدانه ها بیشتر به یکدیگر متصل شوند و استحکام خالص و مقاومت فشاری مخلوط افزایش یابد. در نهایت، می توانید بتن سبک خود را ضخیم تر کنید تا مقاومت را افزایش دهید.

چگونه بلوک های بتنی سبک در خانه بسازیم؟ چه چیزی در تولید آن استفاده می شود ؟

بلوک های سبک وزن از اختلاط بتن با شیشه های آتشفشانی به نام پرلیت به دست می آیند. میزان استفاده از این سنگ متخلخل به عنوان سنگدانه ممکن است بسته به نوع پروژه ای که انجام می دهید متفاوت باشد. اگر قصد دارید از آن در داخل خانه یا در محیطی استفاده کنید که تحت تاثیر شرایط آب و هوایی قرار نگیرد، می توانید سبکی مخلوط را به حداکثر برسانید. اگر قرار است از آن در فضای باز استفاده کنید، مخلوطی با وزن متوسط ​​مفیدتر خواهد بود.

ساخت بلوک بتنی در خانه

آب مخلوط را آماده کنید

ابتدا شروع به تولید آب مخلوط کنید. پنج گالن آب به مخلوط کن اضافه کنید. اگر می خواهید بلوک های رنگی تولید کنید، می توانید در این مرحله مواد رنگی قرار دهید. اگر نمی خواهید همه بلوک ها یک رنگ باشند، باید چندین نوع مختلف آب مخلوط را تهیه کنید. اگر همزن ندارید و می‌خواهید با دست هم بزنید، می‌توانید چند بار آب مخلوط را آماده کنید تا نسبت آن ثابت بماند. میتوانید با دستگاه جدول زن ، جدول های آماده تولید کنید.

خمیر سیمان را اضافه کنید

مخلوطی را که با آب و مواد رنگی آماده کردید داخل سیمان بریزید. می توان گفت که یک کیسه سیمان 94 کیلوگرمی برای دستور پخت بتن سبک ما کافی است. به یاد داشته باشید هنگام افزودن سیمان مخلوط کنید و بیش از نصف کیسه در یک زمان نریزید. در غیر این صورت، قوام مخلوط ممکن است آنطور که می خواهید نباشد. پس از افزودن سیمان کامل به مخلوط، می توانید شروع به تهیه پرلیت کنید.

شن اضافه کنید

ماده ای که بیشتر مخلوط بتن سنگین تر می کند ماسه است. از آنجایی که می خواهیم بلوک های بتنی سبک وزن تولید کنیم، تا حد امکان از ماسه کمتری استفاده خواهیم کرد. ما 22 لیتر ماسه را برای سبک ترین مخلوط توصیه می کنیم. می‌توانید یک سطل دیگر شن اضافه کنید تا بلوک‌های محکم‌تری داشته باشید. هر چه محصولات شما سنگین تر باشند، دوام بیشتری دارند. بنابراین مطمئن شوید که نسبتی را که با نیازهای پروژه شما مطابقت دارد به دست آورید. با چند بار ساخت بتن سبک در خانه این مقادیر دستتان می آید.

پرلیت را اضافه کنید

پرلیت یک سنگدانه سبک است. پنج سطل را با پرلیت پر کنید. هر بار فقط یک سطل از مخلوط را روی آن بریزید و خوب مخلوط کنید. همانطور که پرلیت را اضافه می کنید، خواهید دید که مخلوط سفت می شود.

در قالب بریزید

در پاسخ به این سوال که  چگونه  بلوک های سبک را بسازیم ، قبلا ذکر کردیم که باید بر اساس نیاز پروژه عمل کرد. تصمیمات شما در ریختن در قالب نیز مهم هستند. شما کاملاً تصمیم خواهید گرفت که از چه اندازه و شکل قالب استفاده کنید. تنها نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که 24 ساعت قبل از برداشتن قالب ها صبر کنید. سپس بلوک ها را می پوشانید و آنها را در محیطی بدون آفتاب و باد رها می کنید. شاید لازم باشد حدود یک ماه صبر کنید.

نتیجه

بلوک های بتنی شما پس از خشک شدن کامل آماده استفاده خواهند بود. شما می توانید با خیال راحت از بلوک ها بین 50 تا 100 سال استفاده کنید.

دستور العمل ارائه شده در این مقاله در مورد  نحوه ساخت بلوک های بتنی سبک ، فقط برای مصارف خانگی و سرگرمی معتبر است. از این دستور برای نیازهای حرفه ای خود استفاده نکنید.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ردیاب زیر پوستی سگ
ساخت بتن سبک در خانه
بهترین قالیشویی کدام است؟
گران ترین پارچه چادر مشکی چیست؟
۹ روش انتقال پول از کانادا به ایران
انتخاب بهترین آجر مناسب برای نمای ساختمان
کنایه سنگین زاکانی به نزدیکان پزشکیان +فیلم
لاف روحانی برای پزشکیان درباره رشد ۱۴ درصدی اقتصاد/ پزشکیان روحانی را هم به اعدام تهدید می‌کند؟ +فیلم
پزشکیان علیه پزشکیان +فیلم
گشت ارشاد مصوبه کدام دولت بود؟!
آخوندی وزیر دولت آینده پزشکیان کیست؟ +فیلم
دولتمردان مسعود پزشکیان را بیشتر بشناسید +فیلم
تغییر موضع پزشکیان مثل آب خوردن !+فیلم
ازدواج، بهانه‌ای برای اغفال
اسرائیل ۸۶۷۲ دانش‌آموز و دانشجوی فلسطینی را به شهادت رسانده است
فرصت ۳ روزه بیرانوند و ترابی برای بازگشت به پرسپولیس!
پیروزی ترامپ یعنی پایان جنگ اوکراین
جلیلی: ملت کوچکترین جسارت را به سردار سلیمانی بر نمی‌تابد
طوفان دانشجوی ترک زبان علیه پزشکیان +فیلم
شکایت بهادری جهرمی از محسن برهانی
تفاوت قیمت ورق روغنی و ورق سیاه چیست؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top