تاریخ انتشار: سه شنبه 1403/04/12 - 20:05
کد خبر: 509473

هوش مصنوعی ابزاری کارآمد برای تحقق عزت و اقتدار ملی است

 هوش مصنوعی ابزاری کارآمد برای تحقق عزت و اقتدار ملی است

قائم‌مقام فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی تاکید کرد: هوش مصنوعی امروز به عنوان پرچم‌دار علم و فناوری، ابزاری کارآمد و اجتناب‌ناپذیر برای تحقق عزت و اقتدار ملی و ارتقای زندگی آحاد جامعه است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»،  علی اکبر صالحی عضو شورای عالی علمی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی امروز در دومین همایش مدیران فناوری اطلاعات و مراکز آپا (آگاهی‌رسانی، پشتیبانی، امداد برای آسیب‌پذیری‌ها و حوادث امنیتی سایبری) دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی، به برخی از مهم‌ترین زمینه‌های استفاده از هوش مصنوعی و هوشمندسازی سامانه‌ها در ایران اشاره کرد و گفت: امروز در حوزه حکمرانی ملی، سلامت و بهداشت، حمل و نقل از هوش مصنوعی به خوبی استفاده شده است، هوش مصنوعی و هوشمندسازی سامانه‌ها در زمره مهم‌ترین مفاهیم، فناوری‌ها و ابزارهایی هستندکه بدون آنها امکان بقا متصور نیست.

عضو شورای عالی علمی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی گفت: اگر کشور ما در جهت الکترونیکی کردن کارها حرکت کند از فسادهای ادارات جلوگیری می‌شود و معتقدیم اگر ایران در حوزه الکترونیک و هوش مصنوعی، وسیع و گسترده و دقیق بود، شاهد فسادهای زیاد اداری نبودیم.

وی با تاکید بر اهمیت روزافزون حوزه هوش مصنوعی ادامه داد: در مدت فعالیت حدود سه ساله‌ام‌ در فرهنگستان علوم به 6 محور مورد بحث قرار گرفت که در نهایت اتاق فکرهای «آب»، «تغییر اقلیم»، «چالش‌های اقتصادی»، «فناوری‌های کوانتومی»، «مخاطرات طبیعی»، «مسائل اجتماعی»، «هوش مصنوعی» تشکیل شد، در اتاق فکر هوش مصنوعی نتیجه فعالیتها در قالب یک کتابچه چاپ و خدمت رئیس جمهور ارسال شد که شهید آیت الله رئیسی هم‌ مساله را به شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر نهادها ارجاع دادند.

صالحی کفت: فرهنگستان علوم توانست گامی در جا انداختن هوش مصنوعی در کشور داشته باشد و در نهایت امروز تمام این تلاش‌ها به تشکیل سازمان هوش مصنوعی منجر شد.

مخبر دزفولی: هر تحولی بدون پشتوانه عقیم می‌ماند

رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی نیز در این همایش گفت: هر تحولی که به دنبال ایجاد آن هستیم ابتدا باید به داشته ها اشراف کافی داشته باشیم چرا که هر تحولی بدون پشتوانه عقیم می‌ماند، بنابراین در حوزه علم‌وفناوری باید کلان روندهای علم و فناوری در جهان و منطقه و شرایط ملی را در نظر گرفت.

مخبر دزفولی با طرح این پرسش که آیا هوش مصنوعی می‌تواند جای هوش انسانی بگیرد؟ یا ماشین می‌تواند جای انسان را بگیرد، گفت: فقط نئو کورتکس مغز ما 20 میلیون سلول دارد حال ماشین می‌تواند جای انسان را بگیرید؟

وی با بیان اینکه علم، اکنون قدرت است ‌و در آینده بیشترین هجمه در حوزه علم ‌و فناوری خواهد بود، افزود: باید در رقابت وارد شویم و ظرفیت بالا را کسب کنیم اما نوع نگاه به این مساله مهم است.

رییس فرهنگستان علوم درباره هوشمندسازی گفت: این موضوع در حال تبدیل شدن به یک امر عمومی است و ما با هژمونی شرکت‌های بزرگ در شکل دادن به آینده علم و فناوری روبه‌رو خواهیم شد اگر به موضوع هوشمندسازی توجه نشود و به درک درستی از آن نرسیم.

مخبر دزفولی همچنین توجه به زبان فارسی در روند هوشمندسازی را مورد تاکید قرار داد.

وی به اتفاقات بزرگ فرارو در حوزه تحولات علم و فناوری اشاره کرد و گفت: اگر به این تحولات توجه نکنیم، فعالیت‌های ما ماندگار نخواهد بود. امروزه هوش مصنوعی تنها در عرصه علم و دیتا مطرح نیست، بلکه اثرات آن در زندگی بشریت قابل مشاهده است، هوش مصنوعی یک روند و مگاترند جهانی بوده که درصورت بی‌توجهی به بازارهای جهانی آن و نداشتن سرمایه‌گذاری در این حوزه، کشورمان از روند رقابت‌پذیری جهان عقب می‌ماند.

مخبر دزفولی ادامه داد: از همین رو باید وارد رقابت‌های جهانی شویم و بدانیم با چه تفکری به آن نگاه می‌کنیم، البته در این مسیر کمتر قدر دانشگاه‌ها دانسته شد در حالی که سرریز علوم در دانشگاه‌ها به صنعت وارد می‌شود و می‌توانیم با داشته‌های علمی و متصل کردن این داشته‌ها به کلان‌روندهای جهانی و منطقه‌ای برنامه‌ریزی کنیم.  

رئیس فرهنگستان علوم به رقیب‌های جدی در منطقه گریزی زد و گفت: اگر به رقبا بی‌توجه باشیم و سرمایه‌گذاری نکنیم، اهداف بزرگ خلق نمی‌شوند بر اساس برآوردهای منطقه‌ای کشورهایی مانند عربستان، امارات، قطر و ترکیه سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی در حوزه هوش مصنوعی کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2030 این میزان به 320 میلیون دلار برسد.

وی به نفوذ هوش مصنوعی در زندگی مردم پرداخت و گفت: 77 درصد از مردم دنیا به نوعی از تجهیزات هوشمندسازی بهره‌مند شده‌اند و 91 درصد از کسب و کارها مبتنی بر هوشمندسازی در حال شکل‌گیری است و برای توسعه هوش مصنوعی باید با تغییر رویکرد، اجماع ملی صورت گیرد.   

گردهمایی یک روزه مدیران فناوری اطلاعات و مراکز آپا (آگاهی‌رسانی، پشتیبانی، امداد برای آسیب‌پذیری‌ها و حوادث امنیتی سایبری) دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی کشور با محوریت «هوشمندسازی و تحول دیجیتال در آموزش عالی» و با حضور شماری از مدیران وزارت علوم، فرهنگستان علوم، مراکز دانشگاهی و پژوهشی، سازمان اداری و استخدامی کشور، سازمان برنامه و بودجه، مرکز ملی فضای مجازی، سازمان فناوری اطلاعات ایران به میزبانی دانشگاه الزهرا (س) در حال برگزاری است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
جلیلی: ریاست جمهوری آزمون و خطا نیست +فیلم
جلیلی: مردم را قبول ندارید؛ به مردم اهانت کردید +فیلم
فیلم| آقای پزشکیان آمار غلط می دهید!/ شما باید در مقابل تحریم فعال باشید و نه منفعل!
جلیلی: در موضوع برجام و FATF طلبکار هستیم/ با پیش داوری می‌گویید رشد ۸ درصد کلاهبرداری است +فیلم
جلیلی: آقای پزشکیان از پاسخ به سوالات طفره رفتند +فیلم
فیلم| آقای پزشکیان! متاسفم که کشورمان را در قفس می‌دانید!
فیلم| جلیلی: مردم از تعبیر نادرست پزشکیان در مورد شهید سلیمانی ناراحت شدند
جلیلی: در بن‌بست نیستیم/حجم نقدینگی را با رشد نقدینگی اشتباه می‌گیرید +فیلم
فرار پزشکیان از سوالات جلیلی/ جلیلی: آقای پزشکیان از پاسخ به سوالات طفره رفتند
تلاش دولت سیزدهم برای ارتقای جایگاه زنان در نظام آموزش عالی
وحیدی: چرخ تولید ۱۰ هزار واحد با پیگیری‌های آیت‌الله رئیسی احیا شد
زاکانی: جلیلی مسیر شهید رئیسی را می‌پیماید
رسمی: نویدکیا با مس رفسنجان تمدید کرد
تبریک قالیباف بابت قهرمانی تیم‌ ملی تکواندو در رقابت‌های جهانی
دانشجویان سال آخر رشته‌های دریایی، بورسیه می شوند
جلیلی خطاب به پزشکیان: شما هیچ راه حلی برای تحریم‌ها ندارید
اطلاعیه دفتر حافظ منافع ایران در واشنگتن درباره برگزاری مرحله ‌دوم انتخابات ریاست جمهوری
مرگ ۱۰۷ نفر در جریان یک مراسم مذهبی در هند
لقبی که امیرحسین ثابتی به آذری جهرمی داد
اجتماع مردمی حامیان سعید جلیلی فردا در تهران برگزار می‌شود
باطن و حقیقت جریان اصلاحات
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top