تاریخ انتشار: سه شنبه 1403/04/12 - 21:01
کد خبر: 509477

قالیباف:مشکلات کشور جز با پیوندحوزه ودانشگاه حل نمی‌شود

قالیباف:مشکلات کشور جز با پیوندحوزه ودانشگاه حل نمی‌شود

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: علم، آینه و پرچمدار جامعه و باعث پیشرفت می‌شود و لذا درون خود دارای سرشت اجتماعی و مسئولیت اجتماعی است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، در جشن نود سالگی دانشگاه تهران و 1757 سال سنت آموزش عالی در ایران که با حضور جمع سه هزار نفری دانشگاهیان دانشگاه تهران در این دانشگاه برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: دانشگاه تهران نه‌ تنها حامل خاطرات سیاسی و اجتماعی تاریخ ما، که تاریخ تحول علم در ایران و پیشرو در تحولات ایران بوده است.

وی با اشاره به اینکه هر جا از علم و دین فاصله گرفتیم نتایج آن دامن گیرمان  شده است، تصریح کرد: با این وجود هیچ اه علم و دین در تداوم و شکل گیری تمدنی ما از هم جدا نبوده است. دانشگاه و حوزه را دو چراغ و پیوند سازگار این دو نهاد می‌دانیم.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: علم، آینه و پرچمدار جامعه و باعث پیشرفت می‌شود لذا درون خود دارای سرشت اجتماعی و مسئولیت اجتماعی است.

وی صلح و پیشرفت را خواستگاه علم و مسئولیت اجتماعی را برآیند آن دانست و گفت: بر همین اساس است که دانشجویان و دانشگاههای آمریکا در حمایت از فلسطین به میدان می آیند. بر اساس اطلاعات 80 درصد مدارس و دانشگاههای غزه در جنگ اخیر تخریب شده و به شدت آسیب دیده‌اند.  نیروهای مقاومت برای برقراری صلح پایدار می‌جنگند و برخی کشورهای نهاد علم‌ نمی‌توانند و نباید تماشگر چنین صحنه دردناکی باشند.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: رسیدن به حقیقت و حل مسایل جامعه و کشور در گرو علم است. در جامعه مسایل انباشته و پیچیده‌ای داریم که با توجه به نهاد علم می‌توانیم آن را پشت‌ سر بگذاریم. سالهاست از پیچ تاریخی سخن می‌گوییم و این پیچ تاریخی در کشور ما نیز قابل توجه است که دانشگاه در آن یک کنشگر کیفی است.

وی گفت: کاهش مشارکت مردم در تعیین سرنوشت سیاسی یا فرسایش اخلاق سیاسی و تشدید شکاف در جامعه اموری نیستند که به راحتی از آن بگذریم.

قالیباف افزود: راه حل مسایلی چون ترویج مردمداری، اخلاق گرایی سیاسی جز از نهاد علم ممکن نیست. لذا در این مسیر نیازمند عقلانیت هستیم. دانشگاه و حوزه لنگرگاه عقلانیت در کشور هستند. لذا نظام حکمرانی باید گوش شنوایی در برابر نهاد علم و حوزه داشته باشد.

رییس مجلس افزود: مشکلات و مسایل پیش روی ما نیز جز از طریق پیوند حوزه و دانشگاه حل نمی‌شود. در دستگاه حکمرانی کشور نیز باید به حفظ علم توجه کنیم. آینده و پیشرفت کشور ما در گرو ایران پیشرفته و مومن بر اساس آمیختگی با علم و دین است‌.

وی خاطرنشان کرد: تحقق سودای تمدن سازی اسلامی که گام اول آن با انقلاب اسلامی برداشته شد جز با دو بال علم و دین ممکن پذیر نیست. دانشگاه نهادی است عالمانه که با جایگاه مردمی خود می‌تواند در مسیر حکمرانی و نهاد سیاست و علم به تقویت متقابل هم بپردازند نه رقابت با هم.

 وی در پایان گفت: به امید روزی که دانشمند، پژوهشگر و  استاد ما جر برای ارتقا و کسب دستاوردهای جدید از کشور مهاجرت نکنند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم| جلیلی: مردم از تعبیر نادرست پزشکیان در مورد شهید سلیمانی
جلیلی: در بن‌بست نیستیم/حجم نقدینگی را با رشد نقدینگی اشتباه می‌گیرید +فیلم
فرار پزشکیان از سوالات جلیلی/ جلیلی: آقای پزشکیان از پاسخ به سوالات طفره رفتند
تلاش دولت سیزدهم برای ارتقای جایگاه زنان در نظام آموزش عالی
وحیدی: چرخ تولید ۱۰ هزار واحد با پیگیری‌های آیت‌الله رئیسی احیا شد
زاکانی: جلیلی مسیر شهید رئیسی را می‌پیماید
رسمی: نویدکیا با مس رفسنجان تمدید کرد
تبریک قالیباف بابت قهرمانی تیم‌ ملی تکواندو در رقابت‌های جهانی
دانشجویان سال آخر رشته‌های دریایی، بورسیه می شوند
جلیلی خطاب به پزشکیان: شما هیچ راه حلی برای تحریم‌ها ندارید
اطلاعیه دفتر حافظ منافع ایران در واشنگتن درباره برگزاری مرحله ‌دوم انتخابات ریاست جمهوری
مرگ ۱۰۷ نفر در جریان یک مراسم مذهبی در هند
لقبی که امیرحسین ثابتی به آذری جهرمی داد
اجتماع مردمی حامیان سعید جلیلی فردا در تهران برگزار می‌شود
باطن و حقیقت جریان اصلاحات
پوتین در آستانه با مخبر دیدار می‌کند
صعود مقتدرانه هلند به یک‌ چهارم نهایی یورو ۲۰۲۴
آیین بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی
پیام تسلیت مخبر به نخست وزیر هند
حضور سعید جلیلی با لباس محلی در جمع مردم لرستان +فیلم
تکذیب ادعای بازنشستگی اساتید در دولت سیزدهم توسط وزارت بهداشت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top