تاریخ انتشار: جمعه 1403/04/15 - 11:50
کد خبر: 509736

بازتاب گسترده آغاز دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در رسانه‌های خارجی

بازتاب گسترده آغاز دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در رسانه‌های خارجی

هم‌زمان با آغاز دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در ایران، رسانه‌های بین‌المللی اقدام به پوشش گسترده این دور از انتخابات و حضور مردمی در آن کردند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران، از ساعت هشت صبح امروز (جمعه پانزدهم تیرماه) آغاز شده است و رسانه‌های بین‌المللی با معرفی نامزدهای انتخابات، به پوشش گسترده این انتخابات پرداختند.

در دور دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، مسعود پزشکیان، نماینده اسبق مجلس ایران و وزیر پیشین بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سعید جلیلی، مذاکره کننده هسته‌ای و دبیر اسبق شورای عالی امنیت ملی، برای ریاست جمهوری با هم رقابت می کنند.

پزشکیان و جلیلی در انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری ۲۸ ژوئن (هشتم تیر) به عنوان نامزدهای پیشتاز ظاهر شدند، اما نتوانستند ۵۰ درصد به علاوه یک رای لازم برای پیروزی قطعی را کسب کنند.

شبکه‌های خبری الجزیره قطر، سی. ان. ان آمریکا، فرانس ۲۴، بی. بی. سی، خبرگزاری ارمنستان، روزنامه هندوستان تایمز، پی. تی. آی هند، ترند جمهوری آذربایجان، ایندیا تودی، روزنامه گاردین انگلیس و بسیاری دیگر از رسانه‌های آسیایی، عربی و بین‌المللی به پوشش این انتخابات پرداختند.

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه با انتشار فیلم‌هایی از دقایق اولیه آغاز رای‌گیری، نوشت مردم ایران، دور دوم انتخابات را با مشارکت گسترده آغاز کردند.

تلویزیون مرکزی چین نیز در تارنمای خبری خود نوشت: مردم ایران روز جمعه در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری بین مسعود پزشکیان وزیر اسبق بهداشت ایران و سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد سابق هسته‌ای یک نفر را انتخاب خواهند کرد.

خبرگزاری آناتولی ترکیه، با بازتاب این دور از رقابت‌ها نوشت: مردم ایران از صبح امروز و برای اولین بار پس از ۱۹ سال (انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۴)، برای حضور در دور دوم انتخابات به پای صندوق‌های رای رفتند.

روند رای دهی ۱۰ ساعت در نظر گرفته شده است ولی به احتمال زیاد توسط وزارت کشور که مدیریت انتخابات را بر عهده دارد، تمدید خواهد شد تا رای دهندگان بیشتری در آن شرکت کنند. در انتخابات مرحله قبل، رای گیری سه بار تمدید شد و نیمه شب به پایان رسید و مشارکت رای دهندگان ۴۰ درصد بود.

خبرگزاری فرانسه در گزارش خود با اشاره به شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی، نوشت: مردم ایران روز جمعه در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران برای جایگزینی سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور فقید که در اردیبهشت‌ماه در سانحه سقوط بالگرد جان خود را از دست داد، به پای صندوق‌های رای می‌روند. این خبرگزاری همچنین به پخش زنده فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی پس از مشارکت در انتخابات پرداخت.

این رسانه افزود: در رای گیری هفته گذشته محمدباقر قالیباف، رئیس محافظه‌کار مجلس، با ۱۳.۸ درصد در جایگاه سوم قرار گرفت و مصطفی پورمحمدی وزیر اسبق کشور کمتر از یک درصد آرا را کسب کرد. انتخابات ریاست جمهوری ایران در ابتدا برای سال ۲۰۲۵ (۱۴۰۴) برنامه ریزی شده بود، اما با شهادت رئیس جمهوری ایران در سقوط بالگرد زودتر برگزار شد.

حدود ۶۱ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری امسال هستند. حدود ۱۰ میلیون ایرانی مقیم خارج از کشور نیز واجد شرایط رای دادن در ۳۴۴ شعبه اخذ رای تعیین شده در کشورهای مختلف هستند.

بر اساس اعلام ستاد انتخابات، در انتخابات هفته گذشته، ۹۷ هزار و ۹۶۷ رای در خارج از کشور به صندوق انداخته شد. با این حال، دولت کانادا به مراکز رای گیری اجازه فعالیت نداد.

در مجموع ۵۸ هزار و ۶۴۰ شعبه اخذ رای روند رای گیری در دور دوم انتخابات در داخل ایران را مانند دور قبل تسهیل خواهد کرد که بیش از ۶ هزار شعبه آن تنها در تهران به عنوان پایتخت است. شمارش آرا بلافاصله پس از بسته شدن صندوق‌های رای آغاز شده و وزارت کشور تا صبح روز شنبه نتایج این دور از انتخابات را اعلام خواهد کرد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
مردم با انتخاب اصلح آینده کشور را تضمین کنند
شرکت بازدیدکنندگان از نمایشگاه دارو در انتخابات
انتخابات نماد یکدلی و وحدت است
حضور در پای صندوق های رای به معنی رای دادن به ایران آباد است
کواکبیان: اگر مردم با صندوق رأی آشتی کنند حتما نظرشان پیروز خواهد شد
پزشکیان رای داد؛ اما عکسی گرفته نشد!
زاکانی رأی داد
حضور اعضای شورای نگهبان در محل ستاد انتخابات خارج از کشور
آمار دادستانی از تخلفات انتخاباتی دور دوم
هر برگ رأی یک رأی به استقرار، امنیت و آرامش ایران است
جلیلی پس از شرکت در انتخابات : منتخب مردم مورد احترام و رئیس جمهور همه کشور است
خبر مهم درباره رشد مشارکت در مرحله دوم انتخابات
کرباسچی: مردم برای حضور در انتخابات احساس ضرورت کردند
محمد مهاجری: دیگر وقت تردید نیست
بازدید نمایندگان پزشکیان و جلیلی از ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات
دیدار مهم هیات رهبران حماس با سیدحسن نصرالله
کسانی که رای نداده اند مخالف نظام هستند؟
حقایقی عجیب انتخابات ریاست جمهوری در جهان
مردم کار را تمام می‌کنند
سعید جلیلی به مسجد جامع قرچک رفت
بازتاب گسترده آغاز دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در رسانه‌های خارجی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top