تاریخ انتشار: جمعه 1403/04/15 - 12:10
کد خبر: 509740

کسانی که رای نداده اند مخالف نظام هستند؟

کسانی که رای نداده اند مخالف نظام هستند؟

در آستانه برگزاری مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، ضرورت مشارکت حداکثری مردم در پای صندوق‌های رای و انتخاب «کاندیدای اصلح» از مهم‌ترین موضوع‌هایی است که مورد توجه افکارعمومی و محافل سیاسی – رسانه‌ای کشور قرار دارد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در شرایطی که طی روزهای اخیر جریان‌های معاند و ضدانقلاب تلاش کردند مشارکت حدود ۴۰ درصدی رای‌دهندگان در مرحله نخست انتخابات ریاست‌جمهوری را «مخالفت ۶۰ درصد جامعه با نظام» تعبیر کنند، اما رهبرمعظم انقلاب روز چهارشنبه در دیدار تولیت جدید، مدیران و جمعی از اساتید مدرسه‌عالی شهید مطهری تاکید کردند تصور اینکه هر کسی در مرحله نخست رای نداده، «مخالف نظام» است، صد درصد اشتباه است.

اگرچه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای میزان مشارکت در مرحله نخست انتخابات را «کمتر از حد توقع» و «خلاف پیش‌بینی‌ها» دانستند، اما درعین‌حال تاکید کردند که این مساله دلایل گوناگونی دارد که باید ازسوی «اهل سیاست» و «جامعه‌شناسان» مورد بررسی قرار گیرد.

آدرس اشتباهی که ضد انقلاب می‌دهد

یک نماینده ادوار مجلس با اشاره به وارونه‌نمایی حقایق درباره میزان مشارکت در انتخابات طی مرحله نخست ازسوی جریان‌های معاند، اظهارکرد: در روزهای اخیر شاهد بودیم که برخی معاندان تلاش کردند این گونه القا کنند که هرکسی که در انتخابات شرکت نکرده، «مخالف نظام» است. واقعیت اما، این است که این دست تحلیل‌های غلط انداز همواره طی دوره‌های مختلف، به شیوه‌های گوناگون ازسوی آنان تکرار شده‌است.

سید محمدرضا میرتاج‌الدینی با تاکید بر اینکه دراین زمینه تحلیل‌های درستی ارائه نمی‌شود و معاندان می‌کوشند همه‌چیز را وارونه جلوه دهند، گفت: میزان مشارکت در انتخابات موضوع مهمی است که بررسی کم و کیف آن، نیازمند تحلیل سیاسی – جامعه‌شناختانه از داده‌ها و آمار است. صرفا ارائه یک آمار کلی و القای اینکه افرادی که رای نداده‌اند، «مخالف نظام» هستند، آدرس غلط معاندان و ضدانقلاب است.

وی با بیان اینکه افرادی که در انتخابات شرکت نکرده‌اند، انگیزه‌های گوناگونی برای عدم حضور در پای صندوق‌های رای داشته‌اند، افزود: اینکه بگوییم همه آنهایی که رای نداده‌اند، مخالف نظام هستند، حرف غلطی است، چراکه عوامل مختلفی دراین زمینه دخیل است.

میرتاج‌الدینی عنوان کرد: افرادی که در انتخابات رای نداده‌اند، دارای طیف وسیعی از انگیزه‌ها هستند و عوامل مختلفی نیز دراین زمینه وجود داشته‌است. اینکه همه افرادی که رای نداده‌اند را در شهروندانی با انگیزه‌های سیاسی «مخالفت با نظام» تفسیر کنیم، تحلیل غلطی است که بارها ازسوی معاندان و ضد انقلاب مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌است.

کسانی که رای نداده اند مخالف نظام هستند؟   | پشت پرده تفسیرهای غلط از آمارهای مشارکت

تفسیر غلط از آمارهای میزان مشارکت

این نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه افراد جامعه دارای طیف وسیعی از دغدغه‌ها و دلمشغولی‌های فردی و اجتماعی هستند، ادامه داد: اگرچه «نارضایتی از عملکرد مسئولان» می‌تواند یکی از انگیزه‌های عدم حضور در پای صندوق‌های رای باشد، اما این به معنای همنوایی آنان با مخالفان نظام نیست. این‌گونه تفسیر کردن آمارهای مشارکت، آدرس غلطی است که دشمنان این مرز و بوم درصدد القای آن هستند.

میرتاج‌الدینی تصریح کرد: ازسوی دیگر برخی افراد به‌طورکلی بیش از اینکه انگیزه‌های سیاسی داشته‌باشند، دغدغه‌های فردی و خانوادگی برای آنان در اولویت است و حضور در صحنه‌های اجتماعی و سیاسی اهمیت ویژه‌ای برایشان ندارد. در چنین شرایطی نباید آنان را «مخالف نظام» قلمداد کرد.

وی با تاکید بر اینکه عوامل و انگیزه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی متفاوتی در رفتار انتخاباتی جامعه دخیل است، اظهارکرد: بررسی اینکه چرا بخش قابل‌توجهی از مردم در انتخابات شرکت نکرده‌اند، نیازمند بررسی‌های دقیق جامعه‌شناسانه‌ است. برداشت‌های اشتباه از رفتار انتخاباتی مردم، بیش از اینکه گویای واقعیت‌های جاری در جامعه باشد، نشانگر اغراض سیاسی و تلاش برای گمراه کردن جامعه است.

همه پای صندوق‌های رای بیایند

این نماینده ادوار مجلس همچنین با اشاره به برگزاری مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در روز جمعه گفت: در شرایط کنونی همه‌چیز برای جامعه روشن است؛ کاندیداها طی روزهای اخیر اهداف، برنامه‌ها و رویکردهای خود را از راه‌های مختلف، برای مردم تشریح کرده‌اند و اکنون زمان «انتخاب اصلح» است.

میرتاج‌الدینی با اشاره به ضرورت مشارکت حداکثری در انتخابات ۱۵ تیرماه و انتخاب کاندیدای اصلح اظهارکرد: هنگام رای دادن، باید توجه داشته باشیم که باید به کاندیدایی رای دهیم که از توانایی لازم برای پیشبرد مطلوب امور اجرایی کشور طی ۴ سال پیش رو برخوردار باشد.

وی با تاکید بر اینکه مشارکت حداکثری مردم در انتخابات زمینه‌ساز تقویت امنیت ملی و تامین منافع ملی می‌شود، اضافه‌کرد: از همه دلسوزان و علاقه‌مندان به سرنوشت کشور عزیزمان دعوت می‌کنیم که روز جمعه پای صندوق‌های رای حضور یابند و در تعیین سرنوشت کشور مشارکت کنند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
صعود آمار جلیلی از پزشکیان در نظرسنجی‌ها
مردم با انتخاب اصلح آینده کشور را تضمین کنند
شرکت بازدیدکنندگان از نمایشگاه دارو در انتخابات
انتخابات نماد یکدلی و وحدت است
حضور در پای صندوق های رای به معنی رای دادن به ایران آباد است
کواکبیان: اگر مردم با صندوق رأی آشتی کنند حتما نظرشان پیروز خواهد شد
پزشکیان رای داد؛ اما عکسی گرفته نشد!
زاکانی رأی داد
حضور اعضای شورای نگهبان در محل ستاد انتخابات خارج از کشور
آمار دادستانی از تخلفات انتخاباتی دور دوم
هر برگ رأی یک رأی به استقرار، امنیت و آرامش ایران است
جلیلی پس از شرکت در انتخابات : منتخب مردم مورد احترام و رئیس جمهور همه کشور است
خبر مهم درباره رشد مشارکت در مرحله دوم انتخابات
کرباسچی: مردم برای حضور در انتخابات احساس ضرورت کردند
محمد مهاجری: دیگر وقت تردید نیست
بازدید نمایندگان پزشکیان و جلیلی از ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات
دیدار مهم هیات رهبران حماس با سیدحسن نصرالله
کسانی که رای نداده اند مخالف نظام هستند؟
حقایقی عجیب انتخابات ریاست جمهوری در جهان
مردم کار را تمام می‌کنند
سعید جلیلی به مسجد جامع قرچک رفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top