تاریخ انتشار: شنبه 1403/04/16 - 08:47
کد خبر: 509772

رئیس جمهور جدید ایران کیست؟

رئیس جمهور جدید ایران کیست؟

با اعلام وزارت کشور، پس از برگزاری دو مرحله انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، مسعود پزشکیان به عنوان نهمین رئیس جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مسعود پزشکیان متولد ۷ مهر ماه ۱۳۳۳ در مهاباد است که سابقه نمایندگی در ادوار هشتم، نهم، دهم (نایب رئیس)، یازدهم و دوازهم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو را در کارنامه سوابق خود دارد. او همچنیندر دولت به عنوان وزیر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دولت هشتم (اصلاحات) و ریاست بیمارستان قلب شهید مدنی تبریز را در کارنامه سوابق خود دارد. پزشکیان دارای مدرک دکترای حرفه‌ای پزشکی و تخصص جراحی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تبریز و همچنین فوق تخصص جراحی قلب از دانشگاه علوم پزشکی ایران است.

وی پیشتر دو مرتبه برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری در دوره‌های یازدهم (سال ۱۳۹۲) و سیزدهم (سال ۱۴۰۰) نام نویسی کرده بود که در سال ۱۳۹۲ پیش از اعلام اسامی افراد احراز صلاحیت شده، به نفع آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی دیگر داوطلب نامزدی این انتخابات از ادامه حضور در رقابت‌های انتخاباتی انصراف داد و در سال ۱۴۰۰ نیز از سوی شورای نگهبان احراز صلاحیت نشد؛ او برای سومین مرتبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ برای نامزدی انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اعلام داوطلبی کرد که در نهایت در تاریخ ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ نام او از سوی وزارت کشور به عنوان یکی از ۶ نامزد احراز صلاحیت شده توسط شورای نگهبان برای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری معرفی شد.

پزشکیان در جریان رقابت های انتخاباتی، با شعار «برای ایران» خود را «صدای بی‌صدایان» معرفی و تلاش برای تحقق «حق» و «عدالت» و همچنین «وحدت و انسجام» در جامعه و اجرای احکام «برنامه هفتم پیشرفت» و «سیاست های ابلاغی رهبری» را مهمترین وعده اش عنوان کرد؛ او همچنین در یکی از سخنرانی های تبلیغاتی خود اعلام کرد که «قول می‌دهم تا زمانی که زنده‌ام از حقوق مردم ایران، قومیت‌ها، جنسیت‌ها، انسان‌ها و همه با قدرت دفاع خواهم کرد. من نه وابسته پولم و نه وابسته پست و قدرت و فقط به مردم ایران وابسته‌ام و تا جان در بدن دارم در خدمت مردم خواهم بود». ارتباطات مناسب و سازنده با دنیا برای رفع یا کاهش تحریم‌ها، افزایش سرمایه‌ گذاری خارجی برای تحقق رشد اقتصادی و اجرای قوانین به جای ایجاد قوانین جدید، از محورهای مطرح شده ای است که در اولویت برنامه‌های اقتصادی پزشکیان قرار دارد.

حل مشکلات روابط خارجی، بهبود روابط با کشورها، عادی‌سازی روابط اقتصادی و تجاری با جهان از طریق رفع تحریم‌ها، ارتقای جایگاه و امنیت و اقتدار ایران در جهان، متوقف کردن موج مهاجرت، فراهم کردن زمینه بازگشت ایرانیان خارج از کشور به وطن، و احیای صنعت گردشگری، ارتقای سطح فناوری افزایش تبادلات علمی با جهان از برنامه های مطرح شده از سوی پزشکیان در حوزه سیاست خارجی است.

پزشکیان اضافه کرد: مردم آمده‌ام تا در ایران ایجاد کنیم و این اختلافات، درگیری‌ها و دعواها را حل کنیم و اجازه ندهیم فقط یک صدا بلند باشد، صدا مال همه است و این حرفی را که می‌زنم در همین مناظرات دیدید چهار نفر یک طرف و بنده هم یک‌طرف؛ و یکی از آقایان می‌گفت نمی‌گذارم رئیس جمهور شوید و بنده در جواب گفتم این مردم هستند که تصمیم خواهند گرفت که چه کسی رئیس دولت شود.

تنظیم و توزیع عادلانه بودجه عمومی کشور با اولویت حمایت از اقشار کم برخوردار، حکمرانی مطلوب در صندوق‌های بازنشستگی با تاکید بر نظام شایسته سالاری، رفع بحران‌ها و کاهش ناترازی صندوق‌های بازنشستگی، توزیع عادلانه یارانه‌ها متناسب با اطلاعات واقعی و تدوین سیاست های هدایت تدریجی توزیع یارانه ها، افزایش سهم کمک دولت در تامین هزینه های درمانی و استعدادیابی، آموزش و توانمندسازی به‌منظور اشتغال زایی و کاهش آسیب‌های اجتماعی نیز از سیاست‌ها و برنامه‌های راهبردی رئیس جمهور منتخب در حوزه رفاه و تامین اجتماعی است.

پزشکیان در مرحله نخست انتخابات که در تاریخ ۸ تیر ۱۴۰۳ برگزار شد، در رقابت با سعید جلیلی، مصطفی پورمحمدی و محمدباقر قالیباف با کسب ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و۹۹۱ رای به عنوان نفر اول به مرحله دوم انتخابات راه یافت. سعید جلیلی نیز با کسب ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸رای به عنوان نفر دوم به مرحله دوم انتخابات راه یافت. در مرحله دوم انتخابات که روز گذشته برگزار شد، پزشکیان توانست با کسب ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۳ رای در مقابل ۱۳ میلیون و ۵۳۸ هزار و ۱۷۹ رای جلیلی به پیروزی دست یابد و به عنوان نهمین رئیس جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۳ گزینه سرپرستی استقلال مشخص شدند
جزئیات پیش‌فروش بلیت‌های بازگشت زائران اربعین از ۳ مرز
رهبر انقلاب: برجسته‌ترین مسئله امروز جهان، شکست تمدن غرب است
سیگار کشیدن می‌تواند باعث ابتلا به زوال عقل شود
مرگ یک فوتبالیست دیگر در میدان
۱۵ موسسه آموزش عالی آزاد در تهران، البرز و قزوین منحل شدند
نتایج اولیه آزمون کارشناسی ارشد علوم پزشکی سال ۱۴۰۳ اعلام شد
کارت ورود به جلسه نوبت دوم کنکور سراسری‌ ۱۴۰۳ فردا منتشر می‌شود
تبریک پوتین به پزشکیان
برگزاری نشست خبری رئیس‌جمهور منتخب +جزئیات
تبریک علی‌اف به پزشکیان/ دعوت برای سفر به آذربایجان
پیام تبریک دکتر علیرضا زاکانی به رئیس جمهور منتخب
حیف، سوژه نقل و انتقالات فوتبال ایران پرید!
جزئیات وام جدید نهضت ملی مسکن
آخرین نه مدیران پرسپولیس به دروازه‌بان پرحاشیه
زمان برگزاری سی و ششمین حراج شمش طلا مشخص شد
سقوط آزاد بیت‌کوین
قرارداد دو بازیکن خارجی استقلال امضا شد
عادل فردوسی‌پور خبر از بازگشت داد
صعود بورس در ساعات اولیه بازار
پیام سخنگوی ستاد جلیلی پس از پیروزی پزشکیان + عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top