تاریخ انتشار: یکشنبه 1403/04/17 - 10:56
کد خبر: 509966

نقد سریال پیکی بلایندرز؛ براردان شلبی چگونه از کلاهشان استفاده می کنند؟

نقد سریال پیکی بلایندرز؛ براردان شلبی چگونه از کلاهشان استفاده می کنند؟

داستان پیکی بلایندرز از جایی آغاز می‌شود که توماس سلبی پس از جنگ جهانی اول و در خیابان یک جعبه مسلسل پیدا می‌کند. او تصمیم می‌گیرد جهبه‌ها را پنهان و از آن‌ها به‌عنوان اهرمی استفاده کند که او را با بازرس ارشد، چستر کمپبل، در ارتباط قرار می‌دهد. چستر کمپبل کارآگاه بی‌رحمی از ایرلند است که روش‌هایش به‌اندازۀ جنایتکاران غیرمتعارف و خشن به‌شمار می‌آید.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ رفتن سراغ نقد سریال پیکی بلایندرز چه لذتی دارد. این سریال یکی از بی‌نظیرترین و هیجان‌انگیزترین ساعات اوقات فراغت شما را می‌سازد. در این مطلب نقد سریال پیکی بلایندرز را می خوانید. نقدی که شامل نکات متمایزکنندۀ سریال است و مشخص می‌شود چرا این سریال توانست باوجود رقبای سرسخت، نظر منتقدان و تماشاگران عام را جلب کند. جنبه‌هایی که پا را فراتر از یک سریال گنگستری گذاشته و تبدیل به اثری نوآورانه و نمادین شده است.

بررسی سریال پیکی بلایندرز؛ اوقاتی که تلف نشد!

داستان پیکی بلایندرز از جایی آغاز می‌شود که توماس سلبی پس از جنگ جهانی اول و در خیابان یک جعبه مسلسل پیدا می‌کند. او تصمیم می‌گیرد جهبه‌ها را پنهان و از آن‌ها به‌عنوان اهرمی استفاده کند که او را با بازرس ارشد، چستر کمپبل، در ارتباط قرار می‌دهد. چستر کمپبل کارآگاه بی‌رحمی از ایرلند است که روش‌هایش به‌اندازۀ جنایتکاران غیرمتعارف و خشن به‌شمار می‌آید.

تماشای توماس شلبی در حال بالا رفتن از نردبان دنیای زیرین جنایتکار یک تجربۀ فوق‌العاده است؛ خشن، جذاب و هیجان‌انگیز، من عاشق این سریال هستم!این سریال طرح‌های بسیاری دارد؛ از جمله اسلحه‌های دزدیده‌شده و عاشقانه‌های دردناک، اما بیشتر دربارۀ خوش‌خلقی زیبای شلبی است در مقابل تعصب اخلاقی کمپبل (چشم‌های روشن و برجستۀ آقای مورفی بیشترین کار را در اینجا انجام می‌دهند). سریال پیکی بلایندرز فصل اول متفاوت‌تر‌ و بی‌هدف‌تر از حد معمول (از آنچه در فصل‌های بعدی خواهیم دید) است.

جدا از کلاه شلبی‌ها (که نماد مبهم روی سر آن‌هاست)، فصل اول «پیکی بلایندرز» اثری آشناست؛ سریالی بین «بینوایان» و «پدرخوانده». پیکی بلایندرز تقریباً در همان دورۀ زمانی رخ می‌دهد و تأکید مشابهی بر لباس و طراحی دارد. خوشبختانه در اخبار سینما این روزها شنیده‌ایم که فیلم‌برداری فصل هفتم سریال پیکی بلایندرز از شهریور 1403 آغاز می‌شود.

نقد سریال پیکی بلایندرز؛ ادامه‌ای بر سرنوشت محتوم

بازی‌های سریال نیز قابل‌قبول است؛ ازجمله پل اندرسون در نقش آرتور شلبی (برادر بزرگ شلبی) که نقشش را به‌‌خوبی ایفا می‌کند و از نظر احساسی بی‌ثبات و فراری است. پل اندرسون سربازی است که از PTSD رنج می‌برد و باید آرامش درونی پیدا کند. سوفی راندل نیز نقش آدا شلبی (کوچک‌ترین خواهر خانواده شلبی) را ایفا می‌کند.

هلن مک‌کروری در نقش پولی گری (مادر قوی خانواده) بسیار قدرتمند و فوق‌العاده بازی می‌کند. چارلی کرید ـ میلز (در نقش بیلی کیمبر) در میان چند شخصیت خانم دیگر در سریال پیکی بلایندرز عالی است و این دیوانۀ بددهان یکی از شخصیت‌های موردعلاقۀ بسیاری از تماشاگران محسوب می‌شود. تام هاردی نیز در نقش آلفی سولومونز عالی بازی می‌کند و همین شخصیتِ به‌شدت خشن با لحن کمی کمدی فضای پیرامونش را بازتاب می‌دهد.

پیکی بلایندرز یک سریال عالی است، در نقد سریال می توان گفت فیلمنامه فوق‌العاده‎ای دارد و طیف گسترده‌ای از شخصیت‌ها را دربرمی‌گیرد؛ از کمونیست گرفته تا فاشیست و افرادی که به‌سادگی می‌خواهند جهان سوخته را تماشا کنند. هر شخصیت به‌خوبی درک شده است، فیلمبرداری به‌جایی دارد، داستان غیرقابل‌پیش‌بینی نوشته شده است و بازی‌ها فوق‌العاده‌ روان و باورپذیر هستند. نظرات درباره سریال پیکی بلایندرز اینقدر خوب است که در زمان پخش یکی از طرفداران این سریال عکس گروه بازیگران سریال را روی پشتش خالکوبی کرده بود.

آدرین برودی به‌قدری بامزه بازی می‌کند که آژانس استانداردهای غذایی به‌دنبال تمبر قرمز تراکتور او هستند. او به‌عنوان رئیس اوباش با صدای گرفته بسیار لذت‌بخش ایفای نقش می‌کند. همچنین آبراما گولد با بازی آیدان گیلن و الفی سالامون با بازی تام هاردی به‌طرز فوق‌العاده‌ای در بازی پخته شده‌اند و به‌خوبی اثرگذار هستند. صحنه آخر با گیلن، هاردی و کیلیان مورفی واقعاً حس‌وحال تماشای یک سریال را در بهترین حالت خود به بیننده منتقل می‎کنند. در فصل ۵ پولی باخشکی می‎گوید: «مردها هوش استراتژیک برای انجام جنگ بین خانواده‌ها را ندارند.» و شخصیت‌های زن مانند همۀ سریال‌ها و بهترین فیلم های اکشن داستان را به‎آرامی پیش می‌برند.

نمایی از سریال پیکی بلایندرز

فرجام تامی چه خواهد شد؟ بازی سیاست یا جنگ دو ابرقدرت

نویسندگان سریال پیکی بلاندرز (استیون مک نایت، توبی فینلی و استفان راسل) با وجود بازیگران بزرگ، پویایی بین شخصیت‌ها را برای تماشاگران جذاب نگه می‌دارند. در حالی که برخی از شخصیت‌ها صبور هستند، برخی دیگر پراکنده و غیرقابل‌پیش‌بینی بازی می‌کنند و تقابل بین این دو نوع بازی، سریال را جذاب و پرتنش می‌کند‌‌. به نظر بسیاری از کارشناسان، بهترین فصل سریال پیکی بلایندرز فصل ششم است.

در شش فصلِ پیکی بلایندرز، خانواده شلبی با مافیای آمریکایی، اعضای پارلمان بریتانیا و حتی خودشان درگیر می‌شوند. این درگیری‌ها همه با بهره‌ بردن از شخصیت‌ها و خطوط داستانی جذاب بیان می‌شوند. با گسترش شخصیت‌ همسر موزلی، که نقش محوری را در تنش‌آفرینی درون خانواده دارد، ما شاهد درگیری خونینی در خانواده هستیم که در پایان به مرگ موزلی می‌انجامد. شاید این بهترین نقد قسمت آخر سریال پیکی بلایندرز باشد؛ پیش‌گویی پولی به تحقق پیوست و این‌بار هم تامی برنده شد.

اگرچه بیننده با تامی شلبی همراه می شود؛ اما نمی‌داند برنامۀ او چیست و حتی نمی‌دانید باید به او اعتماد کنید یا نه. تامی مخاطب را همیشه در لبۀ صندلی نگه می‌دارد و شما تلاش می‌کنید که حدس بزنید چه اتفاقی قرار است بیفتد؛ اما او همیشه یک گام جلوتر از شماست.

کیلین مورفی در سریال پیکی بلایندرز

نقد و بررسی سریال Peaky Blinders؛ آیا از همراهی با آن ناامید شدید؟

خالق سریال، استیون نایت، به ساختن فیلم‌های بلند علاقه دارد (از جمله: چیزهای زیبای کثیف، قول‌های شرقی و سفر صد فوتی). او شاید می‌ترسید داستان تمام شود؛ بنابراین سریال را با انواع دشواری‌هایش طولانی می‌کند. علاوه‌بر چندین باند متخاصم، باند رمی ارتش جمهوری‌خواه ایرلند و سازمان‌دهندگان اتحادیه کمونیست را به ما معرفی می‌کند که همگی در سایه جنگ جهانی اول (که در سریال تازه به پایان رسیده است) فعالیت می‌کنند.

طراحان صحنه کار بزرگی انجام داده‌اند و چینش صحنه احساسی واقعی را در مخاطب ایجاد کرده است. طراحی صحنه به‌گونه‌ای است که کاملاً احساس یک شهر صنعتی رنج‎کشیده را به مخاطب القا می‌کند و بسیار غم‎انگیز و افسرده‌کننده است. سریال پیکی بلایندرز طراحی لباس و گریم خوبی دارد و از نظر بصری بسیار زیباست. در طول هر فصل از این سریال از مجموعه‌‌‌آهنگ‌های جذابی استفاده می‌شود که به ثبت لحظات شگفت‌انگیز در این سریال کمک می‌کنند.

شناخت بیشتر شلبی‌ها در سایت اهل سینما

پیکی بلاندر ساخته استیون نایت از سال‌های پس از جنگ جهانی اول می‌گوید. دومین پسر بزرگ شلبی، تامی، کنترل باند مخوف و قدرتمند را به دست می‌گیرد و به‌زودی شاهد تحقق اهدافش می‌شود: «گسترش نفوذ خود در سراسر انگلستان و سازمان‌دهی تجارت بین‌المللی اسلحه و مواد مخدر». این راه، راه آسانی نیست؛ چراکه خانواده شلبی باید با درگیری‌های درون‌خانواده‌ای و نیروهای بیرونی روبه‌رو شوند.

هر سال سریال‌های بسیاری ساخته و پخش می‌شوند و برخی از آن‌ها مورد توجه بینندگان و منتقدان قرار می‌گیرند. مخاطبان نیز برای بررسی این سریال‌ها، شناخت عوامل و جزییات فنی نیازمند منبع به‌روزی هستند. سایت اهل سینما به آدرس www.fromcinema.com با نویسندگان حرفه‌ای و تحصیل‌کرده‌اش یکی از محبوب‌ترین و به‌روزترین سایت‌های نقد فیلم در ایران است. با مرور روزانۀ این سایت می‌توانید ضمن مطالعه نقدهای دقیق از فیلم‌ها و سریال‌های برجستۀ جهان، از اخبار سینمایی روز هم بهره‌مند شوید.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
پیشنهاد سنگین تراکتور برای هافبک استقلال
آغاز سی‌وششمین حراج شمش طلا
محسن برهانی روانه زندان شد +جزئیات
وجوه ایجابی و سلبی در اولویت‌های سیاست خارجی دولت پزشکیان چیست؟
حمله به مخفیگاه داعش در مومند دره
تهران گرم‌تر می‌شود
تشریح فرآیند اجرایی نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳/ تفاوت کنکور ۱۴۰۳
نتایج آزمون نهایی پایه دوازدهم بعد از کنکور اعلام می‌شود
دهنوی رئیس مرکز ارزیابی اجرای سیاست‌های کلی نظام شد
تداوم سبزپوشی بازار سهام در دومین روز هفته
رهبر انقلاب: شهید رئیسی هیچگاه از زخم‌زبانها مایوس نمی‌شد +فیلم
رهبر انقلاب: شهید رئیسی در بیان مواضع انقلابی و دینی دوپهلو سخن نمی‌گفت +فیلم
رهبر انقلاب: یکی از خصوصیات بارز شهید رئیسی خستگی‌ناپذیری و کار و تلاش شبانه‌روزی بود +فیلم
آغاز توزیع کارت کنکوری‌ها/ دریافت بیش از ۳۰۰ هزار کارت
مورایس در سپاهان ماندنی شد
یکی از مهمترین خصوصیات شهید رئیسی از منظر رهبر انقلاب +فیلم
رهبر انقلاب: دولت آقای رئیسی، دولت کار و امید و حرکت بود +فیلم
دیدار اعضای هیئت دولت سیزدهم با رهبر انقلاب +عکس
عکس یادگاری اعضای هیئت دولت سیزدهم با رهبر انقلاب +عکس
اعلام زمان آغاز اردوی تیم ملی کشتی فرنگی
زمان عرضه خودرو ری‌را مشخص شد/ این خودرو چه ویژگی هایی دارد؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top