تاریخ انتشار: یکشنبه 1403/04/17 - 13:52
کد خبر: 510004

وجوه ایجابی و سلبی در اولویت‌های سیاست خارجی دولت پزشکیان چیست؟

 وجوه ایجابی و سلبی در اولویت‌های سیاست خارجی دولت پزشکیان چیست؟

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه احیای برجام، وجه ایجابی اولویت‌های سیاست خارجی در دولت چهاردهم است،‌ گفت:‌ وجه سلبی این اولویت‌ها جلوگیری از فعال شدن مکانیسم ماشه است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ «رضا ذبیحی» درباره اولویت‌های سیاست خارجی در دولت پزشکیان گفت:‌ احیای برجام که یک سند مورد توافق تمامی طرفین در سال ۲۰۱۵ بوده است، به عنوان یک هدف و اولویت اساسی در سیاست خارجی دولت چهاردهم مطرح است.

این استاد روابط بین‌الملل دانشگاه ادامه داد:‌ اگر چه طرفین بیان می‌کنند که از برجام به جز پوسته‌ای باقی نمانده است، اما همچنان اتکای به همین سند می‌تواند باعث شود دوباره همکاری‌ها میان طرفین شکل گیرد و تحریم‌ها علیه ایران برداشته شود.

وی افزود: وجه سلبی اولویت‌های سیاست خارجی دولت چهاردهم ممانعت از فعال شدن مکانیزم ماشه است که خطر آن بیش از هر زمان دیگری است، زیرا بر خلاف دوره ترامپ که فقط آمریکا به دنبال آن بود، اکنون اروپا نیز در این زمینه فعال شده است.

ذبیحی تصریح کرد:‌ توسل اتحادیه اروپا به صدور قطعنامه در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و همراه کردن آمریکا با این قطعنامه در واقع زمینه سازی لازم برای فعال شدن مکانیزم ماشه علیه ایران است که باید به آن توجه جدی داشت.

این کارشناس روابط بین‌الملل ادامه داد:‌ البته دولت بایدن بنا به مسائل و ملاحظات داخلی خود در آستانه انتخابات آمریکا و نیز نگرانی از واکنش منفی ایران با پیش‌نویس اولیه این قطعنامه مخالف بود، اما پس از تعدیل پیش‌نویس با اروپا در خصوص صدور قطعنامه علیه ایران موافقت کرد.

ذبیحی افزود:‌ نکته مهم در اینجا این است که طبق توافق برجام، ۱۰ سال پس از اجرایی شدن برجام یعنی در تاریخ ۱۸ اکتبر ۲۰۲۵ برابر با ۱۶ مهر ۱۴۰۴ می‌بایست محدودیت‌های هسته ای، تسلیحاتی و موشکی علیه ایران برداشته شود و این یعنی آمریکا و اروپا ممکن است در صورت عدم احیای برجام به منظور جلوگیری از اتمام این محدودیت‌ها، مکانیزم ماشه را فعال کنند.

این استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تصریح کرد:‌ بنابراین مشاهده می‌شود که تا یک سال آینده وجه ایجابی و وجه سلبی اولویت‌های دولت چهاردهم در برابر هم قرار می‌گیرند و در نتیجه باید یکی از این ۲ مسیر انتخاب شود و انتخاب هر مسیر به معنای پایان دادن مسیر دیگر و یا حداقل کمرنگ شدن شانس آن در آینده است.

ذبیحی در پایان تصریح کرد:‌ البته هر 2 وجه ایجابی و سلبی در اولویت‌های سیاست خارجی دولت چهاردهم ناظر بر موضوع رفع تحریم‌ها است، اما همانطور که تصریح شد شرایط زمانی ناشی از زمان بندی برجام آنها را متاثر از یکدیگر ساخته است. 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
شرایط دریافت ارز اربعین امسال اعلام شد
ناوشکن سهند دچار سانحه شد
بغض مخبر هنگام صحبت دربارۀ شهید رئیسی در دیدار با رهبر انقلاب +فیلم
قرآن اهدایی رهبر انقلاب به اعضای هیئت دولت +عکس
پیشنهاد سنگین تراکتور برای هافبک استقلال
آغاز سی‌وششمین حراج شمش طلا
محسن برهانی روانه زندان شد +جزئیات
وجوه ایجابی و سلبی در اولویت‌های سیاست خارجی دولت پزشکیان چیست؟
حمله به مخفیگاه داعش در مومند دره
تهران گرم‌تر می‌شود
تشریح فرآیند اجرایی نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳/ تفاوت کنکور ۱۴۰۳
نتایج آزمون نهایی پایه دوازدهم بعد از کنکور اعلام می‌شود
دهنوی رئیس مرکز ارزیابی اجرای سیاست‌های کلی نظام شد
تداوم سبزپوشی بازار سهام در دومین روز هفته
رهبر انقلاب: شهید رئیسی هیچگاه از زخم‌زبانها مایوس نمی‌شد +فیلم
رهبر انقلاب: شهید رئیسی در بیان مواضع انقلابی و دینی دوپهلو سخن نمی‌گفت +فیلم
رهبر انقلاب: یکی از خصوصیات بارز شهید رئیسی خستگی‌ناپذیری و کار و تلاش شبانه‌روزی بود +فیلم
آغاز توزیع کارت کنکوری‌ها/ دریافت بیش از ۳۰۰ هزار کارت
مورایس در سپاهان ماندنی شد
یکی از مهمترین خصوصیات شهید رئیسی از منظر رهبر انقلاب +فیلم
رهبر انقلاب: دولت آقای رئیسی، دولت کار و امید و حرکت بود +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top