تاریخ انتشار: یکشنبه 1403/04/17 - 17:27
کد خبر: 510013

۵ مطالبه مهم از رئیس‌جمهور پزشکیان

 ۵ مطالبه مهم از رئیس‌جمهور پزشکیان

مسئله معیشت، کنترل تورم و بهبود قدرت خرید مهم‌ترین دغدغه امروز مردم است. این مهم نیز فقط متوجه دهک‌های پایین جامعه نیست که صرفاً برنامه‌های یارانه‌ای و امثالهم برای دهک‌های پایین مطمح نظر باشد، بلکه باید نسبت به فقیرترنشدن طبقه متوسط نیز حساس بود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»،  علی یعقوبی در سرمقاله روزنامه قدس نوشت: دور دوم چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری نیز به‌پایان رسید و مردم ایران با همت خود سیر نزولی مشارکت در انتخابات را شکستند و با 55میلیون رأی و مشارکتی نزدیک به 50درصد سرنوشت خود را در چهار سال آینده رقم زدند. هرچند شاهد رقابت سنگینی در حوزه گفتمانی و رویکردی میان رقبای این انتخابات و هوادارانشان بودیم، اما اکنون‌که رئیس‌جمهور منتخب از میان سازوکار مردم‌سالاری دینی که مهم‌ترین ارمغان انقلاب اسلامی است پا به عرصه اجرایی کشور گذاشته، طبیعتاً رئیس‌جمهور همه ملت است و مناسب است همه ارکان کشور ازجمله رقبای انتخابات در مسیر رفاقت و همدلی برای سربلندی ایران عزیز و رفع مشکلات مردم همکاری کنند. در این میان بر اساس آنچه از جناب آقای دکتر پزشکیان در قول و عمل ایشان شناختیم و در سخنانشان در مناظرات و برنامه‌های تبلیغاتی یافتیم، ذکر چند مطالبه و توصیه مهم لازم به‌نظر می‌رسد.

اول. طبیعتاً از امروز تا رأی اعتماد به کابینه دولت جدید در مجلس شورای اسلامی فشارهای مختلف برای سهم‌خواهی شدت خواهد گرفت و کسانی که در ستادها و غیر آن فعال بوده‌اند توقعاتی خواهند داشت که البته پیش از رقابت‌ها شکل‌گرفته بود اما پس از نهایی‌شدن نتایج انتخابات به اوج خود خواهد رسید. از آقای پزشکیان که در رقابت‌های انتخاباتی خود را اصولگرای اصلاح‌طلب خواندند و کنارگذاشتن دعواها و رسیدن به وفاق ملی و استفاده از همه ظرفیت‌های کارشناسی کشور جزو مهم‌ترین و پرتکرارترین حرف‌هایشان در مناظرات و برنامه‌های تبلیغاتی بود، توقع می‌رود در مهم‌ترین نمود این دیدگاه در عرصه عمل یعنی انتخاب کابینه بر این عقیده درست خود پافشاری کنند و در برابر این فشارها، مصلحت و پیشرفت کشور را در اولویت انتخاب‌های خود قرار دهند و به‌تعبیر رهبر معظم انقلاب از ظرفیت‌های فراوان کشور به‌ویژه منابع انسانیِ جوان و انقلابی و مؤمن، برای آسایش مردم و پیشرفت کشور بیشترین بهره را ببرند.

دوم. آقای دکتر پزشکیان همواره بر نظر کارشناسان و رجوع به آن‌ها در حل مسائل کشور تأکید داشته‌اند، اما طبیعی است کارشناسان مختلف در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاست خارجی و... دارای رویکردهای مختلف و گاه در تعارض با هم باشند. از آنجاکه ایشان خود را مقید به سیاست‌های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب می‌دانند و بارها بر آن تأکید کرده‌اند، انتخاب کارشناسانی که از نظر رویکردی همراه با این سیاست‌ها هستند، می‌تواند از ایجاد سردرگمی یا تعارض در فرایندهای کارشناسی جلوگیری کند.

سوم. مسئله معیشت، کنترل تورم و بهبود قدرت خرید مهم‌ترین دغدغه امروز مردم است. هر دولتی فارغ از گرایش سیاسی هرقدر دارای دستاوردهای مختلف در حوزه‌های اجرایی باشد اما نسبت به این مسئله فوری و مهم اقدام درخوری انجام ندهد، نه‌تنها سایر دستاوردها و اقداماتش به‌چشم مردم نمی‌آید بلکه لطمه‌ای جدی به امید و اعتماد مردم خواهد زد که اثرش در آمار مشارکت آینده نمود خواهد داشت. اگر دولتمردان به مسئله حکمرانی صرفاً بر اساس معادلات قدرت و حفظ پایگاه رأی هم بنگرند، نمی‌توانند به مسئله رفع فقر و محرومیت کم‌توجه باشند و در علاج آن شکست بخورند، چه رسد به آنکه از منظر کارگزار و حاکم اسلامی گره‌گشایی و خدمت به خلق بالاترین عبادت است و جامعه فقیر به کفر نزدیک‌تر که «کاد الفقر ان یکون کفرا». این مهم نیز فقط متوجه دهک‌های پایین جامعه نیست که صرفاً برنامه‌های یارانه‌ای و امثالهم برای دهک‌های پایین مطمح نظر باشد، بلکه باید نسبت به فقیرترنشدن طبقه متوسط نیز حساس بود و توجه داشت.

چهارم. رئیس‌جمهور شهید و دولت سیزدهم اقدامات ارزشمندی در ریل‌گذاری‌های اقتصادی و ایجاد زیرساخت‌های عمرانی کشور داشت که متأسفانه فرصت چیدن میوه آن را پیدا نکرد. اقداماتی که ابعاد و اهمیت گسترده آن هنوز برای عموم به‌درستی تشریح و اطلاع‌رسانی نشده است و مردم برکات آن را در سال‌های آینده بیشتر درک خواهند کرد. برخی از این توفیقات زیرساختی که مورد اذعان اقتصاددان‌های منصف از طیف‌های مختلف سیاسی است عبارت است از افزایش توان نیروگاهی، احیای کارخانه‌های تعطیل و نیمه‌تعطیل، بهبود زنجیره تأمین، تعامل مثبت و سازنده با کشورهای همسایه، اصلاح نظام مالیاتی، مقررات‌زدایی در فضای کسب‌وکار، افزایش فروش نفت، افزایش ظرفیت تولید و مواردی از این دست. اقداماتی که داشت پای اقتصاد کشور را از گل درمی‌آورد و به سفره مردم نزدیک می‌شد. برای این ریل‌گذاری و اقدامات زیربنایی هزاران ساعت تلاش و جهاد و کار شبانه‌روزی و میلیاردها ریال هزینه و سرمایه صرف شده است. هرگونه توقف، کندی یا تغییر در این مسیر، کشور را دچار سرمایه‌سوزی هنگفتی می‌کند که به‌شمار نمی‌آید. دولت جدید بدون تعصب جناحی دستاوردهای مثبت دولت قبل را قدر بداند و با سرعت بیشتر پروژه‌های ناتمام را به‌پایان برساند و ضعف‌های احتمالی را اصلاح کند تا در نهایت نتیجه آن کام مردم عزیزمان را شیرین کند.

پنجم. امروز یک اجماع جهانی علیه نظام سلطه و رژیم‌صهیونیستی و نفی سیاست‌های ظالمانه آمریکا علیه مظلومان عالم به‌ویژه مردم غزه و حمایت از آرمان فلسطین شکل گرفته است. بارها و بارها تظاهرات گسترده در قلب اروپا و آمریکا علیه حامیان این سیاست‌ها برپا شده است که نشان از بیداری آزادگان جهان و برملاشدن پشت‌پرده این شجره خبیثه و پدرخواندگان آن دارد. ایران اسلامی نیز امروز در صدر قله‌های جبهه حق ایستاده است و این جایگاه را مرهون خون شهید میدان، حاج‌قاسم سلیمانی و شهید دیپلماسی، امیرعبداللهیان و همراهان آن‌هاست. سوابق انقلابی و جهادی آقای دکتر پزشکیان این توقع را در ما ایجاد می‌کند که به ایشان بگوییم امروز چشم امید مجاهدان مقاومت در لبنان و عراق و یمن و سوریه و فلسطین و سایر آزادگان و ظلم‌ستیزان عالم به ایران دوخته شده است. نگذارید این نور امید کم‌فروغ شود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آمریکا رئیس جمهور ندارد
کاخ سفید سوالات مصاحبه‌های بایدن را به رسانه ها دیکته می کند
افزایش شمار فوتی‌های ایران در حج
اعمال افزایش نرخ جریمه تخلفات رانندگی به زودی
«لوپتو» به روسیه رسید
زمان اعلام نتایج نهایی کنکور مشخص شد
پیام تبریک رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به مسعود پزشکیان
دیدار رئیس‌ مجلس شورای اسلامی با پزشکیان +عکس
واکنش سخنگوی ستاد انتخاباتی پزشکیان به گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه دولت چهاردهم
هشدار مدیریت بحران برای وقوع توفان در تهران
قالیباف با پزشکیان دیدار کرد
از جست‌وجوی همراه‌بانک در موتورهای جست‌وجو خودداری کنید
انصاریان: لقمه حرام قلب انسان را به روی حقایق می‌بندد
روحانی با پزشکیان دیدار کرد
تعطیلی ادارات استان قم فردا دوشنبه به دلیل تداوم آلودگی هوا
انحلال ۱۵ موسسه آموزش عالی آزاد در تهران، البرز و قزوین
قبض برق یک‌چهارم تهرانی‌ها رایگان شد
جامعه روحانیت مبارز پیروزی پزشکیان را تبریک گفت
چرا قیمت موبایل جهش کرد؟
دیدار اعضای هیئت دولت سیزدهم با رهبر انقلاب
امیدوارم روابط ایران و ترکیه در آینده بهتر شود
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top