تاریخ انتشار: دوشنبه 1403/04/18 - 08:53
کد خبر: 510076

برگزاری مراسم تنفیذ به‌زودی

برگزاری مراسم تنفیذ به‌زودی

با توجه به مراسم تنفیذ، تحلیف و جلسه رای اعتماد وزرا در مجلس به احتمال زیاد دولت چهاردهم از نیمه مرداد یا از نیمه شهریور کار خود را آغاز می‌کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری یکی از خاص‌ترین انتخاباتی بود که در کشور برگزار شد.

خاص بودن این دوره از انتخابات به این دلیل است که در گام دوم انقلاب کشور به‌دلیل شهادت آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور و همراهانش با شرایطی مواجه شد که در اوایل انقلاب به‌دلیل فرار بنی‌صدر از کشور و شهادت محمدعلی رجایی با آن مواجه شده بود.

دو دور انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری در کمتر از پنجاه روز برگزار شد و این امر مبین توان بالای نظام اجرایی کشور در برگزاری این رخداد ملی است.

پس از انتخاب آقای مسعود پزشکیان به‌عنوان نهمین رئیس‌جمهور کشورمان از طرف مردم باید بقیه مراحلی که طبق قانون اساسی برای آغازبه‌کار رئیس‌جمهور دیده شده، اجرایی شود.

مراسم تنفیذ، تحلیف و رای اعتماد به وزرای دولت در مجلس شورای اسلامی سه مرحله‌ای است که باید طی شود تا دولت رئیس‌جمهور منتخب به‌طور رسمی کار خود را آغاز کند.

هنوز تاریخ مراسم تنفیذ که مستلزم برگزاری مراسم تحلیف در مجلس است، اعلام نشده است.

شرط برگزاری مراسم تنفیذ

هادی طحان‌نظیف سخنگوی شورای نگهبان در روز شنبه ۱۶ تیر درباره زمان برگزاری مراسم تنفیذ گفت: بعد از اینکه صحت انتخابات توسط شورای نگهبان مورد تایید قرار بگیرد، اعتبارنامه ریاست‌جمهوری توسط اعضای شورای نگهبان صادر می‌شود. اعضا، آن اعتبارنامه را امضا می‌کنند و خدمت رهبر معظم انقلاب ارسال می‌کنند. بعد از صدور اعتبارنامه، مراسم تنفیذ ریاست‌جمهوری برگزار خواهد شد که زمان برگزاری آن از سوی دفتر رهبر معظم انقلاب اعلام خواهد شد.

وی افزود: برابر قانون آغاز دوره ریاست‌جمهوری از روز تنفیذ است؛ چهار سال از آن روز آغاز می‌شود. مرحله بعد تحلیف است که طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی، رئیس‌جمهور باید در مجلس شورای اسلامی حضور یابد و در حضور رئیس قوه قضائیه و اعضای شورای نگهبان سوگند یاد کند. البته مقامات داخلی و خارجی نیز می‌توانند در این مراسم حضور داشته باشند.

طحان‌نظیف درباره اعتبارنامه توضیح داد: اعتبارنامه به معنای سند صحت برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری برای رئیس‌جمهور منتخب است. در آن سند نام رئیس‌جمهور منتخب و تعداد آرای وی و مجموع آرا ذکر می‌شود.

با توجه به اینکه هنوز اعتبارنامه ریاست جمهوری هنوز از طرف شورای نگهبان صادر نشده، زمان تنفیذ هم هنوز مشخص نیست لذا تاریخی که از طرف برخی افراد برای زمان تحلیف و رای اعتماد به وزرا مطرح می‌شود فقط یک گمانه‌زنی است.

تایید صحت انتخابات

روز گذشته طحان‌نظیف اعلام کرد صحت مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ به تایید شورای نگهبان رسید و این موضوع به صورت رسمی به وزرات کشور به‌عنوان مجری انتخابات اعلام شد.

اعتبارنامه دکتر مسعود پزشکیان منتخب ریاست‌جمهوری نیز از سوی اعضای شورای نگهبان آماده و به دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی برای تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری ارسال خواهد شد.

بر این اساس احتمال اینکه در روزهای آینده شاهد برگزاری مراسم تنفیذ باشیم زیاد است.

آمادگی مجلس برای برگزاری مراسم تحلیف

مجتبی یوسفی عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره برگزاری مراسم تنفیذ، تحلیف و رای اعتماد وزرای دولت گفت: براساس بند نهم اصل ۱۱۰ قانون اساسی باید پس از رای مردم به رئیس‌جمهور منتخب در ابتدا مراسم تنفیذ انجام شود. در هیئت‌رئیسه مجلس اعلام کردیم اگر در نیمه اول مرداد دفتر مقام معظم رهبری مراسم تنفیذ را برگزار کند در مجلس مراسم تحلیف را براساس اصل ۱۲۱ قانون اساسی برگزار می‌کنیم تا هرچه زودتر دولت برای خدمت‌رسانی به مردم تشکیل شود.

نماینده مردم اهواز، کارون، حمیدیه و باوی در مجلس اظهار کرد: معمولا فاصله برگزاری مراسم تنفیذ و تحلیف نزدیک است و به صورت عرفی یک الی دو روز بین آن فاصله است و وقتی که مراسم تنفیذ برگزار می‌شود بلافاصله مراسم تحلیف هم برگزار می‌شود و بعد از آن رئیس‌جمهور دو هفته فرصت دارد تا هم برنامه‌های کلی خود را ارائه دهد و هم وزرا را معرفی کند.

وی ادامه داد: اگر نیمه مرداد مراسم تنفیذ و تحلیف انجام شود دو هفته بعد از برگزاری آن می‌شود ماه شهریور که در آن موقع جلسه رای اعتماد به وزرا برگزار می‌شود.

یوسفی بیان کرد: هنوز زمان برگزاری مراسم تنفیذ اعلام نشده، اما براساس گمانه‌زنی‌ها این مراسم در نیمه اول مرداد برگزار می‌شود.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس گفت: یکسری مسائل وجود دارد که ممکن است زمان‌بر باشد وگرنه در مجلس این آمادگی وجود دارد تا در نیمه اول مرداد مراسم تحلیف برگزار شود، چون رئیس‌جمهور باید فرصت داشته باشد که همکارانش را انتخاب کند.

وی اظهار کرد: این انتخابات پس از شهادت رئیس‌جمهور مظلوم مقتدر برگزار شد که فرآیند برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در یک بازه کمتر از پنجاه روز انجام شد لذا رئیس‌جمهور منتخب باید فرصت انتخاب کابینه و همکارانش را داشته باشد بنابراین زمانی که برای مراسم تنفیذ و تحلیف مطرح می‌شود زمان منطقی است.

تا زمان روی کار آمدن دولت چهاردهم، دولت سیزدهم به رتق‌وفتق امور کشور می‌پردازد البته در این بین مثل سنوات سال‌های گذشته وزرای دولت سیزدهم برای ارائه گزارش از وضع وزارتخانه و حوزه مدیریتی خود با رئیس‌جمهور منتخب دیدار خواهند کرد.

با توجه به اینکه اولین نشست علنی مجلس پس از برگزار نشدن سه هفته‌ای صحن علنی به‌دلیل حضور نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه در ۳۱ تیر برگزار می‌شود هنوز معلوم نیست که چه زمانی به‌عنوان مراسم تحلیف در نظر گرفته شود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سیدمحمد ماهان میرنصیری : رئیس جمهور در انتخاب گزینه های علمی دولت توجه ویژه داشته باشند
محمد معتمدی: خودم را یک بچه هیئتی می‌دانم +فیلم
چرا دولت پزشکیان به یک ژنرال برای معاون اولی نیاز دارد؟
درخواست سخنگوی دولت که از سوی رهبر انقلاب اجابت شد +فیلم
سومین عرضه اولیه امسال بورس امروز انجام می‌شود
دور جدید ثبت نام خودروهای وارداتی آغاز شد؛ جزئیات و شرایط ثبت نام
پیشنهاد ۹۰ میلیاردی به مدیران پرسپولیس برای انتقال یک بازیکن
پیش فروش بلیت سفرهای جاده‌ای اربعین برای اولین بار
آقای پزشکیان! در انتخاب جملات خود دقت کنید
روضه‌ آذری سوزناک مهدی رسولی در معلی +فیلم
تصاویر جدید از محل سقوط بالگرد حامل شهید رئیسی +فیلم
متقاضیان خرید شمش طلا بخوانند
فرار دختر ایرانی با پسر افغانستانی
شرط مجلس برای رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت مسعود پزشکیان
صعود دوباره بورس/ رشد محسوس معاملات خرد
بازگشت بیرانوند با حضور یک نفر در پرسپولیس جدی شد
یحیی نام یک استقلالی را در لیست خرید خود قرار داد
پیام تبریک رهبر کره شمالی به پزشکیان
گزینه جدی پرسپولیس تیمش را انتخاب کرد!
جزئیات حمله هوایی حزب الله به پایگاه فوق سری هرمون در جبل الشیخ
سمت ظریف در دولت پزشکیان مشخص شد؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top