تاریخ انتشار: دوشنبه 1403/04/18 - 09:23
کد خبر: 510096

شرط مجلس برای رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت مسعود پزشکیان

شرط مجلس برای رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت مسعود پزشکیان

نحوه تعامل مجلس دوازدهم با دولت چهاردهم یکی از موضوع‌هایی است که طی روزهای اخیر توجه رسانه‌ها و محافل سیاسی را به خود جلب کرده‌است. این درحالی است که بهارستان‌نشینان در روزهای گذشته بر آمادگی خود برای تعامل با نهمین رئیس‌جمهور اعلام آمادگی کرده‌اند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ معرفی کابینه و نحوه تعامل مجلس دوازدهم با دولت چهاردهم دراین زمینه، یکی از مهم‌ترین موضوع‌های پربحث این روزها در محافل سیاسی – رسانه‌ای به‌حساب می‌آید. در شرایطی که برخی معتقدند رئیس‌جمهور منتخب برای گرفتن رای اعتماد کابینه از مجلس کار آسانی در پیش ندارد، اما طی روزهای اخیر تعداد قابل‌توجهی از نمایندگان مجلس با ارسال پیام‌های تبریک و گفت‌وگوهای رسانه‌ای، بر آمادگی خود برای تعامل با دولت چهاردهم تاکید کرده‌اند.

یک عضو هیات رئیسه مجلس در گفت‌وگو با همشهری‌ آنلاین مردم را پیروز واقعی انتخابات اخیر دانست و گفت: طی ۵ ماه گذشته، مردم ایران در ۴ انتخابات شرکت کردند؛ موضوعی که نشان‌دهنده رویکردهای مردم‌سالارانه در کشور و نقش‌آفرینی پررنگ مردم در تحقق دموکراسی است.

مجتبی یوسفی با تاکید بر اینکه مشارکت گسترده جامعه در تحقق روندهای مردم‌سالارانه در کشور واقعیتی است که این روزها جهانیان به‌وضوح شاهد آن هستند، افزود: برگزاری دو مرحله انتخابات ریاست‌جمهوری طی روزهای اخیر ثابت کرد که ایران فارغ از هر دسته‌بندی، متعلق به همه ایرانیان است و آنان در تعیین سرنوشت خود با حساسیت ویژه‌ای مشارکت می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه افرادی هم که رای نداده‌اند دلسوز کشور هستند، اظهارکرد: اگر نقد و دلخوری وجود دارد، به‌دلیل عملکرد ما مسئولان است و باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که در در انتخابات بعدی شاهد حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رای باشیم.

ضرورت تعامل برای پیشبرد امور

این نماینده مجلس با تبریک به رئیس‌جمهور منتخب گفت: برای دکتر پزشکیان، که در مجلس یازدهم همکار بودیم، آرزوی موفقیت دارم. وی انسان سلیم‌النفسی است و امیدوارم در تحقق اهداف و برنامه‌ مدنظر، موفق باشد.

یوسفی با بیان اینکه رئیس‌جمهور منتخب سابقه روشنی در حوزه قانون‌گذاری و اجرا دارد، ادامه داد: در شرایط کنونی نکته مهم این است که درنظر داشته باشیم که «رقابت» تمام شده و دوره «رفاقت» و «تعامل» به‌منظور پیشبرد هرچه بهتر امور باهدف رفع مشکلات مردم فرا رسیده‌است.

وی افزود: همان‌گونه که رهبرمعظم انقلاب در پیام‌شان درباره انتخابات تاکید کردند، اکنون باید «رفتارهای رقابتی» دوران انتخابات به «هنجارهای رفاقتی» تبدیل شود؛ رویکردی که رئیس‌جمهور منتخب نیز در جریان فعالیت‌های انتخاباتی‌ بر لزوم تحقق آن تاکید ویژه داشت.

یوسفی با اشاره به اینکه پزشکیان همواره تاکید کرده که قائل به دسته‌بندی نیست و فراجناحی عمل خواهد کرد، گفت: با تحقق این رویکرد ازسوی رئیس‌جمهور، فرصت مطلوبی برای استفاده از ظرفیت‌ها و استعدادهای بی‌شمار کشور فراهم خواهد شد.

انتظار از دولت چهاردهم

عضو هیات رئیسه مجلس با تاکید بر اینکه انتظار مردم و همچنین مجلس از رئیس‌جمهور منتخب تشکیل کابینه‌ای قوی و کارآمد است، اظهارکرد: امیدواریم با توجه به اقبال مردم به نگاه فراجناحی پزشکیان، استفاده از همه ظرفیت‌ها محقق شود.

یوسفی افزود: تغییر لاجرم اتفاق می‌افتد، چراکه نگاه‌ها و رویکردها متفاوت است، اما توصیه مهم به دولت چهاردهم این است که اقدامات خوب زیرساختی دولت شهید رئیسی در رفع مشکلات کشور ادامه یابد.

وی ادامه داد: امیدواریم اقدام‌های زیرساختی و تصمیم‌های راهبردی با تمرکز بر رفع مشکلات اساسی مردم انجام و اتخاذ شود و اولویت، توجه به قشرهای ضعیف و کم‌برخوردار باشد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: دولت چهاردهم باید به مولفه‌هایی که به‌صورت مستقیم با سبد خانوار در ارتباط است، مانند بحث مسکن و اشتغال توجه ویژه داشته باشد و با اولویت‌بندی‌هایی که ازسوی رئیس‌جمهور منتخب نیز بارها مورد تاکید قرار گرفته، برای رفع مشکلات مردم اقدام کند.

آمادگی مجلس برای تعامل با دولت چهاردهم

عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به آمادگی مجلس دوازدهم برای تعامل و همگرایی با دولت چهاردهم گفت: معتقدم باید وزرایی به مجلس معرفی شوند که از توانمندی‌های لازم به‌منظور گره‌گشایی از مشکلات مردم برخوردار باشند.

یوسفی با بیان اینکه مجلس آماده تعامل با دولت در زمینه رای اعتماد به کابینه است، افزود: شرط این تعامل این است که وزرای پیشنهادی افرادی توانمند، با برنامه منسجم و سابقه روشن باشند. همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب نیز اخیرا تاکید کردند، نباید افرادی که با آرمان‌های نظام و انقلاب زاویه دارند، به کار گمارده شوند.

وی ادامه داد: دکتر پزشکیان رزمنده و سال‌ها مدیر و نماینده مجلس بوده و با دغدغه‌های نمایندگان آشناست. بنابراین مجلس آمادگی دارد دولت چهاردهم را در دستیابی به اهداف و برنامه‌هایش کمک کند.

یوسفی با تاکید بر اینکه باید راه نیمه تمام شهید رئیسی را ادامه دهیم، عنوان کرد: باید حواس‌مان باشد که وارد دسته‌بندی‌ها و دوقطبی‌های کاذب نشویم و مردم را ناامید نکنیم. نکته مهم این است که با وجود اینکه دشمن بر طبل «تحریم انتخابات» می‌کوبید، مردم به میدان آمدند و نقشه‌های خصمانه را نقش برآب کردند؛ اکنون نوبت کار است.

وی تصریح کرد: باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که در انتخابات آینده آن ۵۰ درصدی هم که دراین دوره رای ندادند، پای صندوق‌های رای حضور حداکثری داشته باشند.

زمان‌بندی رای اعتماد به وزرای پیشنهادی

عضو هیات رئیسه مجلس درباره زمان برگزاری مراسم تحلیف نیز گفت: براساس قانون، پس از انتخاب رئیس‌جمهور ازسوی مردم، حکم تنفیذ باید ازسوی رهبرمعظم انقلاب به رئیس‌جمهور منتخب اعطا شود. مراسم تحلیف پس از طی این فرایند انجام خواهد شد.

یوسفی با بیان اینکه مجلس برای برگزاری مراسم تحلیف در نیمه نخست مردادماه آمادگی داریم، افزود: رئیس‌جمهور منتخب پس از برگزاری مراسم تحلیف، ۱۵ روز برای معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس به‌منظور کسب رای اعتماد فرصت دارد. یک هفته نیز برای بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی در کمیسیون‌های تخصصی مجلس اختصاص می‌یابد.

وی اضافه‌کرد: اگر برنامه‌ها براساس این زمان‌بندی پیش برود، مجلس از ابتدای شهریورماه وارد فرایند رای اعتماد به وزرای پیشنهادی می‌شود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرآمدان آموزشی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور معرفی شدند
اعلام آمادگی دانشگاه تهران برای برگزاری مناظره بین زنگنه و جلیلی
شاخص بورس ۵ هزار واحد افت کرد
ابتلای ۱۴۶ نفر در کشور به "تب دنگی"
دستورالعمل مهارت محور کردن آموزش ابلاغ شد
تهرانی‌ها مراقب تندباد شدید باشند
اقدامات وزارت خارجه برای مراسم تحلیف +فیلم
توصیه‌های تغذیه‌ای طب ایرانی در فصل تابستان
یک کره‌ای سرمربی تیم ملی والیبال زنان ایران شد
هت‌تریک مرد پرتغالی با تیم ایرانی؛ فصل برداشت؟
لحظه تغییر رنگ چراغ‌های بین الحرمین +فیلم
قانون برنامه هفتم ابلاغ شد
۴۹۰ هزار نفر کارت نوبت دوم کنکور سراسری‌ ۱۴۰۳ را دریافت کردند
آغاز مصاحبه متقاضیان بورسیه کارشناسی ارشد سازمان انرژی اتمی ایران
اعلام زمان ثبت درخواست میهمان دانشگاه علمی کاربردی برای تابستان
ترکیب هیات امنا سازمان ملی سنجش در دولت چهاردهم مشخص می شود
ثبت‌نام و انتخاب رشته در کاردانی فنی و حرفه‌ای آغاز شد
حزب‌الله یک چهارم میلیون اسرائیلی را به پناهگاه فرستاد
گزینه اول سرخ‌ها در یک قدمی انتقال به پرسپولیس
۰ تا ۱۰۰ آرماتوربندی سقف دال بتنی
سردرگمی بایدن در کلیسا! +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top