تاریخ انتشار: دوشنبه 1403/04/18 - 20:45
کد خبر: 510188

انتقاد از آموزش و پرورش و صداوسیما در توجه به آموزش ایمنی

انتقاد از آموزش و پرورش و صداوسیما در توجه به آموزش ایمنی

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران گفت: متاسفانه در کتب آموزش و پرورش در خصوص ایمنی مباحثی وجود ندارد. سهم صدا وسیما و آموزش و پرورش و در آموزش مباحث ایمنی ناچیز است و ما میراث دار یک فرهنگ اشتباه در ایمنی هستیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، سید جلال ملکی در نشست دوره آموزش تربیت مربی پویش آموزش همگانی شهر آماده که در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با حضور جمعی از مربیان آموزش خدمات اضطراری برگزار شد، گفت: تهران با حدود ۱۰ میلیون جمعیت ثابت و ۱۴ میلیون جمعیت شناور مستعد حوادث بسیاری است. از حدود ۴۱ مورد بحران که در جهان شناسایی شده است، بیش از ۳۰ مورد سابقه وقوع در کشور ما را دارد. بنابراین در یک کشور بحران خیز زندگی می‌کنیم. در کشور ما حتی سونامی هم اتفاق افتاده است حدود ۷۰ سال قبل در حوالی بندر بوشهر امواج دریا ۱۲ متری ثبت شده است که نشان دهنده سونامی است و خسارت بسیاری به بار آورده است.

ملکی اظهارکرد: حوادثی مثل زلزله، سیل و آتش سوزی جنگل‌ها و رانش زمین و باد و توفان و ... به دفعات در کشور رخ داده است و برای آنکه بتوانیم از خطر این حوادث جلوگیری کنیم، باید آموزش‌های لازم را به شهروندان ارائه دهیم. در این میان بی‌تردید اجرای طرح پویش آموزش همگانی شهر آماده که در تهران نتیجه جلسات کارشناسی بسیار زیاد است و می‌تواند موثر باشد.  

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران ادامه داد: همه این اقدامات با فعال شدن اتاق فکر با برنامه‌ریزی و براساس کارشناسی انجام شده است. این طرح ابتدا به صورت پایلوت در چند نقطه تهران اجرا شد و آماده اجرا در سطح شهر تهران است. پویش آموزش همگانی شهر آماده در تهران از سوی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی و جمعیت هلال احمر استان تهران که در امر آموزش خدمات اضطراری دخیل هستند با هم افزایی و همکاری مشترک در تهران اجرا خواهد شد.

وی گفت: در این طرح مربیان با سابقه و توانمند نیروهای داوطلب مردمی دوام، آتش‌نشان و هلال احمر با هدف کمک به ارتقای آگاهی و آمادگی شهروندان در کنار یکدیگر جمع شده‌اند و آموزش می‌بیند تا آن را به مردم منتقل کنند.

ملکی با بیان اینکه آموزش مهم‌ترین رکن در پیشگیری از حوادث است که متاسفانه در کشور مغفول مانده، افزود: در سازمان‌های امدادی برخی از کشورها تعداد نفرات مربیان آموزش و پیشگیری از حوادث از تعداد نفرات نیروهای عملاتی بیشتر است. در توکیو ژاپن چندین سال پیش حدود ۲۵۰۰ نفر آتش‌نشان و حدود ۵۰۰۰ نفر متخصص پیشگیری و آموزش داشت. موضوعی که ما با آن فاصله بسیاری داریم و هنوز به این باور نرسیده‌ایم.

وی افزود: بحث آموزش فقط این نیست که بگوییم چگونه اطفای حریق انجام دهیم بلکه باید نسبت به شناسایی مخاطرات پیرامون و محیط اطرافمان قبل از وقوع حوادث آگاه باشیم و خطرات را شناسایی و نسبت به رفع آن آموزش ببنیم و اقدام کنیم.

ملکی با بیان اینکه چنانچه مخاطرات محیط اطرافمان را درست شناسایی کنیم، از وقوع بسیاری از حوادث پیشگیری خواهد شد، افزود: مردم باید از طریق آموزش با خطر محیط اطرافشان آشنا شوند؛ به عنوان مثال به مردم آموزش دهیم که جای گلدان‌های بزرگ بر روی تراس خانه ها و یا ضایعات در پارکینگ ساختمان نیست و ... از این رو به کمک شما مربیان توانمند ایمنی نیاز داریم.

ملکی افزود: اهداف این طرح برگزاری کلاس‌های آموزشی به منظور ارتقای آگاهی و آمادگی شهروندان است و مردم را ترغیب کنیم که در آموزش ها شرکت کنند و عضو گروه های داوطلب مردمی شوند.

وی با بیان اینکه فصل بندی مطالب ایمنی فراخور سنین مختلف آموزشی آماده شده افزود: متاسفانه در کتب آموزش و پرورش در خصوص ایمنی مباحثی وجود ندارد. سهم صدا وسیما و آموزش و پرورش و در آموزش مباحث ایمنی ناچیز است و ما میراث دار یک فرهنگ اشتباه در ایمنی هستیم که باید این آموزش از یک جایی شروع شود. شما مربیان مباحث ایمنی می توانید میراث دار آموزش ایمنی در جامعه باشید.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران اضافه کرد: روزانه حدود ۴۰۰ مورد حادثه بزرگ و کوچک در تهران داریم که خیلی فاجعه است و از این ۴۰۰ مورد، حادثه پلاسکو و یا پالایشگاه نفت تهران ممکن است رخ بدهد.

ملکی با اشاره به اینکه در حوزه فرهنگ سازی و آگاهی بخشی و آموزش مباحث ایمنی باید بیش از این کار شود، افزود:  در این حوزه اقدامات ناچیزی انجام شده است، که امیدواریم با اجرای طرح مهم و ارزشمند پویش آموزش همگانی شهر آماده و با کمک مربیان این طرح به سوی شهر ایمن و آماده گام برداریم.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
حمایت از مقاومت با قدرت ادامه می یابد
مایکروسافت اندروید را برای کارمندان چینی خود ممنوع اعلام کرد!
سیگنال نامه پزشکیان به سیدحسن نصرالله
انتقاد از تصمیم جنجالی کویت در محدودیت برای عزاداران حسینی
حمایت از مقاومت با قدرت تداوم خواهد داشت
گفت‌وگوی تلفنی پوتین و پزشکیان درباره توسعه روابط ایران-روسیه
گفت‌وگوی تلفنی اردوغان و پزشکیان درباره مسائل منطقه و جهان
ترامپ را دوباره شکست می‌دهم
حقوق بشر برای آمریکا استانداردی دوگانه دارد
ضرورت آموزش فنون معلمی در دستور کار دانشگاه‌ها
اینفوگرافیک/ کدام کشورها به رئیس‌جمهور منتخب تبریک گفتند؟
انتقاد از آموزش و پرورش و صداوسیما در توجه به آموزش ایمنی
آیت‌الله صادق آملی لاریجانی انتخاب «مسعود پزشکیان» را تبریک گفت
صدور گذرنامه زیارتی برای اربعین در کمترین زمان
فقط دو ورزشگاه مطابق قوانین AFC هستند
انتشار فراخوان بخش بین‌الملل چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر
جلیلی با سرپرست ریاست جمهوری دیدار کرد
اجرای پویش آموزش همگانی شهر آماده به زودی در تهران
شناسایی یک مورد ابتلا به تب دنگی در قزوین
تبریک اعضای انجمن زنان مدیریت شهری کشور به رئیس جمهور منتخب
بایدن: من بهترین گزینه برای شکست ترامپ هستم!
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top