تاریخ انتشار: سه شنبه 1403/04/19 - 07:00
کد خبر: 510199

نگاهی بر چالش‌ها و فرصت‌های سیاست خارجی دولت پزشکیان؛

سیاست دولت پزشکیان در ادامه راه مقاومت

سیاست دولت پزشکیان در ادامه راه مقاومت

یکی از مهم‌ترین مسائل سیاست خارجی که در دولت جدید باید مورد توجه قرار گیرد، ارتباط مستمر با همسایگان در راستای پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی است.

به گزارش گروه سیاسی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مسعود پزشکیان در دوره رقابت انتخابات ریاست جمهوری درخصوص سیاست خارجی اظهار داشت: «سیاست خارجی من بر مبنای واقع‌بینی است. من به سیاست خارجی یک نگاه ملی دارم. » این دیدگاه سبب شد تا درخصوص روابط آتی ایران و کشورهای جهان گمانه‌زنی زیادی صورت بگیرد و این پرسش مطرح شود که آیا دولت جدید نگاهش صرفا به دست‌های غرب است یا بر تعامل همه‌جانبه با کشورهای همسایه نیز پافشاری خواهد داشت؟

وبگاه «الخلیج آنلاین» در یادداشتی درباره ریاست جمهوری پزشکیان نوشته است: با روی کار آمدن «مسعود پزشکیان» رئیس جمهور منتخب ایران، کارشناسان بین المللی و داخلی منتظر دستورالعمل‌هایی هستند که دولت جدید در روابط خود با کشورهای حاشیه خلیج فارس دنبال خواهد کرد.

کارشناسان در این باره می‌گویند که ممکن است ایران رویکرد عمل‌گرایانه‌تری را در سیاست‌های خارجی خود به‌ویژه با توجه به کاهش تنش‌ها با کشورهای همسایه و بهبود روابط اقتصادی و دیپلماتیک با آنها اتخاذ کند.

آغازی نویدبخش

بر اساس بیانیه‌های رسمی، رهبران کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس در روز هفتم ژوئیه پس از پیروزی پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری، همگی به وی تبریک گفتند و برای او آرزوی موفقیت کردند.

سران کشورهای حوزه خلیج فارس همچنین ابراز امیدواری کردند که با رئیس‌جمهور جدید ایران برای توسعه روابط ۲ جانبه میان کشورهای خود، با یکدیگر همکاری کنند و این پیام‌های گسترده را می توان آغازی نویدبخش در اینده این روابط ارزیابی کرد.

دکتر «عبدالرزاق الطائی» استادیار علوم سیاسی عرب در این باره معتقد است ماهیت سیاست ایران که مسعود پزشکیان دنبال خواهد کرد، سیاست باز و همکاری در روابط ۲ جانبه و دیپلماتیک خواهد بود.

وی می‌گوید: با توجه به پرونده‌های سیاست خارجی در قبال مسائل عربی، اعتقاد بر این است که تلاقی مواضع وجود خواهد داشت. به منظور افزایش اعتماد متقابل با کشورهای حاشیه خلیج فارس، این کشورها می‌توانند اولین مقصدهایی باشند که رئیس‌جمهور منتخب ایران به آنها سفر خواهد کرد، به ویژه که وی وابسته به جریان اصلاح طلب است که همواره خواستار روابط منحصر بفرد با کشورهای همسایه به ویژه کشورهای عربی است.

این کارشناس عرب همچنین معتقد است که در دوره ریاست جمهوری دکتر پزشکیان تغییر در حمایت جمهوری اسلامی ایران از محور مقاومت در منطقه صورت نخواهد گرفت.

فرصت‌ها و چالش‌ها

الخلیج آنلاین در این باره گزارش داد: مسعود پزشکیان یکی از چهره‌های برجسته اصلاح طلب در سیاست ایران به شمار می رود. او پیش از این سمت وزیر بهداشت و همچنین نمایندگی مجلس را بر عهده داشت و در این سمت‌ها گرایش‌های عمل‌گرا و اصلاح‌طلبانه از خود نشان داد.

تصدی پست ریاست جمهوری توسط پزشکیان در شرایطی که ایران شاهد فشارهای اقتصادی و سیاسی خارجی است، مستلزم سیاست‌های هوشمندانه و متعادل برای مقابله با این چالش‌های امنیتی و سیاسی است.

نگرانی‌های امنیتی یکی از برجسته‌ترین چالش‌های پیش روی روابط ایران و اعراب حاشیه خلیج فارس است،؛ چراکه برخی از کشورهای عربی ازجمله عربستان سعودی و امارات نگران حمایت ایران از گروه‌های مقاومت در منطقه هستند.

در همین راستا، روزنامه اردنی «الدستور» ششم ژوئیه گزارش داد که «پزشکیان نه محافظه کار است و نه اصلاح طلب، بلکه یک عملگرا است که محدودیت‌های قدرت و نقش را خوب می‌شناسد و اعتقاد بر این است که حضور او به عنوان رئیس‌جمهور دستاورد بزرگی در سایه شرایط موجود در منطقه است.

الدستور گزارش داد: تنها عامل تاثیر گذار در این زمینه در برهه فعلی «اثربخشی، قدرت و نفوذ عربستان سعودی از لحاظ اقتصادی، سیاسی و مذهبی در میان کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس است. در رابطه با روابط با عربستان در دوره ریاست جمهوری جدید، سرپرست وزارت خارجه ایران اعلام کرد که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان پس از تشکیل دولت جدید به تهران سفر خواهد کرد.

طبق این گزارش، با وجود چالش‌های امنیتی، فرصت‌های زیادی برای تقویت همکاری‌های اقتصادی میان ایران و عربستان سعودی و سایر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس وجود دارد و لغو تحریم‌های اقتصادی علیه تهران می‌تواند درها را به روی سرمایه‌گذاری‌های جدید و همکاری‌های تجاری گسترده‌تر باز کند.

پروژه های مشترک در زمینه زیرساخت‌ها، انرژی و فناوری احتمالا به تقویت یکپارچگی اقتصادی و کاهش تنش‌های سیاسی میان ایران و اعراب کمک می‌کند؛ چراکه کشورهای حاشیه خلیج فارس به دنبال تنوع بخشیدن به اقتصاد خود به دور از وابستگی به نفت هستند و ممکن است در ایران شریک استراتژیکی برای توسعه بخش‌های جدید بیابند.

پیام پزشکیان به سید حسن نصرالله

مسعود پزشکیان، رئیس جمهور منتخب کشورمان در پیامی خطاب به سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان از پیام وی تقدیر کرد.
متن پیام به شرح زیر است:

جناب آقای سید حسن نصرالله
دبیر کل محترم حزب‌الله لبنان
با سلام و با تشکر فراوان، پیام ارزشمند و محبت‌آمیز جنابعالی در پی انتخاب اینجانب به عنوان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران را دریافت کردم.
جمهوری اسلامی ایران همواره پشتیبان مقاومت مردم منطقه در مقابل رژیم نامشروع صهیونیستی بوده است. حمایت از مقاومت ریشه در سیاست‌های اصولی نظام جمهوری اسلامی ایران، آرمان‌های امام راحل (ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری دام‌ظله العالی داشته و با قدرت تداوم خواهد داشت.
اطمینان دارم جنبش‌های مقاومت در منطقه اجازه نخواهند داد این رژیم به سیاست‌های جنگ‌افروزانه و جنایت‌کارانه خود علیه مردم مظلوم فلسطین و دیگر ملت‌های منطقه ادامه دهد.
از دعاهای خالصانه جنابعالی برای اینجانب سپاسگزارم و از خداوند متعال برای جنابعالی مزید عزت و سرافرازی، برای مردم لبنان سعادت و پیشرفت و برای مجاهدین قهرمان مقاومت نصرت الهی مسئلت می‌کنم.
مسعود پزشکیان
رئیس جمهور منتخب

پیام سران کشورهای عربی به پزشکیان

پادشاه و ولی‌عهد عربستان سعودی در پیام‌های جداگانه پیروزی «مسعود پزشکیان» در انتخابات ریاست جمهوری ایران را به وی تبریک گفتند.

در پیام «سلمان بن عبدالعزیز آل سعود» پادشاه عربستان به مسعود پزشکیان آمده است: به مناسبت پیروزی جنابعالی در انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران، صمیمانه تبریک و آرزوی موفقیت برای شما داریم.

طبق گزارش خبرگزاری «واس»، پادشاه عربستان تاکید کرد: ما مشتاق ادامه توسعه روابط میان ۲ کشور و ملت برادرمان و ادامه هماهنگی‌ها و مشورت‌ها به منظور ارتقای امنیت و صلح منطقه‌ای و بین المللی هستیم.

وی افزود: برای جنابعالی آرزوی سلامتی و شادکامی و برای ملت برادر جمهوری اسلامی ایران پیشرفت و بهروزی روز افزون داریم.

«محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان نیز در پیامی خطاب به پزشکیان نوشت: بدینوسیله به مناسبت پیروزی جنابعالی در انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران صمیمانه تبریک و آرزوی توفیق و موفقیت و پیشرفت و ترقی بیشتر برای کشور و ملت برادر را به جنابعالی اعلام می‌دارم.
وی گفت: ما بر تمایل خود به توسعه و تعمیق روابط میان ۲ کشور تاکید می‌کنیم.

«اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس طی نامه‌ای، پیروزی دکتر پزشکیان در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کشورمان را به وی تبریک گفت. هنیه در این نامه تاکید کرد: این نامه تبریک را در هنگامه‌ای برای شما ارسال می‌کنیم که ملت و مقاومت فلسطین در یکی از شرافتمندانه‌ترین نبردهای تاریخی خود به سر می‌برند.

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در ادامه این نامه افزود: ما و ملتمان به خدمت شما به ایران، عبور از چالش‌ها و سختی‌ها، حرکت در مسیر اتحاد امت اسلامی در برابر دشمن خود و یاری مسئله محوری امتمان اطمینان داریم.

رئیس‌جمهور عراق  در پیامی پیروزی «مسعود پزشکیان» در انتخابات ریاست جمهوری ایران را به وی تبریک گفت.
«عبد اللطیف جمال رشید» با انتشار پیامی در صفحه خود در پلتفرم «ایکس» نوشت: موفقیت در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را به جمهوری اسلامی ایران تبریک می‌گوییم.

طبق گزارش خبرگزاری «واع»، وی افزود: ما همچنین  پیروزی مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب در انتخابات را تبریک می‌گوییم و برای وی در وظایف کاری به منظور برآورده کردن خواسته‌های ملت ایران آرزوی توفیق و موفقیت می‌کنیم

امیر، ولیعهد و نخست‌وزیر کویت در پیام‌های جداگانه پیروزی «مسعود پزشکیان» در انتخابات ریاست جمهوری ایران را به وی تبریک گفتند.

«مشعل الاحمد الجابر الصباح» امیر کویت در پیامی پیروزی رئیس جمهور منتخب ایران مسعود پزشکیان را تبریک گفت و برای وی آرزوی موفقیت کرد.
طبق گزارش خبرگزاری رسمی کویت (کونا)، وی همچنین برای جمهوری اسلامی ایران آرزوی موفیت و شکوفایی بیشتر در دوره ریاست جمهوری پزشکیان کرد.
«صباح خالد الحمد الصباح» ولیعهد و «احمد عبدالله الاحمد الصباح» نخست‌وزیر نیز این پیروزی را به مسعود پزشکیان تبریک گفته و برای وی آرزوی موفقیت کردند.

امیر و نخست‌وزیر قطر در پیام‌های جداگانه پیروزی «مسعود پزشکیان» در انتخابات ریاست جمهوری ایران را به وی تبریک گفتند.
«تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر در پیامی پیروزی رئیس‌جمهور منتخب ایران مسعود پزشکیان را تبریک گفت و برای وی آرزوی موفقیت کرد.
طبق گزارش خبرگزاری قنا، وی همچنین نسبت به توسعه روابط میان ایران و قطر ابراز امیدواری کرد.
«محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانی» نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر نیز در پیامی موفقیت پزشکیان را تبریک گفت.

«جبران باسیل» رئیس جریان آزاد ملی لبنان در پیام خود پیروزی رئیس جمهور منتخب ایران را تبریک گفت. طبق گزارش سایت النشره، در پیام جبران باسیل خطاب به پزشکیان آمده است که اعتماد مردم ایران به شما در آرای صندوق‌ها منعکس شد. وی همچنین برای پزشکیان در مسیر حفظ عزت جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران در دوره مسئولیت خود آرزوی موفقیت و توفیق کرد. 

گزارش از عرفان عباسی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
در صورت جنگ تمام خاورمیانه به لرزه درمی‌آید
مذاکرات آتش‌بس و بحران انسانی در غزه محور گفتگو میان فیدان و هنیه
کشف ۲۱۵ کیلوگرم تریاک در اهواز
هشدار نارنجی هواشناسی خوزستان نسبت به وقوع دمای ۴۹ درجه و بالاتر
اثرات پنهان و خاموش جنگ طولانی بر درون «اسرائیل»
شورای نگهبان نقش تعیین‌کننده‌ای در صیانت از قانون ایفا کرده است
حجت الاسلام جباری عمر خود را صرف ترویج معارف اهل بیت کرده است
بخشش قاتل به عشق امام حسین(ع)
سقوط مرگبار یک کارگر به چاهی در آزادراه تهران - شمال
تماس تلفنی نخست وزیر مالزی با رئیس جمهور منتخب
نرم‌افزارهای خطرناک تلفن همراه را بشناسید
دستگیری عامل ربودن کودک ۳ ساله در پارک شهر
افزایش قیمت سکه در بازار تهران
جنایت و نسل کشی در غزه بی سابقه است
نرخ گذاری بلیت هواپیما برای پروازهای اربعین
عربستان دیگر با ما نیست
چین بزرگترین تهدید برای آمریکا است
تصمیم عجیب یامال؛ ستاره بارسا شماره مسی را نخواست!
واکنش فدراسیون فوتبال به اعتراض پرسپولیس
از پرداخت وام اربعین چه خبر؟
اعلام حکم نهادهای رسمی علیه هیأت کرجی + جزئیات
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top