تاریخ انتشار: یکشنبه 1403/04/24 - 15:21
کد خبر: 510799

سپتیک تانک چیست؟

سپتیک تانک چیست؟

سپتیک تانک یک مخزن زیرزمینی است که برای تصفیه اولیه فاضلاب خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مخزن از بتن، فایبرگلاس یا پلی‌اتیلن ساخته می‌شود و فاضلاب از طریق لوله‌ها به داخل آن هدایت می‌شود.در سپتیک تانک، فاضلاب به دو بخش جامد و مایع تفکیک می‌شود. مواد جامد سنگین در ته مخزن ته نشین می‌شوند و چربی‌ها و روغن‌ها در سطح آن جمع می‌شوند. فاضلاب مایع باقی‌مانده که از مواد آلی کمتری برخوردار است، از طریق لوله دیگری به سمت چاه جذبی یا سیستم تصفیه فاضلاب هدایت می‌شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سپتیک تانک یک مخزن زیرزمینی است که برای تصفیه اولیه فاضلاب خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مخزن از بتن، فایبرگلاس یا پلی‌اتیلن ساخته می‌شود و فاضلاب از طریق لوله‌ها به داخل آن هدایت می‌شود.در سپتیک تانک، فاضلاب به دو بخش جامد و مایع تفکیک می‌شود. مواد جامد سنگین در ته مخزن ته نشین می‌شوند و چربی‌ها و روغن‌ها در سطح آن جمع می‌شوند. فاضلاب مایع باقی‌مانده که از مواد آلی کمتری برخوردار است، از طریق لوله دیگری به سمت چاه جذبی یا سیستم تصفیه فاضلاب هدایت می‌شود.

سپتیک تانک چیست؟

انواع سپتیک تانک

سپتیک تانک پلی اتیلن : سپتیک تانک پلی اتیلن از پلاستیک پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) ساخته شده اندHDPE یک ماده قوی، بادوام و سبک است که در برابر خوردگی، مواد شیمیایی و دمای شدید مقاوم است.

سپتیک تانک بتنی: اگر به دنبال یک سیستم سپتیک جدید در بازار هستید و یا به دنبال جایگزین مناسب یک سپتیک تانک قدیمی هستید، سپتیک تانک های پیش ساخته بتنی بهترین گزینه از نظر فنی و اقتصادی هستند.

سپتیک تانک فایبرگلاس : سپتیک تانک فایبرگلاس از مواد فایبرگلاس تولید شده است. فایبرگلاس یک جنس کامپوزیت (Composite) است که از ترکیبی از الیاف شیشه و ماتریس رزین ساخته می‌شود.

سپتیک تانک اسپیرال کاروگیت دو جداره افقی مدفون از جنس پلی اتیلن: سپتیک تانک اسپیرال کاروگیت دو جداره افقی مدفون از جنس پلی اتیلن، نوعی از سپتیک تانک‌های پیشرفته است که برای تصفیه فاضلاب خانگی و صنعتی در مناطق مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع سپتیک تانک از مزایای متعددی نسبت به سایر انواع سپتیک تانک‌ها برخوردار است.

وظیفه سپتیک تانک چیست؟

وظیفه اصلی سپتیک تانک، تصفیه اولیه فاضلاب خانگی قبل از ورود به چاه جذبی یا سیستم فاضلاب است. این فرآیند در چند مرحله انجام می‌شود:

  1. جداسازی: فاضلاب ورودی به دو بخش جامد و مایع در مخزن سپتیک تانک جداسازی می‌شود. مواد سنگین و جامد در ته مخزن ته نشین می‌شوند و چربی‌ها و روغن‌ها به دلیل سبکی در سطح آن جمع می‌شوند.

  2. تجزیه: باکتری‌های بی‌هوازی موجود در سپتیک تانک، مواد آلی موجود در فاضلاب را در محیطی بدون اکسیژن تجزیه می‌کنند. این فرآیند، باعث تولید گاز متان و دی‌اکسید کربن می‌شود.

  3. تصفیه: فاضلاب مایع باقی‌مانده که از مواد آلی کمتری برخوردار است، تا حدی تصفیه شده و از ذرات معلق و آلاینده‌ها جدا می‌شود. این فاضلاب تصفیه‌شده سپس از طریق لوله‌ای به سمت چاه جذبی یا سیستم تصفیه فاضلاب هدایت می‌شود.

سپتیک تانک پلی اتیلن

آشنایی با اجزای سپتیک تانک

سپتیک تانک از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که هر کدام وظیفه‌ای خاص را بر عهده دارند.

مهم‌ترین اجزای سپتیک تانک عبارتند از:

  1. مخزن : مخزن اصلی سپتیک تانک از جنس بتن، فایبرگلاس یا پلی اتیلن ساخته می‌شود و فاضلاب از طریق لوله ورودی به داخل آن هدایت می‌شود. حجم مخزن باید متناسب با حجم فاضلاب تولیدی باشد.

  2. لوله ورودی: فاضلاب از طریق این لوله وارد مخزن سپتیک تانک می‌شود.

  3. بافل ورودی : این بافل مانع از ورود مستقیم فاضلاب به کف مخزن و بهم خوردن لجن ته‌نشین شده می‌شود.

  4. محفظه اولیه: بزرگترین بخش مخزن سپتیک تانک است که حدود 60 تا 70 درصد حجم کل را به خود اختصاص می‌دهد. در این بخش، مواد جامد سنگین در فاضلاب ته نشین می‌شوند و چربی‌ها و روغن‌ها به سطح آن شناور می‌شوند.

  5. دیواره جداکننده: این دیواره، محفظه اولیه را به دو بخش تقسیم می‌کند. هدف از این کار، جلوگیری از ورود لجن و چربی‌های شناور به محفظه دوم است.

  6. محفظه دوم: حدود 30 تا 40 درصد از حجم کل سپتیک تانک را تشکیل می‌دهد. در این محفظه، فاضلاب تا حدی از ذرات معلق و آلاینده‌ها جدا شده و تصفیه می‌شود.

  7. لوله خروجی: فاضلاب تصفیه‌شده از طریق این لوله از سپتیک تانک خارج شده و به سمت چاه جذبی یا سیستم تصفیه فاضلاب هدایت می‌شود.

  8. بافل خروجی: این بافل مانع از خروج لجن و چربی‌های شناور از سپتیک تانک می‌شود.

  9. دریچه بازدید: برای بازدید و تخلیه لجن انباشته شده در کف مخزن از این دریچه استفاده می‌شود.

  10. سیستم تهویه یا ونت خروجی هوا : برای خروج گازهای متان و دی‌اکسید کربن تولید شده در فرآیند تجزیه فاضلاب، از سیستم تهویه در سپتیک تانک استفاده می‌شود. ونت سپتیک تانک، این گازها را به بیرون از مخزن هدایت می‌کند و از تجمع آنها در محیط و ایجاد خطرات احتمالی جلوگیری می‌کند. با ورود و خروج فاضلاب به سپتیک تانک، فشار هوا در داخل مخزن تغییر می‌کند. ونت سپتیک تانک، به ورود و خروج هوای تازه به داخل مخزن کمک می‌کند و از ایجاد فشار منفی یا مثبت در آن جلوگیری می‌کند.گازهای متان و دی‌اکسید کربن تولیدی در سپتیک تانک، می‌توانند بوی نامطبوعی ایجاد کنند. ونت سپتیک تانک، این گازها را به خارج از مخزن هدایت می‌کند و از انتشار بوی نامطبوع در محیط جلوگیری می‌کند.

شاید برایتان مفید باشد: پکینگ مدیا معلق چیست؟

مزایای سپتیک تانک رابین سبز آبان

  1. کیفیت بالا: سپتیک تانک رابین کو از بتن با کیفیت بالا و عیار بالا ساخته می‌شود که مقاومت و دوام بالایی در برابر عوامل محیطی مانند رطوبت، فشار و ضربه دارد.

  2. تنوع ابعاد: این نوع سپتیک تانک در ابعاد مختلفی از 1 تا 11 متر مکعب تولید می‌شود تا نیازهای مختلف کاربری را پاسخ دهد.

  3. نصب آسان: سپتیک تانک رابین کو به صورت پیش ساخته ارائه می‌شود و نصب آن به سرعت و به سادگی انجام می‌شود.

  4. قیمت مناسب: سپتیک تانک پیش ساخته بتنی نسبت به سپتیک تانک پلی اتیلنی ارزان تر هستند.

  5. راندمان بالا: طراحی منحصر به فرد این نوع سپتیک تانک، باعث افزایش راندمان تصفیه فاضلاب و کاهش بار آلودگی خروجی می‌شود.

  6. سازگاری با محیط زیست: مواد اولیه مورد استفاده در ساخت این نوع سپتیک تانک دوستدار محیط زیست بوده و ضرری برای خاک و آب‌های زیرزمینی ندارد.

  7. عدم نیاز به تخلیه مکرر: به دلیل طراحی خاص و راندمان بالا، سپتیک تانک رابین کو نیاز به تخلیه مکرر لجن ندارد و می‌توان با فواصل زمانی طولانی‌تر اقدام به تخلیه آن کرد.

  8. گارانتی: شرکت رابین کو برای سپتیک تانک‌های خود گارانتی ارائه می‌دهد که نشان دهنده اطمینان این شرکت از کیفیت و عملکرد محصول خود است.

  9. خدمات پس از فروش: شرکت رابین کو خدمات پس از فروش مناسبی به مشتریان خود ارائه می‌دهد و در صورت بروز هرگونه مشکل، می‌توان از خدمات و مشاوره متخصصان این شرکت بهره‌مند شد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سامانه‌ای برای گزارش‌دهی امنیت سایبری با دقت ۹۴ درصد
حجم تردد زائران از مرز خسروی محرم امسال ۲ برابر افزایش یافت
مسؤول عملیات دوگانه در «رمله» اشغالی مشخص شد
علی باقری عازم نیویورک شد
اظهارات جدید ترامپ پس از سوءقصد نافرجام به جانش
گیاهی که تپش قلب را بسرعت پایین می‌آورد
بلیت قطار گران شد؟
ویژگی‌های حضرت عباس(ع) در کلام معصومین
سهم ۴۰ درصدی آموزش‌ مهارتی از آموزش عالی
صدور گذرنامه اربعین تنها با ۶۵ هزار تومان
تأکید رئیس‌جمهور منتخب بر جایگاه ویژه سپاه در پاسداری از انقلاب
سخنرانی شهید رئیسی درباره روز تاسوعا +فیلم
یک وسیله مشکوک دیگر از خانه عامل سوءقصد به ترامپ کشف شد
۵ فرمانده ارشد نظامی به پزشکیان در خصوص امنیت ایران چه گفتند؟
فرمانده ای اسرارآمیز و افسانه ای که بارها اسرائیل را شکست داده است
آرژانتین در شب گریه های تلخ مسی قهرمان شد
کدام ویتامین موجب چاقی صورت می‌شود؟
پزشکیان در هیئت ریحانه النبی امامزاده صالح تجریش
دیدار مهم فرمانده کل با رئیس جمهور منتخب
یمن کشتی اسرائیلی MSC UNIFIC را زد + جزئیات
تعطیلی برج میلاد در تاسوعا و عاشورا
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top