تاریخ انتشار: سه شنبه 1403/04/26 - 09:11
کد خبر: 510850

تهدید رشد سریع هوش مصنوعی برای اقتصاد آمریکا

تهدید رشد سریع هوش مصنوعی برای اقتصاد آمریکا

رشد سریع هوش مصنوعی به دلیل مصرف بالای انرژی، ثبات صنعت انرژی، اقتصاد و آب و هوا را تهدید می‌کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ گوگل اخیرا فاش کرد انتشار کربن این شرکت در پنج سال گذشته، ۴۸ درصد افزایش یافته است. شبکه خبری بی‌بی‌سی پنجشنبه گذشته در گزارشی نوشت: سرویس‌های مبتنی بر هوش مصنوعی به طور قابل‌توجهی انرژی رایانه‌ای  و در نتیجه، برق بیشتری را نسبت به فعالیت‌های آنلاین استاندارد مصرف می‌کنند که باعث ایجاد یک سری هشدارها درباره تاثیرات زیست ‌محیطی این فناوری می‌شود.

در واقع، مطالعه اخیر دانشمندان دانشگاه کرنل نشان می‌دهد سیستم‌های هوش مصنوعی مولد مانند چت جی پی تی، تا ۳۳ برابر بیشتر از رایانه‌هایی که نرم‌افزارهای کار محور را اجرا می‌کنند، انرژی مصرف می‌کنند. بعلاوه، هر جستجوی اینترنتی مبتنی بر هوش مصنوعی، حدود ۱۰ برابر بیشتر از جستجوهای اینترنتی معمولی، انرژی مصرف می‌کند.

این افزایش بی رویه در مصرف انرژی همزمان با سرعت گرفتن استفاده از هوش مصنوعی، یک تهدید مستقیم برای توانایی بخش فناوری در تحقق وعده های کربن زدایی است. در حالی که گوگل از اهداف صفر خالص خود تا سال ۲۰۳۰ عقب نشینی نکرده اما  اذعان کرده که با ادغام بیشتر هوش مصنوعی در محصولات خود، کاهش انتشار گازهای گلخانه ای ممکن است کار دشواری باشد.

در مجموع، پیش‌بینی‌ می‌شود بخش هوش مصنوعی جهانی تا سال ۲۰۳۰، عامل ۳.۵ درصد از مصرف برق جهان باشد. درآمریکا، دیتاسنترها به تنهایی می‌توانند ۹ درصد از برق تولیدی را تا سال ۲۰۳۰ مصرف کنند که افزایش ۲ برابری نسبت به سطح فعلی خواهد بود. این نرخ رشد، پیامدهای جدی برای امنیت انرژی ملی خواهد داشت، البته اگر نخوایهم به اقتصاد اشاره کنیم.

طبق پیش‌بینی‌های شرکت تحقیقاتی «ریستاد انرژی»، انتظار می‌رود هوش مصنوعی و وسایل نقلیه برقی پایان دهه جاری، ۲۹۰ تراوات ساعت تقاضا برای برق به شبکه نیروی آمریکا اضافه کنند. تا سال ۲۰۳۰، این دو بخش به تنهایی معادل نیروی کل ترکیه که هجدهمین اقتصاد بزرگ جهان است، برق مصرف خواهند کرد.

همه اینها به معنای آن است که آمریکا، باید ظرفیت تولید نیروی زیادی را با سرعتی سرسام آور اضافه کند، در غیر این صورت، با خطر کمبود نیرو روبرو خواهد شد.

سوریا هندری، تحلیلگر ریستاد، در این باره گفت: این رشد، مسابقه ای با زمان برای افزایش تولید برق بدون رساندن سیستمهای برق به آستانه استرس است. عموم مردم آمریکا می‌توانند انتظار داشته باشند که حجم زیادی از این بار را به شکل قبوض انرژی سنگینتر به دوش بکشند. بعلاوه، مصرف‌کننده معمولی هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد تا آن را متوقف کند، زیرا این یک مسئله رفتار مصرف‌کننده نیست، بلکه یک مشکل بخش فناوری است.

 بر اساس پیش‌بینی‌های اندیشکده «موسسه بانک آمریکا» که داده‌های اختصاصی را برای ارائه بینش‌های اقتصادی تجزیه و تحلیل می‌کند، قیمت برق در حال افزایش است و نرخ رشد به این زودی‌ها کاهش نخواهد یافت. در تصویر بزرگ‌تر، خودی‌های صنعت هشدار داده‌اند که اگر کشور نتواند انرژی کافی برای پاسخگویی به این خواسته‌های فزاینده تولید کند، ممکن است مانع رشد اقتصادی شود.

هیچ کس به اندازه شرکت‌های بزرگ فناوری از این بحران قدرت آگاه نیست. طبق گزارش شبکه سی‌ان‌بی‌سی، شرکت‌های بزرگی مانند آمازون، آلفابت، مایکروسافت و متا، همگی برای افزایش انرژی التماس می‌کنند، زیرا همچنان به افزودن دیتاسنترها به شبکه ادامه می‌دهند.

به منظور پر کردن این شکاف عظیم بین عرضه و فزاینده، بسیاری از شرکت‌های بزرگ فناوری، خواستار افزایش استفاده از انرژی هسته ای و تحقیقات فیوژن هسته ای هستند، زیرا این یک فناوری اثبات شده کربن صفر است که قادر به تولید حجم زیادی از نیروی بار پایه است و از بسیاری از موارد مشکلات فنی و بوروکراتیک مرتبط با انرژی های تجدید پذیر اجتناب می‌کند.

اما واقعیت این است که هیچ منبع انرژی واحدی نمی‌تواند آمریکا را از زیر بار خرد کننده بلندپروازیهای تکنولوژیکی خود نجات دهد. تغذیه عطش سیری ناپذیر هوش مصنوعی، خودروهای برقی و بخش‌های مرتبط، احتمالا به استخراج و اکتشاف میزان بیشتری از سوخت‌های فسیلی نیاز دارد و این یک مشکل بزرگ است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، با این حال، هوش مصنوعی می‌تواند راه حل و همچنین مشکل باشد. هوش مصنوعی می‌تواند در شبکه های هوشمند برای اطمینان از کارایی و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای استفاده شود. اما این نیاز به خویشتنداری دارد که بخش فناوری تا حد زیادی با آن بیگانه است. وزارت انرژی هشدار داده است که این رویکرد اگر «ساده‌ انگارانه» به کار گرفته شود، می‌تواند بیش از آنکه فایده داشته باشد، ضرر به بار بیاورد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ایران عزادار سومین اختر تابناک آسمان ولایت
طلای جهانی در انتظار رکوردی دیگر
حرم مطهر رضوی غرق در غم و اندوه است
کنعانی: ما ملت امام حسینیم
قول طلای قهرمان پارالمپیک توکیو در پاریس
چگونه شبکه بانکی کشور به ناترازی رسید؟
حزب‌الله لبنان شهادت یکی از اعضای خود را تایید کرد
۳۲۰ تن طی حملات ۴۸ ساعت گذشته رژیم صهیونستی به شهادت رسیدند
حمله به موکب عزاداران حسینی در عمان
بارندگی شدید در افغانستان ده ها کشته و زخمی برجای گذاشت
تهدید رشد سریع هوش مصنوعی برای اقتصاد آمریکا
موشک باران شمال سرزمین‌های اشغالی از سوی حزب‌الله لبنان
شرایط قابل قبول برای هوای پایتخت
ترامپ رسما نامزد جمهوری‌خواهان شد و معاون خود را معرفی کرد
بایدن: در دومین مناظره شرکت می‌کنم/ ترامپ تهدیدی برای دموکراسی است
سامانه‌ای برای گزارش‌دهی امنیت سایبری با دقت ۹۴ درصد
حجم تردد زائران از مرز خسروی محرم امسال ۲ برابر افزایش یافت
مسؤول عملیات دوگانه در «رمله» اشغالی مشخص شد
علی باقری عازم نیویورک شد
اظهارات جدید ترامپ پس از سوءقصد نافرجام به جانش
گیاهی که تپش قلب را بسرعت پایین می‌آورد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top