تاریخ انتشار: چهارشنبه 1403/04/27 - 09:04
کد خبر: 510872

پیشرفت ۹۹درصدی نسخه الکترونیک

پیشرفت ۹۹درصدی نسخه الکترونیک

توسعه خدمات غیرحضوری به عنوان یک اولویت و ضرورت در سازمان تأمین اجتماعی سبب شده تا اکنون ۹۹ درصد نسخه های درمانی به صورت الکترونیک صادر و لیست هوشمند حق بیمه برای کارفرمایان صادر شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛  توسعه خدمات غیرحضوری یکی از اولویت‌های سازمان تأمین اجتماعی است؛ اکنون ۵۹ خدمت از مجموعه خدمات این سازمان به‌صورت غیرحضوری و در بسترهای مختلف الکترونیکی ارائه می‌شود که بستر اصلی آن درگاه رسمی خدمات سازمان تأمین‌اجتماعی به نشانی اینترنتی es.tamin.ir است.

از این تعداد خدمات غیرحضوری، ۵۳ خدمت در برنامه کاربردی (اپلیکیشن) تلفن همراه «تأمین من» نیز پیاده‌سازی شده و این برنامه تاکنون بیش از چهار میلیون بار روی تلفن‌های همراه نصب شده است.

اجرایی شدن طرح لیست هوشمند حق بیمه در کل کشور، اقدامی مهم و گامی بزرگ در مسیر راهبرد هوشمندسازی تأمین‌ اجتماعی است که با پیاده‌سازی آن، همه فرآیندهای دستی کاربران در زمان تنظیم و ارسال لیست به‌صورت مکانیزه و اتوماتیک اعمال و قابل بهره‌برداری شده که موجب کاهش خطاهای کاربری و همچنین وصول به هنگام پرداخت‌ها و ارائه تعهدات قانونی سازمان تأمین‌اجتماعی به بیمه‌شدگان به صورت برخط شده است.

در این راستا دامون خدابنده، رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی با شرکت در یک نشست خبری پاسخگوی پرسش‌ها در حوزه رفاه و تامین اجتماعی در خصوص ارائه خدمات این سازمان در حوزه فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات و همچنین نحوه اجرا و مزیت بکارگیری خدمات الکترونیک در تامین اجتماعی بود که به شرح زیر است:

ارایه خدمات فناوری اطلاعات در بخش های بیمه، درمان و سرمایه‌گذاری

خدابنده در خصوص فعالیت سازمان تامین اجتماعی در حوزه فناوری اطلاعات گفت: این سازمان در سه حوزه بیمه، درمان و سرمایه‌گذاری اقتصادی فعالیت داشته و بیش از نیمی از جمعیت کشور یعنی حدود ۴۶ میلیون نفر را تحت پوشش دارد.

وی با بیان اینکه مرکز فناوری اطلاعات تامین اجتماعی باید از تمامی ارکان و فعالیت‌های این سازمان پشتیبانی کند و بنابراین مسئولیت تولید، پشتیبانی و اطلاع رسانی در هر سه حوزه بیمه، درمان و سرمایه گذاری را بر عهده دارد، افزود: این مرکز با بیش از ۵۰۰ شعبه تامین اجتماعی و حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار کارگاه پرداخت حق بیمه و همچنین چندین میلیون مستمری بگیر در ارتباط است.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به جامعه آماری مخاطبان و دریافت کنندگان خدمات در حوزه فناوری اطلاعات این سازمان گفت: تامین اجتماعی ۸۳ بیمارستان ملکی و حدود ۵۰۰ مرکز درمانی در اختیار دارد و با چند صدهزار نفر پزشک در ارتباط است که می بایست مباحث مربوط به پروژه‌های نسخه الکترونیکی و سیستم‌های بیمارستانی آنها و نیز مباحث مالی تامین اجتماعی را پوشش دهد.

خدابنده ادامه داد: در حقیقت مرکز فناوری اطلاعات سازمان تامین اجتماعی مباحث مربوط به قراردادها و نیروی انسانی شاغل در تامین اجتماعی را نیز پوشش می دهد.

همکاری با ۲۷ شرکت خصوصی در حوزه فناوری اطلاعات

رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه برای پوشش کامل خدمات، بالغ بر ۲۷ شرکت خصوصی با این مرکز همکاری می کنند، افزود: اکنون بخشی از سیستم‌ها به صورت غیرمتمرکز در مراکز استانی فعالیت دارند که در حال تغییر و بررسی آنها هستیم.

خدابنده با بیان اینکه اطلاعات مربوط به استان‌ها به صورت منظم به ستاد مرکزی انتقال می یابد، از تدوین برنامه زمان بندی برای متمرکز شدن آن ظرف یک سال و نیم آینده خبر داد تا کل سیستم تامین اجتماعی به صورت متمرکز درآید.

وی هدف از این کار را ایجاد وحدت رویه در امور، استفاده مناسب از داده ها توسط مدیران و یکپارچه سازی اطلاعات و داده‌ها عنوان کرد.

نسخه الکترونیک؛ سرآغاز پروژه پرونده سلامت با ۹۹ درصد پیشرفت

رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی درباره آخرین وضعیت نسخه الکترونیک اظهار داشت: نسخه الکترونیک یکی از پروژه‌های بسیار بزرگ مرکز فناوری اطلاعات بیمه تامین اجتماعی محسوب می‌شود که قبل از دوران مدیریت ما در این سازمان وجود داشت و اجرای آن حدود ۴۰ درصد پیشرفت کرده بود.

خدابنده با بیان اینکه نسخه الکترونیک سرآغاز پروژه پرونده سلامت محسوب می شود، افزود: در این دوره نیز پیشرفت‌های خوبی در این حوزه با وجود پیچیدگی های آن صورت گرفت.

وی از این پروژه به عنوان سخت‌ترین و بزرگ‌ترین طرح در نوع خود یاد کرد که با موفقیت تاکنون پیش رفته است.

خدابنده با بیان اینکه این پروژه اکنون ۹۹ درصد پیشرفت دارد و تقریباً تکمیل شده است، افزود: تمهیداتی اندیشیده شده که بتوانیم از این سیستم در بخش خصوصی هم استفاده کنیم.

وی خاطر نشان کرد: مدیریت یکپارچه نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک می‌تواند جلوی بسیاری از مشکلات را بگیرد و داده‌های مناسبی در اختیار سازمان قرار دهد بطوری که بتوان در آینده پیش‌بینی‌ها را برای آینده داشته باشیم.

این مسئول در سازمان تامین اجتماعی یادآور شد که قصد داریم تجربیات خود را در زمینه ایجاد این سیستم به سایر کشورها از جمله کشورهای شرق اروپا یا حتی کشورهای پیشرفته انتقال دهیم.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه نسخه پیچی الکترونیک سبب جلوگیری از بسیاری از تخلفات شده است، گفت: این توانایی را داریم که نسخه پیچی الکترونیک را در سایر کشورها بخصوص کشورهای منطقه اجرا کنیم.

صدور ۴۰۰ میلیون نسخه الکترونیکی در یک سال

رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی با ارایه آماری از عملکرد این سازمان در حوزه نسخه الکترونیک گفت: سال گذشته حدود ۴۰۰ میلیون نسخه الکترونیکی صادر شد.

خدابنده با یادآوری اینکه تمام دانش انجام این کار توسط مهندسان داخلی و شرکت های نرم‌افزاری ایرانی انجام شده است، اظهار داشت: سال گذشته در سفری به مالزی متوجه شدیم که در این کشور سیستمی شبیه به سیستم ما را خریداری کرده‌اند در حالی که خودشان فقط پشتیبانی آن را انجام می‌دهند در حالی که امروز ما نزدیک به ۱۰۰ شرکت دانش بنیان داریم که خواهان مشارکت در انجام این پروژه هستند.

وی با بیان اینکه در پروژه نسخه الکترونیک اطلاعات افراد بر پایه کدملی و شماره تلفن همراه فرد رهگیری می شود و به راحتی می توان جلوی تخلف و یا سوءاستفاده را گرفت، افزود: با کدرهگیری می دانیم که یک پزشک چه تعداد نسخه را برای یک بیمار صادر کرده است و یا تخلفات در چه مواردی است.

وی ادامه داد: در یک مورد با تخلفی برخورد کردیم که یک پزشک در ۵ دقیقه ۵۰ نسخه را صادر کرده بود و یا یک پزشک ظرف ۱۰ دقیقه یک نسخه در استان اردبیل و یک نسخه در یک استان دیگر صادر کرده بود.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه با سیستم نسخه الکترونیک این اطمینان به بیمه‌گذار داده شده است که تخلفاتی از این دست صورت نگیرد، اظهار داشت: اگر پرونده الکترونیک سلامت برای افراد تشکیل شود، پزشکان به سوابق بیمار در استفاده از داروها دسترسی خواهند داشت.

خدابنده به برنامه کاربردی «تامین من» اشاره کرد و گفت: در این برنامه حتی می توان ساعت و زمان مصرف دارو را مشاهده کرد.

وی ادامه داد: در مورد بیماری‌های خاص این قابلیت وجود دارد که دیگر نیاز نیست فرد پرونده خود را انتقال دهد بلکه از طریق همین سیستم می‌تواند به راحتی داروهای مربوط به خود را دریافت کند.

 

یک میلیون و ۳۰۰ هزار کارگاه لیست هوشمند حق بیمه ارسال می‌کنند

رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی در ادامه این گفت‌وگو به بیان مزیت ارسال لیست هوشمند حق بیمه اشاره کرد و گفت: این پروژه در دو بخش دنبال شد؛ نخست ارسال پیامک به افراد درباره سوابق بیمه بود و بخش دوم به دریافت لیست هوشمند حق بیمه به صورت متمرکز اختصاص داشت.

خدابنده با بیان اینکه این لیست هوشمند باید از یک میلیون و ۳۰۰ هزار کارگاه دریافت شود، اظهار داشت: با این اقدام همه افرادی که برای آنها حق بیمه پرداخت می شود فارغ از اینکه در چه کارگاهی مشغول کار هستند، می توانند به راحتی از طریق اینترنت لیست حق بیمه خود را دریافت کنند.

وی ادامه داد: اکنون ۳۲ مورد کنترل به صورت همزمان و خودکار اتفاق می‌افتد در لیست بیمه انجام می شود و فرد بیمه گذار می تواند به صورت برخط وارد سیستم شود و اطلاعات خودش را دریافت کند.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات تامین اجتماعی افزود: امروز به راحتی می‌توانیم تشخیص دهیم که کدام کارگاه حق بیمه کارکنان خود را پرداخت نکرده‌‍است؛ می‌توانیم تمهیداتی را در نظر بگیریم که چرا کارگاه‌ها حق بیمه را به صورت منظم پرداخت نکرده‌اند و حتی می‌توانیم با آنها برخورد کنیم.

طرح لیست هوشمند حق بیمه در تمام استان ها انجام شده است

خدابنده گفت: این طرح ابتدا به صورت آزمایشی در یک استان اجرا و سپس به استان های بیشتری تسری داده شد به طوری که امروز طرح لیست هوشمند حق بیمه در سراسر کشور اجرایی شده است و کارگاه‌ها می‌توانند حق بیمه خود را به صورت آنلاین مشاهده و ارسال کنند.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات تامین اجتماعی توضیح داد: این طرح باعث شد ۱۸ درصد از معوقات سازمان تامین اجتماعی شناسایی و پیگیری شود که باعث افزایش درآمد سازمان به همین میزان نیز شد.

وی شفافیت را از دیگر دستاوردهای این طرح برشمرد که سبب شده تا مطالبه‌گری در جامعه افزایش یابد و افراد خودشان بتوانند از طریق سیستم‌های موجود در تامین اجتماعی حق خود را مطالبه کنند.

ارسال حق بیمه توسط کارفرمایان به پایان ماه موکول نشود

خدابنده گفت: یکی از مشکلات ما این است که کارفرمایان همیشه در لحظه آخر حق بیمه کارکنان خود را پرداخت می‌کنند؛ از آنها می‌خواهیم که در طول ماه حق بیمه را پرداخت کرده و به پایان ماه موکول نکنند، چرا که زیرساخت‌ها تا حدی معوقات را جواب می‌دهد.

وی یادآور شد: در سه روز پایان هر ماه ما سونامی واریز حق بیمه را داریم که باعث شلوغی در سیستم می‌شود.

وی افزود: اگر لیست حق بیمه ها در ۱۰ روز نخست هر ماه ارسال شود، بهتر است؛ تعجیل در ارسال حق بیمه توسط کارفرمایان باعث می‌شود که ما بتوانیم بهتر لیست حق بیمه را تهیه کنیم.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات تامین اجتماعی با بیان اینکه برنامه کاربردی «تامین من» با بیش از ۵ میلیون کاربر یکی از ابزارهای مهم برای بیمه گذاران است، گفت: این برنامه بیش از ۵۰ خدمت ارایه می دهد و ۸۵ درصد کاربران از نصب آن رضایت دارند.

وی با یادآوری اینکه این برنامه حدود ۶ ماه است که مورد استفاده کاربران قرار گرفته است، افزود: تامین من یکی از بهترین برنامه های دولت همراه محسوب می شود که تهیه آن بیش از ۹ ماه زمان برد و امروز بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
واکنش وزارت خارجه به ادعای نقش ایران در حمله مسلحانه به ترامپ
وقاحت هووی صیغه‌ای وقتی با زن رسمی روبه‌رو شد
توضیحات اسماعیلی درباره انتصابات در وزارت ارشاد
برگزاری دوره‌های غیرحضوری رایگان برای طلاب و خانواده‌ها
نخستین جشنواره ایده‌های نوآورانه در بین‌المللی سازی برگزار می شود
انتخاب رشته در پنجاه و یکمین آزمون دستیاری پزشکی آغاز شد
وحشت صهیونیست‌ها از انفجارهای پی‌درپی
چرا مبلغ متناسب سازی حقوق بازنشستگان در تیرماه واریز نشد؟
همکاری ۳ اسرائیلی با ایران؟
۳ شاگرد نکونام در تور سپاهان افتادند
جلسه سرنوشت ساز برای پرسپولیس
یک ویژگی کاربردی جدید به سیستم عامل آیفون اضافه شد
بلیت پرواز نجف -تهران ۱۲ میلیون تومان شد
گریه رهبرانقلاب با روضه خوانی مهدی سلحشور +فیلم
موکب کوچک و بی ریای یک پسربچه +فیلم
دروغ هماهنگ اصلاح‌طلب و ضدانقلاب علیه آیت الله میرباقری
جلیلی: وظیفه داریم به روند پیشرفت کشور کمک کنیم
نشریه آمریکایی: چشم اندازی برای احیای برجام وجود ندارد
جذب امریه سربازی در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها +جزئیات
تحلیل جالب از ترکیب اعضای کارگروه وزارت نیرو پزشکیان!
بازگشت علیپور به پرسپولیس؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top