تاریخ انتشار: چهارشنبه 1403/04/27 - 12:43
کد خبر: 510914

پرداخت وام به دانشجویانی که در رشته‌های مورد نیاز تحصیل کنند

پرداخت وام به دانشجویانی که در رشته‌های مورد نیاز تحصیل کنند

براساس قانون برنامه پنجساله هفتم توسعه، بودجه سالانه دانشگاه های وزارت علوم باید به گونه ای تنظیم شود که حداقل ۱۵درصد اعتبارات برای امور پژوهشی و حداقل ۵ درصد برای امور فرهنگی پیش بینی شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ «قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران» (۱۴۰۳-۱۴۰۷) توسط محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری ابلاغ شد. فصل ۲۰ برنامه هفتم توسعه به «ارتقای نظام علمی، فناوری و پژوهشی» اختصاص یافته است. در بخشی از این برنامه آمده است:

پرداخت کمک هزینه تحصیلی به دانشجویانی که متقاضی رشته های مورد نیاز کشور هستند

به دانشجویان مستعد و ممتاز دانشگاه ها که در رشته های مورد نیاز کشور در سقف بیست درصد ظرفیت رشته محل های روزانه و بر مبنای ظرفیت سال اول برنامه پذیرش می شوند با شرط حفظ کیفیت آموزشی، کمک هزینه تحصیلی از طریق صندوق رفاه دانشجویان پرداخت می گردد. آیین نامه اجرائی این بند توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد.

بانک مرکزی مکلف است از طریق بانک های عامل جهت تکمیل طرح های تملک دارایی های سرمایه ای با اولویت ساخت، خرید، تکمیل و تجهیز کارگاهها و آزمایشگاه های دانشگاه ها دانشگاههای فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی با تأیید هیأت امنا و از محل توثیق اموال و املاک در اختیار آنها نسبت به ارائه تسهیلات از بانک ها اقدام نماید.

ماده ۹۹ برنامه هفتم توسعه درباره منابع مالی این فصل آورده است : با هدف ارتقای بهره وری و اثر بخشی منابع آموزش عالی، پژوهش و فناوری افزایش شتاب پیشرفت علمی فناوری و نوآوری و کسب سهم هفت درصدی محصولات با فناوری متوسط به بالا از تولید ناخالص داخلی:

پرداخت اعتباراتی که از محل منابع عمومی و در قالب بودجه های سنواتی به دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی موضوع ماده (۱) قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور اختصاص می یابد براساس شاخص های هر یک از وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت درمان و آموزش پزشکی و موافقتنامه متبادله میان سازمان و دانشگاه ها و مؤسسات ذی ربط است. انطباق هزینه کرد با شاخص های یاد شده بر عهده رئیس مؤسسه یا دانشگاه است. ماده (۱) قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور بر مواد این قانون حاکم است.

تنظیم بودجه اعتبارات سالانه دانشگاه ها براساس فرهنگ و پژوهش

همچنین دراین برنامه تاکید شده است که بودجه و اعتبارات سالانه دانشگاه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از سوی سازمان باید به گونه ای تنظیم شود که حداقل پانزده درصد اعتبارات برای امور پژوهشی و حداقل پنج درصد اعتبارات برای امور فرهنگی پیش بینی و واگذار شود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
شاخص بورس هزار‌ و ۵۰۰ واحد رشد کرد
دسته طویرج به حرم امام حسین(ع) رسید +فیلم
سردار آزمون از فهرست بازیکنان لورکوزن خط خورد
توصیه به زائران عتبات برای پیشگیری از بیماری
«آیت‌الله جنتی» یک سال دیگر دبیر شورای نگهبان باقی ماند
هر آنچه باید درباره ی سقف وافل بدانیم !
با ۵ روش برتر خمکاری ورق فلزات آشنا شوید
آقای گل لیگ برتر راهی امارات شد
امباپه پردرآمدترین فوتبالیست تاریخ رئال
زمین شماره ۲ آزادی در اختیار استقلال قرار گرفت
تسهیلات بورسیه دستیاری پزشکی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اعلام شد
جزئیات پذیرش دستیارتخصصی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
طراحی ویلا، مراحل طراحی و ۱۰ نکته مهم آن
مرحله نخست واریز وام ۳۰ میلیونی بازنشستگان در روزهای آینده +جزئیات
روند کاهشی نرخ بیکاری در ۱۹ استان کشور
استخراج بیت کوین در ایران: فرصت یا تهدید؟
آغاز مراسم «رکضه طویریج» در کربلای معلی +فیلم
وزیر ارشاد: هیچ انتصاب جدیدی در وزارت ارشاد صورت نگرفته است
ایلوما پرایم استار دریفت: تجربه‌ای بی‌نظیر از لذت سیگار کشیدن
وزیر نفت: مشکلی در تأمین سوخت پایدار نداریم
نحوه انتخاب بهترین قالیشویی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top